JPQ 30.12.2005 12:41:02 | |
---|
Piano vaiko Harppu ylemmäksi ? eli kumpi tulee orkka nuoteissa päälle. |
hörhö 30.12.2005 13:49:40 | |
---|
Näkee molemmin päin, eli en osaa sanoa onko tuohon joku poikkeussääntö olemassa. Itse laittaisin harpun päälle. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
JPQ 30.12.2005 14:01:27 | |
---|
No muuten patarumpua lukuunottamatta kirjoitetaan jokainen soitin ryhmä korkeammasta matalampaan mutta patarumpu aloittaa lyömäsoittimet sitten jatkuu "normaalisti". |
hörhö 30.12.2005 18:35:38 (muokattu 30.12.2005 18:41:59) | |
---|
No muuten patarumpua lukuunottamatta kirjoitetaan jokainen soitin ryhmä korkeammasta matalampaan mutta patarumpu aloittaa lyömäsoittimet sitten jatkuu "normaalisti". Ostasit hyvä mies jonkun orkestraatiokirjan tai vaikka lainaisit kirjastosta. Voiko sulla olla näiden perusteella noille soittimille kirjoittamisen perusteetkaan hanskassa? Siis tuo järjestyshän riippuu vähän siitä, mitkä rivit ollaan osoitettu yhdelle soittajalle, mutta noin nyrkkisääntönä timpani triangeli kulkuset pellit wood blocks temple block tamburiini virveli tenorirumpu basari harppu kellopeli crotales xylofoni vibrafoni marimba chimes celesta piano cembalo urut "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
JPQ 30.12.2005 19:03:27 | |
---|
Heti kun budjetti sallii kirja menee ostoon toki se adlerin teos nimittäin... |
mä olin juuri näkevinäni pianon harpun yläpuolella. |
JPQ 31.12.2005 13:31:49 | |
---|
Kummankohan ääniala alkaa alempaa se kait tulisi erään säännön mukaan alemmaksi. |
MrShaft 19.01.2006 20:42:45 | |
---|
Kummankohan ääniala alkaa alempaa se kait tulisi erään säännön mukaan alemmaksi. Ovat periaatteessa saman äänialan soittimia, vaikka pianon ääniala taitaa olla kyllä laajempi. Harpulle kirjoittamisessa kannattaa lahtokohtana pitaa pianolle kirjoittamista, koska soundillisesti (soittajan nakokulmasta-- tarkoittaa etta tarvitaan energiaa kaivaa syva ja levea soundi kielesta kuten bassossa tai flyygelissa) ja soinnillisesti (yläsävelssarja, eli millaiset äänten asettelut kuulostavat hyvältä) se on aika lahella. Teknisesti lahempana ovat vastineet konserttikannel, ja jossain maarin myos kitara, ja jo mainittu basso, erityisesti äänen tuoton kannalta. Silti esim. konserttikanteleella ja harpulla taysin erilaiset voicingit kuulostavat hyvilta, joten siina onkin miettimista miten saa harpusta kaiken mahdollisen irti. Harpusta on paljon muuhunkin kuin niihin glissandoihin :) MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
hörhö 20.01.2006 10:03:39 | |
---|
^^No en kyllä noilla ohjeilla lähtisi harppua kirjoittamaan, vaan pyytäisin jotain harpun soittajaa esittelemään sen toimintaperiaatteen. Kyseessä on kuitenkin aika erikoisesti toimiva soitin ja lieneekin hyvä selvittää soittimen mahdollisuudet ja heikkoudet soittajan kanssa. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
MrShaft 21.01.2006 12:59:58 | |
---|
pyytäisin jotain harpun soittajaa esittelemään sen toimintaperiaatteen. Kyseessä on kuitenkin aika erikoisesti toimiva soitin ja lieneekin hyvä selvittää soittimen mahdollisuudet ja heikkoudet soittajan kanssa. Olen aikoinani asunut 7 vuotta kahden harpun kanssa saman katon alla ;) Opin yhta ja toista seka soittimesta etta soittajasta :) MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
JPQ 21.01.2006 18:24:34 | |
---|
No harpusta löytyy multa jotain tietoa kyllä kopioina adlerin orkka kirjasta. Mutta tosiaan järjestys olisi tässä tärkeintä tietää. |
baron 22.01.2006 00:09:01 | |
---|
Olen aikoinani asunut 7 vuotta kahden harpun kanssa saman katon alla ;) Opin yhta ja toista seka soittimesta etta soittajasta :) MrS ++++ My name is Baron, Sir Baron. |