Aihe: G-kieli Särähtää 1.nauhaan
1
-K-
07.01.2006 15:11:41
ura kuulostaa olevan liian syvä.. uusi satula on paras apu.. toki sen voi yrittää täyttää liimalla tai vast. ja kaivertaa uuden uran.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Invader
07.01.2006 15:15:26
Epäilen satulan uran olevan liian syvä, koska muilla kielillä ei tätä ongelmaa ole. Mikä avuksi?

Satulan urassa se vika todennäköisesti onkin. Paina sitä G-kieltä kolmannelta nauhaväliltä ja tarkista silloin ekan nauhan ja kielen välinen rako. Sitä rakoa pitäis jonkin verran olla. Jos ei ole niin ehdottomasti liian matala satula/syvä ura.

Se eka nauhakin voi tietenkin olla noussut ylös otelaudasta mutta siinä tapauksessa luulisi muidenkin kielien särisevän. Kaula voi olla myös liian suora, jolloin apuna olisi kaularaudan pienoinen löysääminen.
Tai sitten ei..
Aki
07.01.2006 16:51:38

Kaula voi olla myös liian suora, jolloin apuna olisi kaularaudan pienoinen löysääminen.

Jos särinöitä ei nauhoilla 1-5 synny sen enempää kuin esim 12-15, kaula ei ole liian suora. Oikein tehty satula sietää kuperuutta aika hyvin.

Eli satulan lovi on liian syvä. Uusi satula ja viilaus ammattilaisella maksanee joitain kymppejä, tulee kerralla oikeanlaiset urat ja oikea korkeus. Yksittäisen loven korottaminen auttaa (esim pikaliimaruokasoodasoosi), mutta vaatii kuitenkin oikeanlaisen viilan. Sopivia neulaviiloja saa esim Yleiselektroniikasta. G-kielelle on sopivin pieni kolmio tai "linnunkieli".
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Ben_D
07.01.2006 17:07:30

Jos vaihdatat satulan niin kannattanee pistää suoraan Earvanan satula..mikäli se kitaramalliisi sopii.
Sleepless
07.01.2006 18:16:35
Jos vaihdatat satulan niin kannattanee pistää suoraan Earvanan satula..mikäli se kitaramalliisi sopii.

Se ilmeisesti korjaa intonaatio-ongelmat satulan päässä? Minkä mallinen earvana pitäisi olla Pacificaan? Näitä ei ilmeisesti saa suomesta mistään? Olen varmaan tilaamassa thomannilta pakettia tässä lähiaikoina, joten pitänee laittaa tilaukseen. Paljonkohan maksaa tuo earvanan vaihto, vai kannattaako tehdä se itse?
Hiljaa hyvä tulee.
Ben_D
07.01.2006 19:22:02 (muokattu 07.01.2006 19:40:58)

Se ilmeisesti korjaa intonaatio-ongelmat satulan päässä? Minkä mallinen earvana pitäisi olla Pacificaan? Näitä ei ilmeisesti saa suomesta mistään? Olen varmaan tilaamassa thomannilta pakettia tässä lähiaikoina, joten pitänee laittaa tilaukseen. Paljonkohan maksaa tuo earvanan vaihto, vai kannattaako tehdä se itse?

Eikös Yamaha Pacifica ole stratomallinen? Siihen löytyy suoraan "Strat Style" Earvana. Kristian Oeschilla on ainakin Les Paul Earvana satuloita, mutta luulisin olevan hyllyssä myös stratomallista.
Explorer
07.01.2006 19:38:18
Paljonkohan maksaa tuo earvanan vaihto, vai kannattaako tehdä se itse?

Kannattaa vaihtaa itse. Tarvittavat työkalut ovat ruuvimeisseli ja vasara (vanhan satulan irroittamiseen), hiekkapaperia (earvanan leveyden ja paksuuden trimmaamiseen) ja pikaliimaa (earvanan asentamiseen). Ainakin T-kaupan earvana-paketissa tuli selventävät ohjeet paperilla.

Yhteen kitaraan (telecaster) tuollaisen olen asentanut, ja homma oli niin helppo ja nopea että sen takia ei kannata kitaraa viedä asentajalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)