Aihe: Suurten kitaristien nuottien luku taidot?
1 2 3 4 5 6
Ville81
06.01.2006 21:58:23 (muokattu 06.01.2006 21:58:53)
Tuskin siinä sinfoniaorkesterissa sitä suurta tunnetta tarvitaan,kunhan lukee mitä paperissa on ja vetelee,siihenhän ne on opetettu.

Juu juu, ja kun varoo opiskelemasta mitään, siitä ne luovuuden hanat vasta aukeaakin.

On siinä isolla miehellä niin kova angsti nuotteja ja teoriaa kohtaan, että meinaa keskuteltava aihe unohtua. Kateuttako lienee, vai miksi väheksyt klasarisoittajia? Ei nuottien osaaminen vähennä ihmisen kykyä soittaa sillä kuuluisalla tunteella. Ja toisaalta, klasarimusassa on tarkoitus toistaa säveltäjän ideat mahdollisimman tarkkaan, ei siihen mitään improa olekaan tarkoitus tunkea. Monet täällä foorumilla miettivät, kannattaako niitä nuotteja treenata ylipäätään. Annoin tässä siis esimerkin siitä.

Voi että kun viittii ns nimisoittaja tuoda itseään kielteissä mielessä julki.

Minun osaltani keskutelu päättyy tähän.
BigPapa
06.01.2006 22:08:18 (muokattu 06.01.2006 22:11:17)

Juu juu, ja kun varoo opiskelemasta mitään, siitä ne luovuuden hanat vasta aukeaakin.

On siinä isolla miehellä niin kova angsti nuotteja ja teoriaa kohtaan, että meinaa keskuteltava aihe unohtua. Kateuttako lienee, vai miksi väheksyt klasarisoittajia? Ei nuottien osaaminen vähennä ihmisen kykyä soittaa sillä kuuluisalla tunteella. Ja toisaalta, klasarimusassa on tarkoitus toistaa säveltäjän ideat mahdollisimman tarkkaan, ei siihen mitään improa olekaan tarkoitus tunkea. Monet täällä foorumilla miettivät, kannattaako niitä nuotteja treenata ylipäätään. Annoin tässä siis esimerkin siitä.

Voi että kun viittii ns nimisoittaja tuoda itseään kielteissä mielessä julki.

Minun osaltani keskutelu päättyy tähän.

Hyvä että päättyy.Nuotteja ja teoriaa voi myöskin opiskella tehokkaasti itse jos pystyy.Ei siinä tarvita välttämättä opettajia.Kaikilta se ei vaan luonnistu eikä sitä kaikessa musassa välttämättä tarvita edes.Äläkä tule mulle puhumaan klassisesta tuohon sävyyn,kyllä minä sitä kuuntelen ja hyviä arvostankin.Mitäs mieltä olet Yehudi Menuhinista?Vain yhtenä esimerkkinä.Paljon muitakin toki.Eikä minun tarvitse olla näille kateellinen.Oletko itse kateellinen niille joiden ei tarvi juosta oppitunneilla.Kaikki eivät opi ikuna vaikka kuinka pänttäisivät teoriaa toiset taas ovat luonnolahjakkuuksia jotka oppivat toinen käsi seläntakana.Taasko meidän pitäisi kumartaa näille suurille viisauksillesi ja uskoa kaikki ihan pokkana itse ollenkaan ajattelematta asioita.Oletko vain sinä oikeassa,mitä?
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
wilzhu
06.01.2006 22:12:54
Aika pirun monet. Sibeliukset ja Beethovenit käyneet ulkomaita myöten hakemassa oppia.

Tarkoitin maalareita.
Elämä Off.
wrshredder
06.01.2006 22:25:09 (muokattu 06.01.2006 22:25:20)
Tähen väliin Gallup!! :D

Katso kuva..
http://www.menc.org/guides/startmusic/whosthat.gif

1. Osaisitko soittaa tuon suoraan nuoteista, rytmilleen oikein?

2. Onko sinusta hyödyllistä osata soittaa vastaavia suoraan nuoteista?

3.Tekeekö se sinusta yhtään huonomman muusikon ,jos osaat soittaa tuon?

4. Entä paremman?

5. jos et osaa soittaa kappaletta suoraan ,haluaisitko osata?

En tiedä miks tälläsen kirjoitin, mut kumminki.. heh.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 Entä jos Kuolemalle tulee kuolemanpelko?
BigPapa
06.01.2006 22:30:09 (muokattu 06.01.2006 22:31:26)

Tähen väliin Gallup!! :D

Katso kuva..
http://www.menc.org/guides/startmusic/whosthat.gif

1. Osaisitko soittaa tuon suoraan nuoteista, rytmilleen oikein?

Vedetäänks solfana.......

2. Onko sinusta hyödyllistä osata soittaa vastaavia suoraan nuoteista?

Ei

3.Tekeekö se sinusta yhtään huonomman muusikon ,jos osaat soittaa tuon?

Ei

4. Entä paremman?

Ei

5. jos et osaa soittaa kappaletta suoraan ,haluaisitko osata?

En,vaikka osaisin....

En tiedä miks tälläsen kirjoitin, mut kumminki.. heh.

No kunhan kirjoitit....
wrshredder
06.01.2006 22:36:57
Vedetäänks solfana.......
niin siis aivan ensi näkemältä. prima-vistana siis..

No kunhan kirjoitit....
Jep.

muihin vastauksiisi en jaksa kommentoida. omapa on mielipiteesi.
BigPapa
06.01.2006 22:43:38

muihin vastauksiisi en jaksa kommentoida. omapa on mielipiteesi

Mitäpäs sitä kommentoimaan.Jotkut opiskelee ja toiset ei.Tekeekö opiskelu opiskelleet jotenkin ylempiarvoisiksi muihin soittajiin nähden.On tullut nähtyä itse oikein esimerkkejä mitä tapahtuu kun opiston käyneeltä soittajalta otetaan treeneissä paperi pois edestä....ei tapahdu oikein mitään,menee ihan lukkoon kun pitäis alkaa soittamaan.On toki varmaan toisenlaisiakin opinsaaneita,en minä sitä väitä,mutta ei soiton opiskelu tosiaan ole ainoa autuaaksi tekevä asia.Sitten pitäisi vielä lisäksi osata.
BigPapa
06.01.2006 23:10:39 (muokattu 06.01.2006 23:13:37)

Joo ,mutta opistoissa oppii paljon sellaista ,mitä ei edes tiedostanut ennenkuin aloitti opinnot. Oletko koskaan miettinyt miten säveltäjät säveltävät teoksiaan ,mutta me emme siihen pysty? se johtuu siitä että he osaavat ja tietävät asioita joista minulla tai sinulla ei ole harmaintaa aavistustakaan.. ja he ovat juuri vastaavanlaista koulutusta /oppia saaneet.. kyllä mulle kelpaa sellanen.
Eikä joo tee yhtään sen ylempiarvoiseksi ,mutta oppia voi paljon uusia asioita ja niiden hyötyä on aivan turha aliarvioida..

1. Teoria ei tapa
2. Nuottien luku ei tapa
3. Laulamisen oppiminen ei tapa
jne..

Ja mitä sen opisto-tyypin olisi kuulunut soittaa? ei kaikki osaa kaikkea. ei sitä voi mennä pyytämään koko ikänsä klassista musiikkia opiskelevaa vääntämään yhtäkkiä heviä tai jazzia.. et säkään varmaan montaakaan musiikkityyliä ilman tabsuja sointuja tms. osaa.

Ei se että osaa nuotit ja opiskelee vaikka klassista tarkota (tiedät jo) ,etteikö osaisi jammailla bluussia tai mättää death-metallia.. toiset osaa toiset ei..
Nuotteja/teoriaa ei oo pakko opetella tai opistoon ei oo pakko mennä .mutta hyötyä siitä on, se o jämpti.

mitähän mahdoin kirjottaa. :D
avauduin..

Onhan tuota sävellystyötä tullut tehtyä.Biisejä on ihan teostossa ja ylen äänilevystössä.Ja ihan ilman opintoja.Ja tuota samaahan minäkin jo kirjoitin:jotkut oppivat itse toiset taas tarvitsevat opetusta.

1.Teorian osaamattomuuskaan ei tapa.
2.Myöskään nuottien lukemattomuus ei tapa.
3.Sekään ei tapa vaikka ei osaisi laulaa....

ei pudonnut rock eikä blues vaikka oli oikein Ogelin poikii.....kyllä tähän ikään kun tulet niin olet varmaan kokenut musan parissa kaikenlaista opettavaista ilman nuotteja ja nuottien kanssa.Sointulappujen lukeminen on jo taito sinänsä.Ja sitten niiden väsääminen niile jotka eivät niitä sitten kuitenkaan lue.Maailmaan mahtuu niin paljon kaikenlaista että eiköhän anneta tilaa kaikenlaisille soittajille niin nuotinlukutaitoisille kuin nuotinlukutaidottomillekin.Jos joku osaa vedellä ilman nuotteja niin ettehän te sille mitään voi eikä pidä voidakaan ja toisaalta ei se nuotinlukutaidoton tyyppi varmaan pistä pahakseen jos joku vetelee hyvin nuoteista.Aika turhaa sinänsä jauhaa tälläistä kun ei se kuitenkaan johda mihinkään.Tää on sellainen juupas eipäs juupas eipäs juupas eipäs tyyppinen juttu.....
wrshredder
06.01.2006 23:16:39
Juu niin on. (*pakottaa itsensä vaikenemaan*)
J_Mikkonen
06.01.2006 23:19:15
Onhan tuota sävellystyötä tullut tehtyä.Biisejä on ihan teostossa ja ylen äänilevystössä.Ja ihan ilman opintoja.Ja tuota samaahan minäkin jo kirjoitin:jotkut oppivat itse toiset taas tarvitsevat opetusta.

Jep, mutta veikkaanpa että wrshredder kirjoituksessaan tarkoitti lähinnä klasaripuolen biisejä, suuremmille orkestereille tehtyjä teoksia. Veikkaan että ei kovin monella makuuhuonekitaristilla, tai edes vähän kokeneemmallakaan, ole tietoa siitä. Omana mielipiteenäni voin sanoa että aina tarvitsee lisää opetusta, ei varmasti löydy tästä maailmasta semmosta ihmelasta joka kaiken mahdollisen oppisi ylhäisessä yksinäisyydessään.
Kauniisti soi blues.
BigPapa
06.01.2006 23:22:02 (muokattu 06.01.2006 23:28:16)

Jep, mutta veikkaanpa että wrshredder kirjoituksessaan tarkoitti lähinnä klasaripuolen biisejä, suuremmille orkestereille tehtyjä teoksia. Veikkaan että ei kovin monella makuuhuonekitaristilla, tai edes vähän kokeneemmallakaan, ole tietoa siitä. Omana mielipiteenäni voin sanoa että aina tarvitsee lisää opetusta, ei varmasti löydy tästä maailmasta semmosta ihmelasta joka kaiken mahdollisen oppisi ylhäisessä yksinäisyydessään.

Eihän yksi ihmisikä edes riitä kaiken oppimiseen,juu ja jos oppisi kaiken niin sitten voisikin jo lopettaa.Eikös kaikessa säveltämisessä ole kuitenkin samoja lainalaisuuksia oli sitten klasaripuolen iso teos tai pienempi sävelteos.Moniko rock ja bluespuolen heebo toisaalta sitä tietoa tarvitseekaan ellei sitten aio säveltää sinfoniaa,mitä minä kyllä epäilen.Aiemmin jo kirjoitin että kuuntelen myös klassista,joten se siitä.Arvo kaikenlaisille soittajille opiskelleille ja ei-opiskelleille....juupas eipäs juupas eipäs juupas eipäs.....
wilzhu
07.01.2006 02:06:07
Miksei sitten ne opiston opettajat ole maailman kuuluja säveltäjiä, jos ne kerta on niin hyviä ja osaa kaiken?
Elämä Off.
wrshredder
07.01.2006 02:37:16
Miksei sitten ne opiston opettajat ole maailman kuuluja säveltäjiä, jos ne kerta on niin hyviä ja osaa kaiken?

:D
Kuka väitti että ne opettajat mitään osaa säveltää? tai onhan varmaan noitakin, mikässe yks säveltäjä oli kuka opettaa/opetti Liszt-akatemiassa. :/
no kumminkin..

Miksei kitaranopet oo maailmankuuluissa bändeissä jos ne on niin hyviä soittajia ja osaa kaiken..

lol ,apua. tää on karannu käsistä. XD
wilzhu
07.01.2006 02:51:41
:D
Kuka väitti että ne opettajat mitään osaa säveltää? tai onhan varmaan noitakin, mikässe yks säveltäjä oli kuka opettaa/opetti Liszt-akatemiassa. :/
no kumminkin..

Miksei kitaranopet oo maailmankuuluissa bändeissä jos ne on niin hyviä soittajia ja osaa kaiken..

lol ,apua. tää on karannu käsistä. XD

No toi olikin vaan tollanen heitto. En ees oottanu sille vastausta.
Elämä Off.
Jucciz
07.01.2006 18:48:21
Bigpapa: Ei v*ttuiluna, mutta laita virkkeen, eli pisteen tai kysymysmerkin jälkeen aina välilyönti. Helpottaa hirvittävän paljon luettavuutta. :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
BigPapa
08.01.2006 12:45:56

Bigpapa: Ei v*ttuiluna, mutta laita virkkeen, eli pisteen tai kysymysmerkin jälkeen aina välilyönti. Helpottaa hirvittävän paljon luettavuutta. :)

Suattaapi olla mutta jokkainen taaplaa tyylillään.No ohvense.
JamesHetfield
08.01.2006 18:03:20

potut nyt "suuri kitaristi" mikään yhrys-sana ole.

ei olekaan vaan nuottienlukutaidot...
ibanez + asiaa = ibanaziaa!
megadeth
08.01.2006 18:32:56
nuotit on ihan saatanan turha juttu nykypäivänä. ehkä niist oli sata vuotta sit hyötyy ko tyypeil ei ollu muuta tapaa pistää ideoi ylös mut unohtakaa kaikki nuotiti ja tablat kans. Korva kuulosta vaan kaikki.
wrshredder
08.01.2006 20:38:01
nuotit on ihan saatanan turha juttu nykypäivänä. ehkä niist oli sata vuotta sit hyötyy ko tyypeil ei ollu muuta tapaa pistää ideoi ylös mut unohtakaa kaikki nuotiti ja tablat kans. Korva kuulosta vaan kaikki.

LOL!
mua jännitti äske armeijaa meno ,mut tän kirjotuksen luettuani jännitys hävisi, hohoohoo.,
tästähän sais hyvän mantran,, ainako joku asia huolestuttas ni: "nuotit on ihan saatanan turha juttu...."
sit taas elämä näyttäs hieman paremmalta. :D

LOL!1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)