zzy 15.01.2005 18:56:14 | |
---|
Lukemattomien soittovuosien jälkeenkin haksahdan edelleen ottamaan kaikki kielet kerralla pois, ennen kuin alan vaihtamaan uusia tilalle. Suoritan näet aina kielten vaihdon yhteydessä kitaran yleisen putsausoperaation (etenkin otelaudan), joka onnistuu luonnollisesti helpommin kun kaikki kielet ovat pois tieltä. Uusien kielien takaisin vireeseen saaminen onnistuu ainakin itselläni aika vaivatta ja nopeasti. Venyttelen vaan kunnolla jokaisen kielen, ja sitten vain viritän. Ja vire pysyy. Hyvin. Ikuisesti. :) Tismalleen sama tapa kuin minulla. Ei kestä kauan viritys vaikka onkin floikka talla. |
Jarrari 24.12.2005 14:24:30 | |
---|
Mulla on ongelmana vaan se, että isken sen kielen sinne viritys koneistoon, niin jo kiristyy koko kieli. Pitäis saada se jotenkin "lukittua", niin ettei koko kieli kiristyisi heti. Kaveri puhui jonkun solmun teosta. Valaiskaas |
Thule 24.12.2005 14:26:19 | |
---|
Mulla on ongelmana vaan se, että isken sen kielen sinne viritys koneistoon, niin jo kiristyy koko kieli. Pitäis saada se jotenkin "lukittua", niin ettei koko kieli kiristyisi heti. Kaveri puhui jonkun solmun teosta. Valaiskaas Tais olla just tässä ketjussa aiemmin pari hyvää fotoa tuosta. Voin kyllä mailatakkin ne jollei löydy? "M.netin keskustelupalsta = joukkoääliö (tai tungostietämö tai moniosaamo tilanteen mukaan)." - aikavaikea "Tai pätemö." - Cut off |
Pnctocn 24.12.2005 14:46:18 | |
---|
Niinkuin tuossa edellä mainittiin niin tune-o-maticissa solmulla kiinni siihen peräkappaleeseen (tailpiece). Stratotallaan ei kyllä sitten varmaan mitenkään. Olen joskus solminut tallasta katkenneen kielen "ball-endiin" uudelleen kiinni. Pelasi kohtalaisen hyvin, mutta kielen poistaminen myöhemmin oli tuskaa. "Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin" |
pekurides 25.12.2005 00:47:32 | |
---|
sivuleikkurit kitaristin vakiovaruste. |
Aki 25.12.2005 01:19:50 | |
---|
Kaveri puhui jonkun solmun teosta. Threadin alkupäässä kuvalinkit, ne toimii. Se ei ole solmimista, enemmänkin ankkuroimista. Itse en koskaan edes ankkuroi sen enempää, kuin että kieli kääntyy viritystapin läpi tultaessa eri suuntaan muodostaen Z-kirjaimen (eli kuten molempien kuvalinkkien kohta 3). Kahteen kertaan viritystapin läpi laitetut kielet on saatanasta. Niitä ei saa pois ilman työkaluja, haavoja ja hermoja. Jos kieli menee viritystapin ympärillä itsensä päältä, alkaa vireessäpysymisongelmat lisääntymään. Tämän takia 3-5 kierrosta on suositus. Ja jos vireessä ei ole tärkeää pysyä ja kielet katkeilee, saahan sitä stratonkin tallaan kielet solmittua: Kieli tallan läpi, takapuolelle solmu. Solmu kiristyy pallolle tarkoitettuun holkkiin, mutta ei takuulla ilman erikoistyökaluja lähde pois. Itse lähtisin kielten katkeiluongelmaan etsimään syytä enkä keksimään vippaskonsteja seurauksien helpottamiseksi. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
Mjuusikman 25.12.2005 01:38:05 | |
---|
kannattaako kierittää sitä kieltä sinne monta kiekkaa vai vain ihan vähäsen, että vire pysyis parhaiten.?;:D logitech |
Pnctocn 25.12.2005 09:32:28 | |
---|
kannattaako kierittää sitä kieltä sinne monta kiekkaa vai vain ihan vähäsen, että vire pysyis parhaiten.?;:D ihanvähäsen. jos käytät noita LaXun ehdottamia sidoksia, tarvitset pari kierrosta kieltä tapin ympärill - mikä on varsin riittävä/sopiva määrä. Ylimääräinen kieli vaan elää viritystapissa ja aiheuttaa vireongelmia (joista lukittavilla virityskoneistoilla, esim. jotkut PRS:t, on haluttu päästä eroon). Jos kielten katkeilu on ongelma, on ratkaisuksi varmaan löydettävissä muutakin kuin yksi kielenpituus viritystappiin "varakieleksi". vitsivitsi "Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin" |
calf 31.12.2005 23:03:41 | |
---|
Yks jeppe vaihto ekat kielet kitaraani opettaakseen, mutta teki sen hiukan epäilyttävästi. Irrotti kaikki kielet ja ei kiertänyt paljon yhtään toisessa päässä. Kitarani on meksikolainen Fender Stratocaster kelluvalla tallalla! Tuon vaihdon seurauksena olin havaitsevinani tallan kääntyvän etukenoon. Kertokaa ammattilaiset mistä on kyse? |
Krypto Niitti 01.01.2006 00:28:37 (muokattu 01.01.2006 00:31:25) | |
---|
Yks jeppe vaihto ekat kielet kitaraani opettaakseen, mutta teki sen hiukan epäilyttävästi. Irrotti kaikki kielet ja ei kiertänyt paljon yhtään toisessa päässä. Kitarani on meksikolainen Fender Stratocaster kelluvalla tallalla! Tuon vaihdon seurauksena olin havaitsevinani tallan kääntyvän etukenoon. Kertokaa ammattilaiset mistä on kyse? En ole ammattilainen, mutta tuo tallan kenoutuminen luultavasti johtuu siitä, että vaihdoit ilmeisesti tehdaskielistä uusiin? Eli mitä todennäköisimmin 09 setistä 10 settiin, jolloin nuo astetta paksummat kielet vetävät sitä tallaa suuremmalla voimalla -> kenoutuminen. Jos haluat tallaa enemmän tasoon, kiristä kitaran takapuolella olevia jousia ruuvimeisselillä. (E: ja tätä ennen kannattaa muuten löysätä kielistä jännitettä pois, etteivät katkeile) Toivottavasti arvasin oikein enkä kirjoittanut koko roskaa turhaan. :) "Millään kirjoituksellasi ei ole tarpeeksi plussaa." |
rainmaker 01.01.2006 00:56:23 | |
---|
En omista floikkakitaraa mut eikös sen pallon voi laittaa sinne virityskoneistoon. Siis et se pallo blokkaa sen kielen sinne virityskoneiston reikään ja siitä sit vaan vetää sen kielen sinne floikkaan. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Kyllä, näin mie hoidin asian kun vielä omistin floikkakitaran. Ei tartte katkasta kieli ku toisesta päästä. Daavidin fuzz!! |
calf 01.01.2006 01:29:39 | |
---|
Jos sitä floikkatallaa laittaa enemmän tasoon, läheneekö kielet otelautaa? |
En omista floikkakitaraa mut eikös sen pallon voi laittaa sinne virityskoneistoon. Siis et se pallo blokkaa sen kielen sinne virityskoneiston reikään ja siitä sit vaan vetää sen kielen sinne floikkaan. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Itse käytän tätä taktiikkaa... Vähän viellä pihdeillä pätkä kielen päästä pois ni ei tarvi pitkään viännellä.. Nopea ja hyväksi osoittautunut tyyli :) |
Krypto Niitti 01.01.2006 12:21:45 | |
---|
Jos sitä floikkatallaa laittaa enemmän tasoon, läheneekö kielet otelautaa? Ai kyseessä olikin floikka. -_- Ei ihan heti yhdistynyt päässäni fender stratocaster ja floikka. :) Noista talloista en tiedä yhtään mitään, sori. "Millään kirjoituksellasi ei ole tarpeeksi plussaa." |
Feggy 01.01.2006 12:37:15 | |
---|
Lukemattomien soittovuosien jälkeenkin haksahdan edelleen ottamaan kaikki kielet kerralla pois, ennen kuin alan vaihtamaan uusia tilalle. Suoritan näet aina kielten vaihdon yhteydessä kitaran yleisen putsausoperaation (etenkin otelaudan), joka onnistuu luonnollisesti helpommin kun kaikki kielet ovat pois tieltä. Uusien kielien takaisin vireeseen saaminen onnistuu ainakin itselläni aika vaivatta ja nopeasti. Venyttelen vaan kunnolla jokaisen kielen, ja sitten vain viritän. Ja vire pysyy. Hyvin. Ikuisesti. :) Sama. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
- Vaaralliset lelut: Kaunis laulu |
calf 01.01.2006 13:48:47 (muokattu 01.01.2006 13:52:30) | |
---|
|
yurban 03.01.2006 13:28:02 | |
---|
ja jos se talla on pystyssä (perus stratotalla) niin välttämättä ees sieltä sisältä kiristäminen ei auta. Tässä tapauksessa joko lisää jousia tai kireemmät jouset tilalle niin saa sen taas balanssiin |
JuniperThree 03.01.2006 15:21:46 (muokattu 03.01.2006 15:21:58) | |
---|
Saattaa kestää hiukan kauemmin että kielet "asettuu", mutta kyllä ne potkii useammallakin kierroksella. BB King kiertää, legendan mukaan, koko kielen virittimiin.. Sustainia? Oisko taikauskoa. http://www.worldblues.com/bbking/prairie/images/lucille.jpg Kyllähän niitä kieliä tuossa aika sykkyrällä on, mutta olisiko vain ylimääräiset kierretty tapin ympärille tai jotain... |
overthewall 03.01.2006 15:28:23 | |
---|
Onko sillä väliä meneekö kielet satulaan tapin ylä vai alapäästä? |
Stratocaster_90 08.01.2006 18:48:52 (muokattu 08.01.2006 18:49:07) | |
---|
Siis miten ne kielet vaihdetaan Stratocasteriin (kuvia)? |