Aihe: Vibra kammesta
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sammo
03.01.2006 10:49:39
Kiinteä talla on ruuvattuna suoraan kiinni puuhun. Floikka (kuten myös Straton kampisysteemi) on knife-edgeillä (mitä nyt suomeksi ovatkaan) kiinni tapeissa jotka ovat ruuvattuna puuhun. Vissi ero.

Jeps, tiedän eron. Mun kommentti oli väitteeseen "Tämähän ei tee tallasta kiinteää, talla on edelleen tappien varassa, eikä kiinni kitaran kannessa." koska kaikki tallat tai tallapalat, akustisia kitaroita lukuun ottamatta, lepää tappien varassa tavalla tai toisella. Ja edelleen pysyn väitteessä että Tune-O-Matic ei ruuvattu suoraan puuhun. Ja kuusiruuvinen straton talla ei ole kiinni tapeissa eikä knife-edge -nimitys taida myöskään päteä siihen. Floikka saa ja joskus pitääkin haukka niin paljon kun haluaa, mutta mä ainakin tykkään ku perustellaan oikein ...
leather rebel
03.01.2006 11:00:57
Ja kuusiruuvinen straton talla ei ole kiinni tapeissa eikä knife-edge -nimitys taida myöskään päteä siihen.

Niinjoo. Meinasin siis tuota kahden tapin stratotallaa.

Floikkaa saa ja joskus pitääkin haukkua niin paljon kun haluaa, mutta mä ainakin tykkään ku perustellaan oikein ...

Joo, ei siinä mitään. Faktat faktoina.

Käyttäköön ne floikkaa jotka sitä käyttää haluavat. Minä en.
"I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Pande
03.01.2006 12:21:47

Omistan floikallisen kitaran, vaikka sen käytöstä saattaakin joutua helvettiin. Sinänsä tuo on kaksiteräinen miekka, toisaalta siitä on etua toisaalta haittaa. Oikeastaan mulle on ihan sama onko floikkaa vai ei. Jonkinlainen kampivibrasysteemi on hyvä olla, mutta ilmankin pärjää, soittelee sitten vaan erilailla. Oma floikka lonksuu nykyään vittumaisesti, joten jätän sen enimmäkseen rauhaan (pitäs ostaa niitä hemmetin muovirinkuloita siihen taas).

Akustinen kitara (nailonkielinen tietysti - teräskielisissä on liian terävä soundi) on tällähetkellä prio 1, joten floikkailut sikälikin poissa kuvioista.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Rutto
03.01.2006 18:53:51

Normaalia, tallalla ei vaan ole tilaa liikkua taaksepäin. Ratkaisu olis sopivan kolon jyrsiminen.

Noh voiko skittaan vaa karkeesti jyrsiä isomman kolon tallalle?
Swan
03.01.2006 19:11:33
Noh voiko skittaan vaa karkeesti jyrsiä isomman kolon tallalle?

Löysää vaan niitä jousia, pääset vähemmällä.
luolamies
03.01.2006 19:37:39
* kielten vaihto on selvästi hitaampaa

Eipäs ookkaan jos pistää kielen pallopään lapaan ja pätkäsee kielestä pienen pätkän HUOM! pienen pätkän n. 4 cm..(tai laskekaa itse, heitin vain suunnilleen.)Ja laskekaa sitte kans. Palanu pari kertaa kääpä ku leikannu liian pitkän palan.
Ja sitten kiinnittää sen toisen pään floikkaan... Ja ruuvailee vireeseen ja sitte kielilukot kiinni ja hienovirittää vielä jos ei osunu
dfloreno
04.01.2006 11:37:45

Eipäs ookkaan jos pistää kielen pallopään lapaan ja pätkäsee kielestä pienen pätkän HUOM! pienen pätkän n. 4 cm..(tai laskekaa itse, heitin vain suunnilleen.)Ja laskekaa sitte kans. Palanu pari kertaa kääpä ku leikannu liian pitkän palan.
Ja sitten kiinnittää sen toisen pään floikkaan... Ja ruuvailee vireeseen ja sitte kielilukot kiinni ja hienovirittää vielä jos ei osunu

No etkö sä tossa kirjoituksessasi, tosin aika hauskasti, antanut selvästi ymmärtää että onhan toi aikaviepää hommaa, vertaa ihan normitallaiseen kitaraan?
God made me funky
McNulty
04.01.2006 11:51:25
No etkö sä tossa kirjoituksessasi, tosin aika hauskasti, antanut selvästi ymmärtää että onhan toi aikaviepää hommaa, vertaa ihan normitallaiseen kitaraan?

Vielä kerran... kuka oikeasti tappelee kelloa vastaan kitaran kieliä vaihtaessaan? Ja keikalla on hyvä pitää mukana varakitara jos sattuu käymään niin että kielen poikkasee. Ei tartte tehdä Wallin Petejä ja lähteä backstagelle ruuvaileen kieli kiinni kesken keikan ja sanoa Jyllille että vetää bassosoolon :)

Ulostaminenkin vie aikaa, samoin nukkuminen. Jos oikeasti haluaa tuon ajankäytön maksimoida niin kannattaa jättää nukkumatta kokonaan (sinne meinaan valuu monia tunteja ihan hukkaan) ja viritellä sitä kitaraa vaikka tuolloin.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
dfloreno
04.01.2006 12:41:49

Vielä kerran... kuka oikeasti tappelee kelloa vastaan kitaran kieliä vaihtaessaan?

Vielä kerran: ei kukaan. Mutta on niin huvittavaa, kun ihmiset yrittää epätoivoisesti todistella, että floikalla kielienvaihto ei vie sen enempää aikaa kuin normitallalla. Ja kielenvaihtonopeus ei tietenkään ole arvo itsessään ;).
God made me funky
Rutto
04.01.2006 15:17:47

Löysää vaan niitä jousia, pääset vähemmällä.

Njoo, mut miten niit löysään?? otan ne irti sielt ja rupeen venyttää??
Pande
04.01.2006 15:21:43

Tarkottanee että ruuvaat aukipäin niitä ruuveja sieltä kitaran sisästä jotka niitä jousia kannattelevat. Kannattaa nyt kuitenki miettiä mitä tekee ettei napsahda :P
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Swan
04.01.2006 15:22:28 (muokattu 04.01.2006 15:23:37)

Löysää niitä ruuveja, joissa ne on kiinni. Ihan vaan ruuvimeisselillä vastapäivään. Varo kuitenkin rölölööttämästä ruuvinkantoja.

Tarkottanee että ruuvaat aukipäin niitä ruuveja sieltä kitaran sisästä jotka niitä jousia kannattelevat. Kannattaa nyt kuitenki miettiä mitä tekee ettei napsahda :P

Ei siitä mitään napsahda, jos löysää. :)
derble
05.01.2006 02:36:58 (muokattu 05.01.2006 02:37:13)
Nyt en enää floikkaa tarvitse, mutta se ei tee siitä hyödytöntä.

"En tarvitse autoa mutta se ei tee siitä minulle hyödytöntä." :D ?

Mikä logiikka tässä on? Ei mitään dissausta, näihin aikoihin yötä kaikki pikkuasiat vaan tuppaa naurattamaan...*hymiö*

Ruton kommentit myös.
midprice
05.01.2006 09:53:20

Mulla kyllä stratossa kielen katketessa tuhrautuu kielen vaihtoon enempi aikaa kuin entisessä floikallisessa meni. Nimittäin on äärimmäisen v-mäistä kaivaa sitä kielenpätkää sieltä straton tallasta, varsinkin jos bodyn takan on se tallan jousikolon peitelevy paikallaan.

Ja mä en sitten ota kantaa tähän floikka/kiinteä-talla taistoon ;)
Jesmies
05.01.2006 12:02:00
En nyt jaksanut lukea koko mötäskää loppuun. Mutta itse olen seuraavaksi ostamassa floikkatallaisen kitaran mukavamman soittamisen takia. Toki teen myös pieniä sukelluksia jne, leikin floikalla, mutta eiköhän tuokin oo ihan henkilökohtaista että mitä sillä oikein tykkää tehdä.
En osaa.
derble
05.01.2006 23:42:39
Öö, pikemminkin "En tarvitse autoa mutta se ei tee siitä hyödytöntä". Mistä se minulle-sana sinne tupsahti?

Okei okei, ei se ollut hauskaa. Eilen oli. :D
derble
05.01.2006 23:43:13
KUMPI JA KAMPI TAPPELI.

***** voitti (!?)

:D
McNulty
06.01.2006 13:08:15
KUMPI JA KAMPI TAPPELI.

***** voitti (!?)

:D

Suomi voitti pronssia!
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
spindel
06.01.2006 19:27:22
Heh, vibrakampi näyttää olevan varsin tulenarka puheenaihe...

Huomasin tuolla aiemmin linkin Tremol-No -nimisen yhtiön kotisivuille. Onko tästä laitteesta kokemuksia ? Mistä näitä saa ostaa ja paljonko maksaa ( en tiedä olenko sokea, mutta en löytänyt kyseisen firman kotisivuilta mitään tilaus lomaketta )

Itselläni on sekä kiinteätallainen (huono)kitara ja floikka-kitara. Kyllähän totuuden nimissä täytyy sanoa, että floikan virittämiseen menee välillä hermot ja muutenkin se vie huomiota soittamisesta säätämiseen. Toisaalta divebomb:it ja muut vingutukset ovat kyllä onnistuessaan erittäin tyydyttävää kuunneltavaa ;) Elämä on siis valintoja täynnä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)