Tuba 28.12.2005 02:05:59 | |
---|
Onko normaalia kun molempien mikkien volume on täysillä niin kuuluu hiljempaa kuin että kääntää jomman kumman mikin volumea vähän hiljemmalle. Bassossa on kent armstrongin p-mikki ja dimarzio ultrajazzi. potikkoina(2*volume+tone) dimarzion 500 ohmiset. Ei noilla viä kuuhun mennä! |
Tumppi38 28.12.2005 08:44:31 | |
---|
Onko normaalia kun molempien mikkien volume on täysillä niin kuuluu hiljempaa kuin että kääntää jomman kumman mikin volumea vähän hiljemmalle. Bassossa on kent armstrongin p-mikki ja dimarzio ultrajazzi. potikkoina(2*volume+tone) dimarzion 500 ohmiset. Onkos tässä käynyt niin että toinen mikki on vastakkaisessa vaiheessa eli canceloivat toisiansa. "Maybe I can fire Carl and make this idiot do his job too - PHB" |
fox 28.12.2005 14:38:03 | |
---|
Onkos tässä käynyt niin että toinen mikki on vastakkaisessa vaiheessa eli canceloivat toisiansa. Ehkei sentään.. joku potikka nyt sitte täysillä-asennossa "vuotaa maahan", luulis, tai on muuten siinä vastusradan loppupäässä kakkia tms.. Onhan ne sisääntulot mikiltä siin keskimmäisessä lugissa eli potikan jalassa ja ulosmenevä signaali tulee siit toisesta laidasta? |
HanskiS 28.12.2005 20:08:39 | |
---|
Onkos tässä käynyt niin että toinen mikki on vastakkaisessa vaiheessa eli canceloivat toisiansa. Itselläni on vähän samalta haiskahtava ongelma. Kyseessä pitäisi olla sellainen viritelmä jossa on kaksi humbukkeria ja kaksoispotikka jonka pitäisi käsittääkseni toimia siten, että yhdessä asennossa ääni tulee molemmista mikeistä ja säätämällä potikkaa vaimennettais jompaakumpaa signaalia. Nyt homma toimii siten että kun potikat ovat keskiasennossa niin ei kuulu oikeastaan mitään. Säätämällä potikoita jompaankumpaan suuntaan alkaa kuulua. Mikrofonit ostin tyyliin ” halvimmat mitä rahalla saa” ja ovat eri valmistajan tuotteita. Olen miettinyt onko mahdollista että potikoiden keskiasennossa signaalit kumoavat toisensa? Nyt varsinainen kysymys. Onko väliä mitenpäin humbukkerit pitäisi kytkeä? Jos on, niin miten tietää että kuinka päin ? |
fox 28.12.2005 20:56:28 | |
---|
Olen miettinyt onko mahdollista että potikoiden keskiasennossa signaalit kumoavat toisensa? Nyt varsinainen kysymys. Onko väliä mitenpäin humbukkerit pitäisi kytkeä? Jos on, niin miten tietää että kuinka päin ? Toki sitte jos keskiasennossa meneekin ns. maahan koko signaali. Jos mikit on vaan vastavaiheessa, ääni on nasaalinen, ohut "nylkkkyisä" (vrt. Nylon Beat) ja kovin treblevoittoinen, mutta pitäs kuulua kyllä.. Jos olet vaan 2 johtimella vetäny mikit, eli kuuma signaali ja sitten "cold output" eli 2. kelan N-pole SEKÄ maadoitus samassa, saattaa noin käydä, että keskiasennossa maadoittuukin se toinenkin mikki.. Humpparit kytketään perinteisesti vaiheeseen (in phase) ja sarjaan.. Jos et yhtään tiedä niistä johtimien väreistä niin tarvitset sellasen wanhemman analogisen yleismittarin, viisarinäyttöisen.. Vastusalueella säädät neulan suurin piirtein keskelle (samalla kun mikki on kytkettynä mittariin) ja napautat mikin napoja esim. ruuvimeisselillä. Neula heilahtaa, ja sitten sen toisen mikin kohdalla pitäis samalla tavalla mitattuna neulan heilahtaa samaan suuntaan. Silloin mikit on "in phase".. |
HanskiS 28.12.2005 21:09:40 (muokattu 28.12.2005 21:14:58) | |
---|
napautat mikin napoja esim. ruuvimeisselillä. Neula heilahtaa, ja sitten sen toisen mikin kohdalla pitäis samalla tavalla mitattuna neulan heilahtaa samaan suuntaan. Silloin mikit on "in phase".. Teen tuon kokeen heti kun pääsen rojektin äärelle. Tässä potikoitten kytkentä on sellainen ettei toisia päitä ole maadoitettu ollenkaan. Keljuja tällaiset johdotusohjeet, jos käyttää muita kuin alkuperäisiä komponetteja. Johdotuskaavion lisäksi pitäisi olla myös sähköinen kytkentäkaavio |
kulmahiomakone 28.12.2005 21:18:03 (muokattu 28.12.2005 21:18:30) | |
---|
Mä luulen, että kyse on siitä, mitä fox ekassa viestissään kertoi. Mulla on ollut parikin vanhaa kitaraa, jossa potikka on toiminut muuten täysin moitteettomasti, mutta täysin ääriasennossa ulostulo on vaimentunut. Ja ongelma on parantunut potikkaa vaihtamalla. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
fox 28.12.2005 22:17:50 | |
---|
Mä luulen, että kyse on siitä, mitä fox ekassa viestissään kertoi. Mulla on ollut parikin vanhaa kitaraa, jossa potikka on toiminut muuten täysin moitteettomasti, mutta täysin ääriasennossa ulostulo on vaimentunut. Ja ongelma on parantunut potikkaa vaihtamalla. Voe voe.. kyl niitä on itellä kans...kas "suutarin lapsilla ei oo kenkiä" joten noi omat menee jesse-teippivirityksillä kummasti.. ;) Syy moiseen on, että potikan cermet-vastusrataan tarttuu pölyä (ja jos käyttää jotain voitelevaa CRC:tä vahingossa, sellasta pöly-rasva seosta) joka sitte siirtyy sen liikkuvan wiperin mukana toiseen reunaan, ja aiheuttaa joko huonoa kontaktia tai ei ollenkaan kontaktia.. Kahden humpparin kytkennässä, jos sen "kuuman signaalin" tuo sinne laitimmaiseen nastaan, eikä keskimmäiseen, käy monesti niin, että kun molemmat mikit on valittu ja potikalla koittaa säätää mikkien balanssia, se äärilaidassa mykistääkin molemmat mikit... |
Tuba 07.01.2006 03:32:12 (muokattu 07.01.2006 03:33:20) | |
---|
Pidin vähä taukoa tästä ongelmasta. Eli tarkistin kytkennät ja ne pitäs olla oikein. Kytkentä on seymour Duncanin p/j-mikityksen mukaan tehty, mitä en tähän hätään löytäny netistä(viallinen linkki). Maadoituspiste on tallamikin volumepotikan kannessa. Alkasin vähä epäilemään tota canceloitumista koska volat täysillä äänestä lähtee bassoja pois, mutta eikös se ole mahdotonta koska mikit on rinnakytkettynä? Potikat ovat uusia ja laatumerkkiä joten ne tuskin on rikki(paitsi jos kolvilla ne käräytin). Olisko moka maadoituksessa? Ei noilla viä kuuhun mennä! |
Jazzissa missä mikit on rinnan tuo on ihan normaalia. Jopa niin että jazzille tyypillinen hurina on pahimmillaan kun kaikki potikat on kaakossa. Kun jompaa kumpaa pikkasen vähentää niin hurina vaimenee vähän ja signaali voimistuu jonkun verran. Minusta ihan normaalia. G-strings are for strippers |