Aihe: Kuinka hyvin hallitsette skaalat?
1 2 3 4 5
moottorisaha
06.01.2006 20:09:33

En osaa, eikä ole vielä tullut missään vastaan. Korvakuuloltahan minä :-)

Eli ensiksi lyöt sävelen, ja sitten kuuntelet että natsasikohan se tähän? :)
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Brian May jr.
06.01.2006 20:23:59
Kyllä nuo skaalat ihan sujuvasti löytyvät, vähemmänkin käytetyt. Niiden todellinen hyödyntäminen onkin asia erikseen, ja siihen voi tuhrata useammankin eliniän.

Neuvona kaikille, että niiden hyödyntäminen onnistuukin parhaiten jos opettelee ne sieltä josta käytettynä ne sopivat parhaiten omaan tatsiisi jne. itse osaan esimerkiksi duuripentatonisen, mollipentatonisen, melodisen mollin, luonnollisen duurin, doorisen, mixolydisen ja lydisen osapuilleen kaikilla sormituksilla eri puolilta kaulaa, vaikka joskus niitä täytyykin hakea aika urakalla jos niitä ei harjoita. Kuitenkin kaikista parhaiten itselleni on jäänyt mieleen etusormi-asemaa(eli se, jossa skaalaa lähdetään sahaamaan nk. ykkös-asemasta eteenpäin) koska minun on helpompi hahmottaa se ja yhdistää se muihin juttuihin.
N33m0
06.01.2006 20:37:04

duuri on jääny jotenki huomiotta, en oo tarvinnu ainakaan vielä.

luonnollinen molli on joten kuten hallussa, pentatonisessa loppuu nuotit kesken kun tykkään yleensä vetää sellasia 3 nuottia per kieli juttuja. yhden mukavan kuulosen dimisweepinkin oon kasannu. harmoninen molli myös työn alla.

4v soittoa takana ja tuntuu että skaalatuntemus on säälittävä
slow music for slow people
inflames
06.01.2006 20:48:58 (muokattu 06.01.2006 20:49:31)
Eli ensiksi lyöt sävelen, ja sitten kuuntelet että natsasikohan se tähän? :)

Kuulet äänen 'sielusi korvilla' (niinku 'sieluni silmillä', paitsi korvilla, ööö...) ja
sitten päästät sen ilmoille. Toivottavasti :)

Bullseye:ltä hyvä kirjoitus. Toi on aika pitkälti munki tapa hahmottaa asioita,
suhteessa sointuun ja perussäveleen. En muista kaikkien skaalojen tai moodien
nimiä, mutta hahmotan ne perus molli ja duuriskaalojen variaatioina ja suunnilleen
tiedän mikä soundillinen vaikutus niillä on.
Käytän tätä tietoa lähinnä biisejä tehdessä ja soinnuttaessa. Muuten skaaloihin
keskittyminen voi olla aika rajoittavaa. Enemmän yritän ajatella vaan soittavani
kulloistenkin sointujen 'ympärille'.
En juurikaan harrasta improvisointia, mutta se johtuu ehkä enemmän siitä, että
mulla on niin pitkät piuhat (korvien välissä) -yhdistyy hitaasti :)

Yks hauska tapa koitaa sisäistää tota teoriaa on musta koittaa löytää vaan eri siirtymänuotteja
tai siirtymämelodioita, jotka ikäänkuin vie biisiä eteenpäin ja johdattelee soinnusta toiseen.
'The time you enjoy wasting is not wasted time.' B. Russell Romantikkoitkijä #8
wilzhu
06.01.2006 20:50:57
Liian huonosti.
Elämä Off.
blackorwhite
06.01.2006 21:09:54
Hmmm... Miten niitä skaaloja ees voi opetella? Ku jotkut sanoo että voin sahata jonku skaalan otelautaa ylös alas. Eli oonko nyt oikeessa kun vaikka Em skaala on kyseessä niin sen skaalan kaikki sävelet pitää opetella niin sit sen osaa, vai kuinka? Mut miten se sitten kun joissakin guitar pro:n harjoituksissa on monesta eri asemasta esim Em skaala. Opettelu into on kova ja kaikkee uutta tekee mieli oppia mut en käsitä tuota miten niitä skaaloja voi ees opetella?
Skebaristi
06.01.2006 21:11:34

Duuri on iloinen ja molli suruinen. That's it!

Duuri suuri terssi ja molli pieni terssi!
LamaAjanElvis
06.01.2006 21:15:58
Duuri suuri terssi ja molli pieni terssi!

Ja mikä on terssi? Vaikken näistä mitään tajuakkaan, saan kyllä vedettyä sooloa muuhunkin kuin bluespohjaan. Korvakopelolla eteenpäin.
In the city.... you must fight to survive. He sold tortillas on the corner. And the mob wanted in. Sormet lähtee soundista.
Ville81
06.01.2006 21:32:44
Ja mikä on terssi?

Terssi on esim C:stä E:hen. Jos äänien välillä on puolsävelaskel, kyse on pienestä terssistä. Puolsävelaskeleet ovat E:stä F:ään ja B:stä C:hen.

Hyvä mies, onko sulla Hammondit sängyn vieressäsi? Hehee..
LamaAjanElvis
06.01.2006 21:38:31
Hyvä mies, onko sulla Hammondit sängyn vieressäsi? Hehee..

Jotkut urut ne on. Eipä ole tullut soiteltua.
In the city.... you must fight to survive. He sold tortillas on the corner. And the mob wanted in. Sormet lähtee soundista.
BigPapa
06.01.2006 21:44:21

ja boxit kunniaan...........
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
wrshredder
06.01.2006 21:54:59
En mitenkään erityisen hyvin. Parhaiten taittuvat harmoninen molli ja sen 5. moodi(vaikutteesta ei liene

:;D
Komppia samoin. ja joku bluus-asteikko ,noilla pystyy improvisoimaan ,muilla ei,,
mut muita mitä koulun takia on tarttenut opetella on noi duurit ja melodiset mollit ..

JA HUOM!
Minä ainaskin käytän sanaa ASTEIKKO ,enkä skaala, koska se ei kuullosta niin: "Jesse-14-v-Bodom-Särö-opettelenen-bed-of-razorsia-ja-SkaAloJa!-sängyn-laidalla"

Scales=Suomuja!!?
jätkät opettelee suomuja! mä ainaskin opettelen asteikoita! *repeää omalle jutulleen*
vetäkää herne nenään!!
haluan kunnon vänkäyksen ennen armeijaa!

Ei silti hajua onko noilla väliä/eroa, oon tyhmä ja huono. BD
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 Entä jos Kuolemalle tulee kuolemanpelko?
Cujo
06.01.2006 21:55:39
Terssi on esim C:stä E:hen. Jos äänien välillä on puolsävelaskel, kyse on pienestä terssistä.

Täh? Pieni terssi on kolme puolisävelaskelta ja suuri terssi neljä, eikös vaan?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Ville81
06.01.2006 22:01:52
Täh? Pieni terssi on kolme puolisävelaskelta ja suuri terssi neljä, eikös vaan?

Näin on.
samuxul
07.01.2006 00:05:57

G-duurin osaan
''rässiä kaikille''
Jonttu
07.01.2006 11:57:28

Tämäkin riippuu hirveästi siitä millaista musaa soittelee...
www.witheredwithin.com
Jeruka
07.01.2006 15:26:11
Multa sujuun jotenkuten Duuriskaala ja sen kaikki moodit, melodinen molli ja siitä pari moodia, harmonisesta mollista 4. ja 5. moodi (eli perusegypti ja "kauhumoodi"). Duuri- ja mollipentatoninen myös, joskin Duuripentatoninen suht. heikosti.

Ja noiden skaalojen hallinta ei minun kohdallani ole mitenkään täydellistä. Tarkoitus olisi opetella kaikki melodisen moodit lähitulevaisuudessa ja syventää muitten skaalojen hallitsemista.
keksitään sointukierto: Am, A, Am, A....
juuso a
07.01.2006 16:19:07

Suoraan sanottuna hallitsen erittäin huonosti. Joskus opettelin jostain guitarlehden palstalta jotain kymmenen skaalaa A:sta. Nykyään en silti tiedä missä sävellajissa milloinkin soittelen ja mitä skaalaa, mutta eipä tuo ole menoa haitannut.
Ääh.. Emmie jaksa.
Crossroad
07.01.2006 18:14:17
suht hyvin on hallussa skaalat ja mooditkin on ymmärryksessä jotensakin.itse en ole opetellut mitään skaalaa vain jostain tietystä asemasta vaan koko otelaudalta.skaaloillahan on hyvä lämmitellä läpi otelaudan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)