Aihe: Elias Viljanen
1 2 3 4
Super-Jari
24.11.2005 23:52:27
Piti mennä lataamaan joku biisi kuunneltavaksi, mutta tuo Evil-juttu rupesi vituttamaan, kun sitä oli pitänyt tunkea joka paikkaan. Jäi lataamatta.

+
Mustikkamuffinssi
25.11.2005 00:17:09
Oli joo aika evil.
Uli Behringer Fan Club
Necromuru
03.12.2005 12:20:37

Kappas vain. Oli eilen Elias Sonata Arctican lämmittelijänä pakkahuoneella ja tuohan oli parempaa kuin olisi odottanut. Kyllähän Satrianin kuuntelu kuului mutta nyt se ei enään toisella kerralla haitannut liikaa. (Paitsi se yksi kappale on kyllä plagioitu Summer Songista. :)) Ja bändilläkin oli groove hanskassa. Tuon vanhemman levyn hevipitoisempi kama alkoi houkuttelemaan jopa ostamista.
Olet juuri kirjoittanut m.nettiin linkin hauskaan tai kiinnostavaan juttuun. Joku muu on kuitenkin kerennyt tekemään sen jo aikaisemmin, joten linkkisi on wanha!
StoRBa
03.12.2005 16:11:43

The Leadstar levyn sain postissa muutama päivä sitten ja sitä on tultu nyt kuunneltua. Vaikeetahan se on tehä kitaralla poprockinstrumentaalimusaa ilman jatkuvaa tilutusta kuullostamatta Satrianilta. Tosin aika paljon otettu myös vaikutteita power- ja heavy metallista, mutta musiikillisesti mitään kovin kannattelevaa omaa juttua ei levyltä löydy.

Mutta sen minkä herra E.Vil tekee, tekee hän kuitenkin tyylipuhtaasti. Soitto on mallikasta ja tyylikästä. Turhaa "kattokaa ko mä osaan soittaa" -tilutusta on vältetty, mutta tarpeen vaatiessa lähtee niin sweepit kuin tapitkin oikein mallikkaasti. Satriani ja Vai kuuluu vahvasti soittotyylistä läpi, mutta onhan Satriani vaikuttanut hyvin suureen osaan sähkökitaristeista ympäri maailman. Kuitenkaan ihan suoraa Satriani kopiointia ei Viljasen soitto ole, vaan luritukset ovat loppujen lopuksi yllättävän omaperäisiä.

Musiikillisesti levy ei kannata niinkään. Monet kappaleet sisältävät vai kaksi tai kolme osaa ja välillä tuntuu että pituutta on haettu ihan pituuden vuoksi (vaikka kappale kestäisikin vain 3minuuttia!). Kahdentoista lyhyehkön kappaleen sekaan ei hirveästi täytekappaleita haluaisi, mutta valitettavasti niitäkin löytyy. Ja sävellyksellisesti välillä tuntuu että kappaleessa on tehty kaksi tai kolme biisiä useampaan kertaan.

Toisaalta kukapa tällaista levyä pelkän sävellyksellisen nerokkuuden takia ostaisi? E.Vil ei todellakaan ole ensimmäinen artisti, jonka musiikista puuttuu omaperäisyyttä. Joten kun kerran miestä mainostetaan suomalaisena kitarasankarina pitää myös musiikkia lähestyä siitä näkökulmasta. Näillä markkinoilla ei ainakaan vielä ole suurta tungosta, joten The Leadstar on kuitenkin vielä harvinainen näky suomalaisten levyjen joukossa. Suomalaisen musiikin tukijana ja kitaristina haluaisin nähdä tällaisia julkaisuja useamminkin, vaikka pienistä markkinoista johtuen se taitaa jäädä haaveeksi.

Kaikille kitaristeille ja kitaroinnista kiinnostuneille siis oikein tutustumisen arvoinen tapaus. Onhan Elias Viljanen aito suomalainen kitarasankari.
marx
04.12.2005 15:02:47
musiikillisesti mitään kovin kannattelevaa omaa juttua ei levyltä löydy.

Olen täysin eri mieltä. Aloin kuuntelemaan Viljasta ennen kuin tiesin kitaroinnista mitään (aika vähän tiedän vieläkään). Mutta nimenomaan sävellyksellinen puoli iski niin perkeleesti - se oli jotain erilaista. Ja jonkun verran on kuiteski Satriania ja Vaita sun muita instrumiehiä tullu kuunneltua. Muistan vieläkin kuinka kuuntelin Taking the leadia ja kylmät väreet meni selkäpiissä. Ostin kitaran ja rupesin reenaan. Joo ja kumpaankaan levyyn ei ole minkään näköisiä kyllästymisen merkkejä havaittavissa. Mulle parhaat levyt ikinä.

Kaikille kitaristeille ja kitaroinnista kiinnostuneille siis oikein tutustumisen arvoinen tapaus.

Ja kaikille, jotka tykkää helvetin hyvästä kitarapainotteisesta instrumentaalimusiikista.
iso paha susi
04.12.2005 16:44:32 (muokattu 05.12.2005 21:52:25)
Mun mielestä Viljasella on nimenomaan hyviä biisejä.

Hienoja melodioita etc. Onhan nuo tiluttelut varmaan aika lähellä Vaita ja Satriania mutteipä ole niiden biisit ikinä muhun näin kovaa vaikutusta tehneet.

Täydellistä automainosmusiikkia!
"Enks mä tiedä kuka mä oon?"
StoRBa
05.12.2005 12:01:26

Olen täysin eri mieltä...

En väitäkään etteikö Viljasen musiikki ole paikoitellen myös itse biisien takia nautittavaa kuunneltavaa. Mutta kaikki tämän sopan ainekset on kyllä nähty ja kuultu aiemminkin, ja niitä omia mausteitakin sävellyksellisesti on kovin vähän.
atimoc
08.01.2006 20:03:17

Ettei noissa omaperäisyyskommenteissa olisi vähän "En tykkää, mutta jos soittaisivat erityylistä musaa, niin saattaisin tykätäkin" -pohjaa? Suomessa ei voi sanoa olevan liikaa asiansa osaavia instrumentaalirock/-hevikokoonpanoja, eikä Satriani-vaikutteet varmaan ketään tapa. Suoraksi kopioksi en menisi todellakaan väittämään.
"No finish could save the look of that guitar. I would recomend real flames for it." -HC
Repent
08.01.2006 21:44:59
Kyllähän Elias kätevästi soittelee, mitä itse olen radiosta kuullut. Itse en koskaan pystyisi samaan. Ehkäpä pitää hommata herran levy ja tutustua tarkemmin, koska varsin mielenkiintoiselta tapaukselta vaikuttaa. Itse en lähtisi arvostelemaan herraa mielikuvituksettomuudesta, koska varsin hyviä juttuja ainakin kuulemissani kappaleissa on esiintynyt.
mansikka
Mrezzye
08.01.2006 21:59:01

Itse en koskaan pystyisi samaan.

Never say never...
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

Repent
08.01.2006 21:59:57
Never say never...

No niinpä.. Ehkä tämä on kuitenkin vain myönnettävä. :)
mansikka
Bald Anus
11.01.2006 16:14:49

Kuulin, että hyvä olisi. En ole (vielä) itse kuullut.
He's a hero, hän ei taivu! THV-Klubi #12
-Cale
11.01.2006 17:45:46
Eipä tuo mitään uutta ja mullistavaa tarjonnu ainakaan mulle. Ja eipä noilla taidoilla paljoa Rhoadsia kannattaisi mennä moittimaan.
marx
12.01.2006 11:59:00
Ja eipä noilla taidoilla paljoa Rhoadsia kannattaisi mennä moittimaan.

Joo ja mää en lähtis paljon kommentoimaan jos en tiedä mistä puhun...
-Cale
13.01.2006 22:09:20
Joo ja mää en lähtis paljon kommentoimaan jos en tiedä mistä puhun...

Niin ja sinäkö sitten tiedät???
Ville81
13.01.2006 22:16:31
Piti mennä lataamaan joku biisi kuunneltavaksi, mutta tuo Evil-juttu rupesi vituttamaan, kun sitä oli pitänyt tunkea joka paikkaan. Jäi lataamatta.

Pikkuisen on kyllä kornit noi sivut.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Skebameizi
14.01.2006 13:52:56

Pikkuisen on kyllä kornit noi sivut.

On kyllä huvittava toi kun mies myy tuolla "evil shopissa" nimikkoplektrojaan ja vieressä lukee "shred like the master himself" :P
Miksi siirtää huomiseksi se minkä voi tehdä ylihuomenna?
Mustikkamuffinssi
14.01.2006 14:05:08
On kyllä huvittava toi kun mies myy tuolla "evil shopissa" nimikkoplektrojaan ja vieressä lukee "shred like the master himself" :P

Samoin on kaupan myös mediaseksikkäitä EVIL-wristbandeja, joilla pääsee taas askeleen lähemmäs äärimmäistä pahuutta, Smakin Kallea ja Dimmu Borgiria.
Don't forget, kids... The faster you download, the bigger your penis is.
marx
14.01.2006 14:48:09
Niin ja sinäkö sitten tiedät???

No ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä, lukee vain miehen itsensä selvityksen asiasta.

Oikaisu:

Ollessani vieraana Yle X:n Hard Rock Clubissa (juontajana Oilers Go Go:n S. Nilviäinen) kuuntelimme muistaakseni live-version Ozzyn Crazy Trainistä. Nilviäisen kysyessä minulta oliko Randy Rhoads yliarvostettu kitaristi totesin tyyliin, että Ozzyn kanssa on voinut joutua ”vetämään” muutakin kuin kitaraa. Ja jos näin on asia ollut, se tietty saattaa vaikuttaa live-performanssiin. Yritin siis vaan olla leukava. Arvostan Rhoadsia perkeleesti, rauha hänen sielulleen.

Ystävällisin terveisin, Elias
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)