Aihe: C Am Dm G7 --- tunnistatko?
1
AaBeeCee
05.01.2006 10:06:52
Happy and Artie Traumin Rock Guitar kirjassa esitetään otsikossa oleva sointukierto ja sanotaan, että se on niin yleinen monissa biiseissä, että jokainen tunnistaa sen. Kun itse yritän tuota rämpyttää, niin ei se kuulosta miltään :-(
Onkohan vika siinä, että soitin on nailonkielinen akustinen joka ei todellakaan oikein rokkaa. Vai onko kitara vain niin huono (=halpa, laaduton), että sillä kaikki kuulostaa samalta. Kitara on parinkymmenen vuoden ikäinen Landola C-55. Vireessä pitäisi olla, kun olen virittemällä virittänyt.

Voihan vikä tietenkin olla korvissakin.

Huippu olisi, jos joku heittäisi palstalle mp3:sen, jossa tuo kierto "oikean" kuuloisena.
baron
05.01.2006 10:16:38

George Gershwin käytti sitä vuonna 1930 piisissä "I Got Rhythm" ja siksi sen sointukierron nimi jatsissa on "rhythm changes" ja jatsin puolelta levinnyt vähän joka suuntaan.
My name is Baron, Sir Baron.
paavi
05.01.2006 10:27:40
Hhmm...joku Paul Ankan "Diana" menee tuolla...sitten tuosta tuli myös mieleen se Nallepuh-laulu "Rimpatirimpatirimpatirei..." Siis lähinnä nimenomaan se laulumelodia. :)

Tuollaisissa vanhoissa kitaroissa saattaa ns. intonaatio olla niin pielessä, että vaikka viritätkin vapaana soivat kielet oikein, niin kuitenkin sitten jo ensimmäisiltä nauhoilta painettuina kielet soivat epäpuhtaasti. Muutenkin vaatii harjoittelua saada soinnut soimaan puhtaasti kauttaaltaan. Tarvitaan juuri sopiva määrä voimaa. Ei liikaa, ei liian vähän.

Näinhän tuo ns. avoimilla soinnuilla soitetaan (kun käytetään mahd. paljon vapaina soivia kieliä):

C Am Dm G7
--0--0--1--1--
--1--1--3--0--
--0--2--2--0--
--2--2--0--0--
--3--0--x--2--
--x--x--x--3--
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
weelie
05.01.2006 10:48:33 (muokattu 05.01.2006 10:59:49)
Hhmm...joku Paul Ankan "Diana" menee tuolla...

C Am F G, eikö ?! Eli siis fiftari-slovari-sointukierto? (EDIT: Jos oikein asian olen ymmärtänyt niin F7(no5) = Dm. Eli kait aika lähellä liikutaan. )

Juu tuo C Am Dm G7 on tuo jazzkierto, googlaa "rhythm changes". Tuo Diana kierto voi kuullostaa tutummalta.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
paavi
05.01.2006 11:00:23
C Am F G, eikö ?! Eli siis fiftari-slovari-sointukierto?

Juu tuo C Am Dm G7 on tuo jazzkierto, googlaa "rhythm changes". Tuo Diana kierto voi kuullostaa tutummalta.

Totta! Mä vaan ajattelin (näin basistina), että noi on oikeestaan ihan samoja, mutta onhan niissä tietenkin harmonisesti selkeä ero. :)
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
lxi
06.01.2006 14:04:47
mä maalaispoika oon / ja laitan suihketta kainaloon / se on hyvin joviaali ilmiö
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Johnny99
06.01.2006 16:47:15
Onkos tämä biisien luetteleminen muuten nyt sitten nykysääntöjen mukaan laitonta kun kerta soinnut on tiedossa?
Myykää mulle pink paisley tele/strato
Lennu
06.01.2006 19:50:55

Onkos tämä biisien luetteleminen muuten nyt sitten nykysääntöjen mukaan laitonta kun kerta soinnut on tiedossa?

Ei, mutta epäonnistuneen sarkasmin vääntö on aina laitonta.
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
baron
06.01.2006 20:12:16

Ei, mutta epäonnistuneen sarkasmin vääntö on aina laitonta.

Jollain jazz-sivuilla on lähes kaikkien jazz-stankkujen soinnut, siinä nimen omaan todetaan, että soinnut/sointukierrot ei ole sellaisia, joihin olisi tekijänoikeus. No tää on jenkkisivusto.
LamaAjanElvis
07.01.2006 17:00:02
Myös C Am F G on yleinen.
In the city.... you must fight to survive. He sold tortillas on the corner. And the mob wanted in. Sormet lähtee soundista.
Johnny99
07.01.2006 17:42:53
Myös C Am F G on yleinen.

Ikinä ei kannata lukea edellisiä viestejä. Eihän?
Myykää mulle pink paisley tele/strato
Veruon
08.01.2006 01:09:57
C Am F G, eikö ?! Eli siis fiftari-slovari-sointukierto? (EDIT: Jos oikein asian olen ymmärtänyt niin F7(no5) = Dm. Eli kait aika lähellä liikutaan. )

Jos F7(no5)=Dm, niin olet ymmärtänyt asian väärin, sillä F7(no5) ei ole mikään muu kuin F7(no5), jos ei ruveta viilailemaan niitä enharmonisia homosteluja.
Sen voisi tietenkin ajatella vaikka Ebsus2b5 :ksi jos oikeen haluaa, mutta Dm:llia siitä ei saa millään ilveellä.
Olet voinut sekoittaa tuon F7n F6(no5)seen joka on vähän niinkuin Dm.

Eli F voisi näin ollen olla likimain sama asia kuin Dm7/F.

Ehkä enemminkin F6 voisi olla likimain sama asia kuin Dm7/F kun siellä on se d myöskin.
Member of DX-7 mafia
baron
08.01.2006 04:17:09 (muokattu 08.01.2006 11:09:52)

F7 on F-A-C-Eb
F7(no5) on F-A-Eb
Dm on D-F-A

eli ei liikuta lähellä.

Jos halutaan löytää "sukulaisuus" niin
F6 = F-A-C-D = Dm7

Jos halutaan löytää "sukulaisuus" F7 soinnun ja Dm:n kanssa niin
F13 on Dm7b9

(13 soinnusta usein, ainakin jatsissa jätetään nooni (9) pois.)
AaBeeCee
08.01.2006 11:53:41
Tässähän oppii soinnuista vaikka mitä, kun saatiin keskustelu takaisin aiheeseen. Hienoa. Vielä, kun joku sanoisi millä komppauksella tms. tuon kierron saisi kuulostamaan joltain. Tai laittakaa niitä esimerkkiämpäreitä tänne. Biisien seasta aloittelijan ei ole niin helppoa sointuja tunnistaa.
Janus
08.01.2006 13:01:17 (muokattu 08.01.2006 13:02:45)
Ts. vertaa vaalisalaisuus

HOHO

EDIT: laitetaan sen verran asiaakin, että tämän ketjun keskustelu menee hyvin läheltä aihetta ja asiaa on käsitelty myös täällä aika perusteellisesti:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=96701&co=30
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)