Aihe: Pikku G:n tupakkaräpin sanat..
1 2 3 4 5
kid ego
08.07.2003 12:51:29
Eihän rapissa ja hip-hopissa muuta ookkaan kun sanat ja jotain jankutusta siellä taustalla!

Ihan käsittämätöntä miten jotkut sietää edes kuunnella ja jopa kattoo kun ne artistitkin vaan heiluttelee käsiä ja ajelee autolla tupakka tai kaljapullo kädessä!!!!!!!!!!!!

Tuntuu kummalliselta puolustaa rappia, koska mä en itse kuuntele rappia paitsi kun kaverit laittaa sitä soimaan. Mutta ilmeisesti kaikki kuulemasi rap on MTV-kamaa, eli juuri se kaksi tahtia samplattua matskua ja jankutusta. Kaikki rap ei todellakaan ole sellaista. Ihan sama kun kuulisit yhden rokkibiisin ja sanoisit, että kaikki ne ovat samanlaisia ja yhtä huonoja.

Ei muakaan voisi vähempää kiinnostaa katsoa kuvailemiasi videoita joissa kruisitaan ympäri Kaliforniaa ja poltetaan blossia. Ottaisit kuitekinkin huomioon, että tässä on kyse juuri siitä MTV:n luomasta imagosta. Kaikki rapparit eivät ole mustia, he eivät välttämättä käytä löysiä kuteita ja kultaketjuja tai huumeita, eivätkä ammuskele toisiaan. Eikä kaikki rap ole vihamielistä.

Ikäväkseni saan joka päivä huomata kuinka kapeanäköisiä ihmiset ovat varsinkin musiikin suhteen eikä omasta genren ulkopuolelta sovi kuunnella mitään. Käsittääkseni kuulut juuri tähän ryhmään? Koska mä kuuntelen Van Halenia, Extremeä ja Queenia, mun kaverit luulee vieläkin että mä inhoan kaikkea rappia, funkia, reggaeta ja eurodiskojumputuksia. Mutta en mä inhoa vaan kuuntelen niitä ihan mielelläni. No ehkä diskon ja iskelmän mä jätän mieluummin kuuntelematta.
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
pyrogenic
08.07.2003 14:13:08
Piti ite ensin kirjottaa joku järkevä hiphop-musan puolustuspuhe, mut huomasin et niistä ei juuri kukaan näytä kiinnostuvan, kuhan rokkijätkät vaan pääsee morkkaamaan "jou-jouailua" ja "simppeleitä" taustoja..

Oootteko aatellu et vuorostaan on ihmisiä jotka ei pidä koko sähkökitaran äänestä? joiden mielestä hevi sekä rokkibiisien sanat ovat parhaimmillaankin naurettavia, syystä tai toisesta. Puhumattakaan näiden ihmisten maneereista ja ulkonäöstä. Joiden mielestä HEVI ja ROKKI (etenkin) on simppeliä (kyllä hevikin) ja monotonista musaa, eikä vaadi juuri sävellystaitoa. ..totuus ON että kynnys joidenkin musiinlajien aloittamiseen, "vaikeuden" näkökulmasta, on joillakin musiikin lajeilla alhaisempi kuin toisilla, mutta HYVÄÄ biisiä on IHAN YHTÄ VAIKEA tehdä, oli musiikin laji sitten mikä tahansa. Mulla on kokemusta varmaan melkein jokaisen musiikin "lajin" säveltämisestä, hevi ja hiphop hyvin
edustettuina. Ei kumpikaan ole helppoa, tai vaikeaa, riippuu mistä päin spektrumia katsoo.

Omaan hyvin laajan musiikkimaun, ja olen siitä kovin ylpeä, hiphopppiakin olen nyt kuunnellut noin 13 vuotta, ja kuten kaikessa muussakin musiikissa (paitsi ska-punkissa :D ), hiphopissakin( suomi tai jenkki ) on se 90-95% paskaa, ja ne muutama helmi bändi ON just se juttu. On niiiiiin kiva leikkiä kunnon "aito soittaja"-elitistiä "dark funeral"tms-nickin takana, tietämättä muusta musiikista MITÄÄN, mutta itse soittaen/kuunnellen Aitoa(tm) musaa Tietäen vittu KAIKEN Argh! Kasvakaa, fyysisesti ja henkisesti saatana, maailma ei ole niin mustavalkonen paikka.
Einherjar
08.07.2003 21:40:34
No täällä kun kaikki tuntuu pitävän sitä hiphoppaamatiheti-musaa yksinkertaisena jne. niin voisivat sitten laittaa korttia kehään ja tehdä piisin aiheesta tms.
Itse en kuuntele enkä haluakkaan, mutten kuitenkaan usko, että se mitään helpointa hommaa on... Tosin Suomihiphoppaamati tuntuu kyllä enemmän kuin toistavan itseään. Kaikilla on sama tahti, soundi ja melodia.

Ja välittömästi edittiä: Kaippa pitäisi laittaa m.netin päällystöllä hiphoppi-kilpailu aiheesta pystyyn ;)
sukkahousut
31.07.2003 23:28:10
voin sanoa tuntevani kolme pikku-g:tä kuuntelevaa ihmistä. 15, 14 ja 11. Itse en ko. artistissa näe mitään erikoista, minkä vuoksi G:n pitäisi keikkua Suomen virallisen albumilistan sijalla I
ääh... ei jaksa jauhaa :)
Emmää mitää...
lei-la
01.08.2003 00:22:48

suomihiphopin helmiä: (rokkisioille:)
AVAIN
tulenkantajat
ritarikunta
kapteeni ä-ni/soul captain band/ kompostikopla
(okei messissä hieman reggae soundii)
notkea rotta
prkleen kovia..
Good girls go to heaven. Bad grrls go everywhere.
Chunga
01.08.2003 00:49:17

Tulenkantajat! Panee haisemaan!
EI MUUTEN OO MITÄÄN HILLITÖNTÄ SCHEISSEE!
paljon funkkii ja jazzii, vähä vähemmän hiphoppia eikä liikaa sanomaa. niin sen pitää olla.
Kannattaa kokeilla:

Sugarhill Gang
The Roots
Tulenkantajat
DJBB(vanha)

It´s like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from goin´ under!
"Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have... ...Volume" -Nigel Tufnel, Spinal Tap
Jucciz
01.08.2003 09:15:48 (muokattu 01.08.2003 09:16:39)
Tai yöllinen odottamaton siemensyöksy - räpin.

Tai "Saisinks mä olla kahdeksaan asti ulkona kun on viikonloppu" -räpin.

Täytyy sanoa että vaikka musiikkimakuni onkin laaja niin tuo suomiräp-osasto tökkii ja pahasti..

Samoin. Ainoastaan norja-(yms. säälittävän) metallin ja MTV-listadance/house/trance/keksi-itse-vieläkin-naurettavampi-konemusiikin-alalaji:n kanssa tilanne on vähän sama. Muuten pyrin olemaan melkoisen kaikkiruokainen tai edes löytämään jotain hyvää kaikesta.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jucciz
01.08.2003 09:21:40 (muokattu 01.08.2003 09:23:10)
On niiiiiin kiva leikkiä kunnon "aito soittaja"-elitistiä "dark funeral"tms-nickin takana, tietämättä muusta musiikista MITÄÄN, mutta itse soittaen/kuunnellen Aitoa(tm) musaa Tietäen vittu KAIKEN Argh! Kasvakaa, fyysisesti ja henkisesti saatana, maailma ei ole niin mustavalkonen paikka.

Yllä olevan tekstikappaleen perusteella kasvaminen ei olisi pahitteeksi myös itse kirjoittajalle. Kyllähän se nyt vaan on niin että oikea musiikki on pikkuisen eri asia kuin joku typerä rumpulooppi, sieltä täältä pöllityt samplet ja sanoitukset, jotka ovat tasoa "joujou ... räp-lyriikkaa .. joujou". Ei millään pahalla, vaan ei paljon muullakaan.

Niin ja, en ole hevimies. Dark Funeral on minusta typerä nimi, niin bändille kuin mihinkään muuhunkaan käyttöön. Kaikenlainen ylenmääräinen synkistely kääntyy ajan myötä itseään vastaan. Se ei ole enää uskottavaa vaan herättää lähinnä huvittuneisuutta.
WyW
01.08.2003 09:55:41

Kyllä hevin suurkuluttajana nautin hyvin tehdystä räpistäkin... Tulenkantajat oli livenä aivan mahtava ja soittajat osasivat hommansa loistavasti. Jopa "poppisräppi" kuten tämä Rootsin Seeds pistää hyvälle mielelle.

Hyvin tehty, oikeilla soittimilla soitettu musa putoaa lähes aina...

Naurettavaa ja lapsellista vihata jotain genreä.
Pööp.
Lähikauppias
01.08.2003 10:08:55

On niiiiiin kiva leikkiä kunnon "aito soittaja"-elitistiä "dark funeral"tms-nickin takana, tietämättä muusta musiikista MITÄÄN, mutta itse soittaen/kuunnellen Aitoa(tm) musaa Tietäen vittu KAIKEN Argh! Kasvakaa, fyysisesti ja henkisesti saatana, maailma ei ole niin mustavalkonen paikka.

Olen itse asiassa aika lailla samaa mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa.

Kyllähän se nyt vaan on niin että oikea musiikki on pikkuisen eri asia kuin joku typerä rumpulooppi, sieltä täältä pöllityt samplet ja sanoitukset, jotka ovat tasoa "joujou ... räp-lyriikkaa .. joujou". Ei millään pahalla, vaan ei paljon muullakaan.

Tämä mielipide taas osoittaa ainoastaan sen, että vaikka henkilöllä ei välttämättä olekaan juuri yhtään kokemusta tai tietoa ko. asiasta, hän kuitenkin omaa siitä mielipiteen.

Kyllä hyvän hip hopin tekemiseen vaaditaan ihan yhtä paljon lahjoja kuin minkä tahansa muun hyvän musiikin tekemiseen. Aivan varmasti. Eikä se kitaranrämpytystaito ole lainkaan niin ihmeellistä, että sitä pitäisi glorifioida ja sanoa ainoaksi oikeaksi tavaksi tehdä musiikkia.
juxi
01.08.2003 10:42:32
DJBB(vanha)

Sinänsä mielenkiintoista erotella yhtyeen musiikkia uuteen ja vanhaan peräti kahden julkaistun levyn jälkeen.
"Amor on kierosilmä. Se selittää monta asiaa." -Aku Ankka
Jucciz
01.08.2003 11:51:15
Tämä mielipide taas osoittaa ainoastaan sen, että vaikka henkilöllä ei välttämättä olekaan juuri yhtään kokemusta tai tietoa ko. asiasta, hän kuitenkin omaa siitä mielipiteen.

Kuinka paljon asiasta vaaditaan tietämystä, ennenkö siitä voi olla jotain mieltä? Eikös kuitenkin mielipide muodosteta yleensä sillä perusteella, millaisia tuntemuksia jokin asia (tässä tapauksessa musiikki) herättää? Jos en saa huonosta musasta hyviä fiiliksiä, se on ilmeisesti vain perehtymättömyyttä siihen tuotantoprosessiin, minkä kyseinen musiikki on käynyt läpi. Senkö perusteella sitten pitäisi arvostaa? Kyllähän Dimmun tai muitten öykkäbändienkin kerrotaan käyttäneen pahimmillaan toistasataa audioraitaa levyjensä tekemiseen: takuulla työläs prosessi, mutta minusta lopputulos on silti ihan järkyttävää, sillä minulle tekotapa ei sinänsä ole se, minkä perusteella arvotan kuulemiani asioita. Huono musa vaan on huonoa, olipa sen eteen nähty miten paljon vaivaa tahansa.

Kyllä hyvän hip hopin tekemiseen vaaditaan ihan yhtä paljon lahjoja kuin minkä tahansa muun hyvän musiikin tekemiseen. Aivan varmasti. Eikä se kitaranrämpytystaito ole lainkaan niin ihmeellistä, että sitä pitäisi glorifioida ja sanoa ainoaksi oikeaksi tavaksi tehdä musiikkia.

En tahdo korostaa kitaranrämpytystaitoa minkään muun yläpuolelle. Itse vain saan paljon enemmän irti oikeilla soittimilla soitetusta soitosta kuin syntikkojen/rumpukoneiden/vastaavien vempuloitten ääntelystä (poisluettuna samplerit, joihin saa toki oikeidenkin soittimien ääntä:) ). Ja siis, hyvä hip hop on silti hip hoppia. Valitettavasti. Lahjojen tarpeellisuudesta hip hopin tekemisessä en voi olla aivan yhtä mieltä. Sävellystaito kun ei ainakaan tuonkaltaisessa musiikissa voi yksinkertaisesti olla etusijalla. Kuunnelkaa nyt niitä biisejä pelkkinä sävellyksinä, monissako niistä oikeasti on jotain nerokkaita musiikillisia ideoita? Kenties siitä on hyötyä, että on mukamas jotain sanottavaa, tai että puhe edes soljuu vikkelään. Onko se sitten lahjakkuutta, joku muu vastatkoon.
Lähikauppias
01.08.2003 14:13:50 (muokattu 01.08.2003 14:18:43)

Sävellystaito kun ei ainakaan tuonkaltaisessa musiikissa voi yksinkertaisesti olla etusijalla. Kuunnelkaa nyt niitä biisejä pelkkinä sävellyksinä, monissako niistä oikeasti on jotain nerokkaita musiikillisia ideoita? Kenties siitä on hyötyä, että on mukamas jotain sanottavaa, tai että puhe edes soljuu vikkelään. Onko se sitten lahjakkuutta, joku muu vastatkoon.

Minä en juuri mitään hip hopista tiedä, mutta koita nyt vaikkapa Suomi-hip hopin puolelta Ceebrolisticsia. Ja kuuntele vaikkapa Portisheadia. Hip hopia se ei ole, mutta samoin keinoin toteutettua musiikkia kylläkin.

EDIT:

En tahdo korostaa kitaranrämpytystaitoa minkään muun yläpuolelle. Itse vain saan paljon enemmän irti oikeilla soittimilla soitetusta soitosta kuin syntikkojen/rumpukoneiden/vastaavien vempuloitten ääntelystä (poisluettuna samplerit, joihin saa toki oikeidenkin soittimien ääntä:) ).

En oikein ymmärrä. Että oikeiden soittimien äänet ovat siis mielestäsi aina hienompia kuin koneiden? Vertaapa vaikka Kid Fieldiä Massive Attackiin.

Ehdotankin, että suoritat oikein konkreettisen vertailun: Hae netistä vaikkapa Kid Fieldin "Oikeutta Eläimille" ja Massive Attackin "Protection". Kuuntele molemmat muutamaan kertaan ja kirjaa ylös hyviä ja huonoja puolia.
Conrad Lant
01.08.2003 17:15:12

Yllä olevan tekstikappaleen perusteella kasvaminen ei olisi pahitteeksi myös itse kirjoittajalle.

Ihan samaa voisi sanoa henkilölle joka harrastaa k:n korvaamista c:llä ja s:n z:lla. Sedälle ainakin tulee kovin vaivautunut teinix olo.

Ja toisaalta: ennenkuin jatketaan asiantuntemattona "pörinöiden" ja "surinoiden" linjalla niin voisi olla aiheellista paneutua vaikkapa elektronisen musiikin historiaan ja sen vaikutukseen esim. nykyklassiseen. Tai käydä katsomassa kuinka yllättävän monet hip hop -artistit itse asiassa vetävät livenä (kuten levyilläänkin) ihan "oikeilla" soittimilla. Kirjaston kautta maailmalle siitä, hop hop!

Ai niin - omistamasi digitaalipiano, kitarasynat, MIDI-vehkeet yms. *ovat* tietokoneita. HTH. HAND.
No one prayed for Sodom
Jucciz
01.08.2003 17:28:10 (muokattu 01.08.2003 17:30:56)
C ja Z ovat kirjaimia ja niillä ei ole alunperinkään korvattu K:ta tai S:ää vaan nimimerkkini nyt on vaan ollut tuo niin kauan kuin muistan. Lisäksi on mielestäni huomattavasti uskottavampaa (ja siis vähemmän teiniä) käyttää edes samaa nimimerkkiä...hmm.. 13 vuotta kuin vaihdella sitä vähän väliä. Tällä nickillä nyt vaan on perinteitä niin paljon, että olisi synti ja häpeä vaihtaa se tässä vaiheessa.

Elektronisen musiikin historia on koko lailla tuttu ja vanhat kunnon analogisynat toimivat leadisoittimina ja vaikkapa pädeinä siellä täällä ihan hienosti, mutta kokonaisuudessaan elektronisilla vehkeillä toteutettu musiikki on yleensä enemmän tai vähemmän karmivaa. Tähän poikkeuksena Moog Cookbook.

Digitaalipiano kuitenkin kuulostaa pianolta. MIDI-keyboard ja kitarasynavehkeet ovat vain välineitä, jotka eivät itsesään kuulosta yhtään miltään. Ei, vaikka miten lähelle korvasi niitä veisit. Texas Instrumentsin graafiset laskimetkin ovat tietokoneita. Samoin pankkiautomaatit. Minusta niitä on silti hölmöä ruveta vängällä rinnastamaan siihen, mitä tuossa yhteydessä tarkoitin tietokoneilla. Vai leikitkö typerää?

Ps. HTH:n ja HAND:in saat suomentaa minulle. Jälkimmäinen tarkoittanee kättä, mutta varmasti paljon muutakin.
laite
02.08.2003 18:07:08
jos ei suomi hip hoppi kiinnosta niin koittakaapa avartaa mailmaanne kuuntelemalla vaikka Tulenkantajia! siinä on miun makuun suomi hiphoppia (?), ehkä jopa ripaus funk vaikutteita, ja sopivasti miun koti kaupungista rovaniemeltä joten ei tarte pelätä "stiggaa pari hugee nii mä pääsen sporal himaa" slangia ;)

Täytyy sanoa, että tuli käännettyä ääntä isommalle, kun tuli ylexiltä tulenkantajien keikka. En hiphopista muuten perusta, mutta näillä jätkillä oli hyvinkin toimiva esitys!

Yllättynyt olin siitäkin, että se kuulostaa "oikealta" musiikilta eikä vain joukolta hienoja koneita, kuten hiphoopi usein valitettavasti tekee.
"I'm vähäinen määrä letukka joka lempiä ja I-KIRJAIN jälkisäädös ajaa jokin ajaksi minun ajometsästyksen johtaja. Erikoisen I-KIRJAIN kuin jahka hän ratsastaa we avulla -nsa." - Palava pensas!
emiko
02.08.2003 20:53:16
Täällä on jo tullut moninaisia mielipiteitä räpistä, mutta nakataanpa silti vielä yksi muurahainen kekoon.

Kuten sanottu, kaikki rap ei ole sellaista MTV:n ulossuoltamaa ylituotettua scheissea (vaikka suurin osa onkin), jossa miljonäärigangstat räbää kurjasta elämästään. Joskus kuuntelenkin kavereiden kanssa juuri tällaista myönnettäköön että paskaa musiikkia, mutta onneksi niitä on parempiakin ja parhaat tulevat ainakin mun mielestä Suomesta!

Ensimmäiseksi Avain, joka ei (?) enää tee musiikkia. Hienoja kantaa ottavia lyriikoita ja hyvin tehtyjä taustoja. Mielestäni hieno esimerkki siitä, miten paskakasasta voi löytyä helmi.
Toiseksi Tulenkantajat. Hieno meininki, tiukkaa soitantaa ja original lappilaisaksentilla räppäystä. Ehkäpä murre tekee tästä porukasta jokseenkin rapean kuulloisen. Joka tapauksessa mielestäni kerrassaan mainiota.

Siinähän sitä. Lisäksi vielä ainakin Kapteeni Ä-ni, Soul Captain Band, Juhani, Murmurecordings, DJBB jne. jne. Ulkomailta (tarkemmin sanottuna Briteistä) tulee loistava artisti The Streets. Se aksentti on aivan loistava!
Monesti räpissä on vikana ylituotetut biisit, kuten esimerkiksi tällä 50 centillä. Parhaat rap-kappaleet tulevat usein joiltain pienen piirin underground-porukalta, jota levy-yhtiö ei ole vielä valjastanut kaupallisuuden kahleisiin. Esimerkkinä oululaiset Silumi, Money, OS yms. Näihin kannattaa tutustua.
Myöskin on mielestäni turhaa haukkua räppäreitä lahjattomuudesta tms., koska kuten tällä palstalla on jo todettu, hyvän biisin tekeminen ei ole sidottu genreen. Esimerkiksi, vaikka itsekin kuuntelen mieluiten juuri rokkia (laaja käsite, mutta..), tiedän, kuten varmasti kaikki muutkin, sieltäkin puolelta ison läjän täysin tarpeettomia biisejä. Luetaanko radiossa soitettava hittihakuinen "pop-rock" ns. oikeaksi rokiksi? Miettikää nyt vaikka sitä Happoradion Pois Kalliosta-renkutusta (ei mitään henk.koht, tuli vaan ekana mieleen). Monet MONET rappibiisit ovat taatusti sitä relevantimpia ja yksinkertaisesti parempia.
Vielä taustoista rapissa: Mielikuvitukselliset ja hyvät taustat ovat musiikkia ihan yhtä lailla kuin vaikka teidän lempibändinne yhteensoitto. Ja esimerkiksi Tulenkantajien kohdalla ei voi enää puhua pelkistä kompeista tms. koska siellä on oikeasti bändi soittamassa ja vieläpä erittäin vetävää funkia!
Eli siis, yhteenvetona: Vaikka rapista on olemassa liikaa huonoja esimerkkejä, aina on olemassa helmiä. Sama pätee kaikissa musiikinlajeissa. Tämä tietenkin johtuu siitä, että huonoja biisejä on helpompi tehdä kuin hyviä.

PS: Naurakaa pois vaan, mutta tämä tyttö lähtee ensi viikonloppuna Pipefestiin! Vaikka se nyt ei "oikea" festari ehkä olekaan, eikä todellakaan mikään ROCKfestari, siellä tulee varmasti olemaan ihan yhtä hauskaa kuin missä tahansa muualla. Loistava mahdollisuus myös pongata jotain uusia lahjakkuuksia sekä tietty nähdä näitä omia suosikkeja.
Jou jou!

PPS: Avain- faneille tiedoksi: Olen kuullut juttua, että Avain olisi tekemässä uutta levyä, joka ilmestyy syksymmällä. Pitää vaan toivoa parasta =)

PPPS: Lisää Pikku-G-juoruja (siitähän tämä keskustelu alunperin lähti käyntiin): Se olisi kuulemma Skandaali-räppärin serkku ja Ezkimo tekee G:n biisit. Tästä voimme päätellä, että Lilla G olisi päässyt musabisnekseen suureksi osaksi suhteidensa ansiosta! Mikä on totuus?
"Elämä on kana - joskus se munii, joskus paskoo." --Murmeli
Iron maiden
03.08.2003 20:49:06
Siis kaikki suomi rap on ihan samallaista ihan sama ostaako pikku g:n levyn tai jonkun seremoniamestareiden levyn aina ihan samaa pask**
Mitä mulkkaat!?
Vilhelmus
03.08.2003 20:56:12

Siis kaikki suomi rap on ihan samallaista ihan sama ostaako pikku g:n levyn tai jonkun seremoniamestareiden levyn aina ihan samaa pask**

Eli kaikki suomiräppilevyt on siis tullut kuunneltua?
Vichy maistuu tutulle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)