J.RA 01.01.2006 19:33:06 | |
---|
Eli tämmöinen ongelma tuli tuon yhden projektin kanssa. Olin tyhmä(=laiska) kun laitoin tallaa kiinni ja jätin poraamatta reiät ruuveille. Tuloksena on nyt seuraavanlainen: Muutama ruuvi meni hyvin loppuun asti, mutta kaksi ruuvia jäi puolitiehen, koska kanta meni aivan pyöreäksi. Ruuvit mitä käytin olivat aika kehnoja koska yksi ruuveista katkesi kesän ruuvaamisen. Kysynkin, että mikä olisi paras keino saada nuo ruuvit irti että pääsisin laittamaan tallan kunnolla kiinni? Yksi vaihto ehto olisi että poraisi pienellä poranterällä reiän ruuvien keskelle? Olisiko kenelläkään parempaa ideaa ongelman ratkaisuksi? Jukka -Sellasta se vaan on- |
simop 01.01.2006 19:48:30 | |
---|
Tartu puolitiehen jääneen ruuvin kantaan pihdeillä ja kierrä varovasti vastapäivään. Muut ruuvit voit kokeilla irroittaa ihan normaalisti ruuvaamalla. Jos ei onnistu, niin loppumatka sitten pihtien avulla. Tällä konstilla olen itse saanut joskus "pyöreäkantaisia" ruuveja auki. |
J.RA 01.01.2006 19:51:02 | |
---|
artu puolitiehen jääneen ruuvin kantaan pihdeillä ja kierrä varovasti vastapäivään. Muut ruuvit voit kokeilla irroittaa ihan normaalisti ruuvaamalla. Jos ei onnistu, niin loppumatka sitten pihtien avulla. Tällä konstilla olen itse saanut joskus "pyöreäkantaisia" ruuveja auki. Tätä yritin. On vain aika tiukassa. Ja entäs kun ruuvi on pistetty loppuun asti? :) -Sellasta se vaan on- |
Mike M. Hiirenloukku 01.01.2006 20:05:47 | |
---|
Kyllä se pienellä hyvällä poralla poraaminen taitaa olla ainoo vaihtoehto, ellet millään saa kannasta kiinni, tai tehtyä mitään "jälkeä", josta jollakin asialla saisi vielä kiinni niin että pystyisit ruuvaamaan. Tämä siis loppuun asti menneelle ruuville. Puolitiessäolevat kyllä lähtee esim lukkopihdeillä jos normaalit pihdit ei niihin tartu. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Kumiankka 01.01.2006 20:12:20 | |
---|
Rautasahalla tai jollain pienoisporakoneeseen kiinnitettävällä laikalla voi yrittää ajaa uran josta vääntää tavallisella talttapäisellä ruuvimeisselillä |
|
vrajala 03.01.2006 11:41:46 | |
---|
Vastakierretappi taitaa olla tässä kelvoton, ruuvit kun ovat melko pientä kaliiperia. Mikäli vääntäminen ei onnistu, on poraaminen käytännössä ainoa vaihtoehto. Ensin pienellä terällä, sitten isommalla ja lopuksi puutappi sekä uusi reikä. Siis mikäli haluat samankokoiset ruuvit kunnolla sinne. Mää sano. |
fox 03.01.2006 12:14:13 | |
---|
Vastakierretappi taitaa olla tässä kelvoton, ruuvit kun ovat melko pientä kaliiperia. Mikäli vääntäminen ei onnistu, on poraaminen käytännössä ainoa vaihtoehto. Ensin pienellä terällä, sitten isommalla ja lopuksi puutappi sekä uusi reikä. Siis mikäli haluat samankokoiset ruuvit kunnolla sinne. Soitinrakennus-mestareilla on olemassa lieriöporanteriä, sellasia pikkuriikkisen reikäsahan tapasia, joilla sitte vois moista yrittää. Vastakierretappeja en oo 2,5 mm pienempinä nähny. Voihan niit silti olla... Itse oon onnistuneesti tuota Dremel + laikka -> ura katkenneen ruuvin päähän -systeemiä kyllä kokeillu. Paikattavaa toki tulee siinäkin, pintaan.. Ruuveihin kannattas vetästä vähän saippuaa, ennenku rupee kiertämään HYVÄÄN alkureikään.. |
vrajala 03.01.2006 12:53:12 | |
---|
Soitinrakennus-mestareilla on olemassa lieriöporanteriä, sellasia pikkuriikkisen reikäsahan tapasia, joilla sitte vois moista yrittää. No tollanen olis tietysti ehdoton peli tämmöttiseen hommaan. Ovat vaan varmasti tolkuttoman kalliita ja hankalia löytää. Mahtaiskohan Plektran kautta saada? Tarttee varmaan tiedustella, noille olis kyllä käyttöä aina välillä. Ja noin pientä terää ei oikein kotikonstein tee. Mää sano. |
fox 03.01.2006 13:16:07 | |
---|
No tollanen olis tietysti ehdoton peli tämmöttiseen hommaan. Ovat vaan varmasti tolkuttoman kalliita ja hankalia löytää. Mahtaiskohan Plektran kautta saada? Tarttee varmaan tiedustella, noille olis kyllä käyttöä aina välillä. Ja noin pientä terää ei oikein kotikonstein tee. Kyl Erlewinen kirjassa on neuvottu pikku putkesta teko, leikkuuterän terotus tietysti sisäpuolelle.. |
NoCo 03.01.2006 15:59:18 | |
---|
Ruuvin kantaan poralla montapientä raikää vierekkäin jotta syntyvän uraan saat talttapäisen ruuvarin. N.C. |
fox 03.01.2006 19:12:39 | |
---|
Ruuvin kantaan poralla montapientä raikää vierekkäin jotta syntyvän uraan saat talttapäisen ruuvarin. Tähän synsteemiin suosittelen mieluummin tuota: "Dremel + laikka -> ura katkenneen ruuvin päähän -systeemiä." |
vrajala 03.01.2006 22:56:31 | |
---|
Kyl Erlewinen kirjassa on neuvottu pikku putkesta teko, leikkuuterän terotus tietysti sisäpuolelle.. Jaako niinkö vaikka 3mm sisäreiällä olevasta putkesta? Täytyypi kokeilla joskus. Ja täytyy hommata tuo kirja, siinä kun on vissiin melko lailla kelvollista tietoa. Mää sano. |
fox 03.01.2006 23:11:10 | |
---|
Jaako niinkö vaikka 3mm sisäreiällä olevasta putkesta? Täytyypi kokeilla joskus. Ja täytyy hommata tuo kirja, siinä kun on vissiin melko lailla kelvollista tietoa. Kaikkee on, paitti elektroniikkaa vaan vähän... :( Juu, tarkastin, kehoitti hankkimaan messinkiputkea eri kokoja ja viilalla tekemään hampaat, haritusta tietty ulospäin, ja leikkaava terä sisään.. Tosiaan niinku mini-reikäsaha. |