Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: plektra
1 2 3 4 5 6
dgdg Basisti
31.07.2003 13:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juuh. elikkä jos haluu tulla hyväks pasiktiks ni täytyykö opetella soittamaa myös tolla plektralla? ko eks sillä pääsee vähkä nopeemmi? jos o jo kysytty ni sanokaa ja miinus mulle. kiitos
 
Prowleri
31.07.2003 14:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää opetella, mutta ei siksi että "pääsis nopeempaa" - sormilla pääsee vähintään yhtä nopeaa, jopa nopeampaa kuin plekulla. Mutta plekulla saa erilaisen saundin..
 
Hai sieee! Osta hjuva Peavey TXV410-bassokaappi! Julumasti tömisöö! Melkee uus! Ei oo varastettu, itte löysin!
Zebastian
31.07.2003 14:18:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juuh. elikkä jos haluu tulla hyväks pasiktiks ni täytyykö opetella soittamaa myös tolla plektralla? ko eks sillä pääsee vähkä nopeemmi? jos o jo kysytty ni sanokaa ja miinus mulle. kiitos
 
Ei tosiaankaan. Plektra ei ole tarkoitettu basson soittoon. Bassokitara polveutuu suoraan kontrabassosta, jota ei tosiaankaan soiteta plektralla.
 
Mulla ei ole mitään plekubasisteja vastaan, mutta kyllä joihinkin biiseihin sormisoitto sopii paljon paremmin. Jos nopeasti pitää soittaa, niin todennäköisesti ei silloin ole väliä soittaako plekulla vai ilman.
 
Sormilla pystyy soittamaan aivan yhtä nopeasti kuin plektralla, mutta treeniä se vaatii vuosia.
 
Zebastian
31.07.2003 14:19:26 (muokattu 31.07.2003 14:26:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää opetella, mutta ei siksi että "pääsis nopeempaa" - sormilla pääsee vähintään yhtä nopeaa, jopa nopeampaa kuin plekulla. Mutta plekulla saa erilaisen saundin..
 
Älä harhaanjohda aloittelijaa. On pelkkää plussaa jos basisti ei opettele soittamaan pletralla.
 
Plektrasta ei perusbasson soitossa ole mitään hyötyä. Järkevämpää olisi kysyä: ''pitääkö hyväksi basistiksi tullakseen opetella soittamaan myös sormilla?''. Toisaalta vastaus on itsestäänselvä.
 
Sormilla voi soittaa mitä vain, jos vain jaksaa treenata. Jotain nopeaa metallisahausta voi kuitenkin olla haastavaa soittaa sormilla, ja jos ei riitä rahkeet harjoitteluun, kannattaa sellaista soittaa plektralla.
 
Eli aloittelevalle basistille en suosittele plektraa missään nimessä. Pitkään soittanut sormisoittotekniikan hallitseva konkari sen sijaan voi välillä käyttää plekua vaihtelun vuoksi.
 
Prowleri
31.07.2003 14:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä harhaanjohda aloittelijaa. On pelkkää plussaa jos basisti ei opettele soittamaan pletralla.
 
Olen ihan varma että palat halusta päästä selittämään miksi se on pelkkää plussaa.
 
Hai sieee! Osta hjuva Peavey TXV410-bassokaappi! Julumasti tömisöö! Melkee uus! Ei oo varastettu, itte löysin!
Zebastian
31.07.2003 14:24:40 (muokattu 31.07.2003 14:27:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ihan varma että palat halusta päästä selittämään miksi se on pelkkää plussaa.
 
Kts. edellinen viestini. Editoin perustelut.
 
Cornflake
31.07.2003 14:36:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zebastian:
Mulla ei ole mitään plekubasisteja vastaan, mutta kyllä joihinkin biiseihin sormisoitto sopii paljon paremmin.
 
(? heh, loistava juttu!)
 
Älä harhaanjohda aloittelijaa. On pelkkää plussaa jos basisti ei opettele soittamaan pletralla.
 
Jahas. Vihdoinkin se syksy tulee, varma merkki on kun trollit näemmä ryömii koloistaan:-)
___ ___ ___
 
Ihan sama opetteleeko soittamaan plekulla vai ilman. Sillä bassolla voi vaikka hakata mummoja kaduilla jos siitä tulee mielestään paras soundi. Jälkimmäinen on tosin vähän tyhmää touhua jo.
 
Tärkeintä on että saa bassosta sen soundin mitä haluaa. Kannattaa siis opetella se tyyli, oli se sitten sormilla tahi plekulla.
 
Toinen kriteeri voi olla se mikä sopii biisiin. Kuten tuossa tulikin, sormilla ei saa samanlaista soundia kuin plekulla ja päinvastoin.
 
Eli jos haluat jossain vaiheessa haltsata bassosi mahdollisimman monipuolisesti opettele molemmat. Äläkä välitä trolleista.
 
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
EkiEkiEki
31.07.2003 14:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Sillon kun vedän humppakeikkaa soitan sormilla. On kyllä parempi tatsi koko touhuun. Kuitenkin heavy bändissä, eli se joka päiväinen juttu, soitan plekulla, mä en ikinä pystyis vetämään meidän settiä sormilla. Aika yleistä tuntuu olevan Suomen heavypumpuissa soittaminen plekulla.
 
Prowleri
31.07.2003 14:46:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kts. edellinen viestini. Editoin perustelut.
 
Ilmeisesti kysyjä lähti kuitenkin nyt siitä että sormittelu on jotenkin hallussa edes välttävästi ja haluaa tietää että onko kannattavaa laajentaa valikoimaa myös plekun suuntaan.
 
Tässä tapauksessa tosiaan liene vastaus on se itsestäänselvyys, sillä laajemmasta keinovalikoimasta on aina hyötyä.
 
On suuria soittajia jotka soittavat sormin, on suuria jotka plekulla, mutta mielestäni suurimpia ovat ne, jotka osaavat näistä kahdesta valita biisin mukaan sopivimman.
 
Hai sieee! Osta hjuva Peavey TXV410-bassokaappi! Julumasti tömisöö! Melkee uus! Ei oo varastettu, itte löysin!
Zebastian
31.07.2003 14:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas. Vihdoinkin se syksy tulee, varma merkki on kun trollit näemmä ryömii koloistaan:-)
 
En tiedä mikä on trolli, mutta minä se en ainakaan ole. Olen oikeasti tuota mieltä.
 
thomasdolby
31.07.2003 14:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin.....onko Suomen heavy pumpuissa hyviä basisteja.
on syytä lisätä treeniä jos ei kykene soittaan settiä sormilla.
kyllä hyvät basistit soittaa sormilla.
Ja ilman muuta jos on alottelija niin kannattaa ehdottomasto opetella sormilla ensin.
Neil Murray:sta mallia siinä mies paikallaan.
 
Zebastian
31.07.2003 14:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Sillon kun vedän humppakeikkaa soitan sormilla. On kyllä parempi tatsi koko touhuun. Kuitenkin heavy bändissä, eli se joka päiväinen juttu, soitan plekulla, mä en ikinä pystyis vetämään meidän settiä sormilla. Aika yleistä tuntuu olevan Suomen heavypumpuissa soittaminen plekulla.
 
Tätä juuri tarkoitan. Jos ei rahkeet riitä opettelemaan nopeaa hevisahausta sormilla, kannattaa SITÄ soittaa plekulla.
 
Cornflake
31.07.2003 14:50:23 (muokattu 31.07.2003 14:52:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zebastian:
Olen oikeasti tuota mieltä.
 
Eli olet sitä mieltä että vain joissakin biiseissä sormet kuulostavat paremmalta, mutta plekulla ei kannata opetella soittamaan.
 
edit: joku ihmeen 'suuri' sana oli livahtanut joukkoon.
 
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Zebastian
31.07.2003 14:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti kysyjä lähti kuitenkin nyt siitä että sormittelu on jotenkin hallussa edes välttävästi ja haluaa tietää että onko kannattavaa laajentaa valikoimaa myös plekun suuntaan.
 
Jos sormittelu ON hallussa, niin kannattaa(jos haluaa).
 
Mutta basson soittoa ei pitäisi ALOITTAA missään nimessä plekulla. Siihen plekusoittoon voi nääs jämähtää, ja sormisoitto ei sitten tarpeen tullen välttämättä luonnistukkaan.
 
Suurimpia ovat ne, jotka osaavat näistä kahdesta valita biisin mukaan sopivimman.
 
Samaa mieltä.
 
Cornflake
31.07.2003 14:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, ok.
 
Tästä ei tule kuin tappelu, tai sitten ikuisuus vääntö. Eiköhän näitä ole käyty.
 
Mielipideasia tämä kuitenkin lienee.
 
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Zebastian
31.07.2003 14:54:04 (muokattu 31.07.2003 14:55:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olet sitä mieltä että vain joissakin biiseissä sormet kuulostavat paremmalta, mutta plekulla ei kannata opetella soittamaan.
 
Ei. Plekusoundi ei sovi mihinkään sormisoundia PAREMMIN(IMHO). Joissain biiseissä sen sijaan on sama soittaako plekulla, sormilla vaiko kenties varpailla.
 
Cornflake
31.07.2003 14:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zebastian:
Ei.
 
Ok, hyvä että tuli korjattua. Tämmöisen kuvan tuosta sain.
 
(Eivaan, ei saisi nussia pilkkua, sorry:-)
 
Plekusoundi ei sovi mihinkään sormisoundia PAREMMIN(IMHO).
 
Niinpä, minukaan mielestäni tätä ei voi ottaa kuin makuasiana.
 
Siksipä juuri vastasinkin. On vähän *köh* tyhmää sanoa ettei näin ja näin saa tehdä, jos kyseessä on makuasia joka tunnetusti saattaa jakaa mielipiteitä aika selvästikin.
 
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
hemmo
31.07.2003 15:44:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zebastian:
Plektra ei ole tarkoitettu basson soittoon. Bassokitara polveutuu suoraan kontrabassosta, jota ei tosiaankaan soiteta plektralla.
 
Höpöhöpö. Ei kannata olla noin kapeakatseinen, sitä paitsi kontra ja sähköbasso ovat lähtökohdistaan huolimatta hyvin erilaisia. Sähköbasson historia on niin lyhyt, ettei mitään pystyyn kuivanutta virallista klassista soittotapaa ole onneksi virallistettu.
 
Itse aloitin basson soiton plektralla kitaran myötä, enkä ikinä vaan viitsinyt opetella sormisoittoa, kunnes vasta nyt 15 vuotta myöhemmin nauhattoman basson myötä.
 
Basso on lyömäsoitin!
 
Säröä beibi!
Royal Banzai
31.07.2003 21:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitan bassoa plektralla. Kuulostaa paremmalta rokkimusiikissa. Jos joku paskiainen tulee sanomaan että oot huono basisti kun soitat plekul niin eipä voi kuin ihmetellä. Omasta mielestäni biisit ja saundit ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin soittotaito. kele.
 
dgdg Basisti
31.07.2003 22:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HEI! HEI!!! MUN PALSTALLA EI TATAPELLA!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «