Aihe: Tervepäisiä, asiallisia soittajia..?
1 2 3 4 5 6 7 826 27 28 29 30
mr.muzak
02.01.2006 04:10:49
Ja seuraavaks alkaa kiistely tästä että onko se sama vai ei.

Ei siitä tarvii ees kiistellä kun Gm7/C on sus ja C13 ei.

Joka tapauksessa...tää ketju on taas tämmönen purkaus joka ei vie mitään mihinkään suuntaan. Hyvää Uutta Vuotta!

Älä ny, näähän just niitä parhaita on! Ollaan kaikki vaan kokoajan erimieltä niin kirjoittelua riittää!:)
humppahanuristi
02.01.2006 08:16:39

Tämä pätee vain jos soittajia on 3-4 bändissä, vähänkin isommalla kokoonpanolla käytännössä alkaa armoton toisten varpaille astuminen. Näin siinä vaan käy, vaikkei haluisikaan. No nimenomaan, tästä päästiin yhteisymmärrykseen. En tarkoittanut mitään suurempaa.

No jos se levysovitus on hyvä, niin mikä ettei sitten soiteta sitä. Kusenpolttamista ralleista tulee itselle mielenkiintoisempia kun niitä ei soitetakaan autopilootilla sinne päin vaan yritetäänkin toteuttaa jotain etukäteen sovitettua _yhdessä_. Tai mä oon ainakin koen myrkyttäneeni vaakahanurilla jo niin monet biisit että on kiva soittaa ihan sovitettuakin kamaa _hyvin_. Levysovitukset yleensä nyt on ihan kohtuullisia mutta tässä taas tulee vastaan se, että niissä on yleensä vähän enempi materiaalia. Vedä kvartetilla se, mitä Seinäjoen tangokisoissa soittaa "vähän" suurempi orkesteri. Haitarilla Tinkalan osuudet ja vielä jousiorkesterin kuviot päälle...

Tietysti nuotit on apuväline. Mä en tarkoittanut "sovitus" sanalla "soita sä intro, mä soitan a-osan välisoittona" -tyylisiä sovituksia, vaan sellaisia joissa oikeastikin on jotain uutta ja erilaista. Niitä on hankala puhumalla viestittää kanssamuusikolle ymmärrettävästi. Tässä kohtaa ne nuotit tulevat kyseeseen, ja poistuvat heti kun asiat osataan jo ulkoa.

Nuotit eivät mitään luovuutta rajoita koskaan. Luovuutta ei ole se että ajattelee: "enpä soitakaan lapussa olevaa juttua vaan keksin ihan oman tilun tähän paikkaan". Se on amatöörimäisyyttä. Paskakaan sovitus ei anna syytä alkaa sooloilemaan.

Niin no, tämä on nyt vähän sitä mitä tarkoitin mutta niitä nuotteja ei aina vaan tule kirjoitettua (=ei osaa, siksi jätetään puheen asteelle).
Haluaisiko kukaan ostaa VOX PF10:n? Ostin kotiharjoittelua varten mutta eihän siitä mitään tule:"mulla särkee päätä, et viiti nyt vinguttaa... Sen kerran kun telkkaria katon, niin täytyy pitää tuollaista mekkalaa..."
Riksteri
02.01.2006 08:44:27
Tätä mä en koskaan tule ymmärtämään. Miksi asiat pitää aina mennä "niin kuin ne on ennenkin menneet"? Miksei yllätyksiä saa tulla? Onko ne aina negatiivisia asioita?

Yllätykset voivat joskus olla oikein toivottujakin tanssimusiikissakin. Jonkinlaista riskinottokykyä ja -halua se mielestäni vaatii, pitää mennä yleisön ja tilanteen ehdoilla. Yleisökin on tanssimusiikissa usein jo varttuneempaa väkeä, joka osaa arvostaa orkesterin rauhallista ja hillittyä esiintymistä, tuttuja kappaleita, kohtuullisia äänenpaineita, kappaleiden helppoa tunnistettavuutta jne. Avain suomalaisen tanssiorkesterin menestymiseen on mielestäni kappaleiden arraaminen mahdollisimman yleispäteviksi, jolloin niitä on helppo tanssia monella tyylillä, tempolla ja rytmillä.

Edelleen, toiset näkee muutoksen uhkana, toiset mahdollisuutena.

Nautittavimmat kappaleet ja suosituimmat orkesterit ovat sellaisia, joiden aikana voi laittaa silmät kiinni. Silloin kaikenlaiset muutokset pitää toteuttaa tarkoin harkiten ja hyvin hienovaraisesti.
uruttaja
02.01.2006 10:09:17
Mitäs vitun kompromisseja OMB;n kanssa tarvii tehdä?

Ei mitään, kun matskun vaativuudesta ei tarvi tinkiä kenenkään osaamattomuuden takia.

Ne Omb:t joita minä olen kuullut, joutuvat nimenomaan osaamattomuuden ja soitinarsenaalin kapeuden takia tekemään suuria myönnytyksiä ja oikaisuja esittämiinsä biiseihin. Mitä enemmän omb vetää ilman valmiiksi tehtyjä taustoja, sitä enemmän myönntyksiä pitää tehdä.

Tästä on ollut aiemminkin puhetta. Aniharva omb-paavo on oikeasti hyvä soittaja. Puhun nyt näistä mitä kiertää enimmäkseen tässä Patelan ympäristössä. Ne on tosiaankin aivan kauheita tapauksia suurin osa. Ja minä nyt sattumoisin oon kuullut ne kaikki.

Otetaan sinulle nyt yksi valaiseva esimerkki:
Omb:ssä ei ole ollenkaan harvinaista, että itse "muusikko" ei soita itse ääntäkään keikan aikana.

Otetaan toinen:
Useat omb-"muusikot" eivät ole soittaneet myöskään narulle itse esittämiään biisejä.

Otetaan kolmas: Esimerkiksi sinä soittaisit mieluumin isossa bändissä aitojen blosareiden kanssa oikeasti arrattua ohjelmistoa.

Sinä voit olla erinomainen poikkeus hyvään suuntaan, ei näillä patelanturakaisilla ole pasuunaa tai mitään muutakaan extraa, pelkkää muiden soittamaa taustanauhaa vaan.

Plussapuolelle menee se, että omb:ssä ei ehkä ole ihan niin paljon muusikoiden välisiä ristiriitoja, kuin muissa kokoonpanoissa. Ja jos mokaa keikan , niin se menee taatusti omaan piikkiin.
Tankero
02.01.2006 11:49:22
Ne Omb:t joita minä olen kuullut, joutuvat nimenomaan osaamattomuuden ja soitinarsenaalin kapeuden takia tekemään suuria myönnytyksiä ja oikaisuja esittämiinsä biiseihin. Mitä enemmän omb vetää ilman valmiiksi tehtyjä taustoja, sitä enemmän myönntyksiä pitää tehdä.

Tästä on ollut aiemminkin puhetta. Aniharva omb-paavo on oikeasti hyvä soittaja. Puhun nyt näistä mitä kiertää enimmäkseen tässä Patelan ympäristössä. Ne on tosiaankin aivan kauheita tapauksia suurin osa. Ja minä nyt sattumoisin oon kuullut ne kaikki.

Omb:ssä ei ole ollenkaan harvinaista, että itse "muusikko" ei soita itse ääntäkään keikan aikana.

Otetaan toinen:
Useat omb-"muusikot" eivät ole soittaneet myöskään narulle itse esittämiään biisejä.

Otetaan kolmas: Esimerkiksi sinä soittaisit mieluumin isossa bändissä aitojen blosareiden kanssa oikeasti arrattua ohjelmistoa.

Sinä voit olla erinomainen poikkeus hyvään suuntaan, ei näillä patelanturakaisilla ole pasuunaa tai mitään muutakaan extraa, pelkkää muiden soittamaa taustanauhaa vaan.

Plussapuolelle menee se, että omb:ssä ei ehkä ole ihan niin paljon muusikoiden välisiä ristiriitoja, kuin muissa kokoonpanoissa. Ja jos mokaa keikan , niin se menee taatusti omaan piikkiin.

Puhut paljon, mutta asiaa.
Varmasti, vissiin.
Tankero
02.01.2006 11:50:32 (muokattu 02.01.2006 12:00:48)
Huonosti. Nyt rupes väheneen, kun Kantolan siipi puoliutui.

Heh. Entäs se yks ei Kantolalainen?
Varmasti, vissiin.
KoskPaavo
02.01.2006 12:14:01
Uruttaja kertoi tuossa aiemmin että" jos OMB mokaa keikan , niin se menee omaan piikkiin". Tämän tiedän , ja varsinkin 90-luvun alkuvuosina kun tuo OMB-juttu oli vielä uuttakin , niin ei tarvinnut kuin yhden virheen tehdä niin johan "oikeille "soittajille nauru kelpasi.Itse koin kuitenkin tuon midifileitten kanssa duunaamisen niin raskaaksi etten jaksanut sitä ollenkaan.en myöskään tuota " disketti sisään ja play"-hommaa arvosta hevon v----n vertaa. Kyllä noita hemmoja täälläkin päin on. Komppien tekeminenkin on ihan opettavaista puuhaa kun noita nykyvehkeisiin mahtuu kymmeniä , esim. suomalaien korvaan sopivaa valssikomppia ei italiaanot eikä japsit tee.
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
KoskPaavo
02.01.2006 12:16:44 (muokattu 02.01.2006 12:18:01)

Näinhän se on mutta kuitennii NIIN lähellä että....
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
baron
02.01.2006 12:23:09

Levinen mukaan C13 tai yleensä 13 tarkoittaa käytännössä sitä, että soinnussa on sekä seksti että septimi, nooni ei oleellinen.

Gm7/C taas on C9sus eli siinä ei ole sekstiä.
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
02.01.2006 14:45:48
Nautittavimmat kappaleet ja suosituimmat orkesterit ovat sellaisia, joiden aikana voi laittaa silmät kiinni. Silloin kaikenlaiset muutokset pitää toteuttaa tarkoin harkiten ja hyvin hienovaraisesti.

..joten cd-soittimen kanssa on nautittavinta tanssia?

Ja toisessa lauseessa haluatte soittajien pitävän tekohymyä päällä koko illan ja toisessa tanssitte silmät kiinni..:)
jon lord
02.01.2006 17:10:21
Jouduin kerran Meijun bändiin tuurauskeikalle lyhyellä varoituksella. No meillä oli kahdet koskettimet ja mietittiin ennen keikkaa miten jaetaan. Sovittiin että minä komppaan ja soitan pianot ja bändin vakituinen kiipparisti hoitaa muut tilpehöörit mitä on tehnyt normaalistikin introt soolot ym. Näin toimien voidaan hätätapauksessa tehdä jos aika ei riitä muuhun. On vaan pidettävä huoli siitä että mennään niinkuin on sovittu eikä aleta turailemaan vaikka mieli tekisi. Usein kvarteteissa kun on joutunut tuuraamaan tai on ollut ns. väinö paunun kootut teokset niin silloin on sovittu esim. se että kitaristi komppaa pääosin ja minä hoitelen matot pianot ym. enkä paljon komppaile. Näinkin toimien voidaan saada bändi kuullostamaan ainakin siistiltä. Yksi ongelma tuleekin siinä jos kiipparisti on tottunut soittamaan triossa ja yhtäkkiä kasassa onkin kvartetti ,niin hän on tottunut työntämään kamaa koko ajan, mutta triossakin voidaan soittaa hyvin pienillä eleillä ja yksinkertaisesti. Nämä ovat vaan tottumus ja kokeilu asioita joita kannattaa kokeilla.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
WanhaWetäjä
02.01.2006 17:16:04

Noh, kvartetille pystyy hyvinkin pitkälle arraamaan noita juttuja. Käytössä on kuitenkin kompin lisäksi (bass+drms) kitara ja kiipparit, jolloin parhaimmillaan voi arraa esim. kitaralle välisoiton solistin roolin, kiipparille vasurille yksinkertaistettuja jousilinjoja ja oikeelle haitaritilut. Tosta tulee laululla jo 6-rivistä partsikkaa.

Niin, "ei osaa", "ei viitsi", "helpompi vaan komppaa jotain". Ei saa keksiä omalle kädettömyydelleen tekosyitä.

Yks pikku juttu....

Kuka MAKSAA tuosta työstä jotain??Ei toi arraaminen/kopsaaminen ole ihan nopsaa juttua,
ja näillä liksoilla ei oikeen kauhiasti innosta alkaan tohon osastoon joka huttubiisin osalta?Ja puhun nimenomaan trio/kvartettivedoista 5x45...wittu kun joku maksais edes matkoista jotain;/

Nuo on kaikki kannattettavia ja kauniita asioita,mutta kaikenmoisia "voisitsä kirjottaa tosta biisistä lapun,aattelin ottaa ohjelmistoon"-solisteja/soittajia löytyy yhä edelleen,ja usein pikkubändeissä on tasan yks äijä joka edes lukee jotenkin nuotteja,saati kirjottaa...

Noi Seinäjoki-osastot vois kyllä unohtaa...mitä järkee on yrittää tehdä mahdottomasta mahdollista,sovittaa biisit kulloisekin kokoonpanon mukaan!

Jo biisivalinnoissa pitäs aina huomioida bändin resurssit....esmes normaali kiippari-basso-rummut trio on aika ohkanen osasto vetää jotain eaglesia,jos vaan basisti laulaa;-)
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
isojussi
02.01.2006 17:22:10 (muokattu 02.01.2006 17:22:23)
...Puhumattakaan joidenkin mestojen käyttämistä OMB-osastoista...

Tästä muuten komppia. Mutta minkäs teet, kun niitä saatanan Solttoneita myydään kenelle vaan - jotka tosin ei oo edes sen pilkkahintansa väärttejä.

Nooo....yhtä edesvastuutonta on kun ohjelmatoimisto myy trion kolmeen satkuun.

Sä et lue näitä juttuja tai sitten et ymmärrä lukemaasi,mähän sanoin myös että varmaan jokainen soittaja haluaisi soittaa sovitettua,treenattua musaa,vähintään kvartetilla,se ei vaan aina ja läheskään kaikille ole mahdollista:-)

Muista, mitä sovittiin!!!

Mut totta on varmasti toikin. Tosin kvartetti olis mun ihannebändi - se kun ei vaadi niin totaalista arraus, etteikö pikku improlle jäis tilaa....
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
poppamies
02.01.2006 17:24:30

...varsinkaan näissä kuolevissa huttukuvioissa.

Tässä lienee tämän päivän epistola. Toiset saattavat olla sitä mieltä että tämä puhe "kuolevista huttukuvioista" ei pidä ollenkaan paikkansa. Joku toinen joka on ollut kauan mukana ajattelee realistina että näinhän tämä menee. Hyväksyitpä tuon väitteen "kuolemasta" tai et, niin jonkin asteinen kummitus se ainakin on monelle. Tosiasia on että eihän elävä musiikki voi kostaan loppua. Olomuoto saattaa kyllä muuttua ajanmyötä. Ollaanko nut kenties sellaisessa vaiheessa ettei huttmusalle enään ole tilausta, ei tänään eikä tulevaisuudessa? Jos ei huttua tarvita niin mitä tilalle. Onko kukaan koskaan vaivautunut kysymään kuluttajilta, siis suurelta yleisöltä, 18 - 35 vuotiailta, niiltä ketkä kuluttavat musaa tänänään ja 20v. päästä, mitä ne opikeesti haluavat. En oikein jaksa uskoa että hunppa olisi päällimmäisenä toivomuslistalla. Voisiko olla (muusikon)itsensä pettämistä kuvitella että kansa kaipaa hunppaa. Minulla on sellainen mielikuva että kukaan muu ei sitä hunppaa kaipaa kuin hunppasoittajat itse. Hunppamuusikko taitaa olla kaikista maan eläjistä konservatiivein. Toisaalta sitten ihmetellään miksi joku Charles Plogman menesty. Olisiko syy siinä että hänellä, niinkuin kaikilla muilla menestyvillä artisteilla on ikäänkuin antennit ylhällä ja sormi ajan hermolla. Jos hunppa kuolee niin se kuolee ravinnonpuutteeseen.
G-strings are for strippers
jon lord
02.01.2006 17:26:21
Jo biisivalinnoissa pitäs aina huomioida bändin resurssit....esmes normaali kiippari-basso-rummut trio on aika ohkanen osasto vetää jotain eaglesia,jos vaan basisti laulaa;-)

Pari vuotta sitten kun tehtiin tätä vanhempien miesten bilebändiä ( joka nyttemmin on telakalla ainakin mun osalta) niin meillä oli mm. Eaglesia mukana. Kaikki neljä lauletaan mutta....mutta. Tein stemmat alkuperäisten mukaan ja lauloin ne vielä cd:lle jokaiselle erikseen ja sanoin opetelkaa. Ei toiminut kun kundit ei hallinnut stemmojaan ja sanoin kylmästi että unohdetaan nämä biisit , mä en ainakaan halua lähteä raiskaamaan näitä tässä kunnossa. Desperado oli ainoa joka jätettiin. Vaikka kolme tai neljäkin laulais niin silti pitää olla realisti ja tajuta mitä voi vetää ja mitä ei. Onneksi ensi viikolla päästään pitkästä aikaa polkasemaan Purple käyntiin. On vireillä Jyväskylässä originaalin bändin konsertin jälkeen Jazz barissa after party bileet. Toivottavasti toteutuu.
isojussi
02.01.2006 17:35:12

Tää on kyllä pakko allekirjoittaa.

Aikanaan tehtii paljon keikka sequtriolla (Pystö, kitaristi ja minä sequjen kans.). Aina keikalla harmitti jokun biisin omasta mielestä huono sequ ja niitä sit tein uusia ja korjailin vanhoja sitä mukaan kun vaan ehdin. Mut sit kun jonkun kerran näin paikallisessa vastaavia oikein ammattilaisia (me kun sillon oltiin kaikki oikeissakin töissä), niin kyllä leuka loksahti joka kerta yhtä auki: VOI VITTU MITÄ PASKAA!!! Ja jätkät veti suumuikeena samoilla sequilla illasta toiseen. Hyi helevetti.

Näitäkin on nähty - tosin en mäkän soita, kun laulan. Mutta siihen on taas hyvä syy.

Otetaan toinen:

Joo. Yllättävän monet. Saahan sitä jo Casion mukana kaupasta aina pari korpullista humppaa.

Juu juu - seuraavan kerran taas lauantaina.

Sinä voit olla erinomainen poikkeus hyvään suuntaan,

Yritän olla. Onhan mullakin noita "voivittutäätaustapitäistehdäuusiks" - biisejä, mut vähenemään päin.

ei näillä patelanturakaisilla ole pasuunaa tai mitään muutakaan extraa, pelkkää muiden soittamaa taustanauhaa vaan.

Ja pitää muistaa, että enhän mä lopunperin ees kauheesti yritä niitten kans kilopailla. Enkä hinnalla kenenkään kanssa.

Peili on esiintyvän taiteilijan paras vikalista.
isojussi
02.01.2006 17:37:19
...mutta triossakin voidaan soittaa hyvin pienillä eleillä ja yksinkertaisesti...

++++
WanhaWetäjä
02.01.2006 18:04:34 (muokattu 02.01.2006 18:08:12)

Yksi ongelma tuleekin siinä jos kiipparisti on tottunut soittamaan triossa ja yhtäkkiä kasassa onkin kvartetti ,niin hän on tottunut työntämään kamaa koko ajan, mutta triossakin voidaan soittaa hyvin pienillä eleillä ja yksinkertaisesti. Nämä ovat vaan tottumus ja kokeilu asioita joita kannattaa kokeilla.

Kahdet kiipparit on mahdollisimman vaarallinen yhdistelmä tuurauskuvioissa jos molemmat ovat ns umpipianisteja tai triosoittajia,paree on toisen nostaa vaan kädet ylös ja todeta "ei voi vetää!!!"

Yleensäkin kun wanhasta triosta tehdään väliaikasesti ja/tai treenaamatta kvartetti niin lopputulos ei välttämättä siitä parane,tulee k-esalta äkkiä vihaisia katseita ja kenties huuto "veit mun soolon!!"...
Ns paatuneeseen ikitrioon kun meet vaikkapa kitaratuuraukseen,siinä voi olla tosiaankin tila vähissä:-)

Mä olen ite teknisesti niin huono kosketinsoittaja että mä pidän pakostakin homman simppelinä,keskityn enemmän tuohon harmonia/basso-osastoon...ja aika paha on tiluttaa kun pitää laulaa ja soittaa vasuribassoo+soinnut,jakomielitauti saattaapi iskeä;-)
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
jon lord
02.01.2006 18:10:38 (muokattu 02.01.2006 18:13:05)

Yleensäkin kun wanhasta triosta tehdään väliaikasesti ja/tai treenaamatta kvartetti niin lopputulos ei välttämättä siitä parane,tulee k-esalta äkkiä vihaisia katseita ja kenties huuto "veit mun soolon!!"...
:-)

;-)

Mä olen tullut vanhana niin "laiskaksi" että annan muiden soittaa soolot jos ne haluaa. Ei ole viime vuosina tullut enää tarvetta näyttää että " täältä pesee". Painelen vain sointuja tai jotain vaimeata mattosoundia alle. Tuossa Purple coverissa saa sitten vetää ihan sata lasissa niin se riittää minulle.

Edit: nyt menen miettimään simppeliä sooloa Corcovadoon joka on työn alla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)