Aihe: G-major input-,output level potikat?
1
dada
02.01.2006 14:14:45
Kuinkahan nämä sitten tulisikaan säätää? Manuaalissa suositellaan inputin säätöä siten, että signaali välähtelee välillä -3 db ja harvoin 0 db. Ongelmana on, että kun haluan esim. soittaa hiljaisella volyymillä niin signaalipylväistä ei ole välillä tietoakaan. Myös outputin säätäminen arvelluttaa, minkä mukaan se tulisi säätää? Niin ja mikä on tuo arvelluttava input range i/o valikossa? pro ja consumer säädöt eivät paljon valaise asiaa.

Signaali ketjuni on normaali: etuaste->g-major->pääteaste->kaappi. Etuasteena toimii mesan quad ja päätteenä peavey classic 50/50. Olen myös miettinyt, kun etuasteessani on effekti looppi, niin tulisiko sitä gmajoria käyttää siinä tämän setupin sijaan? Kokeilin kerran ja tulos oli melkein sama..
Seiskakielisessä ei haittaa vaikka 1 kieli katkeis, onhan niitä silloinkin 6 jäljellä..
Marzi
02.01.2006 14:27:06

Manuaalissa suositellaan inputin säätöä siten, että signaali välähtelee välillä -3 db ja harvoin 0 db. Ongelmana on, että kun haluan esim. soittaa hiljaisella volyymillä niin signaalipylväistä ei ole välillä tietoakaan.

0dB=piikkaa pirusti=digisärö. Ei hyvä. Supermaksimi kantsii pitää siinä -3:ssa. Mulla liikkuu signaali siinä välillä -20 -> -3 kun soittaa sekä puhtaalla tai säröllä. Särö pitää signaalin tarkemmin tanassa siellä -10 ylöspäin. Se kun on kompressoidumpaa valmiiksi särön takia.

Myös outputin säätäminen arvelluttaa, minkä mukaan se tulisi säätää?

Outputtia voi käyttää siten, että tasaat efektimaailmaan kadottamasi signaalin, tai sitten ihan boostina päätteelle. Mä käytän sitä tavallaan master-volumena, eli kun muu setup on säädetty, niin siitä saa lisää tai vähemmän volumea systeemiin. Samanlainen volume se on kuin etuasteen masterikin. Outputille oli jossain valikossa herkkyyssäätö. Muistaakseni se on oletuksena 20dB suuntaan tai toiseen.

Niin ja mikä on tuo arvelluttava input range i/o valikossa? pro ja consumer säädöt eivät paljon valaise asiaa.

Pro kun laite on loopissa ja consumer jos kitara menee suoraan efektiin. Jossain oli luonnehdittu näin. Kuka tosin tyrkkää kitaran suoraan räkkilaitteeseen? No consumer kuvaa sitä varmaan parhaiten. :D Ero lienee siinä, että pro-vaihtoehdossa on jonkinlainen PAD päällä.

Signaali ketjuni on normaali: etuaste->g-major->pääteaste->kaappi. Etuasteena toimii mesan quad ja päätteenä peavey classic 50/50. Olen myös miettinyt, kun etuasteessani on effekti looppi, niin tulisiko sitä gmajoria käyttää siinä tämän setupin sijaan? Kokeilin kerran ja tulos oli melkein sama..

Voit laittaa luuppiin, mutta periaatteessa loopin pitäisi sijaita etuasteen ulostulon jälkeen, eli sama asia kuin laittaa kone suoraan outputista G-majoriin. Jossei Mesassa sitten ole joku ihme routing-systeemi...?
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
madu
02.01.2006 14:29:07 (muokattu 02.01.2006 14:31:24)
Ainakin Screamerin kanssa sai olla säätämisessä hyvin tarkkana koska jos levelit on liian isolla lähtee helposti kiertämään ja puhtaat säröytyy. Mutta nuo säädöt on hyvin vahvistinkohtaisia joten kannattaa rämpätä cleanilla mahd. lujaa ja katsoa miten levelit reagoi silloin ja säätää aluksi sen mukaan. Sitten vielä vertailee tasoja vekslaamalla edestakaisin g-majoria loopista pois jne. ja yrittää löytää balanssin sitä kautta.
I'm afraid that I was very, very drunk...
dada
02.01.2006 14:48:03
Entäpä tuon hiljaisemmalla soittamisen kanssa? Tarkoittaako se, että g-majorilla on ihanne volume skaala jolla se toimii hyvin ja muussa tapauksessa saa tyytyä huonompaan lopputulokseen? Ainoa ratkaisu jonka löysin on, että huudattaa yhä preamppia kovalla ja säätää sitten g-majorin outputin hiljaisemmalle. Onko tämä oikea tapa? Tästäkin varmaan löytyy huonoja puolia, esim. putkien suhtautuminen huudatukseen. vai?
Seiskakielisessä ei haittaa vaikka 1 kieli katkeis, onhan niitä silloinkin 6 jäljellä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)