Aihe: Kielten hiljentäminen/demppaaminen
1
Aresius
03.01.2006 22:06:18
En ole tämän tekniikan suhteen hirveästi täällä keskustelua, vaikka olen M.Netissä suht kauan pyörinyt, nähnyt joten ajattelin kirjottaa sitten siitä.

Eli siis, kielten hiljentäminen/demppaaminen(englanniksi dampening, en tiedä oikeata suomennosta) tarkoittaa sitä että soittaessa hiljennetään joko oikealla tai vasemmalla kädelllä ne kielet joita ei soiteta eikä haluta soivan. Tämä on hyvä ottaa huomioon varsinkin silloin kun soittaa kovalla volyymillä ja/tai käyttää paljon säröä. Soitto kuulostaa ikävältä jos muut kielet soi samalla kun soittaa jotain muuta.

Katsotaan ensiksi oikea käsi(jos olet oikeakätinen). Oikea käsi hoitaa soittaessa alemmat eli E-ja A-kielet, joskus myös D-kielen. Hiljentämiseen käytetään sitä kohtaa kädestä jossa käsi liittyy ranteeseen eli käden alaosa. Joskus käytetään myös pikkurillin puoleista sivua, mutta enimmäkseen alaosaa. Kättä pidetään hieman siinä E-kielen päällä, lähellä tallamikkiä, jolloin käden alaosa peittää myös A- ja D-kielen. Tämä siis silloin kun soitetaan ylemmillä kielillä. Jos kielet silti soivat vaikka pidät kättä oikeassa paikassa, siirrä kättä lähemmäs kaulaa.

Sitten vasempaan käteen. Vasen käsi hiljentää ylemmät kielet silloin kun soitetaan alempia. Tähän käytetään vasemman käden etusormen alapuolta. Tämän ei hirveästi pitäisi haitata soittamista jos et soita pelkillä sormenpäillä, koska sormi täytyy pitää aika lailla suorana kieliä vasten jotta ne pysyisivät dempattuina. Ylempien kielten hiljentämiseen voi myös käyttää oikean käden ylimääräisiä sormia, siis niitä jotka eivät pidä plekusta kiinni, Eric Johnsonin tyyliin. Elikkä silloin kun kyseisiä kieliä(E, H, G) ei soiteta, pidetään niistä joko pikkurillillä, nimettömällä tai keskisormella kiinni(kts. Eric Johnson - Fine Art Of Guitar).

Huhhuh. Tulipas tekstiä. Toivottavasti siitä on jollekin hyötyä. Jos jäi jotain auki, niin kysy ja voin selittää hieman tarkemmin.
Älä uhoa! Kuuntele kontrabassoa. Siinä on puuta. Siinä on jöpinää! THV-klubi #41 AKKK#8 Romantikkoitkijät #18
cr4b
04.01.2006 01:20:02
Tärkeä asia, hyvä kun otit puheeksi. Olen ihmetellyt, miksi monessa kitarakirjassa unohdetaan kyseinen, varsin tärkeä asia kokonaan tai sitä käsitellään tosi vähän. Sitäkin olen ihmetellyt, että miten monet kitaristit onnistuvat estämään ylimääräisten kielien soinnin, vaikka oikea käsi on selvästi ilmassa, eikä kosketa kieliä.

Oikea käsi hoitaa soittaessa alemmat eli E-ja A-kielet, joskus myös D-kielen

Minä olen dempannut oikealla kädellä kaikki ne kielet, jotka sijaitsevat soitettavan kielen alapuolella. Semmoiset riffit, joissa pitää soittaa yläkieliä dempattuina, ovat mielestäni vaikeita, koska alakieliä on tällöin vaikea dempata ja ne tuppaavat soimaan helposti.
damn_pc
04.01.2006 09:27:15
Eli siis, kielten hiljentäminen/demppaaminen(englanniksi dampening, en tiedä oikeata suomennosta) tarkoittaa sitä että soittaessa hiljennetään joko oikealla tai vasemmalla kädelllä ne kielet joita ei soiteta eikä haluta soivan

Koska suomalainen sanoessaan "demppaus" voi tarkoittaa niin dampingia kuin palm muteakin, on tarkennus paikallaan.

P.M
|-x-x-x-
|-x-x-x-
|-x-x-x-
|-2-2-2-
|-2-2-2-
|-0-0-0-

Esimerkin yläkielten sointi estetään (x) vaikka ne "soitetaan" ja alakielten annetaan soida "dempaten", palm mutella, eli vaimennetaan plekukäden kämmensyrjällä (=palm).

Eli kaikki kielet hoonolla kitaristisoomella sanoen dempataan, vaikka alakielet soivat vaimennettuina yläkielten iskiessä pelkkää tsak tsakia. Otekäden vaimennuksissa kannattaa sitten käyttää paikkaa, josta ei livahda huiluääniä.

and stuff
Soma city ward
04.01.2006 13:33:15
Tärkeä asia, hyvä kun otit puheeksi. Olen ihmetellyt, miksi monessa kitarakirjassa unohdetaan kyseinen, varsin tärkeä asia kokonaan tai sitä käsitellään tosi vähän. Sitäkin olen ihmetellyt, että miten monet kitaristit onnistuvat estämään ylimääräisten kielien soinnin, vaikka oikea käsi on selvästi ilmassa, eikä kosketa kieliä.

Mäkin oon ihmetelly kyseistä asiaa, että kun kattoo vaikka jonkun tekevän oikea käsi ilmassa legatoa vasurilla, että miks siitä ei lähe selkeetä muiden kielten sointia, vaikka se kyseinen kitaristi ei näyttäisi edes demppaavan kaikki muita kieliä. Mun on aikakin pakko ottaa oikeella kädellä sieltä satulan läheltä semmonen demppiote tyylin Steve Vai/Joe Satriani, jos haluaa egoo yhen käden legatoo, muuten tulee äänistä sellaista plörinää, että alta pois. Eli siis muut kielet rupee resonoimaan.

Kuinka paljon muuten tähän asiaan vaikuttaa kitaran mikit ja rungon materiaali?
Ei tehdä elämässä eikä musiikissa lainkaan virheitä.
Aresius
04.01.2006 14:00:04
Sitäkin olen ihmetellyt, että miten monet kitaristit onnistuvat estämään ylimääräisten kielien soinnin, vaikka oikea käsi on selvästi ilmassa, eikä kosketa kieliä.

Tästä hienona esimerkkinä hra Angelo joka käyttää kaiken lisäksi vielä luvattoman paljon säröä. Sen kuulee senkin soitosta miten kielet soivat taustalla mutta se soittaa niin nopeasti et sitä ei välttämättä huomaa.
Älä uhoa! Kuuntele kontrabassoa. Siinä on puuta. Siinä on jöpinää! THV-klubi #41 AKKK#8 Romantikkoitkijät #18
cr4b
04.01.2006 14:37:23
Mun on aikakin pakko ottaa oikeella kädellä sieltä satulan läheltä semmonen demppiote tyylin Steve Vai/Joe Satriani, jos haluaa egoo yhen käden legatoo, muuten tulee äänistä sellaista plörinää, että alta pois. Eli siis muut kielet rupee resonoimaan.

Yksi vaihtoehto on pitää vasurin peukaloa otelaudan yli demppaamassa matalat kielet. Tällä tavalla ei kyllä onnistu järkevästi kuin E-, A- ja jotenkin D-kielen demppaus. Tietty onhan mahdollista soittaa myös pelkästään ala-E- ja A-kieliä, jolloin yläkielten demppaus onnistuu esim. vasurin etusormella. A-kielellä soitettaessa E-kielen demppaus onnistuu myös painamalla kieliä siten, että sormet koskettavat E-kieltä pitäen sen hiljaisena.

Voisihan sitä vaikka opetella pitämään etusormea kaikkien kielien päällä niitä vaimentamassa ja soittaa näyttävät yhden käden legatot muilla sormilla...
Carpenter
04.01.2006 20:45:20
Itse hiljennän soittettavan kielen alapuolella olevat kielet oikean käden kämmensyrjällä ja yläpuolella olevat vasemmella. Eli jos soitan H-kieltä, niin vasen hiljentää ylä-E:n ja oikea loput. Mulla tulee ainakin ihan automaattisesti tämä. Tämä hiljentäminenhän on juuri säröllä soittamisen vaikeus, kun taas puhtailla se on dynamiikan hallinta.
l@ho
04.01.2006 23:26:13
Juu hiljentäminen ja demppaaminen tulee kyllä pitää erillään toisistaan - kaksi eri asiaa. Kuunnelkaa FUNKKIA :), siinä soitetaan paljon kieliä hiljentämällä.
NANANANAANANANANNANNAA NANANANAANANANANANNANNAAA
Rocco_Longfella
05.01.2006 02:22:55
Olen ihmetellyt, miksi monessa kitarakirjassa unohdetaan kyseinen, varsin tärkeä asia kokonaan tai sitä käsitellään tosi vähän.

Tämä ihmetyttää minuakin. Itseopiskelleena en tajunnut opetella vaimentamaan kieliä heti alusta alkaen ja jouduin myöhemmin harjoittelemaan periaatteessa koko soittamisen uusiksi.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
IommI
05.01.2006 09:54:01
Demppaaminen on meikäläiselle suhkot uusi asia, mutta sen oppii aika pian kun löytyy
tarpeeksi innostusta. Nyt käytän demppaamista aika paljon ja toivoisin ettei siihen kyllästyisi... kun sen on kerran opetellut.

Kielten hiljentäminen/demppaaminen on alusta asti ollut selvää ja hyvin hanskassa koska käytän aika paljon säröä..
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
NRider
05.01.2006 18:06:51
Kertokaas miten vaimennatte kielen sen jälkeen kun ootte soittanu jonkun kielen vapaana ja seuraava sävel tulee joltain muulta kieleltä? Tai vaikka peräkkäin eri kieliä vapaana. Itelle ainakin tuottaa välillä tietynlaisissa tilanteissa vaikeuksia saada ne hiljenemään.
NRider
05.01.2006 19:28:15 (muokattu 05.01.2006 19:28:34)
Joo siis se kieli joka on soitettu vapaana niin sen vaimentaminen. Ite vaimennan ehkä useemmin otelautakädellä, mut riippuu tilanteesta. En oikeen osaa selittää tarkemmin miten se mulla tapahtuu.
cr4b
05.01.2006 20:23:17
Mä soittasin näin:
Jos jälkimmäinen sävel on ohuemmalta kieleltä, vaimentaisin vapaan kielen oikealla kädellä. Jos sävel on paksummalla kielellä, vaimentaisin vapaan kielen vasemman käden etusormella.

(soitan oikeakätisesti)
Jumina5/6
05.01.2006 20:52:56
Kertokaas miten vaimennatte kielen sen jälkeen kun ootte soittanu jonkun kielen vapaana ja seuraava sävel tulee joltain muulta kieleltä? Tai vaikka peräkkäin eri kieliä vapaana. Itelle ainakin tuottaa välillä tietynlaisissa tilanteissa vaikeuksia saada ne hiljenemään.

No ainakin itse kaivan plekulla niin syvältä että ne vaimenee automaattisesti oikean käden peukku/etu-/keskisormella. Eli plekunpitosormilla.
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
J.Ahonen
05.01.2006 21:10:22
Sinäänsä hauskaa, kun olin soittanut jonkun 1 - 2 vuotta, sitten vasta tajusin miten palm mute soitetaan, senkin näin kaverilta.

Aluksi luulin että vika on vahvistimessa. Oli se hauskaa olla aloittelija.
cr4b
05.01.2006 21:22:49
Sinäänsä hauskaa, kun olin soittanut jonkun 1 - 2 vuotta, sitten vasta tajusin miten palm mute soitetaan, senkin näin kaverilta.

No mun yhel kaveril oli tapana luulla et palm mute soitetaan sillee että pidetään vasurin etusormee hennosti kielten päällä ihan satulan vierestä ja soitetaan.

Semmonenkin juttu kannattaa ottaa huomioon, että sormi on syytä nostaa pois kieleltä juuri ennen kuin soittaa sävelen joltain toiselta kieleltä. Siis kun siirtyy kieleltä toiselle, kuuluu helposti sellainen särähdys, kun kaksi kieltä soi aivan hetken yhtä aikaa. Kuuntelin juuri Petruccia, ja tällä tyypillä ainakin kuului välillä näitä särähdyksiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)