Aihe: Salsa..Tsa-tsa-tsaa..?
1
Speedy
30.07.2003 19:45:01

Samba ois myös ihan jees...

Nopeasti vastaten.. Yleensä tanssikeikoilla kuulee semmosta "poppis-sambaa", eli 16-osia haitsuun ja disco komppia=) vähä aksentoi niitä claveja sinne, ja joskus sooloissa ja muissa välikkeissä vähä songon tynkää tai vastaa vaa tungen.. Tai sit samalla tyylillä aksentoiden virveliin, (myös ghostit) ja lattia tomariin aina kolmosella.. Mitään kovin monimutkasta ei mun mielestä kannata tanssikeikalla soittaakkaan.. Ja basisti yleensä soittaa beat-tyylillä, niin kuullostaa vaan huonommalta, jos alkaa "oikeeta" sambaa soittamaan..=I

Ja jos jollain on ihan OIKEAA tango tietämystä, niin saa laittaa..

Mitäs tosta pitäs kertoo..?? perinteisestihhän se menee isku snareen ja hiljaa bassarilla 4-osia ja välillä rollia nelosen takapotkulle. B-osassa bikinit kehiin..;) Mutta yleensä kannattaa basisitin kanssa soittaa samat jaot, ja suosittelen kahtomaan vähä basisitin kanssa, että ne tangot ei oo niitä tök tök tök 4-osia kokoajan.. tylsää kin tylsempää..=//

Noista muista voin kertoilla myöhemmin, tai jos saan aikaseks niin voin laittaa haluaville mailina nuotteja.. (pitäs vaan skannata ensin - vaatii voimia näin helteellä..)
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Alpha
30.07.2003 20:01:40
Nopeasti vastaten.. Yleensä tanssikeikoilla kuulee semmosta "poppis-sambaa", eli 16-osia haitsuun ja disco komppia=) vähä aksentoi niitä claveja sinne, ja joskus sooloissa ja muissa välikkeissä vähä songon tynkää tai vastaa vaa tungen.. Tai sit samalla tyylillä aksentoiden virveliin, (myös ghostit) ja lattia tomariin aina kolmosella.. Mitään kovin monimutkasta ei mun mielestä kannata tanssikeikalla soittaakkaan.. Ja basisti yleensä soittaa beat-tyylillä, niin kuullostaa vaan huonommalta, jos alkaa "oikeeta" sambaa soittamaan..=I

Mitäs tosta pitäs kertoo..?? perinteisestihhän se menee isku snareen ja hiljaa bassarilla 4-osia ja välillä rollia nelosen takapotkulle. B-osassa bikinit kehiin..;) Mutta yleensä kannattaa basisitin kanssa soittaa samat jaot, ja suosittelen kahtomaan vähä basisitin kanssa, että ne tangot ei oo niitä tök tök tök 4-osia kokoajan.. tylsää kin tylsempää..=//

Noista muista voin kertoilla myöhemmin, tai jos saan aikaseks niin voin laittaa haluaville mailina nuotteja.. (pitäs vaan skannata ensin - vaatii voimia näin helteellä..)

Niin no nyt se ei mene silleen tök-tök-tök-täk-tyylillä...siis tango vaan pitää opetella silleen, et siihen tulee kaiken maailman tangon hienoudet...eli soittamaan kaikki mitä "BASSO nuoteissa" näkyy...eli...neuvoja?
Tama drums, Paiste cymbals & Vic Firth sticks forever...
Alpha
30.07.2003 20:24:25
Nopeasti vastaten.. Yleensä tanssikeikoilla kuulee semmosta "poppis-sambaa", eli 16-osia haitsuun ja disco komppia=)vähä aksentoi niitä claveja sinne, ja joskus sooloissa ja muissa välikkeissä vähä songon tynkää tai vastaa vaa tungen.. Tai sit samalla tyylillä aksentoiden virveliin, (myös ghostit) ja lattia tomariin aina kolmosella.. Mitään kovin monimutkasta ei mun mielestä kannata tanssikeikalla soittaakkaan.. Ja basisti yleensä soittaa beat-tyylillä, niin kuullostaa vaan huonommalta, jos alkaa "oikeeta" sambaa soittamaan..=I

Jees mutta vaikka olen soittanut yli 10v, ni voisko joku sanoa et mitä on "vähä aksentoi niitä claveja sinne"?

Siis kun olen omaksunut tyylin, et soitetaan humppaa, valssia, tangoa, beatia(rockia), triolia, sufflea...mut toi Salsa ja Tsa-tsa-tsaa ei oikein ole minun repertuaarissa.
Tama drums, Paiste cymbals & Vic Firth sticks forever...
Speedy
30.07.2003 23:42:01

Niin no nyt se ei mene silleen tök-tök-tök-täk-tyylillä...siis tango vaan pitää opetella silleen, et siihen tulee kaiken maailman tangon hienoudet...eli soittamaan kaikki mitä "BASSO nuoteissa" näkyy...eli...neuvoja?

Periaatteessa joo, jos on laput, missä on basso stemma kirjotettu, ja basisti vielä soittaa siitä, niin siitä sillon voi soittaa suoraan.. Mutta vähä tyylisät riippuen, voi soittaa kirjotettuja takapotkuja (siis jälkimmäisiä 8-osia) avonaiseen haitsuun (/yläpeltiin) ja antaa sen soida sen 8-osan ajan, tai sit voi soittaa rollin, eli tremolon sille ajalle.. Ja muuten ainakin itse tykkään soittaa kaikki aksentit pitkälti virveliin, mutta jos tulee aina taitekohdissa pitkiä ääniä, niin soitan esim. sen peltiin, ja sinnekkin kannattaa soittaa silleen hiljaa, että ei mätkäse sitä komppipeltiin kantilla olantakaa..=) vaan jonkun pienen nätin ruffin ( =rrL) tai flämin ( =rL)..

Sit bassaria soitan yleensä mukana iskuissa.. Ei kannata ihan kaikkia soittaa, mutta kuntelee ja tunnustelee, mistä on hyvä jättää pois.. Mutta pää sääntösesti soittaa kaikki 4-osat.. Ja sitäkään ei kannata polkee mielettömästi, vaan silleen, että se kuuluu ja antaa tanakkuutta. Muuten siitä tulee jirveetä jumputusta, ja se ei kuullosta hyvälle..=/ Voi vaikka soittaa sen pelkästään ykköselle. Moni soittaa sitte koko ajan haitsua oikeella kädellä, mutta itse soitan sitä jalalla, jolloin jää molemmat kädet vapaiksi muuhun.. (yleensä toinen on melkein kokoajan vapaana, ja kaipaa pyllyä tai jotain) Ja haitsussakin sama tekniikka kun bassarissa, yleensä soitan kokoajan 4-osia.. Mutta sitä saa soittaa kuuluvasti..=)

Ja joka tangoon ei kannata tunkea sitä bikiiniä, ja sitäkin voi vähän varioida, vaikka soittaa melko suorana beattina..=I Sit joskus tykkään tehdä niin, että viimesessä kertosäkeen tahdissa soitan semmosen "buzz rollin" ja möjäyytän kunnolla rideen ykkösen.. Jos on paksu ride, nii parempi tehdä crashiin, että se ei kuitenkaan niin tajuton "kocshi" oo..=)

Siinä nyt jotain, saa jysyy lisääkin, mut aika hankala selittää..=/
Speedy
30.07.2003 23:55:48

Jees mutta vaikka olen soittanut yli 10v, ni voisko joku sanoa et mitä on "vähä aksentoi niitä claveja sinne"?

Eli perus son clave, 2:3 on : xx Xx Xx xx I Xx xX xx Xx II
Son clave 3:2 on, kun vaihdat tahtien paikkaa, eli Xx xX xx Xx I xx Xx Xx xx II

Rumba clave 2:3 on : xx Xx Xx xx I Xx xX xx xX II Eli viimonen neljäs osan isku on nyt takapotkulla, ja rumpa clave 3:2 samalla idealla kun edellinen..

Tietysti niitä iskuja voi varioida loputtomiin, eikä se koskaan oo "väärin"..

Lattiatomari komppi vois olla esim. näin.. Jalat soittaa ns. perus lattari kuvioo haitus 2 + 4 ja bassari Xx xX Xx xX I Xx xX Xx xX I jne.. Ja kädet näin.. (T = tomari) Xx Xx Tx xX I xX
xX Tx xx I jne..

Siis kun olen omaksunut tyylin, et soitetaan humppaa, valssia, tangoa, beatia(rockia), triolia, sufflea...mut toi Salsa ja Tsa-tsa-tsaa ei oikein ole minun repertuaarissa.

JOs totta puhutaan, niin erittäin harva tanssi orkesteri soittaa niitä oikein, ja jotta se menis oikein, niin siihen tarvitaan muunkin bändin panostusta kun rumpalin, basisitin pitää osata kaikki bassolinjat, jotka on ihan erilaisia kun perus beatissa, mutta yleensä basistis soittaa kaiken sillai, varsinkin, jos ei ole opiskellut missään niitä.. Ja pianistilla on kanssa ihan omat linjat.. että ei se sinällään oo niin tarkkaa, soittaako "oikein" vai ei, mutta noi klave hommat siitä tekee hyvinpitkälti sen lattarin,..=) Voi sitte tanssijoille kuittailla, jos tulee valittamista, että soitin sinne klaven, kyllä sen mukana voi tanssia...=)) (jotkut haluaa hienostella taidoillaan, eivätkä muka osaa tanssia jos ei oo "oikeeta" lattaria)
baron
31.07.2003 00:08:29

Jos ei ole mukana kunnon clavetaitoista kolistelijaryhmää, mukana timbalekset, congat ja bongot, niin pitkälle riittää, että pianisti soittaa claverytmin.

Nimimerkki "Kuubassa käynyt"
baron
31.07.2003 00:13:48

Jos leikitään argentiinalaista tangoa tai "kilpatanssijoita" kehissä, niin jätetään b-osan beguinit väliin, suomalaistangoonhan ne kuuluvat kuin veitsi voihin.
Speedy
31.07.2003 00:18:57 (muokattu 31.07.2003 00:20:48)

Jos leikitään argentiinalaista tangoa tai "kilpatanssijoita" kehissä, niin jätetään b-osan beguinit väliin, suomalaistangoonhan ne kuuluvat kuin veitsi voihin.

Totta, mutta jos soitetaan useempi pari illassa, niin onahan se vaihtelua, ja nythän ollaan suomessa..;)

EDIT: ja siis perinteisellä tarkotin sitä, että miten suomalaiset humppaveikot sitä yleensä vääntää.. Mikä on loppujen lopuks karmeeta, tangoja ei kovin moni bändi osaa soittaa hyvin.. siis tanssi bändeistä..=(
Rock n
31.07.2003 01:01:57
Toihan on niinku Jenkki-Swing jonka painotus on vaan vähän eri ja sitten koristeltu kilkutuksilla jotta sitä luultas lattaritanssiks. Sehän on Jitterbug muunnos vaan.
isojussi
01.08.2003 01:30:17
... Mikä on loppujen lopuks karmeeta, tangoja ei kovin moni bändi osaa soittaa hyvin.. siis tanssi bändeistä..=(

Valitettavan totta... monesti vaan runtataan tangot meneen "hyvällä meiningillä" - keveys ja ilmavuus puuttuu. Samoin tempot on usein ihan perseestä. Jos vähän maltettais soittaa hitaammin ja aika-arvot pohjaan ynnä kiilaamatta, niin ei niitä ainakaan vaikeempi tanssia olis.
Osta mut - ma olen kaupan!
isojussi
01.08.2003 01:42:55 (muokattu 01.08.2003 01:44:24)

Tätä en kylläihan allekirjoita - eli vimosta lausetta.

Mun mielestä basistin pitää ehdottomasti soittaa ykköskolmosia ykköskvinteillä, mikä on sama kuin alkuperäisen sambankin perussurdorytmi. Toinen vaihtoehto on tietty se "tuduutadaa" (1/8-koholla ykköskolmoset), mutta paras veihtehto on toi eka. KISS (keep it stupid simple).

Kerran oon saanu soittaa tanssikeikan rumpalin kanssa, joka hallitsi oikeen gaixarytmin - WOW! Kaveri soitti upeen kevyen ja ilmavan virvelikompin ja koristeli bassarila oikeaan surdotyyliin. Basisti latas ykköskolmoset kehiin - ja voilá: Toimi kuin junan vessa!

Tässäkin tapauksessa suosittelen rumpaleille sitä mitä suosittelen kaikille soittajille vastaavassa tapuksessa: Kuunnelkaa ja tutustukaa alkuperäiseen. Ruvetkaa vaikka käymään paikallisen sambakoulun bateriatreeneissä, yllätytte varmasti.

EDIT: Eikun perrrrr... luin viestis uudestaan ja taisitkin puhua samasta asiasta - anteeksi, oli äsken pitkät treenit.....
Osta mut - ma olen kaupan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)