Aihe: Hammond B3
1 2 3 4 5 6
asl
08.01.2006 08:41:07
Joo, mielenkiintoinen threadi - jos nyt joku sattuisi olemaan kiinnostunut tällaisestä chopatusta C3:sta, niin Vendolinilta löytyy:

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=3792662
Leikari
08.01.2006 10:26:58 (muokattu 08.01.2006 10:29:28)
Vintage-kaman arvo sen kuin vaan nousee; ts. ajattelumallista riippuen voi soittaa "ilmaiseksi".

riippuu tietysti, että mistä vintage-kamasta on kyse so. ei kaikki vanha tekniikka välttämättä pidä hintojaan/nouse

vintagekamoissa on aina mukana semmoista epärationaalista tunnepuolta, joka niissä myös maksaa - käytännössä on kyse keräily- ja ainutlaatuisuusasioista - ja onhan se kyrväkkäämpää kun on oikea sähkömoottoreilla pyörivä vs. mikropiireillä mallinnusta laskeva kone - - ainoastaan höyryurku pistää päihin generaattori-hammondeille :-)

kaikki kunnia aitoja hammondeja harrastaville, mutta kyllähän siinä hommassa jo selvästi on mukana semmoista itsearvoista kohotustakin, kuin myös joillakin vintagemiehillä - samaa henkeä on vaikkapa rättäriharrastajilla yms. jonkun muun menneen maailman asian sisäpiiriharrastuksissa. Eikä millään pahalla - minusta ko. tyyppisten "yhden asian friikkien" - alasta riippumatta - ovat yleensä mielenkiintoista seurattavaa ja elämänkirjoa monipuolistavaa.

veikkaan, että muutamassa vuodessa vintagesoittimien mallinnukset ovat niin yksityiskohtaisia, että ainakaan silloin ei ole mitään todellista järkisyytä enää valita vintagea mallintavan sijasta - - vaikka aitohan on silti aina aito

P.S ainoa käytössäni oleva mallinnettu laite on virtuaali-cs-80 - - jossa ei ole oikein mitään makua kun ajoittain pääsee aitoakin soittamaan - -suurin ongelma on tietysti käyttöliittymä
Soitetaan jamia!
A100
08.01.2006 12:41:24
kaikki kunnia aitoja hammondeja harrastaville, mutta kyllähän siinä hommassa jo selvästi on mukana semmoista itsearvoista kohotustakin, kuin myös joillakin vintagemiehillä - samaa henkeä on vaikkapa rättäriharrastajilla yms. jonkun muun menneen maailman asian sisäpiiriharrastuksissa. Eikä millään pahalla - minusta ko. tyyppisten "yhden asian friikkien" - alasta riippumatta - ovat yleensä mielenkiintoista seurattavaa ja elämänkirjoa monipuolistavaa.

Niin pitkään "friikittely" on mielenkiintoista, kun asia pysyy ns. hanskassa. Jos homma tahtoo mennä siihen, että mikään muu ei ole mitään ja ainostaan tämä on vain se ainoa tapa tehdä asioita, niin silloin ollaan vaarallisilla vesillä... Fanaattisuus on asiassa kuin asiassa pahasta.

Omakohtaisesti olen huomannut, että urkujen tilalle on tullut urkusoundin etsiminen: Esim. RD-700SX:n perusurkusoundista saa aika paljon aikaiseksi, kun jaksaa pikkuisen parametrejä säädellä. Enemmän siihen soittoon vaikuttaa mielestäni millainen näppis on. Mulla menee ainakin heti fiilikset, jos pitää painotetulla koskettimistolla yrittää urkujuttuja räveltää. Lykkäsin tuon RD:n perään Yamahan vanhan S-30:n, jossa on sopivan lepsu näppis, niin johan alkoi RD:n urkusounditkin "kuullostamaan" heti paremmalta. Jännä juttu sinänsä. Joskus on kiva soittaa tuota A-100:sta ja joskus kiva soittaa rolandia.

Toki olen onnellisessa asemassa siinä mielin, että on ollut mahdollisuus omistaa ja kokeilla useita erilaisia hammond-urkuja, japanin transistori-härppeistä näihin paljon puhuttuihin konsoleihin. Tämän lisäksi on ollut mahdollisuus soittaa ja kokeilla samanhenkisten hammond-ihmisten urkuja, nyt viimeksi Kööpenhaminassa erään ystäväni luona A-100:sta ja kahta hyvin erilaista leslietä. Kivaa puuhaa, vielä kun osaisi soittaa :)

15 vuotta sitten luulin, että kyllä se soitto sitten kuulostaa hyvältä kun saan hommattua oikeat urut ja leslit. Ja kyllähän se aika sitten näytti, kuinka väärässä olinkaan...

Eli jos miettii sitä, että "kylläpä se oikealla urulla kuulostaisi paremmalta", niin suosittelen käyttämään tuonkin ajan soittoharjoitteluun ;)
Clasu
08.01.2006 15:26:25
Niin pitkään "friikittely" on mielenkiintoista, kun asia pysyy ns. hanskassa.

Eli jos miettii sitä, että "kylläpä se oikealla urulla kuulostaisi paremmalta", niin suosittelen käyttämään tuonkin ajan soittoharjoitteluun ;)

Hassua! mutta totta :)

Ja vielä!!!! Hammond-urkurin sydän murtuu kun näin kuvia poikkisahatuista Hammondeista APUA........

Tiedän monta firmaa jotka valmistavat näitä ns. portable -malleja mutta yrittäkääs myydä niitä tulevaisuudessa esim 5 v kulttua?
A100:sta ehjästä saa varmaan sen 6000-10000€ silloin mutta poikkisahattu versio ?? en tiedä saatko edes 2000€ itse en paljoa maksaisi.

Älkää ostako tai sahatko poikki Hammondejanne ostakaa silloin vaikka se uusi Hammond B-3P... näin, että oskulla oli myytävänä sellainen.... sekin pitää hintansa paremmin kuin poikkisahattu...
valotus
08.01.2006 20:38:37

Ja vielä!!!! Hammond-urkurin sydän murtuu kun näin kuvia poikkisahatuista Hammondeista APUA........

Älkää ostako tai sahatko poikki Hammondejanne ostakaa silloin vaikka se uusi Hammond B-3P... näin, että oskulla oli myytävänä sellainen.... sekin pitää hintansa paremmin kuin poikkisahattu...

Tai jos tekee chopin niin sitten tosiaan oikeasti tekee ja pistää sen originaalin kopan ehjänä talteen. Ei sitä konsolia ole muutenkaan mitään mieltä mennä sahailemaan kun lopputulos on roudauksen kannalta plus miinus nolla eli kaikki painava tavara on edelleen yhdessä boksissa ja silti tarvitaan se pakettiauto plus vähintään kaksi roudaamaan.

J-P
Clasu
08.01.2006 22:26:26 (muokattu 09.01.2006 09:06:22)
Tai jos tekee chopin niin sitten tosiaan oikeasti tekee ja pistää sen originaalin kopan ehjänä talteen. Ei sitä konsolia ole muutenkaan mitään mieltä mennä sahailemaan kun lopputulos on roudauksen kannalta plus miinus nolla eli kaikki painava tavara on edelleen yhdessä boksissa ja silti tarvitaan se pakettiauto plus vähintään kaksi roudaamaan.

J-P

Totta! eli keikoille kannattaa hommata klooni joka painaa voin 10 kg tai 2 manuaalisena 20 kg.... sen kantaa yksin.

Ja menee H-autoon.....

terveisin Clasu
musamies
09.01.2006 00:09:23

Mä oon jopa sahannut yhden L-100 sarjalaisen ja siitä tuli varsin "kyrväkäs"!

Harmittaa vaan kun tuli sen jalkio tuhottua tai ainakin se on atomeina.
Clasu
09.01.2006 09:13:31
Mä oon jopa sahannut yhden L-100 sarjalaisen ja siitä tuli varsin "kyrväkäs"!

Harmittaa vaan kun tuli sen jalkio tuhottua tai ainakin se on atomeina.

Olisit ostanut L100P -mallin niin ei ois tarvinnu sahata..... ja jalkiokin ois säästynyt....

Ne P-mallit oli muuten aika "ky......." miten nyt sen mainitsit... niitä sai punaisina mustina ja valkoisina.....

Mutta se poikkisahattu L100 ?? - mä voin ostaa sen varaosiksi.. saat 100€
musamies
09.01.2006 14:36:46
Olisit ostanut L100P -mallin niin ei ois tarvinnu sahata..... ja jalkiokin ois säästynyt....

Mä ostin värkin muistaakseni 1993. Ostin samana vuona vastaavanlaisen, joka on poikkisahaamaton. Jalkiota ei tullut oikein arvostettua kun mun mielestä se oli aika köyhä saundejen puolesta.

Mutta se poikkisahattu L100 ?? - mä voin ostaa sen varaosiksi.. saat 100€

Ei toimivaa urkua kannata varaosiksi laittaa! Mulle itselle ei ole mitenkään mielettömän tärkeää onko soittimet alkuperäisiä vai kustomoituja.

Miksei sen voisi myydä 100 eurolla tai halvemmallakin jos vaihdossa tulee jotain tosi kivaa. Vaikka ehjä 6,2 diesel Chevy Van tms...
Janus
09.01.2006 15:49:42 (muokattu 09.01.2006 15:54:42)
Nyt olis kysyttävää Hammondeista/klooneista tietäville.

Mulla on oman soitinkokoelman "kruununjalokivenä" yhdistelmä:
Korg CX3 (wanha, 70-luvulta) (LO-output) -> volapedaali (+muita efektejä tarvittaessa) -> Hughes&Kettner Tube Factor -> Dynacord CLS-222 -lesliesimulaattori.

Ongelmana on se, että Dynacordin sinänsä mun korvaan aika hyväsoundinen etuaste (trankku) yliohjautuu hieman liian helposti pienilläkin äänenvoimakkuuksilla (etenkin percussiota käytettäessä), ja tuntuu siltä että se lyhentää laitteen käyttöikää (EDIT: siis menee murolle ja varoitusvalo välähtää). Jos taas Dynacordin etaria ei avaa kuin hiukan, soundi kärsii, samaten Tube Factorin vola-outputtia laskettaessa. Kysymyksiä:

1) Mikä auttaisi tähän ongelmaan? Erillinen hyväsoundinen etari Tube Factorin ja Dynacordin välille? Haluaisin, että soundi olisi mahdollisimman tasainen hieman eri särömäärillä ("jazzeimmat" rekistraatiot jää mulla aika vähälle käytölle, enimmäkseen soitan blues/rock/heavy-tyyppistä). Auttaisiko etari, joka on varustettu limitterillä? Pitäisi mahtua 1u tilaan, onko suosituksia?

2) Mikä olisi sopiva vaihtoputki Tube Factoriin hammond-käyttöä ajatellen? Nykyinen putki vaikuttaa myös hieman aikansa eläneeltä.

EDIT 2: Ja siis, ongelma ei ole kovin akuutti, joten ehdotelkaa rauhassa kalliimpiakin vaihtoehtoja... tässä kerkeää säästämään, sillä aikaa urgusen virkaa toimittaa VK-8M (painaako kolmeakaan kiloa, hoho).
musamies
09.01.2006 16:20:03
Tuosta tuli mieleen, että mä olen myyny pois mun paras saundisen urkunupin leslien kanssa varsinkin jos veteli maltillisilla voimakkuuksilla.

Se oli tämä:
http://www.asikkalalainen.net/kuvat/muut/dynacord.jpg

Aika huonosti meni kaupaksi, eikä saanut edes hyvää hintaa. Ostajat tuntui hieman vierastavan laitetta.
A100
09.01.2006 17:04:58
Urku ja sen säröttäminen on joskus aikaa vievää hommaa, jos sitä soundia alkaa oikein tosissaan etsimään...

Itsellä oli rokkihommissa vanha CX-3 ja Hughes&Kettnerin Rotosphere I. Boss FV-300L pedaali oli siinä välissä ja näillä sai aika hyvän särösoundin. H&K:ssa oli 12Ax7 ja sillä sai melko ruttustakin soundia jos moottorisahasäröä halusi, mutta myös tasaisen varmaa lämmintä putkimurinaa. Suosittelen sellaista, leslie toimii kohtuullisesti ja särö on kuitenkin "putkimaista".

Mutta pikavinkkeinä voit tietty kokeilla percussiovolumen ja key clickin säätöä pienemmälle (mitä varmaan oletkin jo kokeillut?). Entäs CX:n omat säröt, yliohjaatko signaalin jo siellä vai vasta etuasteessa? Itse pitäisin kyseisen urun soundin alkupään suhteellisen puhtaana, ja säröt tehtäis vasta myöhemmin. Ja olihan volumepedaali ennen etuastetta?
BaariMikko
09.01.2006 17:43:56

Aika huonosti meni kaupaksi, eikä saanut edes hyvää hintaa. Ostajat tuntui hieman vierastavan laitetta.

Näyttää ostajat vierastavan tuota sun Clavinetia myös... hinnastahan ei voi johtua, eihän? :D
Life is very short, and there's no time for fussing and fighting, my friend - I have always thought that it's a crime
musamies
09.01.2006 18:47:08
Näyttää ostajat vierastavan tuota sun Clavinetia myös... hinnastahan ei voi johtua, eihän? :D

Sillä on hintaa tuntuvasti. Sen ei ollut tarkoituskaan lähteä halvalla, eikä ole pakko lähteä ollenkaan.
maza
09.01.2006 18:56:02

1) Mikä auttaisi tähän ongelmaan? Erillinen hyväsoundinen etari Tube Factorin ja Dynacordin välille? Haluaisin, että soundi olisi mahdollisimman tasainen hieman eri särömäärillä ("jazzeimmat" rekistraatiot jää mulla aika vähälle käytölle, enimmäkseen soitan blues/rock/heavy-tyyppistä). Auttaisiko etari, joka on varustettu limitterillä? Pitäisi mahtua 1u tilaan, onko suosituksia?

Tsekkaapa tämä: http://www.keyboard-partner.de/hammond/lesliemods.htm
Vois olla aika räheä. Muuten ei oikein auta tuossa kuin varmaankin sen Dynacordin modaaminen. Tosin kuvittelisin, että se Tube Factor kompressoi signaalia aika runsaasti etenkin kunnon säröllä, joten ongelmasi kuulostaa vähän oudolta...

2) Mikä olisi sopiva vaihtoputki Tube Factoriin hammond-käyttöä ajatellen? Nykyinen putki vaikuttaa myös hieman aikansa eläneeltä.

www.uraltone.com, sieltä kauppa ja etuasteputket. Kaikki ECC83/12AX7-putket käy, myöskin ECC81/12AT7 pelittää, mutta niissä on vähemmän gainia / säröä.
musamies
09.01.2006 19:49:38
Tuumin tuossa musahärvelien ostajia, niin aika monella meinaa olla niin, että palvoo jotain merkkiä tai kirjainyhdistelmää. Soittamisen kannalta voisi parempaan lopputulokseen päästä kokeilemalla muitakin samaa tarkoitusta ajavia laitteita, eikä menisi niin paljon perlimerkkejä.

Luovuin ehkä parhaiten soineesta putkivahvistimestani, eikä hirveästi ostajia kiinnostanut. Jos olisi ollut joku suositumman merkkinen, niin tilanne olisi voinut olla toinen.
Clasu
09.01.2006 21:46:40 (muokattu 26.04.2006 22:41:26)
No! Ei mun keikkavehje VK-88 ihan samalla lailla soi mutta ei se ole huonokaan ja on paljon parempi kun aikaisemmat omistamani kloonit.......

Eli jos te etsitte "sitä" soundia oikotietä ei ole. A100, B3, C3, RT3 ja sisarmallit + putkilepa.

Mutta lähelle pääsee näillä muilla härveleillä "kun osaa soittaa" ja ei tarvitte sitä p-autoa sekä kilttiä rumpalia/kitaristia ja basistia jotka "KAIKKI" tulevat kantamaan sen autoon ja ovat aina yhtä iloisia "sormet turvoksissa".....
rockband
10.01.2006 10:34:53

Jos on aikeissa ostaa vintagehammondin tai haluaa aiheesta lisätietoa niin kannattaa tsekata

http://www.davenportsmusik.se/

Tuolta löytyy valtavan paljon informaatiota. Itse kävin joulukuussa paikan päälläkin Göteborgissa ja olin ihan 7 taivaassa. Kaverilla oli pajassaan kymmeniä Hammondeja trukkilavoilla parissa tasossa. VAU, jo pelkkä puisen urun haju ja koko soitin yleisesti on ihan toista kuin nämä digitaalihäristimet.
oli siinä ihmettelemistä kun on aikaisemmin soittanut "vain" klooneja,synia ym. Kokeilin muutamia ja päädyin tilaamaan A-100:sen joka tuntui konsoleista kaikkein kompaktimmalta.

Mutta tuli tosiaan todettua että ei aito Hammond tee miestä. Kun on tottunut digitaalisiin klooneihin ym. niin aidon soittaminen tuntui jopa hankalammalta (varsinkin kun soittovuosia on takana huimat 2). En ole koskaan soittanut kahdella manuaalilla ja kontrollejakin on kohtalainen määrä.

Tuli siellä ollessa aika nostalginen olo, mutta useinhan nämä jutut ovat korvien välissä. Ei kai kukaan voi järkisyillä perustella vuoden 65 Ford Mustanginkaan hankintaa, se vain pitää saada. Ja johonkin rahat pitää tuhlata. Minä tuhlaan naisiin, naisiin ja Hammondeihin ;) No tulevaisudessa ehkä vain naisiin ja asuntolainaan.
valotus
10.01.2006 12:39:51

Jos on aikeissa ostaa vintagehammondin tai haluaa aiheesta lisätietoa niin kannattaa tsekata

http://www.davenportsmusik.se/

Tuolta löytyy valtavan paljon informaatiota. Itse kävin joulukuussa paikan päälläkin Göteborgissa ja olin ihan 7 taivaassa. Kaverilla oli pajassaan kymmeniä Hammondeja trukkilavoilla parissa tasossa.

Davenportin paikka on kyllä aika vaikuttava, varsinkin ollakseen täällä pohjolan perukoilla. Itse en ole koskaan siellä käynyt enkä miestä tavannut, mutta nimi on Hammondpiireissä tunnettu jo ammoisista ajoista lähtien.

Sivuilla on paljon asiaa, mutta toki medialukutaitoa kannattaa sielläkin soveltaa. Jutuista nimittäin herkempi saattaa pelästyä ja saada ikuisen trauman;

- Kaikki vanhat Hammondit tulevat kuolemaan, jos eivät ensi vuonna niin ainakin sitä seuraavana
- 60 hertsin Hammondia ei sinun tule Euroopassa käyttämän tai paha perii
- Urku hajoaa jos pianisti sitä soittaa

Onhan noissa kaikissa kohdissa asiaakin, mutta silti aika mustavalkoisesti esitetty. Toisaalta siellä puhutaan samaan hengenvetoon Hammondin transistorimallistosta, johon koskemista itse pyrin viimeiseen asti välttämään.

Myöskään en ymmärrä vaahtoamista jo tehdyistä L-100 chopeista jotka on sidottu yhteen ja nostettu ylimmälle hyllylle "viimeiseen lepoon". Piruako ne siellä makaa, lahjoittaisi osat näille harrastajille joilla ei ole generaattoriurkua mutta sitäkin enemmän innostusta rakennella niitä vaikka raadoista.

J-P
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)