Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3 4 58 9 10 11 1247 48 49 50 51
ddrum54
04.01.2006 21:56:51
Ehei. Sä opetit mut virittämään ne. Tomit on ihan mun jäljiltä. Niissäkin tosin kaikissa alakalvo näppituntuma+puoli kierrosta ja yläkalvo näppituntuma+neljäsosakierros.

Ja soi. Helvetin hienosti.

Ilmankos kuulosti tutulta.
2`n 4
Migo
04.01.2006 22:02:59
On niin pöhköllä tuulella, että annan ihan ddrum54 + noin.
I feel you glaring, WHY WON'T YOU STOP STARING?
Shitmanek
04.01.2006 22:33:05 (muokattu 04.01.2006 22:33:24)
Siis wtf? Siis resokalvo tulee kyllä tosi löysälle, jos virittää vaan puol kierrosta! Tai sitten sulla on vaan helvetilliset näppivoimat... Tosiaan, jos laittaa puol kierrosta ala-kalvoa ja lyönti-kalvoa 4-osa kierroksen niin tomi ei kyllä silloin soi... Kuuluu vaan plöts, jopa kymppi tomiin liian löysät viritykset...

Joo, kuten ddrum54 ja Niskis jo totesivatkin, ei niitä paljon sen enempää tarvitsekaan kiristellä. Miksi niitä pitäisi kiertää jotain 5 kierrosta?
Yarr! Seuraavaksi haluat varmaan yhden Rieseneistäni...?
Niq
05.01.2006 08:57:49

Joku siitä virvelin virittämisestä kysyi, niin täältä bongasin vähän aikaa sitten aika hyvän tavan tuohon: ilman mattoa viritellään molemmat kalvot samaan vireeseen, siten että rumpu just soi. Ei ping, vaan pom. Sitten matto siihen kireyteen, että etusormi mahtuu maton ja kalvon väliin kun maton laittaa vivusta "soittoasentoon". Mä laitoin niin, että vähän sormea puristikin tuo matto. Näin sain ihan hienon rokkisoundin tuosta Rockstarin peltivirpasta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Ruutikallo
05.01.2006 18:43:05
Uusien kalvojen muovimaisuus kannatta "soitella" pois ennen tarkempaa viritystä.
Emmääossaa.........
ddrum54
05.01.2006 20:13:01
Uusien kalvojen muovimaisuus kannatta "soitella" pois ennen tarkempaa viritystä.

Se on näin, tai sitten yön yli venymään. Myös asennusvaiheessa kämmenellä painelu ajaa saman asian.
2`n 4
suloonen
06.01.2006 05:14:18
olen yrittänyt löytää tama tw 100 viritysmittarin jonkin moista käyttöohjetta netistä,en ole löytänyt.
jos joku tietää mistä löytyisi niin olisin kiitollinen.

kiitos

Nyt kun kirjoituksesta on vähän aikaa, niin voin neuvoa viritysmittarin käytössä, meinaan omistan saman laitteen, ja on kätevä peli!! Ja tosiasia on näin, että kaikillahan ei sitä tatsia ilman mittaria ole, ja kun on mittarilla opetellut virittämään, niin parin hyvin onnistuneen virityskerran jälkeen laitteen voi myydä toiselle jampalle, koska viritystyyli ja kalvon kireydet jää ikäänkuin lihasmuistiin. Sen jälkeen on mukava ennen keikkaa noin kahteen minuuttiin tarkistaa vire ja jos siltä tuntuu niin vaihtaa koko settiin eri saundit noin viiteen minuuttiin!!! Eli kyllä siitä mittaristakin voi jotain hyötyä olla...
drum_man
06.01.2006 19:55:07
Kerokaapas mikä olisi sopiva kireys virvelin ylä ja ala-kalvolle? Kun on laitettu näppituntumaan, niin miten paljon molempia kalvoja kannattaa vääntää?
Ruutikallo
06.01.2006 21:25:46
Kerokaapas mikä olisi sopiva kireys virvelin ylä ja ala-kalvolle? Kun on laitettu näppituntumaan, niin miten paljon molempia kalvoja kannattaa vääntää?

Ite käytän seuraavaa metodia:
Kiristelen jokapuolelta kunnes haluttu pitch alkaa löytyä(riippuu virvelistä) ja samalla kokeilen soittotuntumaa aika ajoin.
Kun miellyttävä soundi alkaa löytymään, niin joka tappi samaan vireeseen.
Mitään ruuvien kierrosmääriä en osaa antaa, koska riippuu pitkälti virvelistä.
Itse suosin melko tiukkaa lyöntikalvoa, samoin alakalvon kanssa.
Ja matto on aika löysä, siis ei lepattava eikä rämisevä vaan siinä "hilkulla".
Emmääossaa.........
Skymningen
08.01.2006 16:08:02
Sanotaan aina, että 'kiristä rypyt pois', -MItkä ihmeen rypyt?? Koskaan sellasia nähnykkään muuta kun pasarin etukalvossa kun käjellä painaa..

Tuosta virvelistä. Mulla se aina "laulaa" kamalasti. Siis siitä lähtee lyödessä monta erilailla soivaa ääntä, jotka ärsyttävät mun korvaani varsinkin ilman luureja tai tulppia. Ei siinä mitään, jos siitä rummusta sais esiin sen "ominaisäänensä", mutta kun siihen tulee päälle jotain epämääräsen häiritseviä ... säriseviä huminoita. =/
drum_man
08.01.2006 16:59:36 (muokattu 08.01.2006 17:00:17)
Sanotaan aina, että 'kiristä rypyt pois', -MItkä ihmeen rypyt?? Koskaan sellasia nähnykkään muuta kun pasarin etukalvossa kun käjellä painaa..

Tuosta virvelistä. Mulla se aina "laulaa" kamalasti. Siis siitä lähtee lyödessä monta erilailla soivaa ääntä, jotka ärsyttävät mun korvaani varsinkin ilman luureja tai tulppia. Ei siinä mitään, jos siitä rummusta sais esiin sen "ominaisäänensä", mutta kun siihen tulee päälle jotain epämääräsen häiritseviä ... säriseviä huminoita. =/

Kyllä niissä kalvoissa näkyy ryppyjä siellä reunoissa... Silloin ne ovat liian löysällä. Luulisin, että kun sanoit, että vivelisi laulaa ja että siitä kuuluu monia erilaisia ääniä, että se johtuisi siitä, että sinulla on viritys ruuvit eri kireyksillä... Ei ole tehty hieno viritystä kunnolla!

E: Tulikohan vähän liian monta että sanaa?
Niq
09.01.2006 09:00:47

Kyllä ne näkee jos tarkasti katsoo. Paina sormella kevyesti kalvon keskeltä niin näkyy paremmin. Mä yleensä viritän niin, että löysään kalvon ihan löysäksi, laitan sormen kalvon keskelle ja ruuvaan viritystappeja ristikkäin vuorotellen niin kauan että ryppyjä ei enää näy. Siitä vielä puoli kierrosta jokaista tappia ja hienoviritys. Näin mä saan aika jytysoundit noista pienistäkin (10",12",14") tomeista. Opin tämän(kin) tekniikan joltain dave wecklin opetusvideolta (oisko ollu back to basics tms.), kannattaa tsekata vaikkei jatsi kiinnostakaan, hyviä viritys ja soundivinkkejä saa häneltä.

Kunhan opit laittamaan molemmat kalvot tasavireeseen, niin korvasi oppii miltä vireinen rumpu kuulostaa, jonka jälkeen ei pysty enää epävireisillä soittamaankaan. Kalvot ovat näet eri vireessä juuri silloin kun kuuluu ns. "soraääniä" rummun normaalisoinnin lisäksi. Onhan kalvoasiat kunnossa? Vähänkin kuoppia tai ns. perunapeltoa sisältävä alakalvo vie kyllä soinnin täysin. Sama tietysti yläkalvon kanssa.
vapauskauppias
10.01.2006 01:20:33 (muokattu 10.01.2006 01:21:03)
1/4 kierros on ainakin minun makuuni aivan liian löysä. Soundi on ryhditön, laiska. Riippuu tietenkin myös soitettavasta musiikista, mutta itse tulee kohtuu tiukalle ja soivalle vireelle rummut viritettyä.

E: Mutta minä olenkin vain pieni puukorva.
Jupi57
10.01.2006 03:44:36
Pikkurumpu
Sekoitetaanko pasmat. Pikkurummun yläkalvo on siis vireessä A (5-6,5"). Tällöin alakalvon tulee olla ylempänä (kireämmällä) D - E. Siis kalvoista/soundista riipumatta. Wienin filharmonikkojen lyömäsoittaja hoitaa turhat kerrannaiset maalarinteippipalasella (toimii) (huom! kanttilyöntejä ei käytetä). Elekää murhata, kokkeilkaa...
ddrum54
10.01.2006 08:11:37
1/4 kierros on ainakin minun makuuni aivan liian löysä. Soundi on ryhditön, laiska. Riippuu tietenkin myös soitettavasta musiikista, mutta itse tulee kohtuu tiukalle ja soivalle vireelle rummut viritettyä.

E: Mutta minä olenkin vain pieni puukorva.

Sehän toki riippuu siitä alkukiristyksestä se löysyys. Mun rummuissa tuo malli tekee suunnilleen seuraavan vireen : 10" tomi - ylennetty D, 12" tomi - ylennetty A, 14" tomi - F ja 16" tomi C. Kuvailisin sitä virettä seuraavasti : ryhdikäs, ponteva ja erittäin soiva.
2`n 4
Niq
10.01.2006 08:41:08 (muokattu 10.01.2006 08:42:47)

Helpottakaas vähäsen mua tossa basarivirityksessä. Mulla on siis 22"x16" ja 20"x16" basarit, molemmissa Remon Powerstroke 3 lyöntipuolella ja kohta resopuolella on ambassadoria 4" reiällä varustettuna. Tällä hetkellä siis toisessa basarissa on vielä toi aquarian, mutta se lähtee lähiaikoina vaihtoon.

Eli ongelma on seuraava: basareissa on huomattavan erilainen soundi, vaikka olen dempannut molemmat samallalailla ja virityskin on aika lailla sama, toki 22" on jonkin verran matalammalle viritetty. Vaikuttaako tosiaankin tuo resokalvo ja reiän eri koko kalvossa noin paljon? Rumpujen rakenne kuitenkin on sama.

Minkälainen intervalli noiden välillä kannattaisi olla, että kuulostaisi "hyvältä". Tommonen samanlainen intervalli mikä on esim. 12" ja 14" tomin välillä kuulostaa aika hurjan isolta noihin basareihin kun tukutukuakin pitäisi joskus soittaa.

EDIT: Soundi mitä haen, on jytkk ja tuollainen soundi on jo 20" basarissa, mutta 22" ei meinaa millään löytyä samaa.
vapauskauppias
12.01.2006 01:18:06
Sehän toki riippuu siitä alkukiristyksestä se löysyys. Mun rummuissa tuo malli tekee suunnilleen seuraavan vireen : 10" tomi - ylennetty D, 12" tomi - ylennetty A, 14" tomi - F ja 16" tomi C. Kuvailisin sitä virettä seuraavasti : ryhdikäs, ponteva ja erittäin soiva.

Kyllä mielestäni esim. siinä rumpubattle klipissä, jossa settiäsi soitetaan, ovat tomit aika matalalle viritetyt. Toimivat tuollaisina lähes kaikessa musiikissa. Itse on tullut väännettyä jaskaa aika paljon lähiaikoina, joten ehkä sen kautta on alkanut tykkäämään hieman tiukemmasta vireestä.

Yhden vinkin voisit minulle antaa basarin viritykseen liittyen: Edessä on Fiberskyn 3, lyöntipuolella kirkas PS3. Tämä yhdistelmä on ehkä hieman liian tumppu makuuni, mutta vaihdettaessa lyöntikalvokin yksikerroskalvoksi, on basarissa paljon kalvon särinää. Absoluuttisessa vireessä ei varmasti ole kalvot olleet, mutta kuitekin vähän tuli tasattua virettä viritystappien kohdalta. Kuuluuko tuo särinä asiaan? Saako sitä poistettua poistamatta samalla sitä herkkyyttä ja avoimuutta, jonka tuolla kalvoyhdistelmällä saavuttaa?
south_of_heaven
12.01.2006 11:30:52
no, ei kai se ton vaikeempaa sitten olekkaan. Olin jo aikasemmin noi kelloniksit tiennyt. Sana ''viritys'' vaan on aina pelottanut.
ilmoitti South_of_Heaven
ddrum54
13.01.2006 12:49:19 (muokattu 13.01.2006 13:01:10)
Kyllä mielestäni esim. siinä rumpubattle klipissä, jossa settiäsi soitetaan, ovat tomit aika matalalle viritetyt. Toimivat tuollaisina lähes kaikessa musiikissa. Itse on tullut väännettyä jaskaa aika paljon lähiaikoina, joten ehkä sen kautta on alkanut tykkäämään hieman tiukemmasta vireestä.

Jees, jaskaan mielellään tiukempi saa olla.

Yhden vinkin voisit minulle antaa basarin viritykseen liittyen: Edessä on Fiberskyn 3, lyöntipuolella kirkas PS3. Tämä yhdistelmä on ehkä hieman liian tumppu makuuni, mutta vaihdettaessa lyöntikalvokin yksikerroskalvoksi, on basarissa paljon kalvon särinää. Absoluuttisessa vireessä ei varmasti ole kalvot olleet, mutta kuitekin vähän tuli tasattua virettä viritystappien kohdalta. Kuuluuko tuo särinä asiaan? Saako sitä poistettua poistamatta samalla sitä herkkyyttä ja avoimuutta, jonka tuolla kalvoyhdistelmällä saavuttaa?

Höh, yksi vastaus katosi bittiviidakkoon ?? No, kokeillaan uudestaan.

Toi särinä viittaa liian löysään kalvoon eli se räpsähtää selkeästi. Yksikerroskalvoa en ole oikein saanut toimimaan ilman demppiä. Eli Phillips tyylinen lievä demppaus batterpuolelle saattaisi olla paikallaan. Ja resokalvoa reilusti tiukemmalle.

Mulla on batterpuolella Evans EQ4, joka on yksikerroskalvo, "overtone" demppirinkulalla varustettuna. Siinä on sopivan lievä demppaus. Resopuolella mulla on coated yksikerroskalvo tiukalle viritettynä. Soundissa on sopivasti jysähdystä ja sointia.

E: Toi PS3 on aika dempattu jo vakiona. Suosittelen tuota EQ4:sta, se saattaisi olla juuri sopiva.
2`n 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)