Aihe: Hommasin ENGL screamerin, enkä pitänyt..
1 2 3 4 5 6 7 8
Ze Kink
05.01.2006 22:11:07
Vähän off-topiccia, mutta kyselisin, että mitkä liikkeet myyvät ENGL-nuppeja (Thunder ja Screamer kiinnostavat) etelä-suomessa? Etenkin kaupungit Tampere, Turku, Hämeenlinna ja Helsinki kiinnostavat.

Helsingissä Musamaailma.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Nacher
05.01.2006 22:12:34
Höpö höpö. Opeth käyttää todella lievää särösaundia. Jätkät vain soittavat niin tiukasti yhteen että se kuulostaa isolta. Sitäpaitsi Damnation/Deliverance-kaksikolla käytettiin soolosaundiin nimenomaan Engliä :)

Niin, _mitä_ ENGL:iä? :). Onhan tuo postatun linkin screamerisample aika pätevä, harmi vain etten saa vahingossakaan tuota soundia irti omastani, tai en tiedä, josko siitä vola kello kahdessatoista lähtisi sellainen, mutta kyllä sen nyt hitto pitäisi alle vahvarin maksimivolumellakin irrota. Niin, ja mielestäni deliverancella kitarasoundi astui pahasti metsään. Pidin tuhat kertaa enemmän siitä BWP/MAYH soundista.

Tiedän kyllä, mitä kitararaitojen tuplaus soundille tekee. On sitä itsekin jotain noita line6 rectosäröjä päätynyt ainakin yhdelle ihan hyvin äänitetylle&miksatulle biisille, ja tuleehan siihen särövalliin aikalailla kokoa ja eloa, kun raitoja lisäilee, mutta siitä huolimatta, perussoundi oli ihan sama itse yksin soitettunakin. Sen sijaan en usko, että tuota screamerin ominaissäröä saisi kovin helpolla kuulostamaan siltä, kuin haluaisin, etenkin kun tosiaan voisin kompata tuota, että kitarani&mikkini eivät ole oikein paras yhdistelmä screameriin, kun tuovat sitä rosoisuutta vielä hitosti lisää pintaan. Tuo 500t:hän on ihan keskiääniruvella jo cleaninakin. En epäile etteikö Screameri olisi ihan pätevä kone livemenossa, ja tietynlaiseen makuun, mutta ei tämä vain ole sitä, mitä itse kaipailin, ja enkä myöskään usko, etteikö löytyisi putkipeliä, jossa soundi olisi paljon lähempänä sitä, mitä etsin. Ei tässä mitään masteroidun levyn lopputulosta haeta, mutta se perussävy reilusti enemmän siihen scooppimaisen mättösärön suuntaan.

Saako tuosta Fireballista muuten taas millään keinolla irti jotain vähän hellempää säröä, vaikka johonkin kaulamikki-rokkibluessailuihin?
ilpoliekkio
05.01.2006 22:56:57
Saako tuosta Fireballista muuten taas millään keinolla irti jotain vähän hellempää säröä, vaikka johonkin kaulamikki-rokkibluessailuihin?

No ainakin itse saan. Oikein lämmin bluessärö tulee, kun laittaa clean-kanavasta säröt lähes täysille, ja masterilla kontrolloi vielä. Tai sitten jos haluaa hiukan enemmän säröä, niin ultra-gain-kanavalta säröt hyvin pienelle. Nuin siitä tulee vaan munattomampi.

Parhaiten Fireball toimii minusta nimenomaan modernissa metallissa, mutta olen itse ainakin saanut siitä myös kelpoja soundeja melkein mihin tahansa muuhunkin tyyliin.
Awaken the suffering
Spike
05.01.2006 23:06:09 (muokattu 05.01.2006 23:06:59)
Vähän off-topiccia, mutta kyselisin, että mitkä liikkeet myyvät ENGL-nuppeja (Thunder ja Screamer kiinnostavat) etelä-suomessa? Etenkin kaupungit Tampere, Turku, Hämeenlinna ja Helsinki kiinnostavat.

Turussa F-musiikki, ainaki Screameriä ja ehkä thunderia.

Screamerissä on sellainen ominaissaundi, joka on vähän enemmänkin kireä. Middlescooppia siitä pitäisi lähteä helposti, mutta se kireys pysyy koko ajan, ainakin tehdasputkilla. Luukuttamisesta ei kokemuksia, itse ainakin kaipaan vahvistinta, josta saa kerrostalovoluumilla hyvän saundin. Toi Folkesson-modattu Marsu ajaa aika hyvin asiansa, ei ole pahemmin puutetta keskiäänistä.

Tilalle voi katsella jotain H&K Trilogya, Peavey 6505 tai jotain laneya.

E: tai sitten kokeilet vaihtaa sen 2x12kaapin standardiin, jossa on V60:set, vähemmän middlejä.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Dr. Muff
05.01.2006 23:16:02
Niin noista clipeistä. En kyllä saa ainakaan alle häätötason voluumeilla mitenkään tuosta niin paljoa säröä irti, kuin jossain screamerin heavyclipeissä kuuluu

Jossain on nyt kyllä jotain vikaa. Säröä pitäis lähteä niin paljon että tyrät ryskyy. Lähtee vaikka stratolla, saati sitten turbohumppareilla varustetulla Gibsonilla. Kaverilla meni ekassa testisessiossa vastaavasta nupista yksi putki rikkipoikki. Jotain vastaavaa ehkä lienee.. Ei se särön määrä paljoa enää lisäänny vaikka kovemmalle vääntääkin, tuota etuastesäröähän noissa klipeissä tarjoillaan.
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
Vapour
05.01.2006 23:24:21 (muokattu 05.01.2006 23:24:59)
Mullakin oli pääasiassa kotikäyttöön haussa putkivahvari hyvällä hevijuntalla, mutta taitaa olla aikalailla vaikea yhtälö. Pienellä volumella nuo Screameritkään ei taida kuin pierrä ja rutista... Pod XT:n (kaikessa sirinässään) ja V-Ampin (yläpää, hello!) juntta saavat kelvata.. Ihan yleiskäyttöön olen putkivehkeitä kyllä tutkaillut, siinä 15w kokoluokassa. Saas nähdä mitä vastaan tulee.

EDIT: Nuo klipit kuulostavat kyllä aika pirun hyviltä :)

Hei, käys kattoon www.madamp.biz tai www.musikding.de , sieltä M15mk1 ja A15mk1 -rakennussarjat (ääniclippejä löytyy sivuilta). Joku Mnet -soitinrakennuspalstalainen saattaisi hyvinkin kasata tuommoisen pientä korvausta vastaan...
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
Nacher
06.01.2006 00:21:53 (muokattu 06.01.2006 00:23:34)
Testasin aikoinaan pikaisesti screameria 4x12 ENGL:in kaappiin jollain INF1/2 mikkisellä japani-Ibanezilla. En tiedä, oliko kaappi standardi vai vintage, mutta sen muistikuvan perusteella, mitä siis _pikaisesti kokeilin_ ja aika hiljaisella, särön määrä ei tosiaan ollut ongelma. Siksi vähän yllätyinkin jo kaupassa, kun ei tällä kertaa ja omalla skitalla meinannutkaan screameria saada kunnolla särkemään. Ehkä muistan väärin, ehkä en. Toisaalta kaveri testasi myös jotain toista screameria, tosin comboa, ja valitti, ettei saanut irti kuin hardrock-säröä, tosin en ole varma, osaisko tyyppi edes käyttää niitä kanavanvaihtonappeja.

Miten saan selville, onko jokin etuasteputki mykkänä, irti, rikki tms? Ainahan tuon paneelin voisi irrottaa ja ihmetellä. Vaikea sanoa objektiivisesti, paljonko tuota säröä on, mutta sen ainakin tiedän, että vähemmän sitä on, kuin juurikaan missään kokeilemassani metallisäröpedaalissa, tai sitten tuo on vain niin äärimmäisen overdriveä, ettei se matala jyrä tule messiin.

Lueskelin tässä vähän aiheista, ja kyllä vahvasti tuntuu, että niin tai näin, tuo Fireballi voisi ratkaista ongelman. Samanhintainenkin värkki about, joten eiköhän sitä jotenkin siihen vaa siirryttyä. Sitten tarvitaankin tosin reverbipoljin vähintään, mielellään myös delay, sillä sooloja en tykkää kuivalla soundilla vetää.

Edit : Näin jo etukäteen, olisiko suositella hyviä reverbejä/delayta?
LaXu
06.01.2006 01:01:48
Kyllä Screamerista pitäisi lähteä enemmän säröä kuin kukaan oikeasti tarvitsee ja ihan järkivolumeillakin. Kokeile vaihdella niitä etuasteputkia eri järjestykseen nyt näin aluksi.
Nacher
06.01.2006 01:03:07
Mietin tässä vielä tota "putket rikki" mahista. Kyllä niissä kaikissa hehku on, mutta jos headia vähänkin täräyttää, kuuluu soundista selvät kolinat/kilinät. Onko normaalia, esim pyöriikö se springireverbi siellä, vai onko jotain rikki?
tommijk
06.01.2006 01:11:19 (muokattu 06.01.2006 01:13:10)
Vähän ihmettelen tuota kun porukka haukkuu screameria liiasta sihinästä ja ylämiddlestä. Omasta mielestä screamerin EQ toimii sen verran hyvin ja laajalla alueella että kaikki yläpääpiikit ja liiat karheudet saan kyllä sillä poistettua. Itse pidän aina lead presencen alle klo 9.00 ja treble alle klo 12.00.

Ei kannata liikaa katsoa potikoitten asentoja, säätää vaikka nollille jos hyvä soundi sitä edellyttää. Eipä ainakaan kihise yläpää.
don't eat yellow snow
oiva tumpeloinen
06.01.2006 01:16:34
Vähän ihmettelen tuota kun porukka haukkuu screameria liiasta sihinästä ja ylämiddlestä. Omasta mielestä screamerin EQ toimii sen verran hyvin ja laajalla alueella että kaikki yläpääpiikit ja liiat karheudet saan kyllä sillä poistettua. Itse pidän aina lead presencen alle klo 9.00 ja treble alle klo 12.00.

Ei kannata liikaa katsoa potikoitten asentoja, säätää vaikka nollille jos hyvä soundi sitä edellyttää. Eipä ainakaan kihise yläpää.

Eipä kannata katsoa potikoiden asentoa oikeassa soundissa, ei. Mutta esim. Minä myin oman Englin pois juurikin sen takia, että mun mielestä soundi ole liian kirkuva tai sitten muhju. Munille se kyllä potki, mutta se riipivyys häiritsi. Muiden bändin jätkien mielestä se kyllä oli ok, ja marina alkoikin heti, kun sanoin myyväni sen pois.....
LO
06.01.2006 01:44:19
Eipä kannata katsoa potikoiden asentoa oikeassa soundissa, ei. Mutta esim. Minä myin oman Englin pois juurikin sen takia, että mun mielestä soundi ole liian kirkuva tai sitten muhju. Munille se kyllä potki, mutta se riipivyys häiritsi. Muiden bändin jätkien mielestä se kyllä oli ok, ja marina alkoikin heti, kun sanoin myyväni sen pois.....

Tarkoitatko nyt sitä E580-etusta joka sulla oli avatarissa?
oiva tumpeloinen
06.01.2006 01:55:30
Tarkoitatko nyt sitä E580-etusta joka sulla oli avatarissa?

Jep.
blackorwhite
06.01.2006 06:45:44
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=171009&type=dl

musta toi vaan on hyvä ja jämäkkä saundi!!!!!

Kyllä istun Nacherin kanssa samaan veneeseen, tuo on myös minunkin mielestäni enemmän sellainen hard rock saundi, ei mitenkään edes metallisaundiks kelpaa mun korvaan... Mut kun korvia sattuu olemaan kaks kertaa enemmän ku ihmisiä mut kuuloja on saman verran ku ihmisiä.

Ja vielä siitä line 6 spider vaikka niin kyllä sen kotisivuilla tarjoamista ääninäytteistä saa myös kunnon metallisaundit ulos mun korvaan.

Mut ottakaa nyt huomioon, että puhun saundeista, kyseisten vehkeiden tekniikasta enkä muusta tiiä ku oon vasta vuoden soittanu. Täytyi sanoa ettei heti ala taas joku line 6 haukkumis jupakka käyntiin.
blackorwhite
06.01.2006 06:50:46
Perun aiemmat puheeni :D

Ai nämä? http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/kitarademot/EnglScreamer/

Nuo näytteet kuunneltuani tulin toisiin aatoksiin ja eihän screameria parempaa vahvaria taida keikalle ollakaan vai kuinka? ;)
JTL
06.01.2006 12:27:13

Gibson (ja noi mikit) ei ole ehkä paras kitara Englin Thunderille/Screamerille ainakaan metalliosaston saundeilla (ehkä vanhempi kama ja AC/DC osasto vielä menee). Ibanezin ja muiden superstratojen kanssa toimii paremmin.

Totta. Itsekkin juuri hommasin ärjymmän mikin Gibsoniini tallamikiksi kun vanha oli löysähkö sekä harvinaisen kiertoherkkä.

Jykevyyttä niin Laney VH100R.

Komppaan. Tuolla irtoaa ainakin omiin tarkoituksiini saundi kuin saundi.
http://bedimmed.kypara.net "Tummaa trashmetallia viiltävällä annostuksella tappavia melodioita!"
McNulty
06.01.2006 12:52:39
Hyvin toimi ainakin meikäläisellä ENGL yhdessä LP:n kanssa missä tallassa Dimebucker. Vielä hurjempi setti oli kun kyykytin Krankia sillä :)
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Mörkö
06.01.2006 13:39:26
Itselläni on Thunder mutta eikös se mölise melkoisen samaantyyliin kuin Screamer. Jokatapauksessa. Itse soittelen meteliä myöskin. Ihan kunnon dödisväännöistä kevyempään meteliin ja thunderi on kyllä taipunut kaikkeen. Eli minulla ei ole valittamista. Ja säröä tosiaan on liikaakin jos innostuu namikoita vääntämään.
"vinsentti on vihree nyrsijä"
ch LL
06.01.2006 14:06:20 (muokattu 06.01.2006 14:07:02)

Jousikaiusta kyllä voi tärähdyksistä kuulua kolinaa, mutta putkista ei, sillä eihän niissä ole liikkuvia osia...

Kyllä mulla putket pitää kolinaa/ helinää, jos napautan Engl Powerballin kylkeen.
Ja juurikin siitä syystä, että putket ovat vanhat ja vetelevät viimeisiään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)