JoeHans 08.01.2006 14:05:49 | |
---|
Tarviiko Earvana -satulan kanssa intonaation säätämisessä ottaa jotain erityistä huomioon? Mittarin mukaan(AP Tuner) hienovire kohillaan ja soi ekoilta nauhoilta päin v*ttua, ainakin A ja D -kieliltä. Ei vaan saa kitaraa vireeseen sitte millään, vaikka kuinka monta tuntia virittäis korvalla, tai virittimellä. Korvalla jos virittää, niin saa kielet paremmin keskenään vireeseen, mutta levyn kanssa ei pysty soittaan. Ongelma paheni, kun vaihdoin kielisetin, mutta tehtaan setilläkin oli pientä häikkää ala E:n kanssa. Lievästi sanottuna alkaa olla hermot kireällä, kun luulin että näistä ongelmista päästään tuon earvanan kanssa ja tonnikin meni uuteen kitaraan. Ei tee pahemmin edes mieli enää soittaa kun tuota ei saa vireeseen kunnolla. "Twenty dollars!? But I wanted a peanut!" -Homer J. Simpson |
Jucciz 08.01.2006 14:26:17 (muokattu 08.01.2006 14:27:08) | |
---|
Hienovirehän on asia, joka säädetään tallapaloja siirtämällä - hienovireen voi tarkistaa vertaamalla painettua 12. nauhaa 12. nauhan huiluääneen - sama homma 17. nauhalta. Earvana korjaa ongelmaa, joka esiintyy ensimmäisillä nauhoilla - painettujen ja vapaiden kielten välistä epäpuhtautta - pahimmilaan ongelma on G-kielen parilla ekalla nauhalla. Earvanan kanssa hienovireen säätö tapahtuu aivan kuten tavallisessakin satulassa - tallapaloja siirtelemällä. Asiaan liittyen: on jotenkin uskomatonta että yli 2000 euron Gibsoneissa tulee vakiona satula, jolla on kerta kaikkiaan mahdotonta saada soimaan sekä avoin E-molli että E-duuri puhtaasti. Luulisi että tuollaisesta summasta voisi lohkaista kympin tai pari kunnolliseen satulaan - vaan ei. Omat Gibsonini lähtevät satulatohtorille lähipäivinä. |
Lego 08.01.2006 14:35:21 | |
---|
Asiaan liittyen: on jotenkin uskomatonta että yli 2000 euron Gibsoneissa tulee vakiona satula, jolla on kerta kaikkiaan mahdotonta saada soimaan sekä avoin E-molli että E-duuri puhtaasti. Luulisi että tuollaisesta summasta voisi lohkaista kympin tai pari kunnolliseen satulaan - vaan ei. Omat Gibsonini lähtevät satulatohtorille lähipäivinä. No niinhän se taitaa olla ettei 'perinnekitaroihin' lyödä mitään nykypäivän hömpötyksiä kiinni, oli se miten järjetöntä tahansa. |
JoeHans 08.01.2006 14:39:50 | |
---|
Hienovirehän on asia, joka säädetään tallapaloja siirtämällä - hienovireen voi tarkistaa vertaamalla painettua 12. nauhaa 12. nauhan huiluääneen - sama homma 17. nauhalta. ... Earvana korjaa ongelmaa, joka esiintyy ensimmäisillä nauhoilla - painettujen ja vapaiden kielten välistä epäpuhtautta - pahimmilaan ongelma on G-kielen parilla ekalla nauhalla. Earvanan kanssa hienovireen säätö tapahtuu aivan kuten tavallisessakin satulassa - tallapaloja siirtelemällä. No en tiedä mistä johtuu, mutta kyllä mulla nuo muut ritsat soi ekoilta nauhoilta siedettävämmin ilman earvanaa. Olen kokeillut myös laskea mikkejä, ettei se resonointi siitäkään johdu. Hienovirettä olen ränklänny tuohon kepukkaan vaikka kuinka AP tunerin kanssa, mutta ei muutosta. Pitää varmaan viedä musaliikkeeseen katsastukseen, kun alkaa nuo omat hermot kohta loppumaan tämän kanssa. "Twenty dollars!? But I wanted a peanut!" -Homer J. Simpson |
Jucciz 08.01.2006 14:42:44 | |
---|
No niinhän se taitaa olla ettei 'perinnekitaroihin' lyödä mitään nykypäivän hömpötyksiä kiinni, oli se miten järjetöntä tahansa. Toki, mutta nykyajan tietämystä hyväksikäyttäen voidaan tuottaa ihan perinteisen näköisiä satuloita, jotka kuitenkin tarjoavat paljon paremman vireen kaulan alkupäästä. En ymmärrä, mitä tai ketä hyödyttää muuten laadukkaassa soittimessa satularatkaisu, jossa on selvästi parantamisen varaa. Taantumuksellista, vaan sellaisiahan me kitaristit olemme kai muutenkin - vieläkin putkivehkeitä käytämme, vaikka transistorit on paljon pienempiä ja kätevämpiä... |
Eemil 08.01.2006 14:46:13 | |
---|
Mistäs porukka on noita Earvanan satuloita hommannut ylipäätään? Ja minkämoista hintaa on ollut jos muistuu mieleen. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
Mistäs porukka on noita Earvanan satuloita hommannut ylipäätään? Ja minkämoista hintaa on ollut jos muistuu mieleen. Kristian Oesch laittaa mulle Earvanan. Hintaa en muista. No en tiedä mistä johtuu, mutta kyllä mulla nuo muut ritsat soi ekoilta nauhoilta siedettävämmin ilman earvanaa. Olen kokeillut myös laskea mikkejä, ettei se resonointi siitäkään johdu. Hienovirettä olen ränklänny tuohon kepukkaan vaikka kuinka AP tunerin kanssa, mutta ei muutosta. Pitää varmaan viedä musaliikkeeseen katsastukseen, kun alkaa nuo omat hermot kohta loppumaan tämän kanssa. Onkohan kaula ihan kondiksessa? Tsekkaa, ettei se ole ihan luotisuora. |
Jucciz 08.01.2006 15:04:27 | |
---|
|
P2 08.01.2006 15:20:09 | |
---|
Sitä earvanaa pitää siirtää, siksi siinä on ne ruuvit. Katso earvanan sivuilta ohjeet. |
Boltsa 08.01.2006 15:30:53 | |
---|
Onko tuon asentaminen itse mahdollista? Mielelläni voisin sen itse asentaa jos se ei ole maailman vaikein homma.. Oon tuskaillut paljon tuon ensimmäisen nauhan kanssa kun ei vaan meinaan olla vireessä vaikka vapaat kielet on vireessä ja hienovire säädetty oikein. Boltsa |
P2 08.01.2006 15:32:59 | |
---|
Voi asentaa itse, tosin satulaviilat olis hyvä olla, ettei satula jää liian korkeaksi. Ensimmäisen nauhan epävireisyys voi kyllä johtua liian korkeasta satulastakin. |
JoeHans 08.01.2006 15:37:22 | |
---|
"Twenty dollars!? But I wanted a peanut!" -Homer J. Simpson |
Ben_D 08.01.2006 15:41:59 (muokattu 08.01.2006 15:42:57) | |
---|
|
Swan 08.01.2006 15:42:31 | |
---|
|
P2 08.01.2006 15:46:52 | |
---|
Toi esp:n earvana varmaan toimii tasan yhdellä tietyllä kielisetillä, koska se on kiinteäksi tehty. |
Eemil 08.01.2006 16:04:31 | |
---|
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
P2 08.01.2006 16:09:47 | |
---|
En usko, että toimii 24 3/4" skaalaiseen tarkoitettu 25"-skaalaisessa, eli joutunet odottamaan PRS-mallia. Toki sitä voi koittaa. |
Olli S. 08.01.2006 16:38:25 | |
---|
Joo, aika arvokkaita ne on kyllä. Ilmeisesti noissa kahdessa ero on skaalan pituuden tuoma, eli PRS 25" skalaan tuo lessukan satula on varmaan parempi. En kyllä lähde vielä tuollaiseen hifistelyyn, kun ei ole liikaa rahaa. Jossain vaiheessa varmaan pitää hankkia. Ainakin uudemmissa PRS:ssä on compensated nut vakiona. En kyllä tiedä, mistä vuodesta lähtien. "Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. |
Eemil 08.01.2006 17:48:16 (muokattu 08.01.2006 17:48:38) | |
---|
En usko, että toimii 24 3/4" skaalaiseen tarkoitettu 25"-skaalaisessa, eli joutunet odottamaan PRS-mallia. Toki sitä voi koittaa. Pidetään mielessä että tuo earvana ei korjaa sitä hienovireongelmaa, vaan vähentää sitä. Vähentää ehkä hiukan vähemmän tuossa tapauksessa mutta ei se luultavasti hukkaan mene kuitenkaan. :) Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
Pertsi 08.01.2006 17:54:25 | |
---|
Ainakin uudemmissa PRS:ssä on compensated nut vakiona. En kyllä tiedä, mistä vuodesta lähtien. Vuodesta 1980. Sai siihen patentin 1981. Ei pitänyt asiasta meteliä, se oli vain olennainen osa kitaran perusdesignia. |