hemmo 08.01.2006 20:52:35 | |
---|
Uskomaton kaveri. Väittää vastaan, vaikka taipui olemaan samaa mieltä. Tuli tässä kohtaa mieleen se yksi tarina siitä, kun eräs kitaristi sanoi, ilmeisen nauttineena, ensin, ehkä vahingossa, baarissa toimittajan naista h****ksi ja pyysi sitten toimittajaa soittamaan omaa singleään radiossa. Hän kieltäytyi. "Oot hullu haalija" -hellasärö. |
goose 08.01.2006 20:52:50 | |
---|
Uskomaton ääliö opettaa uusina ikivanhoja asioita.Ja Earvanasta en ole ollut samaa mieltä enkä ole. Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia kokemuksia sulla on Earvanoista? Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. |
M-Juhana 08.01.2006 20:54:42 | |
---|
Ja kyllä tässäkin minusta painaa enempi kokemus, kuin näkemys. RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- |
Omaatko siis tosiaan täysin absoluuttisen sävelkorvan, eli osaat nimetä saman tien kuulemasi sävelen mahdollisine vireisine epäpuhtauksineen? Sanotaan, ainakin sävellajin yleensä tunnistan oikein kappaleista, varsinkin jos ne sisältävät kitaraa - kitaran kautta kun tunnistan ja hahmotan helpommin etenkin tietyt sointuotteet ja sitä kautta sävellajin, jossa ollaan. Pystyn myös tuottamaan suht kohdalleen olevan sävelen pyydettäessä - kitara virittyy ilman referenssiääntä kohdalleen niin, että heitto on alle 1/4-osasävelaskelen luokkaa - viimeksi kun testasin huvikseni, oli ero 440Hz:n A:han tähdättäessä parin hertsin luokkaa, mutta se saattoi olla hyvää tuuriakin. Itselläni on kiitettävän kehittynyt relatiivinen sävelkorva, jolla erotan tasan tarkkaan, soivatko sävelet puhtaasti itsensä ja toistensa kanssa, minkä ansiosta liiallinen altistuminen epävireisyydelle saa pinnani kireälle. Tästä olen kärsinyt jo vuosia. Juuri sen takia jotkut (etenkin huonosti/väärälle kielenpaksuudelle säädetyt) kitaran satularatkaisut tuottavat harmaita hiuksia kun kaikkia sointuja ei yksinkertaisesti saa puhtaaseen vireeseen ilman uudelleenvirittämistä kesken soiton. Sävellajeja en kuitenkaan kykene suoralta kädeltä tunnistamaan, joten joudun turvautumaan solfaan tai soittimella tapailuun. Vireessä olevan soittimen avulla sävellaji löytyy hetkessä, aika usein myös ilman soitinta. |
BigPapa 08.01.2006 20:57:59 | |
---|
Tuli tässä kohtaa mieleen se yksi tarina siitä, kun eräs kitaristi sanoi, ilmeisen nauttineena, ensin, ehkä vahingossa, baarissa toimittajan naista h****ksi ja pyysi sitten toimittajaa soittamaan omaa singleään radiossa. Hän kieltäytyi. Harvinaisen herkkähipiäinen toimittaja niinkuin nyt yleensäkin taitavat olla. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
hemmo 08.01.2006 20:59:24 | |
---|
Harvinaisen herkkähipiäinen toimittaja niinkuin nyt yleensäkin taitavat olla. *nauraa* Tiijätkö kuka tarinan kitaristi on? "Oot hullu haalija" -hellasärö. |
Jucciz 08.01.2006 21:00:12 | |
---|
Jos sulla menee sormet suuhun kitaran säätämisen kanssa, niin älä näitä omia ratkaisujasi taas ainoina oikeina esille tuo ! Siitä ei olekaan ollut kyse, ettäkö Earvana olisi ainut oikea ratkaisu - etkä olisi noin väittänyt minun sanoneenikaan, jos olisit lukenut koko ketjun. Kyllä kitara kuin kitara säätämällä soi oikein. Viila vaan kouraan ja laittaan. Nimen omaan. Omalta osaltani kerroin vain, että tiettyä pistettä pidemmälle en säätötoimenpiteitä suorita, sillä on paljon järkevämpää jättää viilaamiset ja muut asiansa osaavalle huoltomiehelle, jos siihen ei itse pysty. Sitten voidaankin keskustella siitä, minkä verran viilaa tarvitaan jos kitarana on alle 200 euron Harley Benton... |
arrgh 08.01.2006 21:01:32 | |
---|
Ja kyllä tässäkin minusta painaa enempi kokemus, kuin näkemys. Minun mielestä tässä eniten painaa se, soiko kitara vireessä vai ei. |
Jucciz 08.01.2006 21:03:14 | |
---|
Ja kyllä tässäkin minusta painaa enempi kokemus, kuin näkemys. Tarkoittaa käytännössä...? |
M-Juhana 08.01.2006 21:03:37 | |
---|
Sanotaan, ainakin sävellajin yleensä tunnistan oikein kappaleista, varsinkin jos ne sisältävät kitaraa - kitaran kautta kun tunnistan ja hahmotan helpommin etenkin tietyt sointuotteet ja sitä kautta sävellajin, jossa ollaan. Pystyn myös tuottamaan suht kohdalleen olevan sävelen pyydettäessä - kitara virittyy ilman referenssiääntä kohdalleen niin, että heitto on alle 1/4-osasävelaskelen luokkaa - viimeksi kun testasin huvikseni, oli ero 440Hz:n A:han tähdättäessä parin hertsin luokkaa, mutta se saattoi olla hyvää tuuriakin.. Tota noin..... Eiköhän tää ole aika kaukana absoluuttisesta sävelkorvasta ?? Kitaran kanssa leikkineenä kyllä pystyy moiseen lähes kaikki soittajat . RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- |
Jucciz 08.01.2006 21:06:11 | |
---|
Kitaran kanssa leikkineenä kyllä pystyy moiseen lähes kaikki soittajat . Varsinkin tuohon kahden hertsin virhemarginaaliin, joka siis oli täysin soitinriippumaton tulos? |
hollstro 08.01.2006 21:06:37 | |
---|
Ainakin uudemmissa PRS:ssä on compensated nut vakiona. En kyllä tiedä, mistä vuodesta lähtien. PRS:n kompensoitu satula on tehty laittamalla satula hieman perinteistä lähemmäksi 1. nauhaa. Kielikohtaista kompensaatiota earvanan malliin ei ole, mutta ainakin minusta homma toimii näinkin ihan hienosti. |
Cujo 08.01.2006 21:09:30 | |
---|
Älä länkytä poju....en taida tosiaan kitaroiden päälle ymmärtää,kunhan turhia puhelen....ei kai sitä tällä kokemuksella mitään tiedä ....voi vittu mitä kitaratohtoreita.... Korvani kertoo paljon enemmän kuin sinun korvasi. ^Ensin noin, ja sitten: Älä mielellään väheksy muiden tietomäärää kitara asioissa. :) Uskomatonta, sano! "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
M-Juhana 08.01.2006 21:10:40 | |
---|
Varsinkin tuohon kahden hertsin virhemarginaaliin, joka siis oli täysin soitinriippumaton tulos? No joo, aika hyvä tulos. 2 hz n. 10 cent eli 1/10 osa puolisävelaskeleesta. RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- |
Jucciz 08.01.2006 21:11:44 | |
---|
^Ensin noin, ja sitten: :) Uskomatonta, sano! Yllä olevat lausunnot ovat meidän näkökulmastamme ristiriitaisia siksi, että lähestymme asiaa ihan eri leveliltä. Menköön se meidän vajavaisuutemme piikkiin. |
Swan 08.01.2006 21:11:51 | |
---|
Sanotaan, ainakin sävellajin yleensä tunnistan oikein kappaleista, varsinkin jos ne sisältävät kitaraa - kitaran kautta kun tunnistan ja hahmotan helpommin etenkin tietyt sointuotteet ja sitä kautta sävellajin, jossa ollaan. Pystyn myös tuottamaan suht kohdalleen olevan sävelen pyydettäessä - kitara virittyy ilman referenssiääntä kohdalleen niin, että heitto on alle 1/4-osasävelaskelen luokkaa - viimeksi kun testasin huvikseni, oli ero 440Hz:n A:han tähdättäessä parin hertsin luokkaa, mutta se saattoi olla hyvää tuuriakin. Oho, olen kade. Kitaranviritystä ilman ulkoista referenssiä en ole muistaakseni kokeillut, mutta periaatteessa joku tuttu kappale, jonka sävellajin muistaa, voisi toimia "sisäisenä referenssinä". Luulen kuitenkin, että ero olisi suurempi verrattuna absoluuttiseen sävelkorvaan. Vireessä olevan soittimen avulla sävellaji löytyy hetkessä, aika usein myös ilman soitinta. Juu, soittimen avulla ei tule ongelmaa, mutta että ilman - olen todellakin kade. Onnittelen moisesta lahjasta, vaikka se välillä voi kiroukseltakin tuntua! |
M-Juhana 08.01.2006 21:15:10 | |
---|
Sitten voidaankin keskustella siitä, minkä verran viilaa tarvitaan jos kitarana on alle 200 euron Harley Benton... Voi olla, että vähemmän kuin 2000 €:n gibsoniin...... RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- |
Jucciz 08.01.2006 21:17:14 | |
---|
No joo, aika hyvä tulos. 2 hz n. 10 cent eli 1/10 osa puolisävelaskeleesta. Tähän väliin mainittakoon yleisesti, että taajuusasteikko on logaritminen, mistä johtuen kaksi hertsiä on huomattavan paljon suurempi heitto matalissa kuin korkeissa äänissä. Esimerkiksi viisikielisen basson paksu B-kieli on noin kaksi hertsiä alempana kuin puolisävelaskelen ylempänä oleva C-sävel, eli saman kielen ykkösnauha. :) |
J.Hollström 08.01.2006 21:35:39 | |
---|
|
BigPapa 08.01.2006 21:38:57 | |
---|
Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia kokemuksia sulla on Earvanoista? Ihan vaan vastaan kun kysytään että ei minkäänlaisia.Kas kun en niitä näihin kitaroihini tarvitse.Satulat on muuten niin hienossa iskussa jotta.Jos joku tarvii niin siitä vaan ja jos en minä tarvitse niin ei varmaan tarvii kenenkään kuitenkaan epäilemään että korvissani olisi jotain feelua.Jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla ja taas kerran paljon melua tyhjästä kun puhutaan samoista asioista eri nimillä.Ei muutakuin kitarat vireeseen. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |