Aihe: putkinupin jackit?
1
jepunki
02.01.2006 14:31:50
täällä, että putkinupeissa ulostulojackien
tulisi olla oikosulkevia, kun ei ole plugia
sisällä.

Kuulostaa hämärältä. Mikä on selitys?
Marsu JTM45 spekseissä ei ainakaan ollut,
jota menisin ennemmin uskomaan
Mietin hetken apinoita. Kun heräsin ajatuksesta, maailma muuttui järjettömäksi. Näin ihmisiä ajamassa autoilla ja suuria rakennuksia. Kaikki oli niin utopistista.
maza
02.01.2006 17:00:19

Et riko vahvistinta, jos laitat sen päälle ilman kaiutinta. Tämä ei tosin auta silloin, jos sulla on piuha kiinni ja kaappi toisesta päästä irti.
jepunki
03.01.2006 17:35:33
Et riko vahvistinta, jos laitat sen päälle ilman kaiutinta.
siis oikosulkukytkennällä?

Mitä tapahtuu jos linja on poikki?
"menee rikki" ei riitä
Mietin hetken apinoita. Kun heräsin ajatuksesta, maailma muuttui järjettömäksi. Näin ihmisiä ajamassa autoilla ja suuria rakennuksia. Kaikki oli niin utopistista.
rijopu
03.01.2006 19:07:13
siis oikosulkukytkennällä?

Mitä tapahtuu jos linja on poikki?
"menee rikki" ei riitä

Mulla meni rikki ja sen tuloksena yksi putki kärähti. Ei onneksi käynyt pahempaa. Isot pojat puhuu, että samassa tilanteessa saattaa pahimmillaan mennä päätemuuntaja rikki.
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))>
maza
03.01.2006 23:11:30

Mikäli päätemuuntajan toisiolla ei ole kuormaa, pahimmillaan pääteputkien läpi kulkeva virta lähtee kasvamaan holtittomasti. Tästä seuraa pääteputkien ja/tai muuntajan tuhoutuminen.
Tim
04.01.2006 09:57:27

Eikö noilla oikosulkevilla jakeilla tule just toi 'ei kuormaa' -tilanne? Tavallisilla tulee sitten ääretön vastus?
Kumpi sitten on parempi?
pjl
04.01.2006 11:36:56

Ymmärtääkseni jos putkivahvaria ajaa ilman kuormaa saattaa ensiökäämissä syntyä "läpilyönti" eli käämilangan eriste pettää. Tarkkaa mekanismia en tiedä mutta kun ei ole kuormaa (äärettömän suuri kuorma) nousee myös ensiön impedanssi ja tämä taas aiheutta kerttaalisia jännitepiikkejä ensiökäämissä. Jos toisio on oikosulussa niin eikös silloin myös ensiö ole impedanssiltaan pieni ja samalla virta saattaa kasvaa reilusti?
jepunki
04.01.2006 19:08:07
kun ei ole kuormaa (äärettömän suuri kuorma)
ei ei ei nej nej nej njet njet njet no no no please
ja käämin impedanssi ei muutu. Induktanssi toki.

Kaikesta kokemuksesta päätellen kaikki on perseestä.
En kytke virtaa jos ei ole kaappia,
mutta täytyypi ne jackit jotenkin asentaa.

siispä...
oikosulku: seuraa pääteputkien ja/tai muuntajan tuhoutuminen.
avoin toisio: jännitepiikkejä ensiökäämissä

Mulla on vieläpä kaksi outputtia eli kannattaapi mun
ilmeisesti valita avoin jack, jos vaikka ainoastaan
toista käyttää.
Jamminen
04.01.2006 19:20:30
Vähän aihetta sivuten, olen viime aikoina ihmetellyt, miksei jokaisessa putkivahvistimessa ole seuraavaa kytkentää:

Jakkina oikosulkeva(? ainakin switchcraftillä on näitä missä on kolme nastaa), muuntajasta normaalisti tip:iin, x:n ohmin tehovastus tipin ja ylimääräisen pinnin välille, muuntajan "maa" normaaliin sleeveen.

Nyt, kun jakissa ei ole plugia, vastus on keinokuormana. Kun jakkiin tungetaan plugi, niin vastus ei ole toisesta päästä kytketty; normaali tila.
Maybe nothing matters anyway...
pjl
05.01.2006 09:31:41

ei ei ei nej nej nej njet njet njet no no no please
ja käämin impedanssi ei muutu. Induktanssi toki.

Ei. Sinä olet väärässä ja minä olen oikeassa. Impedassi nimen omaan on taajuudesta rippuvainen suure (Zl = j*omega*L ja omega=2*pi*f). Induktanssi on kohtuu vakio taajudella kuin taajuudella (ainakin täydellisessä maailmassa). Äärettömällä kuormalla tarkoitin "äärettömän" suuri ohmista kuormaa.

Kaikesta kokemuksesta päätellen kaikki on perseestä.

Pitää paikkansa. Ei herneitä.
pjl
05.01.2006 09:32:58

Nyt, kun jakissa ei ole plugia, vastus on keinokuormana. Kun jakkiin tungetaan plugi, niin vastus ei ole toisesta päästä kytketty; normaali tila.

Toimii hienosti yhdellä lähtöjäkilla mutta entäs kun on useampia? Yritin joskus miettiä mutta meni aivot solmuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)