Aihe: Kuinka hyvin hallitsette skaalat?
1 2 3 4 5
trent
06.01.2006 15:18:54
Tuli mieleen kysellä, että miten hyvin muut täällä hallitsee skaalat? Sujuuko teiltä kaikki perinteiset ja vähän erikoisemmat skaalat kuin vettä vaan? Hävettää tunnustaa, että meikäläisellä on noin 10 vuotta soittoa takana, enkä oikeastaan hallitse kuin duurit ja mollit noin suurin piirtein.
SandOfTime
06.01.2006 15:24:10

Eipä ole itsellä ku duurit ja mollit hallussa. Joitain pentatonisia tms. skaaloja olen myös reenaillu, jotta bluesin soittelu onnistuu, mutta vähässä on minunkin skaalojen osaaminen.
Never been better...
jonsku1
06.01.2006 15:29:24 (muokattu 06.01.2006 15:30:13)
No duuri ja molli menee suht hyvin. Ja sitten tuo pentatoninen ja sinne osaa jotenkuten heitellä niitä "sinisiä nuotteja" jotta siitä saa sen blues vivahteen.

Joskus noita oli tarkoitus opetella laajemminkin, kaikki moodit yms. mutta ne vaan jotenkin jäi.

EDIT: Ehkä sitä vielä joskus...
Lord of the strings
06.01.2006 15:34:59
Blueskaala ja luonnollinen molli. Muita en osaa.
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
Petrukki
06.01.2006 16:03:23
En sitten lainkaan, mutta tarkoitus olisi aloittaa jokapäiväinen harjoittelu (puolisen tuntia) piakkoin, sen verran tärkeitä ne ovat.
"pääsiskö teiän komppaajaks, mä on niin paras" -Petrukki, haluaa bändin komppikitaristiksi. "pääsenhän, pääsenhän? jos en, rukutus ei lopu.!
NeonKnight
06.01.2006 16:05:11
Luonnollinen molli ja mollipentatoninen. Tosin "hallinnasta" ei voida minun kohdalla puhua...
Rapido
06.01.2006 16:13:17
En mitenkään erityisen hyvin. Parhaiten taittuvat harmoninen molli ja sen 5. moodi(vaikutteesta ei liene epäselvyyttä), duuri- ja mollipentatoninen ja duuri. Muitakin skaaloja tulee luultavasti tietämättä käytettyä.
E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse
sn
06.01.2006 16:13:58 (muokattu 06.01.2006 16:15:26)
Ei mitn
"I find that ducks' opinions of me are very much influenced over whether or not I have bread." - Mitch Hedberg
blyysi
06.01.2006 16:26:50 (muokattu 06.01.2006 16:29:08)

Pentatonisen ja duuriskaalan osaisin varmaan sahata läpi, jos joku kysyy mut en ikinä ajattele skaaloja soittaessani vaan ikäänkuin visuaalisesti eri sointujen asemaa kaulalla. Todennäköisesti käytössä on pentatonisten lisäksi miksolydistä, molliskaaloja sekä wholetone, kromaattisia ja diminished -skaaloja.. Mene ja tiedä. Jutut ovat tarttuneet levyiltä..
Axeplayer
06.01.2006 16:32:53
Laittaakaa linkki jollekin nettisivulle (tai vaikka toiseen keskusteluun), jossa selitettäis vähän noita skaaloja. Tällä hetkellä tuntuu että olis kovasti intoa teorian opetteluun.
Huumorilla vaan ja uutta paskaa housuun.
moottorisaha
06.01.2006 16:36:05

Siis jos nyt sanotte esim. että "osaan molli-, duuri- ja pentatoniset asteikot", niin tarkoitatteko että osaatte nuo kaikista sävellajeista ja kaikista asemista?
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
jonsku1
06.01.2006 16:39:24
Siis jos nyt sanotte esim. että "osaan molli-, duuri- ja pentatoniset asteikot", niin tarkoitatteko että osaatte nuo kaikista sävellajeista ja kaikista asemista?

No joo suurin piirtein ainakin mulla. Kylhän noita muutama tulis lisää, jos kaikki "sinnepäin" skaalat lasketaan mukaan.
lxi
06.01.2006 16:40:35
Kyllä nuo skaalat ihan sujuvasti löytyvät, vähemmänkin käytetyt. Niiden todellinen hyödyntäminen onkin asia erikseen, ja siihen voi tuhrata useammankin eliniän.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
kaptah76
06.01.2006 18:14:35
Laittaakaa linkki jollekin nettisivulle (tai vaikka toiseen keskusteluun), jossa selitettäis vähän noita skaaloja. Tällä hetkellä tuntuu että olis kovasti intoa teorian opetteluun.

Täältä mä olen skaaloja selaillut: http://www.cyberfret.com/scales/index.php

Teorian ymmärrys on erittäin vajavainen, mutta skaaloja olen sahannut tyhmänä kaulaa ylös alas ihan sorminäppäryyden harjoittamiseksi. Taka-ajatuksena on, että kun joskus ymmärtää miten noita käytetään esim. improvisointiin, niin olis jotain jäänyt jo lihanmuistiin.

Tässä vielä suora linkki skaalojen muotoihin ja sormituksiin: http://www.cyberfret.com/scales/basic/page2.php

Kaptah
Aksu89
06.01.2006 18:33:24
Blues/Pentatonin... sitten muutaman duuri ja molliskaalan. Älyän ne, mutta en osaa suoraan soveltaa otelaudalle. Ja pari härömpää asteikkoa sitten
Teemu K.
06.01.2006 18:35:23

En osaa, eikä ole vielä tullut missään vastaan. Korvakuuloltahan minä :-)
Kyllä kuitenkin mollit ja duurit erottaa...
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
LamaAjanElvis
06.01.2006 18:50:51
En edes tiedä mitä duuri tai molli tarkoittaa.
In the city.... you must fight to survive. He sold tortillas on the corner. And the mob wanted in. Sormet lähtee soundista.
Skebaristi
06.01.2006 19:02:12

Peruskaalat(duuri, molli(t), blues, pentatoninen jne.) on ihan hyvin hallussa. Moodeja osaan vähän, tosin nimiä en muista.
bullseye
06.01.2006 19:08:29
Mun mielestä olis tärkeetä opetella eri skaalojen intervallit ja miten ne sitten käytännössä löytyy koko otelaudan alueelta eikä vaan jäädä sahaamaan niitä kuvioita, joita joka puolella työnnetään. Itse ainakin pyrin tähän ja osaan jo koko otelaudalta kaikki yleisimmät sävellajit ilman miettimistä eli voi lentää ylös alas ja pitkinpoikin otelautaa ja silti tulee aina oikeita nuotteja.

Sitten kun opettelee uusia skaaloja niin se muoto missä ne yleensä ilmoitetaan eli suhteessa duuri-skaalaan on kaikkein hyödyllisin. Vain sitä katsomalla pystyy toteamaan erot johonkin itselle tutuimpaan skaalaan ja sitten muistamaan sen intervallin mikä on poikkeava. Tämä mahdollistaa helpon opettelun myös eri sävellajeissa. esim. luonnollinen molli

1 2 3b 4 5 6b 7b

Paras tulos saavutetaan yleensä ajattelemalla nuottien suhteita sävelkeskukseen ja toisiinsa eli intervalleja. Kun nämä vivahteet (nyanssit) tunnistaa, on helppo luoda haluamaansa tunnelmaa esim. lisäämällä jotain skaalan ulkopuolisia nuotteja ja silti olla varma, että ne eivät kalskahda korvaan, vaan sopivat kokonaisuuteen. Tälläistä on paljon vaikeampi saavuttaa pelkällä aivottomalla yhden aseman skaalojen pänttäämisellä, kun ei älyä mihin koko homma perustuu.

Sointujen teorian tunteminen on myös hyvin olennainen osa tätä suurta suunnitelmaa, sillä tärkeintähän on tietää mitä muut soittavat sinun alla kun vedät esim. sooloa eikä pelkkä tieto että olen nyt G-duurissa ja painaa sen mukaan jotain skaalaa ylösalas. Kun tiedät, että taustalla soi Em, niin sinulla on lukemattomia skaaloja käytettävissä, joihin tuo sointu istuu ja joista jokaisella on oma saundinsa juuri tuossa tilanteessa, Em päälle. Vaikka ihan hyviä lickejä siitä pentatonisesta Em löytyisi =) On vaan hyvä tietää vaihtoehtojakin.

Joo, saatto mennä vähä sekavaksi ja ehkä off topikikskin, mutta kuitenkin...
Let´s hear some notes!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)