Aihe: Miten rakennatte biisejä bändissä/bändillenne?
1 2
khuuki
10.12.2005 15:28:58
Kertokaahan miten saatte biisi-ideanne ilmaistua parhaiten bändissä. Kitara käteen ja "tää menis näin" vai tietokonerummut taustalla biisi valmiiks pureskeltuna(kitarat soitettuna basistin toimesta). Paljonko ois kohtuullista jättää niihin biiseihin muille arvailua?

Monesti on semmonen ongelma, että pitäs kertoo miten se menee ja on todella hankala ilmasta ajatuksiaan siinä yht´äkkiä. Sitte jos tekee jutun valmiiks koneella niin ilmeet on sitä luokkaa, että enhän mää tota rumpujuttua pysty soittaan ja soita ite kitaras tolla tavalla.
" tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu
Wil-J
10.12.2005 16:03:20 (muokattu 10.12.2005 16:06:40)
Tällee:

-Tota, mulla ois tällanen *soittaa*
-Joo toi on hyvä, tohon sopis tällanen groove taustalle
-Joo hei sit torvisektio vetää tähän padappaaada papapadaa.

Eli jos on joku idea, sen keksijä esittää sen ja jos on hyvä, rakennetaan siihen ympärille biisi.

Tulos:

www.mikseri.net/bmh
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
Zarmo
10.12.2005 16:05:40 (muokattu 10.12.2005 16:05:53)

Mie yleensä soitan bassolla, että tällanen biisi. Sit kirjotan jotain riffejä/kuvioita/melodioita nuotille, jos jaksan. Sit aletaan soittaa ja muut keksii jotain ja hinkataan, et mitä tapahtuu

edit: tuloksia http://www.mikseri.net/artists/?id=46725
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Lukekaa runoutta
Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
khuuki
12.12.2005 14:40:23
Onko teillä kokemuksia siitä, pitääkö biisit aina runtata soittokavereille? Tarkotan sitä, että ei luovuta heti ensimmäisten "tää on ihan hyvä, mutta pistetään se farmiliigaan vähäks aikaa ja sitte mulla olis tällanen kitarariffi, johon basso lähtee mukaan ja rummut normaalisti. Tää on kova." jälkeen, vaan koittaa saada kaverit tahkoamaan sitä juttua.
" tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu
cfe
13.12.2005 16:18:56

Treenikämpällä jammaillaan kaikenmaailman juttuja ja niistä sitten poimitaan tarpeeksi hörhöt bändille käytettäväksi. Harvemmin on mitään valmiina, lähinnä jotain ideoita. Tulos:

http://www.mikseri.net/cfe
http://www.causeforeffect.org
Olli.M
13.12.2005 18:38:50
Kitaristi/laulaja/biisintekijä tuo valmiit biisit reeneihin. Sovitetaan porukalla ja reenataan keikkakuntoon.
Myy mulle halvalla Dod FX25B muljutin.
omarklah
13.12.2005 19:59:57

Niitä syntyy mm. seuraavasti:
- teen biisin valmiiksi sanoituksineen koneella ja esitän bändille midinä tms.
- tuon soinnut ja sanat kämpille ja soitan malliksi, että tältappaa...
- joskus tuon pelkän riffin, melodian tai sointukulun, mikä työstetään sitten koko bändin kanssa kuntoon...
- joskus biisit syntyy ihan vaan jammatessa...
Tää sit sanois tälleen...
miikka_the_basist
23.12.2005 20:07:18 (muokattu 23.12.2005 20:11:27)

Teen meidän bändille biisejä tietokoneella ja yleensä yritän tehdä biisin komppipuolen mahdollisimman valmiiksi, ennen kuin lähetän sen meidän pumpun jommalle kummalle kitaristille via e-mail. En viitsi enää kirjoittaa lead-kitaralle mitään soitettavaa, kun mikään ei tunnu kelpaavan meidän kitaristeille tai sitten olen tosi huono tekemään hienoja melodioita... Itse arvelen että, jälkimmäinen pitää paikkansa, olenhan sentään vain basisti.

Hyvää tässä järjestelyssämme on se että, jokainen tuo jotain omaansa kappaleeseen ja kaikki pääsevät vaikuttamaan bändin musiikkityyliin. Huonoa on se, että varpaiden päältä kävellään aika usein. Kun biisin saa takaisin, sitä on yleensä muokkailtu niin rankalla kädellä että, sitä ei enää tunnista omaksi tuotoksekseen.
"I know, only a man can dare to dream. Nothing is really as it seems. Keep on telling, your own fairy tale"
NYdoll
24.12.2005 12:57:39

Teen yhdelle bändille kaikki biisit. Joskus säveltelen niitä sähkökitaralla ja joskus bassolla, mutta suurin osa kappaleista on tullut tehtyä akustisella. Teen yleensä soinnut/riffit ja laulumelodian ja sit rakenteen jotenkin löyhästi. Sit reeniksellä sovitetaan kuntoon. Rumpalin annan päättää täysin omat komppinsa samoin basistin kuvionsa. Toinen kitaristi sovittaa yleensä mun tekemät riffit/leadmelodiat täysin omalle tyylilleen sopivaksi. Sit se siitä vähitellen muokkautuu...
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless
eXa-san
31.12.2005 02:25:32
Tähän mennessä kyllä jääny bändin perustajan eli kitaristin hommaks ja kukaan muu ei ees osais oikeen säveltää biisejä.
pasikaikkonen
31.12.2005 02:55:38 (muokattu 31.12.2005 16:07:54)

Tzäp !

Kirjoittelen tekstin joko valmiiseen melodiaan tai teen melodian samalla kun teen tekstiä.
Harvemmin teen ensin tekstin loppuun ja vasta sitten alan tehdä musat siihen... enpä edes muista milloin olisin viimeksi tehnyt niin !

Yleensä teen kipaleet kitaralla tai koskettimilla.
Vaikka soitankin bändissä bassoa niin, mietin bassojutut vasta kun opettellaan bändin kera kutakin kappaletta.
Joo eli en käytä (yleensä) konetta muuhun kun tekstin kirjoitukseen. pitäis kyllä opetella.

Ainoastaan BRiNE on porukka jonka kanssa tehdään juttuja koneella jo biisien tekovaiheessa ...mutta se onkin sitten sellaista kokeellisempaa matskua

Vasta sitten kun biisi on 99,9 % varmuudella valmis, vien sen bändi(e)n pojille ja tytöille kuultavaksi.
Olen aika allerginen muutoksille, mutta jos joku kohta ei tyydytä muuta bändiä, niin teen siihen tarvittavat muutokset. Tosin onneksi harvemmin käy niin.

Riippuu yhtyeestä teenkö biisit about yksin vaiko kimpassa. yleensä kuitenkin yksin.

Koska soittotaitoni on kovin rajallinen, niin annan mielelläni soittajien sovittaa omien soittimiensa sovitukset varsin rauhassa.

Loppu onkin sitten sellasta hakemista...
Joitain juttuja joudutaan sovittamaan monta kertaa uusiksi, kunnes homma rupeaa kulkemaan.
Se meinaa joskus turhauttaa koko porukkaa... no mutta, sen kyllä huomaakin sitten soittajien ilmeistä, milloin homma naksahtaa kohilleen. Silloin on nimittäin naama täynnä hampaita ...itsekullakin :D

Niin että tällasta meillä !
SPINAL TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! oulunseudulla asuvat kosketinsoittajat, jos kuvauksessani olevat musatyylit kiinnostavat niin otappa yhteyttä !!!
KMT
31.12.2005 05:34:29

Mulla ei ole vakiintunutta tapaa. Jotku näytän kitaran avulla kuinka menee, osaan teen nuotit kaikille. Joiihinkin piiseihin jätän muille vapauksia soittaa vapaammin, toisiin itse teen tarkat nuotit.
Konsuli
31.12.2005 14:29:36
Yleensä meidän ygös kitaristi tekee kaikki biisit ja se tekee ne kitaroita ja bassoja myöten valmiiksi. Sitten se näyttää ne minulle ja kakkos kitaristille ja me treenataan niitä aikamme. Rumpali on tässä vaiheessa toimeton ja turhautuukin aika nopeasti ja alkaa häiritsemään meitä yleisellä mekastamisella. Rummut rumpali tekee oikeastaan itse, kokeilee ja soittelee mukana kokonaista biisiä. Joskus biisintekijällä on jotain toiveite rumpujen suhteen mutta muuten rumpali on aika vapaataitelija

Jos minä taas teen biisejä, sävellän lähinnä ykkös kitaran ja bassot. Kitara on tosin harvoin sopinut sellaisenaan kitaristille ja se tekee niihin jonku verran tyylittelyjä, mikä ei vielä koskaan ole ollut huono juttu.
He cried for night/but the night could not come..
Midian89
22.03.2006 11:53:33
Meidän bändin lead kitaristi ja laulaja ensin pyörittelee kotona ideoita ja tekee ne sitten Guitar Prolle ja rupee siitä sit kasaan biisiä ja kun on valmis nii lähettää spostilla kaikille ja sit reenataan se..

Bändikämpällä biisi tosin saattaa joskus muuttua jos tulee parempia ideoita

http://www.mikseri.net/artists/?id=52880
Värinä
22.03.2006 16:01:49
No laitanpa itsekin sitten jotain kun on kerran nostettu tällanen topick esiin...

Taidan tehdä noin 90% meidän bändin biiseistä (siten kun niitä nyt kukaan yksittäinen henkilö bändistä tekee). Yleensä tulee ensin joku idea teksteistä, jonka jälkeen rupean kitaralla rämpytteleen ja keksiin jotain sointuja ja melodiaa. Sitten kun naksahtaa niin, että sekä soinnut, melodia ja pari riviä valmista tekstiä kohtaavat toisensa biisi syntyykin jo oikeestaan itsestään. Sitten vaan hion tekstit valmiiksi ja tässä vaiheessa alkaa yleensä myös biisin rakenne hahmottumaan.

Seuraavaksi äänittelen jotain akustisen kanssa hipelöintiä ja lähetän netissä kavereille sointumerkintöjen kera (jos on jotain omituisia sointuja mukana). Reenikämpällä sitten yleensä mietitään, että: "Jos vaikka nostetaan tempoo ja vedetään sellasella kauheella surinasäröllä ja väliosaan kitara vetää infernaaliset noisesoolot!" Parin reenin jälkeen biisi onkin usein jo ihain muuta mitä olen alunperin ajatellut. Eli loppupeleissä näkisin bändin vaikutuksen biiseihin aika suurena.

Soinnut ja tekstit säilyy yleensä loppuun asti, muu saattaa muuttua enemmän tai vähemmän. Kaikilla oikeestaan aika vapaat kädet soittaa oman tyylinsä mukaan.
Rock and/or Roll
J.Hollström
22.03.2006 17:10:39
Meidän bändin lead kitaristi ja laulaja ensin pyörittelee kotona ideoita

Mistä lie nämä sanoitusideat ammennettu?

Midian: Throne of war

we will past the time of the ever peace,
cause all of the angels are already dead!
time of this suffer be sended by satan,
so let him kill and become king! pain is
just a memory for the good times and hell
is on earth!!!

Aika lopunajan tunnelmia.
Samu S.
22.03.2006 17:16:36
Aika lopunajan tunnelmia.

Siinä saa englannin kielikin arvoistaan käsittelyä.
J.Hollström
22.03.2006 17:19:40
Siinä saa englannin kielikin arvoistaan käsittelyä.

Kyllä noissa feelareissa senat manee sakasin.
maelstrom
22.03.2006 18:03:37 (muokattu 22.03.2006 18:19:21)
Jompikumpi kitaristeista (jostain kumman ? syystä meikäbasistin ehdotuksia ei koskaan oteta huomioon tässä vaiheessa) soittaa kehittelemänsä riffin ja sen päälle sitten jammaillaan, minkä pohjalta kaikki ehdottelevat jotain. Rumpalilta tulee yleensä rakenteelliset ja rytmiset sovitusjutut, kitaristit ja minä sitten pohditaan yhdessä mitä kukin soittaa, kokeillaan ideoitamme ja sitten joko hylätään tai hyväksytään.

Sitten kun biisi on otettu soittoon, sitä kehitetään pikku hiljaa pienin ideoin ja jossain vaiheessa solisti raapii (yleensä liian hätäisesti, mistä pitää aina silloin tällöin huomauttaa) kasaan sanat ja laulut.

EDIT: Eli jos nyt yritetään tähän alkuperäiseen kysymykseen vastata, niin jonkin verran pääsen kitaristien ratkaisuihin ja rakenteellisiin juttuihin vaikuttamaan, mutta varsin vähän. Enimmäkseen hoidan vaan oman tonttini, joskus oman tontin pitää esittää toiveita muille ja silloin esitän.

Toisella pumpulla teen guitar prolla aika pitkälle (tai teemme kitaristin kanssa puokkiin, koko ajan toisillemme uusinta versiota ja ideoita lähetellen, irc ja sähköposti tässä auttaa), sitten molemmat opiskelevat soittamaan biisin ja treeniksellä esitellään muille.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)