Aihe: Analogiraitureista 1 | |
---|---|
![]() 31.12.2005 18:09:37 (muokattu 31.12.2005 18:10:01) | |
Oisko kenelläkään mitään hajua että käytetäänkö vielä tänä päivänä analogiraitureita joidenkin artistien äänityksissä joiden mielestä analoginen soundi on parempi ? Onhan se soundi kuitenkin paljon pehmeämpi analogivehkeillä kuin PRO TOOLS ympäristössä. Olen itsekin suunnitellut vielä tuollaisen 16-kanavaisen analogiraiturin hankkivani. Let the music speak | |
![]() 31.12.2005 18:10:47 | |
Käytetään, todella paljonkin. Monet yhdistävät molempien tekniikoiden etuja nauhoituksissaan: nauhurin kautta kovalevylle talteen. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 31.12.2005 19:08:23 | |
Olen itsekin suunnitellut vielä tuollaisen 16-kanavaisen analogiraiturin hankkivani. Tarvitseeko niitä välttämättä esim. 8 enempää kanavia jos editointi ja miksaus tapahtuu DAW-ympäristössä? Minulla myös on vakavassa harkinnassa jonkinlainen analogi-raituri ihan kotiäänityksiin juuri lämpimmän soundin toivossa. Saattaa toki olla silkkaa osaamattomuuttani että lievä "kylmyys" kiusaa taltiointeja. Ajatuksena että tietyt soittimet kierrätettäisiin nauhan kautta, kaikki editointi kuitenkin tietokoneella. | |
![]() 31.12.2005 20:19:37 | |
Oisko kenelläkään mitään hajua että käytetäänkö vielä tänä päivänä analogiraitureita joidenkin artistien äänityksissä joiden mielestä analoginen soundi on parempi ? Mm. JJ-studio Tampereella käyttää vain ja ainoastaan analogi tekniikkaa. | |
![]() 01.01.2006 17:06:34 | |
Kyllähän varsinkin noita rumpuja tykätään kierrättää nauhan kautta. Asiasta toiseen, Yhtenä tärkeimmistä plugeistani pidän mcdsp:n analog channelia (ac2), joka mm. aika hyvin emuloi erilaisia nauhurityyppejä, nopeuksia, bias-säätöjä jne. Plugi löytyy miksatessa yleensä joka ryhmästä tai jopa kanavasta. | |
![]() 01.01.2006 20:19:14 | |
Kyllä niitä käytetään vielä jonkin verran. Nykypäivänä 2" 16-raita on kovassa huudossa, koska 16 raitaa riittää rummuille ja signaali-kohinasuhde on yli 3dB parempi kuin vastaavassa 24-sessa. Ammattistudioiden suosimien 2-tuumaisten koneiden saatavuus on vähän kiven alla, nauhat on arvokkaita ja niitten huoltoon ja ylläpitoon menee valtavasti aikaa. Studiot pitävät nauhuria nimenomaan rumpuäänityksiin, ja sieltä sitten matsku siirretään DAWiin ja jatketaan siellä. 1/2 - ja 1 tuumaisia 8-16 raitaisia käytetään myös jonkin verran, ne on suht edullisia ja tarjoaa esim. projektistudiolle juuri sen analogisaundin mitä haetaankin. Ammattistudioissa noita kapeampia nauhaleveyksiä ei kauheasti ole käytetty niiden äänenlaadun ja luotettavuuden takia. Mulla on käytössä 2" 24 -kone Telcomin kohinanpoistolla, ja vaikka sen kanssa pelaaminen on tänä päivänä "hidasta" ja työlästä, niin kyllä se sen arvoinen on. Nauhakompressio rumpujen kanssa on miellyttävä ja sopii rokkihommiin täydellisesti. Nauhurin käyttö tänä päivänä on myös helpompaa kun nauhaa ei enää tarvitse leikata, vaan jättää editin DAWiin. Nauhurin kanssa täytyy olla hyvä kohinanpoisto, jotta signaalisuhde pysyy siedettävissä rajoissa. Hyvät kohinanpoistokoneet (DBX, Telcom) ovat myöskin arvokkaita ja vaativat tarkkaa säätöä nauhurin kanssa käytettäväksi. DAWien tulo markkinoille on syrjäyttänyt nauhurit, mutta luulen ettei nauhurit tule poistumaan käytöstä vielä pitkään aikaan, sillä niissä on oikeasti hyvä saundi. | |
![]() 02.01.2006 08:57:45 (muokattu 02.01.2006 08:58:09) | |
DAWien tulo markkinoille on syrjäyttänyt nauhurit, mutta luulen ettei nauhurit tule poistumaan käytöstä vielä pitkään aikaan, sillä niissä on oikeasti hyvä saundi. Juuri näin!! Mä menetin sydämeni MCI:n 24 raitaselle kahen tuuman mankulle pari vuotta sitten, mun mielestä hienoin asia nauhassa on nauhakompressio, mitä kovempaa ajaa nauhalle sitä paremmalta kuullostaa, saa punaset valotkin vilkkua :o) Ehkä hieman liioiteltua mutta kyllä te nauhamiehet tiedätte mistä puhun :o) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)