Aihe: Vibra kammesta
1 2 3 4 5 6 7 8 9
J.Hollström
30.12.2005 20:55:01
Näistä keskusteluista vois muuten pikkuhiljaa joku kasata FAQ:n, ettei aina tarttis käydä läpi tätä samaa juupas-eipäs -leikkiä.

Toisen juupas on toisten eipäs. Näinhän se homma etenee. Meitä on moneen lähtöön.
McNulty
30.12.2005 20:58:08
Näistä keskusteluista vois muuten pikkuhiljaa joku kasata FAQ:n, ettei aina tarttis käydä läpi tätä samaa juupas-eipäs -leikkiä.

No tässäkin threadissa oli vissiin enempi kyse kammen käytöstä soittelussa, eikä niinkään skebakamoista, mutta niputettiin samaan settiin koko rätinki :)

Juupaseipäkseltä ei voida välttyä (voidaanpas, eipäs voida), koska mielipiteitä ja "oikeita" vastauksia on yhtä monta kuin soittajiakin.

Mutta yksi asia vielä pro-floikka merkeissä... hienovirittimet ovat loistava keksintö. Normaalisti ko. värkkejä ei Tune-O-Maticista löydy, vaikka saahan sen hienovirittimillä varustetun stopbarin Schallerilta varaosana.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
M-Juhana
30.12.2005 20:59:14

Tässä on muutama nimimerkki ollut Juzzic'in kanssa eri mieltä.

Okei , sitä tämmöinen foorumi on. Veikkaan vaan, että vanhoihin kokemuksiin viitaten, Juzzic ei enää tähän triidiin kirjoita !
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
kimurantti1
30.12.2005 21:01:30 (muokattu 30.12.2005 21:06:10)
En mäkään aikanani floikkakitaraa käyttänyt pelkästään sen takia että piti päästä leikkimään Vaita. Nyt en enää floikkaa tarvitse, mutta se ei tee siitä hyödytöntä.

Näsäviisastelijoille: Onko Les Paul sitten ainoa kitara jolla on mahdollista saavuttaa kunnon sustain? Jos näin, niin on kyllä asiat huonosti. Olen päässyt myös Ibanezin floikkahirviötä ja vanhemaa Les Paulia vertaamaan. Niin paljon ei Ibanez hävinnyt ettenkö silläkin voisi soittaa. Niille joilta loppuu laadukkaan floikkakitaran ja putkivahvarin kanssa sustain kesken voin antaa vain kaksi vaihtoehtoa: 1) Osta sustainer kitaraan 2) Myy kitara ja osta viulu (tai ihan mikä vaan vaikka syntikka jolla äänen saa soimaan ikuisesti).

Voi herrajumala mihin tämäkin treadi menee. Ei voi muuta sanoa, kun että on taas aika alas vajottu (tiedän, itsekin siihen osallistuin).

Edit: Kirjoitusvirheitä ja vähän kaunistelua..
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
kimurantti1
30.12.2005 21:01:42 (muokattu 30.12.2005 21:02:00)
Kahdesti tuli.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
aijommi
30.12.2005 21:03:18 (muokattu 30.12.2005 21:03:28)
Selittäkääs nyt joku tietämättömälle tätä floikkatallan toimintaa ja että miten se eroaa tavallisesta. Ikinä en ole omistanut kammellista kitaraa, ja vaikka olisin, isä vanhana bluesmiehenä varmaan olisi ottanut heti pois! :D
Skitta istuu kanssani. Kevät sulaa. Fiilis on palannut.
LO
30.12.2005 21:09:31
Onpas hauskaa luettavaa tämä ketju. Oma mielipidehän on ainoa oikea - GO GO !!! ;)
Henkka Hevimies
30.12.2005 21:19:30
Selittäkääs nyt joku tietämättömälle tätä floikkatallan toimintaa ja että miten se eroaa tavallisesta. Ikinä en ole omistanut kammellista kitaraa, ja vaikka olisin, isä vanhana bluesmiehenä varmaan olisi ottanut heti pois! :D

Tsekkappaa ekalta sivulta pari kuvaa jotka linkitin. Voivat selvittää asian. Antaa jonkun,joka floikallisen kitaran omistaa,selittää tarkemmin floikan toimintaa sinulle.
I sold your dog to a Chinese restaurant.----HeWu METal PiiKkEjÄ Ha VERtA-
Swan
30.12.2005 21:31:52
Kannan oman korteni kekoon aloittaen täysin tyhjänpäiväisillä kommenteilla.

* molemmista päistä rautamötikällä blokattu kieli tappaa sustainin tehokkaasti (Ynkkäkin tietää)

Telet ja Stratot ovatkin tunnetusti sustain-hirmuja... ;)

Kaikki vastaherjat floikkaherjoille on jo saatu, mutta pakko takertua tähän. Puhuuko Jucciz teidänkin mielestänne itseään pussiin tässä kohtaa? Kuitenkin kun floikkakitarat yleensä ovat lähempänä Stratoa kuin LP:tä. :)

Ei sen rumempi kuin muutkaan tallat... katsojan silmässä tämä homma. Varmaan vihaat neitojakin kun ne tykkää pippeleistä ja sie jostain ihan muusta... tai no, mistäs minä sen tiedän.

Ja tämä Bonecrusherin kommentti puolestaan pudotti tuolilta. Luin uudestaan, niin pudotti toistamiseen.

Jos ja kun meikäläisen mielipidettäkin kysytään, niin floikasta on useammin hyötyä kuin haittaa. Divebombit sun muut vingahdukset kun sattuvat olemaan oikeasti hyödyllisiä tehokeinoja, kun rocksoolo kaipaa sitä tiettyä älähdystä höysteeksi. Fillailuun ja huiluäänten käsittelyyn mitä mainioin työkalu. Sen lisäksi tietysti onnistuu kaikki se, mikä vintagetallallakin. Olkoonkin sitten niin, että säätely vie pidemmän ajan, kun sen jälkeen on maailman paras talla käyttövalmiina. Kyllä minäkin katson ennemmin kolmituntisen LOTRin kuin ainoankaan jakson Kauniista ja Rohkeista.

Ugh, olen puhunut.
M-Juhana
30.12.2005 21:34:38

Jos ja kun meikäläisen mielipidettäkin kysytään, niin floikasta on useammin hyötyä kuin haittaa. Divebombit sun muut vingahdukset kun sattuvat olemaan oikeasti hyödyllisiä tehokeinoja, kun rocksoolo kaipaa sitä tiettyä älähdystä höysteeksi. Fillailuun ja huiluäänten käsittelyyn mitä mainioin työkalu. Sen lisäksi tietysti onnistuu kaikki se, mikä vintagetallallakin. Olkoonkin sitten niin, että säätely vie pidemmän ajan, kun sen jälkeen on maailman paras talla käyttövalmiina. Kyllä minäkin katson ennemmin kolmituntisen LOTRin kuin ainoankaan jakson Kauniista ja Rohkeista.

Ugh, olen puhunut.

Hyvin laitoit !!

Kaikilla "vehkeillä" on käyttäjänsä.
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
moottorisaha
30.12.2005 21:52:51 (muokattu 30.12.2005 21:53:25)

Edelleen täytyy painottaa että floikassa on MYÖS kaikki samat ominaisuudet kuin normaalissa kiinteässäkin tallassa. Blokkaaminen kestää 5sek. Jos haluaa välillä vatkata kammella, ottaa blokin helvettiin, jos haluaa normaalit kiinteätallaisen ominaisuudet, laittaa blokin kehiin. Yksinkertaista.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
J.Hollström
30.12.2005 22:09:39
Divebombit sun muut vingahdukset kun sattuvat olemaan oikeasti hyödyllisiä tehokeinoja, kun rocksoolo kaipaa sitä tiettyä älähdystä höysteeksi.

Jos soolokitaristilla ei ole muuta ilmaisukeinoa käytettävissä kun alkaa kammen avulla sukeltelemaan ja älähtelemään, niin hallelujaa. Toki jo Henkka aikoinaan veivasi kampea enemmän kuin lääkäri määrää, mutta tekipä se paljon muutakin.

Noi ko. kikat on jotain heviosaston juttuja, ja luojan kiitos muutakin musaa kitaralla voi toteuttaa. Täällä m.netissä vaan välillä tuntuu että muuta musatyyliä ei ole olemassakaan.

Uskokaa nyt hyvällä, että joillekin tuo floikka on ihan syvältä ja poikittain oleva juttu, eikä sitä tartte sen enempää puolustella. Senkun vatkaatte niitä kampianne senkin edestä.

BTW: mulla olis yks helevetin hyvä floikkakeppi myynnissä. Kyllä sukeltaa ja syvälle.
Hiku
30.12.2005 22:11:46
Itse olen kanssa floikan puolella, saahan siitä sentään paljon iloa!

Tulee väistämättä mielikuva että se heijastaa jotain helvetin suurta katkeruutta ja vihaa. :)

Kenties kerran koittanut, mutta ei oo ollu ruista ranteessa divebombien tekoon. Tästä katkeroituneena manaa floikat alimpaan helvettiin. :)
Boutros Boutros Ghali!
Swan
30.12.2005 22:17:44
Jos soolokitaristilla ei ole muuta ilmaisukeinoa käytettävissä kun alkaa kammen avulla sukeltelemaan ja älähtelemään, niin hallelujaa. Toki jo Henkka aikoinaan veivasi kampea enemmän kuin lääkäri määrää, mutta tekipä se paljon muutakin.

Kuka sanoi, ettei muuta ilmaisukeinoa ole? Jo tuolla Hendrix-referenssillä kumosit itse itsesi. Kaikki eivät sooloile kuten Kerry King. Oikeasti, divebombejakin voi käyttää tyylitajuisesti. Kysy vaikka Steve Vailta.

Noi ko. kikat on jotain heviosaston juttuja, ja luojan kiitos muutakin musaa kitaralla voi toteuttaa. Täällä m.netissä vaan välillä tuntuu että muuta musatyyliä ei ole olemassakaan.

Tässä voidaan taas ottaa iso J esiin.

Uskokaa nyt hyvällä, että joillekin tuo floikka on ihan syvältä ja poikittain oleva juttu, eikä sitä tartte sen enempää puolustella. Senkun vatkaatte niitä kampianne senkin edestä.

BTW: mulla olis yks helevetin hyvä floikkakeppi myynnissä. Kyllä sukeltaa ja syvälle.

Nononono, miksi sinä teit sen?! Miksi sinä otit herneet nenään?!

Uskotaan uskotaan! Mutta samalla voit sinä uskoa, että toiset ajattelevat päinvastaista. Mitä pahaa sellaisen näkökulman esiin tuomisessa on?
oiva tumpeloinen
30.12.2005 22:19:06 (muokattu 30.12.2005 22:20:11)

Enemmistön mukaan kuitenkin on vissiin yleensä tarkoitus puhua. Ja kuten itsekin mainitsit, niin Iso-J:kin käytti kampea aika reippaasti. Eikä se nyt kovin heviä kuitenkaan vielä ole. Puhumattakaan sitten välillä aika reilusti kampea käyttävästä SRV:stä....

Ja kuten Swan tuossa aiemmin totesikin se on erittäin hyvä TEHOKEINO. Ei se tarkoita silloin, että jos satut sitä välillä käyttämään, et muuta osaa tehdäkään.

Jos kiinnostus floikkaa kohti on täysi nolla, niin miksi sitä pitää tulla joka paikkaan julistamaan ja sanomaan, että se on täysin turha. Jos se sattuu jollekin sitä olemaan, ei se tarkoita, että se olisi sitä kaikille. Olisi vähän sama, kuin joku toinen tulisi joka threadiin kertomaan, kuinka turhaa on blues, jazz tai ihan mikä tahansa genre. Mutta niistäkin jokaiselle on paikkansa, vaikkei se sattuisi juurikaan jotain henkilöä kiinnostamaan.

DIT: poistin pienen provon.....
moottorisaha
30.12.2005 22:19:30

Jos soolokitaristilla ei ole muuta ilmaisukeinoa käytettävissä kun alkaa kammen avulla sukeltelemaan ja älähtelemään, niin hallelujaa.

Et ilmeisesti edes lukenut tuota lainaamaasi pätkää? Tiedätkö mikä on tehokeino?

Toki jo Henkka aikoinaan veivasi kampea enemmän kuin lääkäri määrää, mutta tekipä se paljon muutakin.

Mitä helvettiä? Muut kuin Henkka ei voi tehdä muuta kuin vatkata kampea, jos sellainen sattuu löytymään kitarasta? Vai mikä ihmeen logiikka tuossa lauseessasi on?

Onko itselläsi joku synkkä floikkamenneisyys takana jolloin et tehnyt muuta kuin vatkannut sitä kampea, vai mistä oikein päättelit että jos sellainen löytyy kitarasta, niin muuta ei sitten voikkaan tehdä kuin vatkata kokoajan sitä (paitsi Henkka)?

Floikan avulla saa vain helvetisti enemmän soundeja kitarasta irti kuin ilman sitä. Ja ainahan tarvittaessa sen saa kiinteäksi viidessä sekunnissa. :)
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Starlia
30.12.2005 22:31:34
Itse ajattelin aikoinaan, kun pähkäilin ostanko floikallisen vai floikattoman kitaran, että sitä mitä floikattomalla voi tehdä, voi tehdä myös floikallisella, muttei päinvastoin.
Swan
30.12.2005 22:38:43
Olen niin runko, että lainaan jopa itseäni, kun sanomani ei mennyt heti perille.

No tuota, miksi sitten ruveta ärisemään siitä, kun joku sattuu esittämään vastakkaisen mielipiteen viittaamatta välttämättä ollenkaan teikäläisen kirjoitukseen?
Carpenter
30.12.2005 22:41:42
Itse ajattelin aikoinaan, kun pähkäilin ostanko floikallisen vai floikattoman kitaran, että sitä mitä floikattomalla voi tehdä, voi tehdä myös floikallisella, muttei päinvastoin.

Mulla oli kanssa aika sama. Kyllä minulle ainakin floikasta on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa. Soitannollisia haittoja ei ole (paitsi unison-bendit) ja se ärsyttävyys siinä on, että dropped-vireeseen vaihto kestää sen 5min eli sitä ei voi keikan aika tehdä (paitsi, jos on talla blokattu). Muuten floikka tuo paljon kikkailumahdollisuuksia lisää.

Ennemmin minulle on tullut "kammo" näihin Fender-tyyppisiin vintage-talloihin. Vanhassa Ibanezissa oli sellainen. Se oli muuten ihan OK keppi, mutta vire lähti aivan pienestä vinguttelustakin.

Eli minun valintani on (laadukas)floikka tai kiinteä. Jos joskus ostan kakkoskepin, niin siihen meinasin kiinteätä tallaa. Sitten olisi molemmat.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)