Lesko 23.12.2005 00:15:15 | |
---|
Voisin jopa väittää niin rankasti, että pelkästään nuoteista soittavasta kaverista ei ole bändiin. Bändissä pitää kuunnella kokonaisuutta ja reagoida siihen, mitä muut tekevät. Komppaan tätä kyllä. Omissa treeneissä me improvisoidaan ja jammaillaan hyvin paljon.. olen nyt tämän bändin kanssa huomannut kuinka paljon pitää kuunnella toisia ja nimenomaan reagoida toisten tekemisiin. Jos mukana olisi jäsen joka soittaa vain nuoteista ja olisi opetellut biisin myöskin nuoteista, niin mitä sitten tapahtuu kun improvisointi alkaa? Ehkäpä oman bändin ulkopuolella niistä on hyötyä hyvinkin paljon... ehkä... mutta bändissä jossa soittajat kuuntelevat toisia ja kaikki kemiat pelaa niin nuotinlukutaidolla ei tee yhtään mitään... "-Nemo est tam senex, qui se annum non putet posse vivere"
"-Nemo nisi mors"
"-Labitur occulte fallitque volatilis aetas"
"-Vade et fac tu similiter" |
Piraatti 23.12.2005 00:29:08 | |
---|
Laiho + Latvala? En ollut siis ainoa, kenelle tuli laholatvasta kyseiset heput heti mieleen. Ei siis mitenkään henkilöinä, vaan sanan takia. Ei näitä |
Montte 23.12.2005 08:54:31 | |
---|
Osasiko Järvinen? Bigpapa pystyy kai vastata... If You Really Love Music - Play It |
Milkop 23.12.2005 11:24:58 (muokattu 23.12.2005 11:27:32) | |
---|
Sit ku tää on puntaroitu, jatketaan suurten kitaristien yhdys sana taidoista. Näyttää olevan Jucciz vielä vauhdissa... Hendrix ei nuotteja osannut lukea eikä omasta mielestäni suuri kitaristi, Opethin Mikael Åkerfeldt osaa teoriaa juuri yhtään. Kyllä se kai niin on, että teorian osaaminen olisi suotavaa, muttei välttämätöntä. Ja ne puheet, että teorian osaamisesta olisi muka haittaa, ovat täyttä tuubaa. "I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell |
lxi 23.12.2005 12:29:14 | |
---|
Puhutaanko täällä nyt teoriasta vai nuottienluvusta? Kieliopista vai lukutaidosta? The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
Wilbur80 23.12.2005 12:31:15 | |
---|
Voisin jopa väittää niin rankasti, että pelkästään nuoteista soittavasta kaverista ei ole bändiin. Bändissä pitää kuunnella kokonaisuutta ja reagoida siihen, mitä muut tekevät. Nyt taisi olla kyse siitä, että osataanko niitä nuotteja lukea. Sillä ei ole kovin paljon tekemistä sen kanssa, että soitetaan vain nuoteista. |
Jucciz 23.12.2005 12:33:05 | |
---|
Nyt taisi olla kyse siitä, että osataanko niitä nuotteja lukea. Sillä ei ole kovin paljon tekemistä sen kanssa, että soitetaan vain nuoteista. Saati Vain nuoteista. |
blyysi 23.12.2005 13:43:08 (muokattu 23.12.2005 13:44:42) | |
---|
Pitää muistaa, että esim. Hendrix "ymmärsi" musaa ja teoriaa hyvin paljon, vaikka ei välttämättä oppikirjamielessä. Jotkut Electric Ladylandilla soittaneet "koulutetummat" muusikot sanoivan Jimin osanneen/tunteneen joka hemmetin sointukulun (ja niiden variaatiot) mitä Blues/soul/R&B/Jazz/Pop jne. musa piti sisällään. Ja osasi myös itse varioida niitä loistavasti, mikä käy ilmi äijän sävellyksistä. Sama pätee Djangoon ja kumppaneihin. Pelkästään "isin ja äidin pakottamina 8 -vuotiaasta nuoteista soittaneiden" kanssa on bändihommat on usein yhtä helvettiä, niinkuin edellä mainittiin. Sitten jos musiikin kuunteluun ja perehtymiseen on ollut hieman monipuolisempi lähestymistapa, tällaiset tapaukset voivatkin olla aika monstereita. |
Crossroad 23.12.2005 14:37:18 | |
---|
epäilen että suurin osa "nimikitaristeista" ei tajua kovinkaan paljon nuoteista..rock-musiikissa se ei ole mitenkään välttämättömyys,mutta ei siitä taidosta ainakaan haittaa ole..kovin mielelläni kehuisin itse osaavani lukea nuoteista,mutta en niistä tajua paljonkaan..paljon tärkeämpänä pidän kuitenkin opetella skaalat ja niihin liittyvät moodit.ainakin omalla kohdalla juuri tuo moodien ymmärtäminen toi kokonaan uuden näkökulman soittamiseen..esim tuo nimimerkkini ymmärsi soittoteoriaa hyvin ja hyödynsi moodit sooloissaan erinomaisesti mutta luulen että ymmärsi myös nuottien lukutaidon täysin..joskus kirjoitin aiheenkin tänne aiheesta,mutta edelleen:kuinka moni osaa soittaa kappaleen ,kun eteen lyödään pinkka venäläisiä nuotteja kappaleesta jota et ole koskaan kuullutkaan..nuoteistahan pitäisi selvitä aika-arvot ym niin että paperit eteen ja siitä vaan soittamaan.. |
ollikainen 23.12.2005 15:02:44 | |
---|
Miksi niitä niin hirveästi tarvitsisi jne.. jos kerta Jimikin on pärjännyt ilman. Jos sekään ei niitä tarvinnut niin tuskin minäkään. et ole hendrix. |
KaRa 23.12.2005 16:17:23 | |
---|
et ole hendrix. Ai saakeli, hyvä kun muistutit. Olin just menossa paskomaan kitaraani. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Crossroad 23.12.2005 16:35:09 | |
---|
Ai saakeli, hyvä kun muistutit. Olin just menossa paskomaan kitaraani. paskomaan vai paiskomaan..tuo paskominen voisi olla muuten jotain uutta..tosin yleisö voisi olla enimmäkseen niitä koppalakkisia nahkapukuisia kavereita ..tai mitä minä mistään tiedän.. |
Wahi 23.12.2005 21:28:48 | |
---|
Ai saakeli, hyvä kun muistutit. Olin just menossa paskomaan kitaraani. Ai sinne akustisen kaikukoppaanko? :D "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
KaRa 23.12.2005 22:18:52 (muokattu 23.12.2005 22:29:32) | |
---|
Paskomaan.... ymmärtämisessä jotain häikkää? :D Uudella sukupolvella on uudet tavat "viihdyttää" yleisöä. x) Vit.. mä tiedä enään itekkä mistä mä puhun.... Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
J.Ahonen 24.12.2005 15:12:29 | |
---|
Niin kuin joku sanoi, heti kun lähtee oman bändin ulkopuolelle, on nuottejen lukemistaidosta hyötyä. Samoin hyvä korva pelastaa paljon. Itse osaan nuotit hyvin. Mutta helvetin hitaasti. Eli tiedän kaiken maailman nuottimerkinnät, mutta jos lähden primavistaa vetään, niin C-duurikin tulee enemmän kuin hitaasti. Ostin tuollaisen Realbookin, jotta voisin tasaiseen tahtiin treenata nuotteja. Toisaalta itse pidän tabulatuureja kitaralle miltein yhtä hyvänä. Se riippuu toki henkilöstä. Jos vetää tabulatuureista niillä sormituksilla mitkä niissä ovat, niin ei kauhean hyödyllistä ole. Mutta itse näen tabulatuurit ääninä. Eli jos on vaikka h kielellä 5. kohta, voin ottaa sen vapaana e-kielellä etc.... |
H-Diddy 25.12.2005 09:18:05 (muokattu 25.12.2005 10:27:24) | |
---|
Ken tablaa tavallaan. Jos nyt kuitenkin haluu opetella nuotit nii ei kai toi typerä idea ole. Noin sillei rock ja ehkä jopa roll maailmassa uskoisin jotta meininki ja skaalat on fiksumpi opetella. Tuo musiikkisuuntaus kun ei ole rakettitiedettä eikä ydinfysiikkaa. Tahtoo sanoo et nuotit on muusikoille ja ite oon vaan kitaristi. |
orman 03.01.2006 04:12:27 | |
---|
mä en ainakaan löydä mihinkään mitä soitan nuotteja ainakaan yhtä helposti ku täbejä niin että ne aina jää vittu |
Jzci 03.01.2006 07:28:22 | |
---|
Noin sillei rock ja ehkä jopa roll maailmassa uskoisin jotta meininki ja skaalat on fiksumpi opetella. Tosi rokkareiden mitään skaaloja tarvi osata. |
Miksi niitä niin hirveästi tarvitsisi jne.. jos kerta Jimikin on pärjännyt ilman. Jos sekään ei niitä tarvinnut niin tuskin minäkään. Kannattaa kumminkin muistaa, että osasi nuottaja tai ei, olisi silti esim. juuri Jimi ollut suuri kitaristi. Hän olisi silti tehnyt ne samat, vaikka olisi osanut nuotteja. Aivan kuten esim. Lääkkölä olisi varmasti tehnyt samat jutut, vaikka ei olisi osannut nuotteja. Ideat päässä ovat silti pääosin samat. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |AKKK#11 |
Axis86 04.01.2006 15:17:19 | |
---|
Kannattaa kumminkin muistaa, että osasi nuottaja tai ei, olisi silti esim. juuri Jimi ollut suuri kitaristi. Hän olisi silti tehnyt ne samat, vaikka olisi osanut nuotteja. Aivan kuten esim. Lääkkölä olisi varmasti tehnyt samat jutut, vaikka ei olisi osannut nuotteja. Ideat päässä ovat silti pääosin samat. Absoluuttinen nollapiste on kova. Eikös Lääkkölä soita absoissa? Vittu, ketään ei kiinnosta! |