Aihe: Tervepäisiä, asiallisia soittajia..?
1 2 3 4 57 8 9 10 1126 27 28 29 30
WanhaWetäjä
04.01.2006 12:31:42 (muokattu 04.01.2006 12:35:05)

Eikö tuo ole periaatteessa aivan sama asia kuin hanurin soittaminen? Käytätkö viulumattoja tai synatorvia tms. ollenkaan? Mitä virkaa kiippareilla yleensä on, jos niillä soitetaan vain harmoniaa ja bassoja, eikö helpompi ja luontevampi olisi käyttää jotain vanhanaikaista hyväsoundista hanuria

No ei tosiaankaan ole:-)

Moni ns oikea pianisti ei edes halua lähtee soittaan vasuribassoa,eli ei taitu tosta vaan hyvältäkään soittajalta,hanurilla tuo jonkunlainen bassottelu lienee aika luontaista?

LUKEKAA näitä juttuja,prkl....jos mä laulan,soitan sointuja ja siihen vielä bassot,niin kyllä mä annan mieluusti jonkun muun soittaa suurimman osan sooloista;-)

Toki soitan niitä synatorviakin jossain käytän,ja "mattoja"urku/viulu yms...ja soitan myös melodioita,sen mitä vaatimattomalla tekniikallani osaan:-)

Mä pyrin jo biisejä ottaessani huomioimaan oman taitotasoni,ja kyllähän sitä aina kehittyy vaikka vuosia on jo 48...

Olen jopa miettinyt josko alkais tosissaan treenaan,viimeks treenasin joskus 86?....nythän mä osaan ton Benson-osaston,seuraavaks vaikka heviä...tai sitten Ploggista,HOHO!
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
isojussi
04.01.2006 12:41:35
Mä ihmettelen, että WW:n tasosen (noista sooloskaboista päätellen) soittajan tarvii pähkäillä, mistä sais kunnon bändikaverit. Joku siinä mättää.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
baron
04.01.2006 13:06:48

Moni ns oikea pianisti ei edes halua lähtee soittaan vasuribassoa,eli ei taitu tosta vaan hyvältäkään soittajalta,hanurilla tuo jonkunlainen bassottelu lienee aika luontaista?

Yrittämättäkään väittää, että olisin oikea pianisti niin kyllä se vasuribasso on oma laji, kyllä sitäkin pitää treenata.
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
04.01.2006 13:59:07
Mä ihmettelen, että WW:n tasosen (noista sooloskaboista päätellen) soittajan tarvii pähkäillä, mistä sais kunnon bändikaverit. Joku siinä mättää.

Mietipä jo ihan tämän Mnet:n perusteella WW:n sosiaalisia taitoja niin löydät vastauksen!:) HOHO
EP
04.01.2006 14:34:03 (muokattu 04.01.2006 14:34:36)
Yrittämättäkään väittää, että olisin oikea pianisti niin kyllä se vasuribasso on oma laji, kyllä sitäkin pitää treenata.
Joo, on se vaikeeta, kerran koitin soitaa vasuribassoo vaik oon oikeakätinen..
HOHOO!
kuunsirppi
04.01.2006 16:44:46 (muokattu 04.01.2006 17:02:34)
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että te, jotka hanskaatte vasuribasson, niin soitatteko bändissä mieluummin bassot itse, kuin että soitatte huonon basistin kanssa?

Kuinka yleistä on, että jos tarvii esim. bändiin tuuraajaksi kiipparistia, joka osais soittaa vasuribassot, että sellainen löytyy vaikkapa täältä pk-seudulta.
Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain.
poppamies
04.01.2006 16:47:16

..Mä pyrin jo biisejä ottaessani huomioimaan oman taitotasoni,ja kyllähän sitä aina kehittyy vaikka vuosia on jo 48...

Olen jopa miettinyt josko alkais tosissaan treenaan,viimeks treenasin joskus 86?...

Vain lahjattomat reenaa...mutta toisaalta olet sen verran nuori että saattaisit vielä kehittyäkin, jos se nyt tuosta enään on mahdollista...
G-strings are for strippers
jon lord
04.01.2006 16:51:11
Vain lahjattomat reenaa...mutta toisaalta olet sen verran nuori että saattaisit vielä kehittyäkin, jos se nyt tuosta enään on mahdollista...

Minäkin , vaikka olen "vasta" 47 harjoittelen päivittäin. Kehittymisestä en tosin tiedä mutta treenaan.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
KoskPaavo
04.01.2006 16:54:18
Minäkin , vaikka olen "vasta" 47 harjoittelen päivittäin. Kehittymisestä en tosin tiedä mutta treenaan.

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja 54 v. ja joka päivä treenaan... Tottumus on toinen luonto.
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
andrei
04.01.2006 17:03:13
Ihan mielenkiinnosta kysyn, vaikken näistä asioista paljon tiedäkään, että te, jotka hanskaatte vasuribasson, niin soitatteko bändissä mieluummin bassot itse, kuin että soitatte huonon basistin kanssa?

Kuinka yleistä on, että jos tarvii esim. bändiin tuuraajaksi kiipparistia, joka osais soittaa vasuribassot, että sellainen löytyy vaikkapa täältä pk-seudulta.

Soitan bassot ehdottomasti mieluummin itse kuin varsinkin liian tumppusilla bassosaundeilla soittavan tuuraajabasistin kanssa. Jotenkin se vaan tuntuu, että soitto ei kulje. Tämä on myös kolleegojen käsitys. Käytän itse sämplättyä bassosaundia.
Niinpä laivalle otettiin pari vuotta sitten mukaan neljänneksi mieheksi kitaristi kun oli oltava neljän miehen bändi. Enkä nyt tiedä onko se basso niin kauhean vaikea vasurilla. Siinähän painellaan vain yhtä kosketinta kerrallaan.(sorry basistit). Joku soul-musa ja jazz lienee vaativampaa mutta nyt lienee kyse turakaisille suunnatusta metelistä. Vaativampaa on pianon soitto vasurilla.
kuunsirppi
04.01.2006 17:06:32
Soitan bassot ehdottomasti mieluummin itse kuin varsinkin liian tumppusilla bassosaundeilla soittavan tuuraajabasistin kanssa. Jotenkin se vaan tuntuu, että soitto ei kulje. Tämä on myös kolleegojen käsitys. Käytän itse sämplättyä bassosaundia.
Niinpä laivalle otettiin pari vuotta sitten mukaan neljänneksi mieheksi kitaristi kun oli oltava neljän miehen bändi. Enkä nyt tiedä onko se basso niin kauhean vaikea vasurilla. Siinähän painellaan vain yhtä kosketinta kerrallaan.(sorry basistit). Joku soul-musa ja jazz lienee vaativampaa mutta nyt lienee kyse turakaisille suunnatusta metelistä. Vaativampaa on pianon soitto vasurilla.

Joo ihan tarkoitin tuota normaalia tanssi-, iskelmä-, pop- ja rock-musaa.
Mulla on vaan oma kiipparisti sellainen, joka on kans sitä mieltä, että jos ei oo kunnon basistia, niin hän soittaa mieluummin bassot itse, mutta oon jotenkin ymmärtänyt, että sitä ei kaikki osaisi. Tai no ei ainakaan mun eka bändin kiipparistilta olis luonnannu
M.i.k.key
04.01.2006 17:10:48 (muokattu 04.01.2006 17:12:51)

Kannattaa aina kysyä :)

Nyt on alkuvuosi yllättävän vapaata, ja lähtökohtaisesti millekään ei sanota ei.

EDIT: Ja eihän se tosiaan mitenkään älyttömän yleistä ole että kiipparistit tuollaisen klaaraa. Sitä tuli joskus "nuorempana" vaan tahkottua semmoisessa ryhmässä missä tuota piti tehdä, hyvää teki. Toki oikea hyvä basisti on aina oikea basisti.
Mä lopetan nää hommat!
andrei
04.01.2006 17:16:53
Mulla on vaan oma kiipparisti sellainen, joka on kans sitä mieltä, että jos ei oo kunnon basistia, niin hän soittaa mieluummin bassot itse, mutta oon jotenkin ymmärtänyt, että sitä ei kaikki osaisi. Tai no ei ainakaan mun eka bändin kiipparistilta olis luonnannu

Ollaan soitettu pitkään yhdessä ja jotenkin siinä se oma basso on löytänyt sen parhaiten bändiin soveltuvan rytmiikan ja saundin. Tuuraajabasistin on vaikea oikeasta soitosta ja tyylillisesti oikeasta rytmiikasta ja kuvioinnista huolimatta saada ekalla keikalla hommaa sykkimään. Eikä huonolla vielä viimeselläkään keikalla.
half
04.01.2006 17:20:32

Kova jätkä. Itse käytän nelikielistä bassoa ja sämplääminenkin on lähinnä rämpläämistä keikan jälkeen. Meidän taas piti saada bändi trioksi, joten koskettaja sämpläilee kai itseään nykyään kotonaan.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
WanhaWetäjä
04.01.2006 17:40:56 (muokattu 04.01.2006 17:44:33)

Joo,kaikki ei osaa eikä edes halua opetella,vaikka sillä sai esmes triosta paljon monipuolisemman;-/

Hyvänä puolena lienee se että sekä basso ja kiipparipuoli rauhottuu kummasti kun joutuu vasuribassoa vetään,turha "pianismi" ja kohellus jää pois!Ja bändi kuulostaa isommalta kun saa esmes kitaran kehiin triossakin.

Ja soitto on tasapainosempaa ja usein myös paremman kuulosta kuin se normaali trio,jossa se k-esa ja muutkin soittavat usein liikaa;-)

Ja basisti ja kiipparisti soittavat samoja harmonioita,eivätkä mene toistensa tonteille:-)

Meillä oli kerran ns hyvä pianisti tuuraamassa joka teoriassa osas tuon vasuribasson,mutta ei sitä soiteta kuin pianoa,bassolinjoista ois hyvä jotain tietää,eli ei toiminut kauheen hyvin...

Mutta kompromissihan tuo vasuribasso on,ja tietyt jutut joutuu oikoon :-)
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
isojussi
04.01.2006 17:44:10
Mietipä jo ihan tämän Mnet:n perusteella WW:n sosiaalisia taitoja niin löydät vastauksen!:) HOHO

Kysymykseni olikin lähinnä retorinen - mutta kyllä sä sen jo tiesitkin.....heheee....
isojussi
04.01.2006 17:46:20
Mä tykkäisin soittaa kiipparikeikkoja niin, että hoidan vaan harmoniakompin: Vasurilla bassot ja oikeella soinnut.

Sit vaan rumpali, joku instru-esa ja solisti kehiin.
andrei
04.01.2006 17:49:36
Kova jätkä. Itse käytän nelikielistä bassoa ja sämplääminenkin on lähinnä rämpläämistä keikan jälkeen. Meidän taas piti saada bändi trioksi, joten koskettaja sämpläilee kai itseään nykyään kotonaan.

Enpä kiistä sähköbasson etuja:)
kuunsirppi
04.01.2006 18:29:14
Meillä on nimittäin nykyään tuo kokoonpano juuri tuollainen, jossa ei oo basistia, koska se, joka siinä yritti olla mukana, niin ei siitä tullut mitään ja kiipparisti sanoi silloin, että hän soittaa ne bassot itse. Nyt meillä on siis kiipparisti/vasuribasisti, kitaristi, rumpali ja minä pystysolistina. Pojat laulavat myös kans, paitsi rumpali vaan harvoin. Kitaristi laulaa lähinnä rokkipuolta.
Kiipparisti ja kitaristi ovat tehneet keskenään varmaan reilun kakskytvuotta hommaa, niin tuntuu välillä, että ei tarvita kun katse, niin homma toimii. Mä aina ihailen sitä, miten ammattilaisilta taittuu homma.
Siksi kyselen noita vasuribasson taitajia täältä eteläsuomesta, jos sattuis tarviin, kun tässä on ollut vähän välillä lähinnä terveydellisistä syistä tarvetta tuuraajaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)