Aihe: Cubase SX3 ja lisensointi
1
Lapis
03.01.2006 08:10:22
Tuli sitten hankittua tommonen Cubase SX3:nen joten nytten kysymys kuuluukin että saanko jotenkin LAILLISESTI ja TOIMIVASTI asennettua ton myös mun kaverille, jonka kanssa paljon näitä hommia yhdessä tehdään? Yritin tuolta Steinbergin sivuilta tulkita tätä asiaa, mut en ymmärtäny siitä mitään.

Et saa!
Klezberg
03.01.2006 10:39:15

Et saa!

Cubasen suojaushan perustuu usb-dongleen, ja cubasen saa asentaa useampaan (omaan?) koneeseen mutta se toimii vain siinä koneessa missä dongle kulloinkin on. Tuo että menet tekemään omia hommiasi kaverin koneella on maalaisjärjellä katsoen siinä rajamailla. Kaverihan ei voi sitä softaa ajaa kun et sitä dongleasi hänelle jätä (tai jos jätät et voi omaasi käyttää).

Disclaimer: tämä on mielipide, enkä ota mitään vastuuta seurauksista.
Titares
03.01.2006 14:20:01 (muokattu 03.01.2006 14:24:26)
Onko Steinberg jossain määrännyt, että vain Sinä saat käyttöö ohjelmaasi? Eli onko kyseessä henkilökohtainen lisenssi? Ellei, nin sitten on heille ihan samantekvää, kuka ohjelmaasi käyttää.

Yleensä lisenssiehdoissa (pieni präntti, joka tulee ohjelman mukana.) sanotaan, että ohjelmaa saa käyttää samanaikaisesti vain yhdessä koneessa kerrallaan, mutta asentamista moneen koneeseen ei ole välttämättä kielletty. Joskus kuitenkin lisenssiehdoissa lukee, että ohjelman saa asentaa vain yhteen koneeseen. En tiedä Cubasesta, mutta tällöin kaverisi pitäisi käyttää aina Sinun konettasi. Luultavimmin lisenssi kuitenkin kulkee usb-avaimen mukana ja voit antaa, lainata tai myydä sen kenellä haluat. Vuokraaminen voi tuottaa ongelmia - en tiedä. Minulla on yksi matikkaohjelma, joka on kovalevykohtainen eli olen joutunut pyytämään (ilmaiseksi onneksi) uuden lisenssin, aina kun olen siirtynyt isompaan kovalevyyn.

Olisit ostanut minulta juuri myymäni SE:n joka sen lisäksi että maksoi vain jonkun kympin, toimi samanaikaisesti vaikka kuinka monessa koneessa. Siinä kun ei ollut vielä usb-donglea. Lisenssi ei tällaista käyttöä varmaankaan olisi silti sallinut, mutta kukas tulee katsomaan mitä joku tekee kotonaan tai kaveripiirissä, kun toiminta ei mene julkiseksi eikä kaupalliseksi. Tietenkin on viisasta selvittää ensin, onko asia ok.
cubasisti
03.01.2006 15:08:36
SX:n pystyy asentamaan vaikka kaikkiin koneisiin mitä vastaan tulee, mutta käyttäminen vaatii USB-donglen. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että yksi ostaa ohjelman ja koko maailma käyttää.
Deadline tekee mestarin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)