Aihe: parannusta nF4-ongelmaan? 1 | |
---|---|
![]() 06.01.2006 13:58:18 | |
On siis vallitseva käsitys, että PCI-e -väylä imee tehoja jostain syystä juuri musiikinteossa. Tästä on käyty kiivasta keskustelua juuri Cubasen forumilla, missä nyt on esitetty uudenlasta, helppoa ratkaisua ongelmaan koneissa, joissa on yksi- tai kaksiytimellinen prosessori nF4-emolla. http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=36727 Kyseisen postin mukaan siis PCI LATENCY TOOL -ohjelmalla voisi säätää eri väylien prioriteettia ja estää näin PCI-e -väylää imemästä kaikkea tehoa muilta väyliltä (esim. PCI tai Firewire). Itse latasin kyseisen ohjelman ja Miamidi-korttini prioriteetti oli alunpitäenkin 192 (korkeampi ymmärtääkseni on parempi). Ongelmia en ole havainnut musiikin teossa, mutta toisaalta en olekaan rasittanut systeemiäni vielä kunnolla. Kaikki joilla on ongelmia samanlaisten kokoonpanojen kanssa, kokeilkaa auttaako tämä ohjelma teidän ongelmiinne ja postittakaa kokemuksenne tämän viestin jatkoksi, niin saadaan mahdollisimman paljon tietoa asiasta. Erityisesti minua kiinnostaa ongelman olemassaolon kiistävien henkilöiden alkuperäiset asetukset. Tällä forumilla ainakin casanova on kyseenalaistanut ongelmat, joten olisiko hänelle sattunut yhtä onnellisesti kuin minulle alkuperäisten asetusten kanssa. Joten ihmiset ahkerasti ongelman pariin ja muistakaa postittaa tuloksenne!! | |
![]() 06.01.2006 16:43:20 | |
minä taasen toivoisin, että joku, jolla on "nforce4-kone", ja jolla on sen kanssa oikeita ongelmia, astuisi esiin ja kertoisi niistä. Ongelma on, etten ole nähnyt kenenkään kritisoivan nforce4-koneita omien kokemuksien pohjalta (siis ei testien perusteella). Tähänkin ihmeeseen luultavasti menee vielä kauan aikaa, koska monet täälläkin ovat näemmä suosittelleet tietokoneen hommaamisen kanssa painiskeleville nforce3-pohjaisia myllyjä, ohjaten ihmisiä nimenomaan näille kuuluisille ulkomaisille foorumeille, mikä ON kyllä ihan jalo ele, koska joskus tieto voi olla kiven takana. Riskinä vain on, että siinä samassa kuluttajan sisälukutaito jää taka-alalle (itsellänikin aluksi). Uskoisin, sen kummemmin asiaan uudelleen perehtymättä (en vaan enää viitsi), että tämä sitkeästi vellova keskustelu ulkomailla pysyy hengissä vain sen takia, että ihmiset testaavat upouusia koneitaan heti kättelyssä näillä testiohjelmilla (five towers sun muut uudemmat vastaavat). Sitten kun testit tarjoavat "huonoja" tuloksia, niin sitten itketään, että "voi pentele, niissä TAITAA sittenkin olla jotain vikaa". Täytyy nyt muistaa kuitenkin, että nuo testit koostuvat tyyliin 50 mp3-tiedostosta päällekkäin, johon lisätään yksi päälle tai jotain, en nyt todellakaan enää muista, kysykää jschildilta :=). Ja joku voisi tehdä vaikka gradun siitä, josko nämä aluksi huolestuneet keskustelijat katoavat ajan myötä, kenties huomaten, että arkisessa levyttämisessä ei ole ilmennyt mitään "klikkejä" saati "poppeja". Oikeasti tämä nforce4-ongelma koskettanee vain niitä, jotka ostivat koneensa silloin kun nforce4-emot tulivat markkinoille, eli olisikohan ollut joskus loppusyksystä -04. Ja ondy, en ihmettele yhtään, että koneesi on toiminut sangen tyydyttävällä tavalla alkuperäisillä asetuksilla. Ja ei, en ole usuttamassa ketään ostamaan nforce4-konetta. käytettynä saisi varmaan todella halvalla nforce3-pohjaisen tykin. tuolloin vain täytyy muistaa, että sellaista konetta ei pahemmin päivitellä, muuten kuin ostamalla uusi kone. :=) | |
![]() 06.01.2006 17:14:52 | |
Tämänkään postin tarkoitus ei ole kertoa nF4-koneiden huonoudesta musiikin teosta, vaan selventää ihmisille, että ne saattavat toimia! Itseäni ainakin ketutti vietävästi kuullessani, että koneeni saattaa olla "lievästi" sopimaton musiikin tekoon, sellaiseksi kuitenkaan osoittautumatta. Nyt kun kerran sinä casanova olet skeptikko, olen minä dubbel-skeptikko, joten katsotaan, parantaako tämä sitten niiden ihmisten koneiden suorituskykyä, joilla näyttäisi kyseisiä ongelmia olevan. Tämä lienee kuitenkin Suomen johtava forum musiikin teon saralla, joten todistetaan, ettei meillä Suomessa ole näitä ongelmia, tai katsotaan auttaako tämä keino näihin ongelmiin, mitä ei välttämättä ole olemassa. Minua kiinnostaa edelleen, mikä on sinun koneellasi äänikorttisi prioriteetti tämän ohjelman mukaan. Olet muuten ihan oikeassa, että näistä ihmisistä, joilla ongelmia on nF4-emojen kanssa ei ole kuulunut mitään. Johtuneeko sitten siitä, etten ole liiemmin kuunnellut... Joka tapauksessa nF4-emojen käyttöä neuvotaan yhä välttämään yksiydin-prossujen kanssa. Itsehän en tuhlaa 350€ päivittääkseni konettani tuplaytimeen ainakaan vielä. Jos nyt ongelmia on ollut niin testatkaa auttaako tämä ja postittakaa tuloksenne. Minä yritän vain auttaa kaikkia... | |
![]() 06.01.2006 18:31:06 | |
Minua kiinnostaa edelleen, mikä on sinun koneellasi äänikorttisi prioriteetti tämän ohjelman mukaan. Olet muuten ihan oikeassa, että näistä ihmisistä, joilla ongelmia on nF4-emojen kanssa ei ole kuulunut mitään. Johtuneeko sitten siitä, etten ole liiemmin kuunnellut... Noh, minä aion olla tässä asiassa sen verran vastarannankiiski, että en viitsi asennella ylimääräisiä ohjelmia, koska kaikki pelittää hillittömän hyvin :=). Ainakin vielä. Minun on syytä toki puhua näistä asioista pienellä varauksella, koska levyttämismetodini ovat varmasti kovinkin epäortodoksisia, koska olen ns. pitkän linjan säveltäjä, joka vasta viime syksynä siirtyi tietokoneaikaan. Eli toisin sanoen, biisien teko on ollut käytännössä vanhojen biisien siirtämistä kovalevynauhurista tietsikalle, ja "livenä" sekvensseriin olen nauhoittanut vain muutamia raitoja midi-kiipparilla per biisi. Tämän takia toivon minäkin nyt "nforce4-säveltäjien" todella tulevan kaapista ulos, erityisesti sellaisten jotka todistetusti pistävät koneensa koville, kertomaan meille kaikille, että vikaahan "nforcenelkussa" on niin, että elämää ryydittää jokapäiväinen kiroilu. Siis itsehän en tähän usko :=)... Niinhän se on, että ihmiset vierailevat foorumeilla vain kun on jotain ongelmia... oppisimmeko tästä jotain? Mitä tulee äänikorttini (audiophile 2496) alkuperäisiin asetuksiin, niin eihän niitä oikein voi vertailla keskenään, vaikka ne kertoisinkin. Kerron ne toki, mutta voin tehdä sen vasta joskus ensi viikon puolella, mutta sen sanon nyt, että koneessani ei ole mitään ihmeellistä, suurin piirtein default-säädöt. Tehtaat tietävät paljon paremmin kuin minä. :=) | |
![]() 09.01.2006 09:13:45 | |
minä taasen toivoisin, että joku, jolla on "nforce4-kone", ja jolla on sen kanssa oikeita ongelmia, astuisi esiin ja kertoisi niistä. Ongelma on, etten ole nähnyt kenenkään kritisoivan nforce4-koneita omien kokemuksien pohjalta (siis ei testien perusteella). Tähänkin ihmeeseen luultavasti menee vielä kauan aikaa, koska monet täälläkin ovat näemmä suosittelleet tietokoneen hommaamisen kanssa painiskeleville nforce3-pohjaisia myllyjä, ohjaten ihmisiä nimenomaan näille kuuluisille ulkomaisille foorumeille, mikä ON kyllä ihan jalo ele, koska joskus tieto voi olla kiven takana. Riskinä vain on, että siinä samassa kuluttajan sisälukutaito jää taka-alalle (itsellänikin aluksi). Uskoisin, sen kummemmin asiaan uudelleen perehtymättä (en vaan enää viitsi), että tämä sitkeästi vellova keskustelu ulkomailla pysyy hengissä vain sen takia, että ihmiset testaavat upouusia koneitaan heti kättelyssä näillä testiohjelmilla (five towers sun muut uudemmat vastaavat). Sitten kun testit tarjoavat "huonoja" tuloksia, niin sitten itketään, että "voi pentele, niissä TAITAA sittenkin olla jotain vikaa". Täytyy nyt muistaa kuitenkin, että nuo testit koostuvat tyyliin 50 mp3-tiedostosta päällekkäin, johon lisätään yksi päälle tai jotain, en nyt todellakaan enää muista, kysykää jschildilta :=). Ja joku voisi tehdä vaikka gradun siitä, josko nämä aluksi huolestuneet keskustelijat katoavat ajan myötä, kenties huomaten, että arkisessa levyttämisessä ei ole ilmennyt mitään "klikkejä" saati "poppeja". Oikeasti tämä nforce4-ongelma koskettanee vain niitä, jotka ostivat koneensa silloin kun nforce4-emot tulivat markkinoille, eli olisikohan ollut joskus loppusyksystä -04. Ja ondy, en ihmettele yhtään, että koneesi on toiminut sangen tyydyttävällä tavalla alkuperäisillä asetuksilla. Ja ei, en ole usuttamassa ketään ostamaan nforce4-konetta. käytettynä saisi varmaan todella halvalla nforce3-pohjaisen tykin. tuolloin vain täytyy muistaa, että sellaista konetta ei pahemmin päivitellä, muuten kuin ostamalla uusi kone. :=) Meinaat siis että ne suomalaiset joilla on ongelmia astukoon esille? Vietän suurimman osan ajastani ulkomaalaisilla palstoilla, ja siellä ongelmat eivät ole mitenkään harvinaisia. Ongelma tuntuu siis johtuvan lähinnä siitä että emolevyissä pci-express väylät ovat suuremmalla prioriteetilla (tms). Dualcore prossuilla ongelma ei ole niin suuri, tosin dualcore prossuista saatu teho ei testien mukaan ole nf4 alustalla yhtä hyvä kuin agp-väyläisillä. Syyksi tähän on väläytelty että toinen ydin hoitaa syntyvän ylimääräisen kuorman pienentäen ongelmia. Kyseessä ei myöskään ole mikään ihan satunnainen ongelma, vaan varsin yleinen. Asiaa eivät myöskään ole tutkineet vain jotkut tietokoneille vieraat ihmiset, vaan monet myös työkseen audio-työasemia kokoavat tahot. Tämähän ei ollut myöskään pelkästään nf4 emoihin liittyvä ongelma, vaan myös Intel 915/925 piirisarjallisiin. Henkilönä joka joutuu usein suosittelemaan koneen kokoonpanoja audio-käyttöön, tilanne on varsin ongelmallinen. Sitä mielellään suosittelisi jotakin varsin modernia emolevyä, mutta siinä on aina riski että löytyy ongelmia. Nykytilanteessa riski on nf4 emoissa vielä suurempi. Loppujen lopuksi audiokäyttöön tulevassa koneessa vakaus tuuppaa yleensä olemaan se tärkein kriteeri, ja siihen nähden on järkevintä valita joku toimivaksi todennut (ja jättää seuraavan toimivaksi todetun emon etsiminen muille). Tämän sanottuani, suunittelen nf4 emon ostamista omaan koneeseeni. Asiaan vaikuttanee kuitenkin se, että oma musiikin teko on parhaimmillaankin satunnaista, ja mulla on käytössä USB (eikä pci) äänikortti. On monia firmoja jotka valmistavat A64 / Opteron pohjaisia audio-työasemia kaupalliseen myyntiin. Etsippä yksi jonka koneissa on nf4 emo (lukuunottamatta nforce4 pro piirisarjoja). :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)