Aihe: Tervepäisiä, asiallisia soittajia..?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1026 27 28 29 30
EP
03.01.2006 14:19:23 (muokattu 03.01.2006 14:22:00)
Mitenkäs on jos tiukasti tulkitaan ja pilkkua n... viilataan, niin onko se itse sinne tallennusmedialle (korppu, kovalevy, muistikortti) soitettu ja sovitettu kappale laiton äänite, jota sitten esitetään ilman asianosaisten lupaa yleisölle?

Kun periaatteessahan tilanne on sama, jos keikalta vedetään levylle/nauhalle ja seuraavalla keikalla sitten soitetaan sitä samaa nauhaa.

Esiintyjäthän tekee TEOSTOILMOITUKSEN!

Ai,niin saiks' tästä jotain kun aloittaa uuden sivun..rahaako?HOHOO
humppahanuristi
03.01.2006 14:25:39

Esiintyjäthän tekee TEOSTOILMOITUKSEN!
Tekee, tekee. Mistä tulikin mieleen, että se on siellä pöydällä mutta siitä huolimatta...

Lainaus Teoston sivulta:
Musiikin tallentaminen

Suojatun musiikin tallentamiseen jollekin alustalle (esim. CD-levylle, tietokoneen kovalevylle, elokuvaan tai mainokseen) tarvitset oikeudenomistajan luvan, jos tallenne tulee myyntiin, ilmaisjakeluun tai julkiseen esittämiseen.

Tallennusluvan saat Teosto/NCB:ltä edustamiemme oikeudenomistajien puolesta. Näitä ovat säveltäjät, sanoittajat, sovittajat, kääntäjät ja musiikin kustantajat, jotka ovat liittyneet Teostoon tai johonkin sen ulkomaiseen sisarjärjestöön. Musiikin käytöstä keräämämme korvaukset jaamme oikeudenomistajille.

Miten on?
Haluaisiko kukaan ostaa VOX PF10:n? Ostin kotiharjoittelua varten mutta eihän siitä mitään tule:"mulla särkee päätä, et viiti nyt vinguttaa... Sen kerran kun telkkaria katon, niin täytyy pitää tuollaista mekkalaa..."
isojussi
03.01.2006 14:32:57
Mitenkäs on jos tiukasti tulkitaan ja pilkkua n... viilataan, niin onko se itse sinne tallennusmedialle (korppu, kovalevy, muistikortti) soitettu ja sovitettu kappale laiton äänite, jota sitten esitetään ilman asianosaisten lupaa yleisölle?

Ei. Tän mä oon kysyny TEOSTOsta

Kun periaatteessahan tilanne on sama, jos keikalta vedetään levylle/nauhalle ja seuraavalla keikalla sitten soitetaan sitä samaa nauhaa.

Kyllähän noin periaatteessa saa tehdä.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
EP
03.01.2006 14:33:59
Ei. Tän mä oon kysyny TEOSTOsta

Kyllähän noin periaatteessa saa tehdä.

Joo, muistaisin kanssa näin asian olevan.
isojussi
03.01.2006 14:40:02
Joo, muistaisin kanssa näin asian olevan.

Jees - eli tallennuslupaa ei tarvita, jos käyttää itsetekemäänsä taustaa omaan esiintymiseensä.
isojussi
03.01.2006 14:48:48
Heh, oliskos tässä porsaanreikä taukomusiikin luvalliseen koostamiseen? Vedetään itse esittäen biisejä narulle ja tauolla sitten joku jää sitä sitten 'playbackkinä' esittämään.

Periaatteessa kyllä.

HOHO!
jon lord
03.01.2006 16:20:59
Jees - eli tallennuslupaa ei tarvita, jos käyttää itsetekemäänsä taustaa omaan esiintymiseensä.

Näin minäkin teen. Mä teen kaikki taustat itse mitä käytetään showssa ja näytelmissä ja viihdemusiikkina. Tosin näytelmä musiikki on pääosin itse sävellettyä.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
isojussi
03.01.2006 20:31:38
Näin minäkin teen. Mä teen kaikki taustat itse mitä käytetään showssa ja näytelmissä ja viihdemusiikkina. Tosin näytelmä musiikki on pääosin itse sävellettyä.

Saatanan OMB - HOHO!
jon lord
03.01.2006 23:04:29
Saatanan OMB - HOHO!

Heko heko .......joo prk...ja niin edelleen!"€/"€%"/&/%!"4+9..taitaa olla aika mennä nukkumaan. Olen tehnyt 6 tuntia sovitusta Jobimin Corcovadoon ja en ole vielä löytänyt oikeanlaista siis mieleistäni. Joku tökkii en tiedä mikä??
EP
03.01.2006 23:14:21
Heko heko .......joo prk...ja niin edelleen!"€/"€%"/&/%!"4+9..taitaa olla aika mennä nukkumaan. Olen tehnyt 6 tuntia sovitusta Jobimin Corcovadoon ja en ole vielä löytänyt oikeanlaista siis mieleistäni. Joku tökkii en tiedä mikä??
Aivan oiken, juuri tuossa vaiheessa pieni tauko,sit kaikki helpompaa..
Riksteri
04.01.2006 07:20:45 (muokattu 04.01.2006 07:25:59)
Mä olen ite teknisesti niin huono kosketinsoittaja että mä pidän pakostakin homman simppelinä,keskityn enemmän tuohon harmonia/basso-osastoon...

Eikö tuo ole periaatteessa aivan sama asia kuin hanurin soittaminen? Käytätkö viulumattoja tai synatorvia tms. ollenkaan? Mitä virkaa kiippareilla yleensä on, jos niillä soitetaan vain harmoniaa ja bassoja, eikö helpompi ja luontevampi olisi käyttää jotain vanhanaikaista hyväsoundista hanuria, joka vastaisi allaolevaa kuvausta entisaikojen vermeistä:

Hanuri eli harmonikka on käsin pumputtava ja sormin soitettava paljesoitin. Hanuri on levinnyt maahamme Venäjältä käsin ja moniäänisenä sekä helpon soittotapansa vuoksi se on valitettavasti syrjäyttänyt viulun kansanomaisena soittimena.

Äänen syntymisen ja laadun puolesta hanuri on sukua harmoonille (ks. Harmooni). Hanurinsoiton tyypillinen tunnusmerkki on rytmin korostus, joka seuraa paljetta painettaessa, ja se tekee soittimen erittäin suosituksi tanssin säestyssoittimena. Hanuri on oikeastaan palje, jonka kummallakin sivulla ovat henkilaatikot kielineen ja pienine soittokoskettimineen. Oikea käsi soittaa melodiaa, vasen bassosäveliä ja säestyssointuja. Hanurit luokitellaan sen mukaan, kuinka monta riviä oikea käden koskettimia soittimessa on, josta seikasta kuvastuu samalla soittomahdollisuuksien täydellisyys. Yleisimmistä hanureista on 3-rivisellä rajoitetuimmat mahdollisuudet; 5-rivinen tarjoaa soittajalle täydellisen kromaattisen asteikon, suunnilleen pientä harmoonia vastaavalta sävelalueelta. 3-rivisen hanurin hinta on n. 1000 mk, 5-rivisestä saa maksaa suunnilleen 5000 mk.

Pienessä orkesterissa taitavasti käytettynä voi hanuri tehdä erinomaisen vaikutuksen, mutta kodin soittimeksi sitä ei yleensä voi suositella.

T.K.

(Lainaus Emännän tietokirjasta vuodelta 1932)
poppamies
04.01.2006 07:45:57

...Pienessä orkesterissa taitavasti käytettynä voi hanuri tehdä erinomaisen vaikutuksen, mutta kodin soittimeksi sitä ei yleensä voi suositella.

T.K.

(Lainaus Emännän tietokirjasta vuodelta 1932)

Ai jaa, minulla on aina ollut täysin päinvastainen käsitys kyseisestä soittimesta....parempi mökissä. Korkeintaan portaille jos sää sallii ja kalenterissa lukee juhannus.
G-strings are for strippers
Lennu
04.01.2006 07:48:03

Ai jaa, minulla on aina ollut täysin päinvastainen käsitys kyseisestä soittimesta....parempi mökissä. Korkeintaan portaille jos sää sallii ja kalenterissa lukee juhannus.

Tai laiturilla syysmyrskyn aikaan.
"kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa"
EP
04.01.2006 08:05:56
Tai laiturilla syysmyrskyn aikaan.

Juhannuksena pianohaitarilla Suomalais-Ukrilaista..
isojussi
04.01.2006 11:16:41

Mihin käyttöön biisi tulee?
jon lord
04.01.2006 11:25:00
Mihin käyttöön biisi tulee?

Olen tekemässä levyä, rahoitus kunnossa ja demo on luvattu jo ostaa.Menee ilmeisesti kuitenkin tonne pitkälle kevääseen ainakin noiden opiskelu juttujen takia. Katsotaan nyt, toivottavasti hanke toteutuu jollakin aikataululla.
isojussi
04.01.2006 11:27:38
Olen tekemässä levyä...

Mä kumartaisin sit kovastikin originaalia.

Kokeile, miten vähillä elementeillä sen voi tehdä.
baron
04.01.2006 11:32:43

Joo samaa mieltä, pelkistetty siitä.
My name is Baron, Sir Baron.
jon lord
04.01.2006 11:33:34 (muokattu 04.01.2006 11:36:44)

Ihan originaalia haluan välttää koska kaikki on omia sovituksia , mutta ongelma on tällä hetkellä hidas tempo. Miten saan sen kulkemaan välttäen liikaa turhia kilkuttimia. No kyllä se tästä aukeaa kun aikansa kokeilee. Melko suppeilla elementeillä nämä kaikki ovat. Yleensä nämä aukeaa kun vain kokeilee. Seuraava päivä yleensä tuo ratkaisuja kun pää on yön aikana "puhdistunut" .

Edit: joo mä kokeilenkin ihan peruskombolla. Kiitos vihjeestä molemmille. Katsotaan miten käy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)