Aihe: Pod Xt Live + pääte?
1
JuSu
04.01.2006 10:04:43
Moe!

Laitoin mallinnusosaston uusiksi, Yamaha DG Stomp saapi väistyä (ostakaa ostakaa..) uudemman teknologian tieltä.

Ajattelin tuon Podin valjastaa kotisoittelun ohella myös kevyeen keikkasetuppiin Rocktron Velocity 120 -päätteen kaveriksi.

Luonnollisesti ajattelin, että päätteen ja kitarakaapin kanssa on syytä Podista väännellä mikki- ja kaappimallinnukset pois, vaan onko asia näin suorasukainen? Asetettaessa input mode "stack power amp" -moodiin, ovat mikitysmallinteet defaulttina pois päältä, mutta kaiutinmallinnukset eivät.

Ensivaikutelmana (tunti-pari bändikämpällä) itselle jäi hiukkasen luonnottoman kuuloinen alapää hi gain -osastoilla. Vähän yllättäen omaan korvaani parhaita soundeja löytyi puhtaista ja pikkurosoista, esim. pleksimallinnus tuntuu onnistuneelta, siis ainakin jos kriteerinä on hyvä soundi, ei välttämättä mallinnuksen autenttisuus.

Kysymykseni teille kuuluukin, että millaisilla asetuksilla olette saaneet parhaita tuloksia, kun olette Podia päättärin ja kitarakaapin kera käyttäneet? Tottakai korvalla ja ajan kanssa säätämällä löytyy ne itselle makoisimmat asetukset, mutta kun noita parametreja ja säätämahdollisuuksia vehkeessä piisaa, niin kaipaisin pientä ohjeistusta kokeneemmilta käyttäjiltä, mihin suuntaan lähteä. Ei haittaa, jos neuvoessanne kertoisitte, millaisia vehkeitä Podin seurana käytätte (pääte, kaappi).

Kiitos ja kumarrus,

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
-K-
04.01.2006 10:15:35
Ei nyt ihan suoraan aiheeseen mutta tehtiin kerran pod pro/ vamp pro vertailu samalla päätteellä ja samalla kaapilla. Käteen jäi seuraavaa : Vampin kaappimallinnukset värittivät ääntä paaljooooon enemmän, podissa oikeastaan tuntui vain EQ-muuttuvan. PODin parasta antia oli säröpuolet (siis rankemmat), vamp taas loisti puhtaissa ja pikkurosoissa. Myös marsuhtavat säröt olivat asiallisia vampissa. Vamppia ei periaatteessa pystynyt soittamaan päätteen ja kaapin kautta 4x12" mallinnus päällä, podia taas pystyi, kun vain käänsi bassoja pienemmälle. Sitä en tiedä kuinka tuo XT-sukupolvi on muuttanut kaappimallinnuspolitiikkaansa.

Itse soittelin vamp prolla ja peaveyn classic50/50 päätteellä ihan reeneistä keikkoihin ja mikittämällä sai ok tavaraa pihalle. Kaappimallinnuksia ei voinut käyttää ilman että soundi puuroutui. Periaatteessa 1x10" tai vastaavat mallinnukset vielä pelittivät mutta eivät kuulostaneet hyviltä.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Kjukka
04.01.2006 13:13:58

Kai JuSu ruuvailit niitä input moden eq-asetuksia? Mietin vaan josko se alapää olisi muokkautunut mieluisemmaksi.
Fonisoul_
04.01.2006 14:18:39 (muokattu 04.01.2006 14:24:44)
Ohimennen noitakin vääntelin, ja kyllähän sitä kautta parannusta varmasti tulee, kun asiaan paneutuu. Hassua sinänäsä, että niissä "power amp" input modeissa ei ole tässä välissä eq-ta...

JuSu

Näinhän se on, nuo eq:t löytyy vain noista vahvistimen inputtiin, eli etuasteeseen menevistä modeista.

Kannattaa rohkeesti kokeilla myös niitä muitakin modeja, vaikka ei olisikkaan juuri niitä mitä oikeasti käytät. Eli stack fronttia esim. kandee kokeilla, jos se vaikkapa tuntuis sulle oikeemmalta.

Kun itse ostin XT Liven, käytin sitä trankkuvahvarin (Laney Tf320) pääteasteeseen kytkettynä. Modena oli aina se power amp ja olin kyllä tyytyväinen. Minä tosin olenkin näitä champ -miehiä, eli higaineja ei oo hirveemmin tullut käytettyä.

Nykyisin tuo on käytössä enää siten, että menee putkivahvarin etuseen. Efektit tulee podista, samoin kuin säröt sen stompeista. Tuntuis kuitenkin että tämäkin on vain väliaikaista, eli todennäköisesti perinteistä efektilautaa päin ollaan menossa. Ehkä...

Edit: Tuossa Eq -hommassa on muuten se huono puoli tätä tilannetta ajatellen, että et pysty sillä korostamaan sitä alapäätä. Sillä pystyy nimittäin vain leikkaamaan haluamaansa taajuutta. Mutta ehkä voit kokeilla soundikohtaisesti muokata niitä rankempien säröjen Eq:ita?
Soul with the capital "S"...
Fuu
29.04.2008 16:37:33
Huom! Olet kirjoittamassa yli 846 päivää vanhaan ketjuun!

Nostoa....

Oon semmosta miettinyt kun putkipäätteet pyörii ihan järkyttävissä hinnoissa, että mitä luulette miten toimisi ja miltä saundaisi jos ostaisin jonkun halvan putkinupin ja käyttäisin sen päättäriä vahvistamaan Podia? Eli esim Peaveyn Valveking, Windsor tai Randallin RH-50 T.

Oon myös miettinyt jotain Pa-päätettä mutta se vähän mietityttää että olisko saundi silloin ns. näkkäriä.
M1kko
29.04.2008 18:01:56
Nostoa....

Oon semmosta miettinyt kun putkipäätteet pyörii ihan järkyttävissä hinnoissa, että mitä luulette miten toimisi ja miltä saundaisi jos ostaisin jonkun halvan putkinupin ja käyttäisin sen päättäriä vahvistamaan Podia? Eli esim Peaveyn Valveking, Windsor tai Randallin RH-50 T.

Oon myös miettinyt jotain Pa-päätettä mutta se vähän mietityttää että olisko saundi silloin ns. näkkäriä.

Peavey Classic 50/50 liikkuu minusta ainakin ihan inhimillisissä hinnoissa tehoonsa nähden. Lähes valve king -nupin hinnalla voi saada.
"Play Blues, start living" http://www.sloganizer.net/en/
Thule
29.04.2008 18:22:37
http://www.thomann.de/fi/marshall_el84_20-20.htm
http://www.soundslive.co.uk/product … me~Marshall---EL84-20-20~ID~732.asp

Melkoisia eroja hinnoissa, näin aihetta sivuuten. Saksan eBaystä mä olen noita kytännyt, ja siellä erilaisia putkipäätteitä ihan hyvin näyttääkin liikkuvan. Tällä hetkellä ei tosin ole kovin kattavaa tarjontaa.
Señorita mas fina, who's that girl?
JuSu
29.04.2008 18:46:43
http://www.soundslive.co.uk/product … me~Marshall---EL84-20-20~ID~732.asp

Melkoisia eroja hinnoissa, näin aihetta sivuuten.

Kyllä, erityisesti kun euro on nyt vahva puntaan nähden.

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
Fuu
30.04.2008 00:43:38
http://www.soundslive.co.uk/product ... me~Marshall---EL84-20-20~ID~732.asp

Melkoisia eroja hinnoissa, näin aihetta sivuuten. Saksan eBaystä mä olen noita kytännyt, ja siellä erilaisia putkipäätteitä ihan hyvin näyttääkin liikkuvan. Tällä hetkellä ei tosin ole kovin kattavaa tarjontaa.

Kiitokset vinkistä! Jäi vaan vähän epäselväksi että voiko tuota ajaa ihan mono-kaappiin vai onko pakko olla stereo? Ja jos voi niin riittääkö tuo 20w, kun bändimme musiikki on kuitenkin 70% ajasta metallia ja en haluaisi koko aikaa huudattaa ihan äärirajoilla?
kimurantti1
30.04.2008 00:58:53 (muokattu 30.04.2008 01:01:07)
Kiitokset vinkistä! Jäi vaan vähän epäselväksi että voiko tuota ajaa ihan mono-kaappiin vai onko pakko olla stereo? Ja jos voi niin riittääkö tuo 20w, kun bändimme musiikki on kuitenkin 70% ajasta metallia ja en haluaisi koko aikaa huudattaa ihan äärirajoilla?

Kyllä sitä voi ajaa monokaappiin, kunhan toinen kanava on mykkänä, ettei putket kärähdä. Toinen vaihtoehto on tehdä kaapista stereo (jos siinä siis on vähintään kaksi elementtiä), jolloin voit ajaa siihen molempia kanavia ja näin päätteestä saa kai inasen enemmän tehoa irti. Käytännön kokemusta itselläni ei tästä kuitenkaan ole, näin minulle on vain muut antaneet ymmärtää.

20 watin riittävyydestä hevitouhuissa olen kyllä sitä mieltä, että ei ihan riitä. Noin yleensäkin hevikitaristit tuntuvat suosivan aika tehokkaita päätteitä niiden headroomin takia, ja 20 wattisessa vahvistimessa se voi olla juuri siinä rajoilla. Itselleni se olisi bänditouhuissa inasen liian vähän.
Fuu
30.04.2008 01:13:51
Ja tästä päästään taas siihen kuinka täytyis ostaa tehokkaampi pääte joiden hinta alkaa olla sitten sitä tonnin luokkaa. Tuo Peavey 50/50 vaikuttais mielenkiintoselta mutta eipä oo tällä hetkellä rahaa ostaa tuota torilla olevaa kun rahaa tulee vasta n. kuukauden kuluttua. Muutenkin kun tuo Peavey classic 50/50 vaikuttaa olevan aika harvinainen niin eikö olisi sama ostaa Classic 30 nuppi käytettynä ja käyttää sen päätettä. Ainakin nimestä päätellen ovat aikalailla samoja vehkeitä.
ReBeat
30.04.2008 01:26:48 (muokattu 30.04.2008 01:30:42)

Muutenkin kun tuo Peavey classic 50/50 vaikuttaa olevan aika harvinainen niin eikö olisi sama ostaa Classic 30 nuppi käytettynä ja käyttää sen päätettä. Ainakin nimestä päätellen ovat aikalailla samoja vehkeitä.

Nupissa ei ole resonance-säätöä ja saattoi olla vielä niinkin, että jos sitä käyttää päätteenä niin se on koko ajan täysillä. Kivempi tuollaista erillistä päätettä on siinä tapauksessa käyttää. Voi säätää soundia vähän silläkin että kuinka lujaa puskee päätettä ja kokonaisvolume on yhä säädettävissä.

Nii ja eihän tuossa nupissa ole presenceäkään.
Trey
20.04.2009 14:54:24
Vanha on ketju joo mut laitampa silti ku omat hakuni ovat vähän niin ja näin. Siis, pa-päättärin käyttö pod xt pron kanssa? onko järkevä ratkaisu vai ei? En oikeen tahdo löytää järkevää trankkupäätteriä ja sit putkipäätteet on liian kalliita. Tällä hetkellä käytössä velocity 100 (4x12) ja tuppaa jäämään voluumeiltaan torsoks. Eli lisää mölyä tarvis saada. Hjälppiä kiitos!
Janne19691
20.04.2009 15:04:22

Trey: Vanha on ketju joo mut laitampa silti ku omat hakuni ovat vähän niin ja näin. Siis, pa-päättärin käyttö pod xt pron kanssa? onko järkevä ratkaisu vai ei? En oikeen tahdo löytää järkevää trankkupäätteriä ja sit putkipäätteet on liian kalliita. Tällä hetkellä käytössä velocity 100 (4x12) ja tuppaa jäämään voluumeiltaan torsoks. Eli lisää mölyä tarvis saada. Hjälppiä kiitos!

Ei mitään ongelmaa. Itse soittelin pari vuotta keikoilla alkuperäisellä Podilla, PA-päätteellä (2x270 W / 8 ohm) ja Marshall 4x12" kaapilla (stereo). Toimi ihan hienosti. PA-päätteet on neutraaleja soundiltaan joten jos soundi ei oo hyvä voi syyttää vain PODia ja/tai kaiuttimia.
Rule #1: There are no rules.
Trey
20.04.2009 17:04:58
minkäs merkkinen toi sun vehje on?
Janne19691
20.04.2009 20:45:35 (muokattu 20.04.2009 20:51:34)

Trey: minkäs merkkinen toi sun vehje on?

Se on QSC USA 900. Wattejahan siinä oli suht reilusti tohon käyttöön mutta eipä loppunut headroom ainakaan kesken joka on kyllä tärkeää transistoripäätteiden kanssa. En ole enää käyttänyt sitä vuosiin kitarakamoissa kun siirryin takaisin putkinuppeihin, vahvistin on takaisin PA-käytössä.
Rule #1: There are no rules.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)