Aihe: Linux vs. Windows XP
1 2 3 4 5 6 7
wrshredder
30.12.2005 23:22:31
-omituisia koneen hyytymisiä tunnin välein, mitkä sitten jostain kumman syystä laukeavat puolen minuutin jälkeen.
-omituisia työpöydän grafiikoiden häviämisiä/jumittumisia

äläs nyt puijaa :D
voin sanoa ,että kyllä se linuxikin tuppaa jumittumaan välillä, tosin todella todella harvoin..
mulla tosin on Debian unstable ja tätä on aika paljon säädetty-conffattu-compiilattu jne joten voi olla tapauskohtainenkin ,mutta ei nänä täydellisiä ole notta!

ja jos Debiaanin asentaa niin voi varautua sitten siihen että Xserver kaatuun kun asennuksesa tarttee säätää ne näyttö-ajurihässäkät. on pariin otteeseen sen asennusohjelman kanssa tullut säädettyä. ei helppo. Ubuntuissa jne, on taas eri homma.

Linuxit on hyviä ,mutta kyllä näihinkin välillä hermot menee kun joutuu säätämään välillä niin maan perkeleesti. Ja sitten on tietenkin se ihana ns. Dependency Hell ,eli asennat jonkun ohjelman,, no asentaessa tätä ohjelma marmattaa ,että vaikka libgz++0.1 puuttuu.. noh asennat sitä ja sitten tämä taas purnaa ,että Gtk2 puuttuu ,noh alat asentaa tätä kunnes... jne..
tollasessa tilanteessa tekis mieli vaan hypätä ikkunasta alas :D
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
wrshredder
30.12.2005 23:29:45
Minua on alkanut hieman himottaa laittaa Linuxi koneeseen kun tää perkuleen XP on niin... kökkö. Jonkin verran on pelejä ja myös muuta tarpeellista ja tarpeetonta aina Guitar FX Boxista ja GP 5:stä.... kaikkeen.

Kannattaako vaihto ja kuinka monimutkaista on asentaa pelejä kuten Max Payne, Half Life2 tai sitten Guitar Prot sun muut Linuxille?

katos tuolta noin juttuja..
http://frankscorner.org/index.php
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
mhaarala
31.12.2005 12:48:17 (muokattu 31.12.2005 12:50:43)
Jos kyse on desktopista, millä ei ole tarkoitus pelata ainakaan kovin paljon (Quaket ja Doom3:han löytyy Linuxillekin, samoin nippu muita pelejä, kuten Return to Castel Wolfenstein ja Enemy territory jne..) niin Linux on hyvä vaihtoehto. Hyvin mukautettava eikä se säätäminenkään nyt ihan mahdotonta ole, ainakaan jos ei jotain Gentoota ala laittamaan kuten itse tein, serverissä pyörii Gentoo ja työpöytäkäyttöjärjestelmänäkin se oli pitkän aikaa, mutta nyt olen vaihtanut kannettavaan enkä ole viitsinyt alkaa säätämään tähän...

Linuxille on myös olemassa äänityssoftia, kuten Ardour ja Rosegarden, mutta niiden kanssa säätäminen voikin olla vähän työläämpää, koska Linuxissa joutuu säätämään jonkin verran käsin asioita, mitkä Windowsissa toimivat automaattisemmin. Tämähän ei tarkoita sitä, että Windowsissa kaikki toimisi niin hienosti että pistät romut kiinni koneeseen ja kaikki toimii, varsinkaan äänityksessä... mutta itse koin ainakin Jack audio connection kitin (vastaa periaatteessa asio-ajuria) hankalaksi, enkä saanut sitä toimimaan haluamallani tavalla. Lisäksi ardourin silloinen versio oli epävakaa eikä Rosegardenin silloinen versio tukenut audioraitoja. Sen lisäksi olisin tarvinnut hieman säädetyn kernelin, jotta homma olisi toiminut niin kuin haluan, mutta sen kanssa en vain oikein osannut säätää. Nämä siis Gentoon kanssa, jossa kaikki tehdään enemmän tai vähemmän käsin (ja se muuten toimii hiton hyvin..). Ubuntua vilkaisin sen verran, että sillekin on olemassa oma musiikkiprojektinsa, jossa Ardour ja kumppanit laitetaan toimimaan. Mukana on myös valmiiksi säädetyt kernelit sun muu, mikä taas vähentää säätämistä huomattavasti.

Ja jos haluaa maksaa jotain, niin tarkoitukseen on kai olemassa valmis distribuutiokin, siitä oli juttua täällä joskus mutta en taaskaan muista minkä niminen paketti oli kyseessä.

edit: eikun muistanpas. http://www.ferventsoftware.com/
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
tommi_899
31.12.2005 13:43:39 (muokattu 31.12.2005 13:44:05)

Kyllä vaan. Mäkki on mulla ostoslistalla heti kun löytyy rahaa.

Samoin. Sitten kun uusi G5 ibook julkaistaan niin ostan G4 ibookin.
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
mhaarala
31.12.2005 14:44:18
Ei taida G5:ttä tulla koskaan kannettaviin. Apple siirtyy Intelin prosessoreihin koska IBM:llä ei ollut haluja kehittää G5:stä kannettavaan sopivaa versiota ja vanha G4 ei pystynyt enää kilpailemaan x86:n ja x86-64:n kanssa.
l6mp6l6
31.12.2005 19:21:43
äläs nyt puijaa :D
voin sanoa ,että kyllä se linuxikin tuppaa jumittumaan välillä, tosin todella todella harvoin..
mulla tosin on Debian unstable ja tätä on aika paljon säädetty-conffattu-compiilattu jne joten voi olla tapauskohtainenkin ,mutta ei nänä täydellisiä ole notta!

Onko kokemuksia eroista testingin ja unstablen välillä? Itellä testing ja kaikin puolin hyvältä tuntuu. Unstable houkuttelis, mutta mahdolliset ongelmat arveluttaa. Olen kyllästynyt säätämään.
naak
Kassu
31.12.2005 20:46:11
Samoin. Sitten kun uusi G5 ibook julkaistaan niin ostan G4 ibookin.

Ei G5 iBookkia tule.
l6mp6l6
31.12.2005 21:44:51
Ei G5 iBookkia tule.

elähä
naak
wrshredder
01.01.2006 01:39:03
Onko kokemuksia eroista testingin ja unstablen välillä? Itellä testing ja kaikin puolin hyvältä tuntuu. Unstable houkuttelis, mutta mahdolliset ongelmat arveluttaa. Olen kyllästynyt säätämään.

Ei ole kokemusta. sisko vähä höpisikin jo ,että se asentelis mulle ton testingin.. en sitten tiedä mikä ero sillä on stableen?..
Jep, määkin oon ihan kypsä kyllä säätelyyn jo. mutta toisaalta ,mulla varmaa 80% "säädettävistä" paketeista on netistä ladattuja (ei apt) ohjelmia ja wine ohjelmia joten kaikki kikkailu kämmit ei kyllä tule yllätyksenä..

kattelin tossa jo ,että jos asentaisin gentoon ,mutta en taida. olis siihen ollu pelejä ja muuta siistiä ,mutta asennus näytti übervaikeelta. debianin asennus/säätö onnistuu multa just ja just :)
Romantikkoitkijät#23 ÄÄÄIISKÄÄÄÄ!! Sellisti pakotti poistaan allekirjotuksen,,, ÄIssKäÄäääÄ!!
wrshredder
01.01.2006 01:41:22
Tänään aloin jo hermostua lopullisesti tähän Wintoosaan niin ajattelin hankkia sen linuxin sitten. Unbuntu vissiin ois hyvä vai?

Jep,
se nyt pitäisi olla ainakin iisi asentaa ja asentaa paketteja..
Romantikkoitkijät#23 ÄÄÄIISKÄÄÄÄ!! Sellisti pakotti poistaan allekirjotuksen,,, ÄIssKäÄäääÄ!!
tommi_899
01.01.2006 09:58:44

Ei G5 iBookkia tule.

no höh! ihmettelinkin kun siitä ei mitään mainita missään :D
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
tkarkkainen
01.01.2006 11:34:37
Ja sitten on tietenkin se ihana ns. Dependency Hell ,eli asennat jonkun ohjelman,, no asentaessa tätä ohjelma marmattaa ,että vaikka libgz++0.1 puuttuu.. noh asennat sitä ja sitten tämä taas purnaa ,että Gtk2 puuttuu ,noh alat asentaa tätä kunnes... jne..
tollasessa tilanteessa tekis mieli vaan hypätä ikkunasta alas :D

Ei nykypäivänä tuollaista tilannetta tarvitse sietää. Modernien distrojen pakettimanagerit hoitavat nuo pois ilman tuskailua. Kuvitellaan, että haluan asentaa ohjelman x. X vaatii paketin y, jota minulla ei ole. Y vaatii paketin z, josta minulla on liian vanha versio. Debian-pohjaisissa distroissa komento

apt-get install x

päivittää z:n, asentaa y:n ja asentaa x:n. Gentoossa vastaava komento olisi emerge x.
wrshredder
01.01.2006 11:49:58
Ei nykypäivänä tuollaista tilannetta tarvitse sietää. Modernien distrojen pakettimanagerit hoitavat nuo pois ilman tuskailua. Kuvitellaan, että haluan asentaa ohjelman x. X vaatii paketin y, jota minulla ei ole. Y vaatii paketin z, josta minulla on liian vanha versio. Debian-pohjaisissa distroissa komento

apt-get install x

päivittää z:n, asentaa y:n ja asentaa x:n. Gentoossa vastaava komento olisi emerge x.

Juu juu, mutta tarkoitin "ulkoisista lähteistä" hankittuja ohjelmia.. ja varsinkin kun pitää itse ohjelma kääntää. sillon noihin törmäilee , tai minä ainakin. ;)
tkarkkainen
01.01.2006 12:18:32
Juu juu, mutta tarkoitin "ulkoisista lähteistä" hankittuja ohjelmia.. ja varsinkin kun pitää itse ohjelma kääntää. sillon noihin törmäilee , tai minä ainakin. ;)

No silloinhan voi hoitaa suorat riippuvuudet paketinhallinnalla, niin riippuvuuksien riippuvuuksien riippuvuuksien... riippuvuudet hoituvatkin jo itsestään :) Eri asia tietenkin jos käännettävä ohjelma vaatiikin kirjastoista tuoreemmat versiot kuin paketinhallinnasta löytyy. Harvoinpa kuitenkaan tarvitsee itse ruveta kääntämään.
wrshredder
01.01.2006 14:30:39 (muokattu 01.01.2006 14:32:58)
Eri asia tietenkin jos käännettävä ohjelma vaatiikin kirjastoista tuoreemmat versiot kuin paketinhallinnasta löytyy.
Tää on kyllä aika yleinen..

Harvoinpa kuitenkaan tarvitsee itse ruveta kääntämään.
siis asentaa itse ohjelmia?

niin siis apt-llähän on kaikki paketit stableja ,jos oikein ymmärrän. ja kun hakee paketista uusimman version niin se on taas unstable,, ja sitten taas säädetään.. :)
Kassu
01.01.2006 18:12:48
no höh! ihmettelinkin kun siitä ei mitään mainita missään :D

Se vie liikaa virtaa ja kuumenee kauheasti. Intel iBook kuulemma on kyllä tulossa tässä kuussa.
alkat
01.01.2006 19:29:04
**Tarkoituksenani ei ole aloittaa sotaa. Ja käytin hakua.**

Syitä puolesta ja vastaan, kannattaako normaalikäyttäjän vaihtaa Windows XP Linuxiin (ja mihin linuxiin?) koneen formatoinnin yhteydessä? En oikeastaan tiedä, mitä eroa näillä oikeasti on, mutta sen verran tiedän, että tuo Linux käyttää resursseja aika säästeliäästi ja taitaa muutenkin olla vähän vakaampi. Pitääkö paikkansa?

Onhan se linux jo melkein windows 95:sen tasolla. Kymmenkunta vuotta vielä, niin se voi olla ihan käyttökelpoinen.
mhaarala
01.01.2006 22:50:37
Linux on kyllä valovuosia edellä Win95:ttä...
cubasisti
01.01.2006 22:54:55
Windows 95:ssä on standardi Windows-käyttöliittymä, ja siinä toimii moitteetta Win32-ohjelmat. ;)
Deadline tekee mestarin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)