Aihe: Trankkujen aateli
1 2 3 4 5 6 7 8 9
NeonKnight
28.12.2005 23:34:05 (muokattu 28.12.2005 23:34:32)
Mitäs suosittelisitte nupiksi + kaapiksi, jos tarkoitus olisi rockia/hardrockkia veivata. Jonkinmoiset cleanit pitäisi kanssa löytyä. Mielellään jotain sellaista, missä olisi esim. 3 kanavaa, tai soolo-kanavat... Niin ja hintaluokka alle tuhat euroa. Itse olen vähän hakusessa näiden kamojen suhteen...

EDIT: niin siis ihan trankkupeliä ajattelin...
LO
29.12.2005 00:14:05 (muokattu 29.12.2005 00:15:49)
Onpas tullut viime vilkaisulta paljon juttua. Hyvää keskustelua, vaikka välillä meinataankin sortua putkien ja trankkujen armottomaan vertailuun:)

Edit: NeonKnightille vihjeeksi, että torilla olisi myynnissä Rocktron Prophesy-etuaste. Joillekkin turhan monimutkainen peli, mutta sillä luulis irtoavan ihan mitä vaan. Siihen kun hommaa vaikka käytettynä saman merkin päätteen niin kyllä niillä vetää.
Bee-äf
29.12.2005 00:30:20
musta se on ainakin siistimpää kun on oma, uniikki, saundi, kun taas joku massametallibändi -saundi.

Se joka epätoivoisesti yrittää kuulostaa pelkästään itseltään kuulostaa useimmiten siltä itseltään. Kautta maailman sivu kitaristit ovat kuunnelleet toisiaan, varastaneet härskisti ideoita, vahdanneet missä asennossa joku keppisankari pitää vahvistimennapukoita jne. Sitä on tehneet niin henkat, Jimmypaget kuin eeveehoot. He ovat vain osanneet perusjannua rohkeammin soveltaa kuulemaansa eivätkä ole jääneet huonon kloonin tasolle.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Aki
29.12.2005 00:59:46

Se joka epätoivoisesti yrittää kuulostaa pelkästään itseltään kuulostaa useimmiten siltä itseltään.

Totuuden siemen. Joskin, itselläni soundien matkimisen suurin syy on se että keikoista 97% on pelkkien coverbiisien soittamista. Yritä nyt siinä sitten kuulostaa itseltäsi kun pitää saada "Etsit muijaa seuraavaa"-tyylistä väpätystä.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
kunnasja
29.12.2005 02:38:30
Sansamp PSA-1 on melkoisen voittaja näissä ympyröissä. Hyvät puolet kun ovat tulleet esiin, voin pistää näitä harvoja huonoja esille.... Trankkupäätteen läpi en ehtinyt ajaa, kun vaihdoin oman Velocity250:n Mesa2/50:een... Mutta toimittaa varsin mukavasti. Huolimatta suosituksista käyttää trankkupäätettä... seurauksista mainitaan lähinnä mahdollinen soundin liiallinen kompressoituminen, koska etusessa on itsessään jonkinlainen putkisimulaatio. No, meikää ei ole häirinnyt, ja toi Mesan putkipäätteen tekemä äänenväri on kuitenkin sellainen jota enemmän tai vähemmän tavoitellaan ympäri palloa.

Ainoat miinukset joita tähän mennessä kertyvät, ovat vähän takapajuinen käyttöliittymä (midi-mappaus esim), johtuen kontrollinappuloiden vähyydestä, ja sitten se oleellinen, eli MID-kontrollin puute. Nyt mid-säätö saadaan aikaiseksi buzzin, lähinnä punchin, ja crunchin yhteisvaikutuksella. Varsin mystistä, ja taidelaji. Lisäksi on myös fakta, että laite on soundiltaan hieman persoonaton. Esimerkiksi verrattuna tuohon ART DST-4:een, soundi on... no, tavallinen. ARTissa on tietty yläpään säröisyys, josta ei pääse eroon - aluksi ajattelin että se on haitta, mutta nyt olen taipumassa sen kannalle, että persoonallinen soundi on hyväksi. Olen ajatellut ruuvata komppisoundia jopa kokonaan ARTista SansAmpin sijaan.

Trademart 120 oli todellinen pettymys, kun sitä joskus kokeilin. Liian tumma ja bassovoittoinen soundi. Ei minulle.

Line6:n PODit eivät _todellakaan_ ole meikäläistä vakuuttaneet. Onhan se niin, että jos joku valmistaja tekee nimenomaan autostereoita, niin sitten laitetaan sen valmistajan stereot, eikä volvon omia paskoja. Eli kun pistetään kaikki samaan pakettiin, osaset yleensä kärsivät. Tämä on vain mielipide, mutta Line6 on kyllä meikälle lähinnä päänpudistuksen aiheuttaja ja kirosanan synonyymi. Sorry.

Trademark60 seuraa tuon Sansampin jalanjälkiä melko puhtain paperein. Sama laitehan se ei ole, ja koska kanavia on vain 2, ei kaikkia herkkuja voi saada yhtäaikaa käyttöön. Mutta jos ajattelee äänittelykäyttöön, koti/studionauhoitteluun tai treenivahvariksi... toimii. Yhtään monipuolisuutta vaativaan keikkakäyttöön valitettavasti kyykkää tuohon kanavien vähyyteen :/

Sitten oli vielä puhetta siitä, ovatko putket oleellisia soundin kannalta, että kun hyvät kitaristit vetävät putkipeleillä... No, soundi lähtee soittajasta: hyvä kitaristi saa oikean soundin aikaan vaikka 15 watin Cratesta, mutta jos on tumpelo, ei tuhansien eurojen kamoillakaan pelasta kuin oman päivänsä.

Sen verran vielä sitten putkiwattien ja trankkuwattien vastaavuudesta, että 250 watin trankku-Rocktron vastaa lähestulkoon 1:yhteen Mesan 2:50 watin putkitehoja. Testattu on, uskokaa pois. Eli watit sinällään ei vielä kerro mitn. Kaikenlisäksi putkipeleissä toi tehonhyökkäys tapahtuu lähinnä pykälällä eikä tasaisesti (joka tietysti voi olla huonoksikin luettava ominaisuus) mutta siis että siitä putkipelistä lähtee kyllä aivan sikana mökää kun vaan vääntää potikkaa...

Semmosta tänä yönä, kattellaan...
LO
29.12.2005 02:54:08 (muokattu 29.12.2005 02:55:24)
Sen verran vielä sitten putkiwattien ja trankkuwattien vastaavuudesta, että 250 watin trankku-Rocktron vastaa lähestulkoon 1:yhteen Mesan 2:50 watin putkitehoja.

!!??!!
Eihän se aivan noin mene. Watti on watti ja ne vastaavat toisiaan oli kyse sitten mistä laitteesta tahansa. Se ero mikä noissa on johtuu toteutustavasta. Putkivahvistimet (tietenkin) tykkää kun niitä huudatetaan ja vola-potikan voi kääntää kaakkoon sen kummempia miettimättä. Jos samaa yrittää trankkupelillä niin pääte kyllä menee ruttuun mutta tämä ei-niin-toivotulla tavalla. Harvinaisen hyvin todettu puute esim. vanhemissa Line6:n Flexuissa joista olen kanssasi harvinaisen samaa mieltä:) Eli trankkuvahvistimissa pitää olla jonkun verran "turhaa" tehoa
Aki
29.12.2005 10:09:45

250 watin trankku-Rocktron vastaa lähestulkoon 1:yhteen Mesan 2:50 watin putkitehoja.

!!??!!
Eihän se aivan noin mene. Watti on watti ja ne vastaavat toisiaan oli kyse sitten mistä laitteesta tahansa.

Ei. Kahdessa autossa voi olla huipputehoa samat 100KW, mutta kiihtyvyys ja tehon tunne voivat olla aivan erilaisia. Putkivahvistin juuri kompressoinnin avulla käyttää etenkin viimeiset watit reilusti tehokkaammin, kun taas trankut pyrkivät parhaansa mukaan seuraamaan teho*2=3dB -kaavaa. 50W ja 250W olisivat lineaarisesti noin 7dB päässä toisistaan, mutta trankkupääte käyttää tuon 7dB pelkkien transienttien toistoon, jotka putkipääte kompressoi.

Näin ollen uudet CD-levyt saattavat räjäyttää pääsi jos kuuntelet samalla volumepotikan asennolla kuin parempien aikakausien levyjä, vaikka nekin olisi kuinka normalisoitu (levyn lujin kohta toistuu niin lujaa kun CD-tekniikka suo).

Jos samaa yrittää trankkupelillä niin pääte kyllä menee ruttuun mutta tämä ei-niin-toivotulla tavalla.... Eli trankkuvahvistimissa pitää olla jonkun verran "turhaa" tehoa

Eli juuri näin. Mahdollisesti ymmärsit Kunnasjan ilmaiseman asian tehojen vastaavuudesta kirjaimellisesti, jos nyt siitä nipottaa niin hän tarkoittanee volyymin vastaavuutta.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Exhausted
29.12.2005 12:32:05

!!??!!
Eihän se aivan noin mene. Watti on watti ja ne vastaavat toisiaan oli kyse sitten mistä laitteesta tahansa.

Näin, mutta putkivahvistimet yleensä kuulostavat kolme kertaa lujemmalta kuin vastaavat trankkupelit.
mhelin
29.12.2005 13:19:30 (muokattu 29.12.2005 13:42:09)
Tässä ketjussa mainittu Valvetronix ei ole puhdas transistorivahvistin eikä hybridikään vaan itseasiassa minikokoinen putkivahvistin pääteasteineen transistorivahvistimen etu- ja pääteasteen välissä. Se putkivahvistinkytkentä siellä on pääteastekytkentä, push-pull triodipääte 12AX7 putkella. Sen perässä on muuntaja ja keinokuorma. Sen perästä signaali vahvistetaan puolijohteilla.

Mutta paras trankkuvahvistin jota olen kokeillut oli Rathamp (Jurgen Rathin suunnittelema saksalainen merkki, tosin niitä ei enää tehdä, Rath on suunnitellut joitakin tuotteita Behringerillekin).

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Rathamp/

http://www.rego.mes.cz/rathamp/retro20.html

Uudempi (nykyinen) Rathin suunnittelema trankkupeli:
http://www.harmony-central.com/Guit … mp/Stage_Master_60_112_Combo-1.html

Jäljet johtavat vahvistinpajaan:
http://www.pcl-vintageamp.de/produkte.php?la=de
LO
29.12.2005 15:13:51
Eli juuri näin. Mahdollisesti ymmärsit Kunnasjan ilmaiseman asian tehojen vastaavuudesta kirjaimellisesti, jos nyt siitä nipottaa niin hän tarkoittanee volyymin vastaavuutta.

Äh, joo. Näin tein. Ei pitäisi lähteä kirjottamaan liian myöhään. Kiitos kun korjasit:)
Jucciz
29.12.2005 15:21:25
se on ainakin siistimpää kun on oma, uniikki, saundi, kun taas joku massametallibändi -saundi.

Ei ole. Kysy vaikka massametalliheviteineiltä, joilla on pakollinen tarve selvittää, miten Laiho ja Latvala ja Dimebag ja Wylde saa sen soundinsa... ja miten he itse puolestaan saisivat samanlaisen Zoom 505:sta, Fender Frontmanista, Line6 Spiderista, V-Ampista tai Boss GT-8:sta...
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
J.Ahonen
30.12.2005 10:50:14
Itsekkin kullut tuota legendaa Putkivehkeiden kovaäänisyydestä verrattuna trankkuihin. Ehkä joku 1/3 kovaäänisempi, maksimissaan, mitä nyt itse olen kokeillut tuutata putkilla trankun päälle.
Ze Kink
30.12.2005 14:15:54 (muokattu 30.12.2005 14:19:56)
Itsekkin kullut tuota legendaa Putkivehkeiden kovaäänisyydestä verrattuna trankkuihin. Ehkä joku 1/3 kovaäänisempi, maksimissaan, mitä nyt itse olen kokeillut tuutata putkilla trankun päälle.

Meillä oli entisen bändin entisellä treeniksellä Vox Ac30 ja joku 120w Peaveyn hybridi. Peaveyn volumet piti vääntää n. klo 15 että lähti saman verran mökää kuin tosta Voxista lähti volumet n. klo 10. Molemmat oli 2x12" ja nostettu sellaisten liikuteltavien korotusjuttujen päälle. Joten kyllähän se on tullut todettua, että putkista lähtee sitä mölyä aika paljon enemmän kuin trankuista.

Jos samaa yrittää trankkupelillä niin pääte kyllä menee ruttuun mutta tämä ei-niin-toivotulla tavalla.... Eli trankkuvahvistimissa pitää olla jonkun verran "turhaa" tehoa

Juuri näin. Putkivahvistimen pääte kun säröytyy, aletaan puhua hyvästä saundista. Trankun pääteastesärö taas kuulostaa lähinnä sirinältä ja pörinältä, ja se ei kuulosta ollenkaan kivalta.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
BigPapa
30.12.2005 14:25:56 (muokattu 30.12.2005 14:26:03)

Mulla on autotallissa sellainen legendaarinen 60w kiilamalli Yamaha...........se on aatelia....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
tiku
30.12.2005 22:23:29
Mulla on autotallissa sellainen legendaarinen 60w kiilamalli Yamaha...........se on aatelia....

Ai että aatelinen autotallissa :-) :-)
Eikös Englannin aateliset ole vähän niinkuin autotallissa rahanpuutteensa takia myös???
Mutta mutta ... nykyään pitää näköjään vahvistimesta saada pääosin mahtavat hevijyrinät ulos. Miksi ei nyansseja???
Transistorilaitteista on turha saada ulos kauniita säröjä, mutta yllättävän hyvin vanhemmat trankut minusta "vastaa" soittajalle. Väitän, että jopa paremmin kuin uudet ns. putkivahvistimet. Nämä uudemmat putki-/transistorivahvistimet taitavat olla paremminkin rakennettu vahvistamaan valmisefektit.
oiva tumpeloinen
30.12.2005 22:50:36
Meillä oli entisen bändin entisellä treeniksellä Vox Ac30 ja joku 120w Peaveyn hybridi. Peaveyn volumet piti vääntää n. klo 15 että lähti saman verran mökää kuin tosta Voxista lähti volumet n. klo 10. Molemmat oli 2x12" ja nostettu sellaisten liikuteltavien korotusjuttujen päälle. Joten kyllähän se on tullut todettua, että putkista lähtee sitä mölyä aika paljon enemmän kuin trankuista.

Ihan vain näin mielenkiinnosta: Teillä varmaan oli suhteellisen samanlaiset EQ-asetkset molemmissa vahvareissa.

Jos olette vääntäneet Peaveysta sen perinteisen "hevi-v:n" ja Vox:sta päinvastaisen, niin en ihmettele tuota ollenkaan. Jos taas ette, niin kuulostaa aika rajulta erolta. Tosin luulen, että eniten tässä eroja tekee elementin herkkyys, millä ei taas sitten ole mitään tekemistä vertailtaessa vahvistimien eroja.
koponen
30.12.2005 23:14:29 (muokattu 30.12.2005 23:16:16)

Menee offtopiciksi, mutta jos kyseessä on Yamahan "sokeritoppa", eli sellainen ylöspäin kapeneva 70-luvun tuote ja potikat yläpuolella. Hassun mallinen elementti. Siinä on kyllä ällistyttävän hyvät cleanit ja mukava dynamiikka trankkupeliksi.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
koponen
30.12.2005 23:15:13 (muokattu 30.12.2005 23:15:51)
------moka--------
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Da Make
30.12.2005 23:21:30
Muistan jonkun todella painavalla kotelolla varustetun Peavey 112 combon, siinä oli joku special mallinen elementti (ilmeisesti myös hyvin raskasta tekoa, peräti valurautaa? se kiilteli komeasti ja oli paksua tekoa, kaapissa myös maininta "special speaker").. joka tapauksessa tuosta vehkeestä lähti kyllä armottoman hyvä mättösärö sekä kliini. Laite oli varmaan 80-luvulta, Bandit se ei ainakaan ollut vaan joku parempi malli.

Tuollaisen kun löytäisi jostain. Jotekin muistaisin että nimeen liittyi "Cobra".
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)