Aihe: Proco Rat 2 ja Vintage Rat
1 2
Latee
05.01.2006 23:17:00
Testatin Native-Instrumentsin Guitar Rig 2:sta ja sen Rat mallinnusta joka kuulosti hemmetin hyvältä. Nyt sitten tuleekin kysymys että kumpaakohan rottaa tuo Guitar Rig mallintaa? Pitää ostaa se joka on enemmän Guitar Rig mallinnukseen päin. Mutta ongelmana on se kun ei löydy paikallisista liikkeistä kumpaakaan poljinta. Jos joku osaisi kertoa näiden saundi eroista niin voisi auttaa.
placebo
06.01.2006 00:40:34 (muokattu 06.01.2006 03:35:14)
Nuo ovat soundillisesti HYVIN lähellä toisiaan. Vintage Rat käyttää alkuperäisen Rat-pedaalin kytkentää. Rat2 eroaa vintagesta muistaakseni vain kahden vastusarvon verran tjsp. Vaikeampaa onkin sitten kuvailla, että miten tuo kuuluu soundissa. Sanottaisiinko vaikka, että Vintage on piirun verran fuzzimpi.

Jos laulat kitaran soiton ohella, niin silloin suosittelen ehdottomasti Rat2:sta. Vintage Rattia kun on todella inhottavaa polkea. "Ohikytkentöjä" tuppaa tulemaan jonkin verran, nimimerkillä: kokemusta on.

Yksi "parannusehdotus" kummankin piiriin olisi myös. 2000-luvun Rateissa on oparina TI:n piiri. Se kannattaa mielestäni vaihtaa Motorolan LM308:aan (alkuperäinen Rat-opari). Myös National Instrumentsin vastaava käy. Soundista tulee erottelevampi. Ero on paljon selkeämpi, kuin erilaisten 4558-piirien vaikutus tubescreamer-tyylisissä piireissä IMHO.

Oli piiri mikä oli, sen takia ei kannata jättää Rattia ostamatta - Hyvältä ne soundaa oparilla kuin oparilla.
Thule
06.01.2006 00:49:22 (muokattu 06.01.2006 00:53:59)
Mitäs tämä Turbo Rat? "Kasariheviä" tulee pääasiassa soiteltua, tai siis mitä tahansa heviä kasarihevisoundeilla, että kuinka hyvin tämä soveltuisi moiseen? Ja siis, onko tuo enemmän distortion vai overdrive? Itellä on tuo Laneyn TF200 jonka kevytrosokanavalle saa buustilla lisää runtua, että miten nuo Ratit (ja varsinkin Turbo sellainen) toimivat särön päälle, vai kannattaako lyödä suoraan puhtaalle?
oiva tumpeloinen
06.01.2006 00:50:27
Rotta on kyllä ihan kiva lelu. Tosin huomasin, ettei se vaan ole mun juttu. En tosin ihmettele, miksi sitä kehutaan.

Mua enemmänkin vain harmitti se distortin-namikan käyttäytyminen. Klo 12 asennon jälkeen se ei tuntunut enään tekevän mitään. Tiedä sitten, oliko käytössä liian kuumat mikit, tosin kokeiltiin muutamalla eri kitaralla. Ja kun mä olisin kaivannut sitä tietynöaiseen boostaukseen....

Mut sen ominaissoundi oli mun mielestä hyvä. Ei vain sopinut mun käyttöön silloin, ja nykyään sille ei enään käyttöä olisikaan.

Ja testipelinä oli tuo Rat2.

....mut täähän ei juurikaan liittynyt aiheeseen. =)
Latee
06.01.2006 01:19:03 (muokattu 06.01.2006 01:51:02)
Nuo ovat soundillisesti HYVIN lähellä toisiaan. Vintage Rat käyttää alkuperäisen Rat-pedaalin kytkentää. Rat2 eroaa vintagesta muistaakseni vain kahden vastusarvon verran tjsp. Vaikeampaa onkin sitten kuvailla, että miten tuo kuuluu soundissa. Sanottaisiinko vaikka, että Vintage on piirun verran fuzzimpi.

Jos laulat kitaran soiton ohella, niin silloin suosittelen ehdottomasti Rat2:sta. Vintage Rattia kun on todella inhottavaa polkea. "Ohikytkentöjä" tuppaa tulemaan jonkin verran, nimimerkillä: kokemusta on.

Yksi "parannusehdotus" kummankin piiriin olisi myös. 2000-luvun Rateissa on oparina TI:n piiri. Se kannattaa mielestäni vaihtaa Motorolan LM308:aan (alkuperäinen Rat-opari). Myös National Instrumentsin vastaava käy. Soundista tulee hieman erottelevampi. Ero on paljon selkeämpi, kuin erilaisten 4558 piirien vaikutus tubescreamer-tyylisissä piireissä IMHO.

Oli piiri mikä oli, sen takia ei kannata jättää Rattia ostamatta - Hyvältä ne soundaa oparilla kuin oparilla.

Fuzz. Eli se on enemmän tirisevämpi? Kaipaan sellasta paksua mutta en liian särökästä.
placebo
06.01.2006 01:40:20 (muokattu 06.01.2006 01:52:30)
Fuzzimpi. Rigissä tehty saundi on sellainen alapää voittoinen. Ei tirise vaan sellainen tiukka särö. Hmm oiskohan sitten tuo Rotta2.

Saturoitunutta paksua ja tiukkaa säröä tarkoitin. Aikatavalla Roger Mayerin Mongoose Fuzz soundimaailmaa. Ei millään muotoa tirinää siis, vaan "smoothia" laulua :)

Tarkemmin ajatellen - Pedaalien ero on mielestäni selkeämpi OD-puolella. Vintage Rat on OD:na hieman rosoisempi. Rat2:sen OD-puoli on mielestäni hieman miellyttävämmän kuuloinen (puhtaaseen kanavaan ajettuna).

EDIT: Erot ovat loppujen lopuksi "hiuksen hienoja".

Rat2 on hyvä ja turvallinen valinta monipuolisuudessaan. Hieman halvempikin ja helpompi kytkeä. Vintage on hieman "spesifisempiin" juttuihin kukaties...
gator
06.01.2006 02:17:42
Meikä meni liikkeeseen kokeilemaan Rattia mut kävelin ulos Jekyll&Hyden kaa. Ei oo tarvinnu katua. Tosin silkka makuasia toi. Eli offtopiccia jee jee.
Latee
06.01.2006 02:59:21
Tuossa ois yksi pätkä Rigillä tehtyä. http://kotisivu.dnainternet.net/lassi36/rat.mp3 Aika mahdoton tuosta on sanoo mutta sanokaa nyt :) Että kumpiko. Älkää kuunnelko luureilla. Kuulostaa oudolta.
Waltteri
06.01.2006 03:25:24
Rotta on kyllä ihan kiva lelu. Tosin huomasin, ettei se vaan ole mun juttu. En tosin ihmettele, miksi sitä kehutaan.

Mua enemmänkin vain harmitti se distortin-namikan käyttäytyminen. Klo 12 asennon jälkeen se ei tuntunut enään tekevän mitään. Tiedä sitten, oliko käytössä liian kuumat mikit, tosin kokeiltiin muutamalla eri kitaralla. Ja kun mä olisin kaivannut sitä tietynöaiseen boostaukseen....

Mut sen ominaissoundi oli mun mielestä hyvä. Ei vain sopinut mun käyttöön silloin, ja nykyään sille ei enään käyttöä olisikaan.

Ja testipelinä oli tuo Rat2.

....mut täähän ei juurikaan liittynyt aiheeseen. =)

Ostin 4vuotta sitten Rat2 pedaalin, jonka annoin kaverilleni käytönpuutteen takia.
Aloin pikkuhiljaa kaivata sen soundia ja ostin uuden kun halvalla sain ja yllätys oli
suuri, aivan eri soundi, paljon tuhnumpi ja distortion nappula ei vaikuttanut kello
12.ta jälkeen, vanhassa vaikutus tasainen koko käyttöalueella.
Vein pedaalin ostamaani liikkeeseen "rikkinäisenä" josta se lähti maahantuojalle,
palaten samanlaisena tuhnuna. hankkiuduin siitä eroon.
Onnekseni sain kaveriltani sen ensimmäisen Rat 2.sen takaisin.

Ulkoisesti pedaalit ovat melko saman näköisiä, mutta tarkemmin katsottuna
eroja löytyy, suurin ulkoinen ero on nappuloiden päät, huonossa pedaalissa ne on
ikäänkuin viilattu tasaiseksi valkoisten osoitinviivojen kohdalta, hyvässä näitä
viilauksia ei ole, muutenkin ulkoinen viimeistely oli huonossa huolimattomampaa.
Suurin ja tärkein ero oli kuitenkin soundiero.
Jiaster
06.01.2006 08:52:30

Tuolla nettisivuilla on tuotteiden tiedot ja nuo ääninäytteet eri rotta-vaihtoehdoista.
http://www.procosound.com/ratindex.htm
oh dear god, it is the best guitar i have ever played.... /Harmony-central
Latee
06.01.2006 10:29:57 (muokattu 06.01.2006 10:54:18)
Tuolla nettisivuilla on tuotteiden tiedot ja nuo ääninäytteet eri rotta-vaihtoehdoista.
http://www.procosound.com/ratindex.htm

Juu. On kuunneltu. Pakko ne on kyllä päästä testimään ennen ostoa. Soundstore.fi kertoo Rat 2:sesta näin.

Suunniteltu tuottamaan soundi, joka on radikaalisti erilainen kuin mikään "särö", jonka olet kuullut aikaisemmin. Soundi, joka on yhtä pehmeä kuin vintage "twin", tai niin luunmurskaavan voimakas kuin niissä kuuluisissa englantilaisissa stäkeissä - millä tahansa äänenvoimakkuudella.
Jiaster
06.01.2006 11:18:47

Juu. On kuunneltu. Pakko ne on kyllä päästä testimään ennen ostoa. Soundstore.fi kertoo Rat 2:sesta näin.

Suunniteltu tuottamaan soundi, joka on radikaalisti erilainen kuin mikään "särö", jonka olet kuullut aikaisemmin. Soundi, joka on yhtä pehmeä kuin vintage "twin", tai niin luunmurskaavan voimakas kuin niissä kuuluisissa englantilaisissa stäkeissä - millä tahansa äänenvoimakkuudella.

Rat2:sen tilasin itselleni ja ensi viikolla varmaankin sitä pääsen kokeilemaan. Tuskin se kovinkaan paljon tuosta vintage ratista eroaa. Kaverin vintagea kokeilin ja hyvä sekin oli, mutta mielenkiinnon vuoksi päädyin tilaamaan kuitenkin tuon rat2:sen.
oh dear god, it is the best guitar i have ever played.... /Harmony-central
Latee
06.01.2006 11:25:23
Rat2:sen tilasin itselleni ja ensi viikolla varmaankin sitä pääsen kokeilemaan. Tuskin se kovinkaan paljon tuosta vintage ratista eroaa. Kaverin vintagea kokeilin ja hyvä sekin oli, mutta mielenkiinnon vuoksi päädyin tilaamaan kuitenkin tuon rat2:sen.

Jees. Kerrohan sitten että miltä se saundaa ja eroaa vintagesta. Kiitän jo etukäteen ja muista :)
benny
06.01.2006 11:51:53

Itse testasin Musamaailmassa Vintakea ja kakkosta vuorotellen kun olin ostoksilla.
Rat 2 lähti mukaan.

Rat 2 on hieman säröisempi ja voimakkaampi, parempi nuorelle hevimiehelle.
Lisäksi Rat 2:ssa on fosforia RAT-tekstissä ja A:n keskellä on punainen merkkivalo, mitä ei ole Vintakessa.

Rat 2 on kyllä mun mielestä soundillisesti parempi kuin Vintake.
shitfuck inc.
dfloreno
06.01.2006 12:44:06

Mulla on ollut kaikenkaikkiaan jo 3 RAT 2:sta ja nyt on Vintake laudassa kiinni. Hyviä pelejä, joku oli modannut tohon Vintageen sellaisen 'normi'tyylisen DC-jakin, eli voi normaalilla BOSS:n muuntajalla käyttää. Onhan noissa soundeissa eroa, mutta kumpikin toimii. Pitää itseasiassa hankkia taas tollainen 2:nen ;).
God made me funky
Latee
06.01.2006 16:24:18
placebo
06.01.2006 20:45:26 (muokattu 06.01.2006 20:47:36)
Onkohan uudet Ratit tätä Rat2 Reissueta. http://www.harmony-central.com/Effects/Data/ProCo/RAT_2_Reissue-1.html

Noita Rattien piirien eroavaisuuksia on tullut tutkittua paljon. Yhdessä vaiheessa löytyi kaikki Ratit, myös 80-luvun laatikko. Uuudemmat Rat2:set eivät eroa piirillisesti vanhemmista kuin siinä, että uudemmissa on eri operaatiovahvistin. Millenium-bypass kytkennässä on ollut pieniä eroavaisuuksia matkan varrella kanssa, mutta se ei vaikuta kuin bypass LEDin toimintaan. Uusimmissa Rateissa on se hyvä puoli, että niissä on 3PDT-kytkin - LEDi ei "vuoda" bypass-tilassa ja kytkin ei pauku, kuten vanhemmissa (ennen 200? valmistetut) Rateissa. Muut erot ovat lähinnä kosmeettisia.

Turbo Rat on soundillisesti nasaalein. Selkeä 80-luvun lapsi jo nimensäkin puolesta. Kliippavina diodeina on punaiset LEDit, muutoin Turbo Rat eroaa muista Rateista parin vastusarvon verran tjsp (jälleen kerran).
Andy J.
06.01.2006 23:02:16
ei vaikuta kuin bypass LEDin toimintaan. Uusimmissa Rateissa on se hyvä puoli, että niissä on 3PDT-kytkin - LEDi ei "vuoda" bypass-tilassa ja kytkin ei pauku, kuten vanhemmissa (ennen 200? valmistetut) Rateissa.
Mutta siis koska näihin on tullut se LEDi mukaan kuvioihin? Mun omassa, joka on iiihanan soundinen, ja paukkuu (niinkuin kuuluukin;)) poljettaessa, ei ole LEDiä... Ja siis Rat 2 käsittääkseni kyseessä.
Latee
07.01.2006 13:01:30
Saakohan jostain sivustolta selville pedaalin valmistusvuoden sarjanumeron perusteella?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)