Aihe: viilu-binding Les Paul -projektiin - onistuuko
1
Aakoo
05.01.2006 20:58:45
Taannoin kirjuuttelin epäonnisesta LP projektistani josta jouduin irroittamaan otelaudan. Muotoilin otelaudan uudelleen, kavantamalla ensin lautaa ja lisäämällä siihen jälkeenpäin kumpaankin reunaan 3 kerrosta ~1,5 mm. Paksua viilua ( vaahtera - wenge -vaahtera ) ja jukra, että tuli hyvän näköinen!

Joudun odottelemaan kesää ennen kuin pääsen kunnolla jatkamaan tuota ongelma lepakkoa. Samalla kun tilasin paikkausta varten viilua tuli tilattua puuta myös uuta LP -projektia varten ( mahonkia + loikumkoivu kansi ), eli aloittelenpa sitten uutta projektia. Koska otelaudan reunalista oli niin hyvän näköinen, heräsi ajatus onnistuuko tehdä 3 kerroksinen viilubinding tulevaan kitaraan? Varmaan onnistuu, mutta kertokaas te viisaammat kuinka se onnistuu.. Tarkoitus on siis tehdä binding sekä bodyyn, että lapaa. Tiesti myös otelautaan..
T.Urmio
06.01.2006 14:20:55
Tarkoitatko sellaista kalusteisiin kuumentamalla laitettavaa viilunauhaa? Itse olen ajatellut kokeilla semmoista. mitenhän mahtaa reagoida lakkaan?
No ei se mun vika oo
ilpoliekkio
06.01.2006 16:17:00
Koska otelaudan reunalista oli niin hyvän näköinen, heräsi ajatus onnistuuko tehdä 3 kerroksinen viilubinding tulevaan kitaraan? Varmaan onnistuu, mutta kertokaas te viisaammat kuinka se onnistuu.. Tarkoitus on siis tehdä binding sekä bodyyn, että lapaa. Tiesti myös otelautaan..

En usko, että tuosta mitään ongelmia tulee. Jyrsimellä vaan bodysta ja lavasta halutulta alueelta muutama milli pois, että se binding mahtuu siihen. Sitten liimaa ja kuivumisen jälkeen hiomista ja pintakäsittelyt.
Awaken the suffering
Aakoo
06.01.2006 18:47:16
Tarkoitatko sellaista kalusteisiin kuumentamalla laitettavaa viilunauhaa? Itse olen ajatellut kokeilla semmoista. mitenhän mahtaa reagoida lakkaan?

Ei vaan ajattuksena on ihan tavallinen 1,5 mm:n viilut 3 kerrokseen ( vaahtera - wenge - vaahtera ). Samat kuin joita käytin otelaudassa.

En usko, että tuosta mitään ongelmia tulee. Jyrsimellä vaan bodysta ja lavasta halutulta alueelta muutama milli pois, että se binding mahtuu siihen. Sitten liimaa ja kuivumisen jälkeen hiomista ja pintakäsittelyt.

Kuinkas taivutus? Wenge ainakin tuntuu olemaan herkkä murtumaan taivutettaessa. Pitäisikö viilu ensin kostuttaa tms ja sitten lämmittää ja taivutella saman malliin kuin mitä akustisten reunat tehdään?
Zymnasty
07.01.2006 23:57:04

No jos haluja ja malttia on, niin rakentele vaan reunalista. Kyseisen listan esitaivutus on kyllä onnistumisen kannalta ykkösjuttu, lämmittämällä, sekä ura johon listan liimaat, niin sen täytyy ehdottomasti olla kunnolla työstetty ja puhdas. Tasaisesti työstetty. Oho lipsahduksia on aika V.... korjata. Sitten kunnon liima sekä mites puristat listan runkoon? Itse käytän maalarinteippiä, vaikka teipistä jää liimaa kanteen, niin jää sitä listoituksen aikana myös sormistakin, mutta malttia ja hiontahan tulee lopuksi. On niitä kaikkia kumirinksuja ja apuvälineitä mutta tuo teippi toimii myös. Taivutin ite tuon tyylisen puulistan telecasteriin, käytin kolvia apuna en tosin terällä kuumentanut vaan osuudella joka on ennen terää. Kolvissa tehoa 80w. Onnistui hyvin, maltin ja huolellisen suunnittelun avulla.
Testikappaletta polttelin ennen siirtymistä varsinaiseen taivutustyöhön.

Toivottavasti vähän apua näistä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)