turaaja 08.01.2006 21:02:59 | |
---|
Haku ei löytänyt koskettimille olevia sormiharjoituksia ja netissäkin olen löytänyt vain muutamia mitkä on jo höylätty läpi. Olisko jollakin linkkejä jonnekin missä olisi pianolle tarkoitettuja sormiharjoituksia? Kaikki kelpaa. Kiitos |
baron 08.01.2006 21:06:37 (muokattu 08.01.2006 21:18:41) | |
---|
Haku ei löytänyt koskettimille olevia sormiharjoituksia ja netissäkin olen löytänyt vain muutamia mitkä on jo höylätty läpi. Olisko jollakin linkkejä jonnekin missä olisi pianolle tarkoitettuja sormiharjoituksia? Kaikki kelpaa. Kiitos Mitä ihmettä sä oikein kaipaat? Hanonit, Czernyt ja asteikot sormituksineen löytyy netistä, mitä vielä? Kaikenlaiset maailmanhuiput on edellisillä pärjänneet. Edit: Hanon: "Le pianiste virtuose" Czerny: "Schule der Geläufigkeit" (Etudes de la Velocite) My name is Baron, Sir Baron. |
Ne "sormennostotreenit" on edelleen hyviä. Eli kaikki sormet koskettimilla alas painettuina, sen jälkeen yksitellen soitat vaikkapa neljä kertaa yhdellä sormella yhtä kosketinta muut edelleen alas painettuina, vaihdat seuraavaan sormeen jne..Ideana pitää muut sormet rentoina alhaalla ja "käskeä" sitä yhtä. Tätä tehdään siis HITAASTI molemmilla käsillä. Tämän jälkeen voi tehdä samaa kahdella äänellä yhtä aikaa jonka jälkeen kolmella...Se mihin koskettimiin sormet asettaa voi vaihdella vapaasti (tämä ei mitään kaunista kuunneltavaa siis todellakaan ole, eikä ole tarkoituskaan), esim. dimi-sointu on hyvä sormien levitystä ajatellen (esim. Ddim = d-f-g#-h-d). |
turaaja 10.01.2006 23:14:15 (muokattu 10.01.2006 23:14:58) | |
---|
Kiitos vinkeistä...noita nyt on höylätty pari päivää. Mielenkiintoista miten täällä saa järkeviä kommentteja ja sitten nenän vartta pitkin annettuja kommentteja. "Mitä ihmettä sä oikein kaipaat? Hanonit, Czernyt ja asteikot sormituksineen löytyy netistä, mitä vielä? Kaikenlaiset maailmanhuiput on edellisillä pärjänneet." En kai mä nyt hitto kysy jos olisin tiennyt että Hanonit sun muut harjoitukset ovat olemassa. Uskoisin että jokainen on jostakin soiton aloittanut...vai onko jotkut nerot syntyneet täydellisnä?....noo mutta kiitos vinkeistä....auttoivat todella paljon. |
Haipuma 11.01.2006 09:08:13 | |
---|
Sit kannattaa muistaa noita treenejä sahatessa, että tekee ne tarpeeksi hitaasti ja pitää päätarkoituksena sitä, että soitto on huolellista, ei siis nopeuden tavoittelua. Itse olen huomannut kantapään kautta, että kun on suoraan yrittänyt mahdollisimman nopeasti soittaa noita juttuja, niin myöhemmin hitaammin soitettuna tulee paljon virheitä. Sitten pääsee uudelleen opettelemaan samat jutut aluksi hitaasti. The truth lies within Kesälintu. |
mr.muzak 11.01.2006 12:18:02 | |
---|
Sit kannattaa muistaa noita treenejä sahatessa, että tekee ne tarpeeksi hitaasti ja pitää päätarkoituksena sitä, että soitto on huolellista, ei siis nopeuden tavoittelua. Itse olen huomannut kantapään kautta, että kun on suoraan yrittänyt mahdollisimman nopeasti soittaa noita juttuja, niin myöhemmin hitaammin soitettuna tulee paljon virheitä. Sitten pääsee uudelleen opettelemaan samat jutut aluksi hitaasti. Niinpä, nopeus lähtee tarkkuudesta. |
baron 11.01.2006 12:37:44 | |
---|
Mä tällä hetkellä treenaan harmonisia molliasteikkoja eri sävellajeissa niin, että ensin kumpikin käsi erikseen ilman metronomia, sitten metronomi 60-120/4 säveltä ja sitten kun sujuu kummallakin kädellä erikseen, sama uudelleen molemmilla käsillä yhtä aikaa. Onks tässä mitään järkeä? My name is Baron, Sir Baron. |
mr.muzak 11.01.2006 12:40:22 | |
---|
Mä tällä hetkellä treenaan harmonisia molliasteikkoja eri sävellajeissa niin, että ensin kumpikin käsi erikseen ilman metronomia, sitten metronomi 60-120/4 säveltä ja sitten kun sujuu kummallakin kädellä erikseen, sama uudelleen molemmilla käsillä yhtä aikaa. Onks tässä mitään järkeä? No noinhan niitä just treenataan, sit ku menee 16-osia tohon 120bpm niin oot C-kurssitasolla!:) hoho |
baron 11.01.2006 12:53:27 | |
---|
No noinhan niitä just treenataan, sit ku menee 16-osia tohon 120bpm niin oot C-kurssitasolla!:) hoho Mä oon aina kaikki asteikot siihen asti treenannut? Jotkut menee helposti, jotkut vaatii enemmän aikaa, mutta mihis mulla kiire. My name is Baron, Sir Baron. |