Aihe: Ey, ehdotelmia kaivatahan humppanupiksi!
1 2 3 4
Swan
29.12.2005 19:11:27 (muokattu 29.12.2005 22:59:47)
Elikkästen sitten, viime aikoina on tullut tehtyä taas kerran pohdintoja, joiden johdosta olen vahvaripuolen päivityksen partaalla. Niin hyvä nuppi kuin tuo Screamer onkin, dynamiikkaongelmansa häiritsevät suuresti. Ei meinaa volumepotikalla puhdistua kunnolla, vaikka miten vääntäisi. Välillä kun sellaisellekin ominaisuudelle olisi tarvetta.

Keikoilla olen käyttänyt Screameria siitä lähtien, kun sen olen omistanut. Tanssiorkesterin reeneihinkin sitä raahasin, kunnes hankin Tech 21 GT2:n. Musiikkiopiston harrastebändin reenitiloissa olen käyttänyt Peavey Classic 50:ä, johon suhtaudun aika ristiriitaisesti. Toisaalta yhdessä vaiheessa vihasin sen saundeja enemmän kuin minkään toisen putkivahvistimen, toisaalta olen pikkuhiljaa alkanut alkanut jopa arvostaa sitä sen dynaamisen tottelevaisuuden vuoksi.

Tässä kohtaa te arvon mnettiläiset tulevat kuvioon mukaan. Olokee kilttejä ja kertoilkaa jotain varteenotettavia mölytoosia, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset:

- mielellään kaksi kanavaa, joista puhtaampi kilisee nätisti ja säröisempi kilisee yksikelaisella kaulamikillä morellomaisesti, mutta overdrivella buustattuna ärisee Skorpparien tavoin
EDIT: Jos vain yksi kanava, niin silloin seuraava asia on elintärkeä!

- säröisenä todellakin puhdistuu, kun kitaran ulostulosignaalia säätelevää potentiometriä kääntää vastapäivään!

- efektiluuppi olisi erittäin kätevä, kun ajatellaan kaiku- ja modulaatioefektejä sekä mahdollista taajuuskorjaimella toteutettua soolobuustia
EDIT: Eikä vain erittäin kätevä vaan totta puhuen välttämätön.

- EL34:t ovat eniten meikäläisen mieleen, elikkä eurooppalainen middleärinä on avainsana
EDIT: Ei välttämätön ominaisuus, kunhan saundi on Britteihin päin, ja erittäin rok.

- ihan rauhassa niiden tehojen kanssa, mielellään 50w tai vähemmän

Äkkiä ajateltuna Marshallin JCM800 2205 tai 2210 menevät aika lähelle, mutta kun missään ei pääse moisia testaamaan. Myös tietyllä varauksella mietin tuollaista Peavey Classic -nuppia, mutta kun siinä on EL84:t. Hankalaksi menee meikäläisen vaatimuksilla, mutta menköön. Vastauksista ollaan syvästi kiitollisia.

Budjetti on muuten tällä hetkellä periaatteessa sen verran, mitä Screamerista voisi saada, ynnättynä kevätkauden aikana kertyviin tienesteihin.

Hyve uusivuosi muuten kaikille!
Jucciz
29.12.2005 19:14:31 (muokattu 29.12.2005 19:15:10)
EL34:iä ja looppia lukuunottamatta nuo vaatimukset täyttyvät Orangen AD30HTC:ssä. Se puhdistuu todella nätisti isoistakin säröistä ja ärjyy tarvittaessa vihaisesti, itsekseen ja myös boostattuna. Tehoja löytyy 30 wattia (4xEL84).

Screamerista saat ~800 euroa, ja juuri siihen hintaan on noita nuppeja silloin tällöin nähnyt torilla myytävän.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Swan
29.12.2005 19:18:52
EL34:iä ja looppia lukuunottamatta nuo vaatimukset täyttyvät Orangen AD30HTC:ssä. Se puhdistuu todella nätisti isoistakin säröistä ja ärjyy tarvittaessa vihaisesti, itsekseen ja myös boostattuna. Tehoja löytyy 30 wattia (4xEL84).

Screamerista saat ~800 euroa, ja juuri siihen hintaan on noita nuppeja silloin tällöin nähnyt torilla myytävän.

Mietin samaa myös, mutta tuo efektiluupin puute häiritsee aika paljonkin. Tietyt efektit on käytännössä pakko laittaa luuppiin, jos aion saada itseäni miellyttäviä tuloksia. Mitenköhän onnistuisi ja kustantaisi, jos sellaisen änkeäisi jälkikäteen?
Jucciz
29.12.2005 19:23:26
Mietin samaa myös, mutta tuo efektiluupin puute häiritsee aika paljonkin. Tietyt efektit on käytännössä pakko laittaa luuppiin, jos aion saada itseäni miellyttäviä tuloksia. Mitenköhän onnistuisi ja kustantaisi, jos sellaisen änkeäisi jälkikäteen?

Rockerverb-nuppia voit toki miettiä myös, mutta luulen että se ei mahtune budjettiisi. Kannattaa toki testata paikan päällä, miten huonolta ja käyttökelvottomalta tutut efektit kuulostaisivat ennen AD30HTC:n etuastetta. Reverbin jätän itse aina miksaajan huoleksi ja delay, phaser ja muut muljuttimet toimivat omassa käytössäni loistavasti suoraan vahvistimen edessä.

Jälkiasennus loopille ei välttämättä ole ihan halpa juttu, ellei joku tuttu tee sitä puoli-ilmaiseksi. Voi olla että sekin kannattaisi toteuttaa tällöin putkilla, jolloin kytkentään joudutaan tekemään aikamoisia muutoksia. Rockerverbissä looppi on valmiina.
kalamies#11 >-)))>
Swan
29.12.2005 19:35:13
Rockerverb-nuppia voit toki miettiä myös, mutta luulen että se ei mahtune budjettiisi. Kannattaa toki testata paikan päällä, miten huonolta ja käyttökelvottomalta tutut efektit kuulostaisivat ennen AD30HTC:n etuastetta. Reverbin jätän itse aina miksaajan huoleksi ja delay, phaser ja muut muljuttimet toimivat omassa käytössäni loistavasti suoraan vahvistimen edessä.

Eiköhän se mahdu, jos sen pakottaa mahtumaan. Ei siinä ole varaa konstailla, kun pitkäaikaista vahvistinta etsitään.

Modulaatiot voivat toimia tietyissä tapauksissa myös säröä ennen, mutta delay tulee mitä todennäköisimmin puuroutumaan, ellei käytä hyvin vähäisillä toistoilla. Myöskään U2-tyyliset häröilyt tuskin tulevat ilman luuppia onnistumaan.

Jälkiasennus loopille ei välttämättä ole ihan halpa juttu, ellei joku tuttu tee sitä puoli-ilmaiseksi. Voi olla että sekin kannattaisi toteuttaa tällöin putkilla, jolloin kytkentään joudutaan tekemään aikamoisia muutoksia. Rockerverbissä looppi on valmiina.

Jaahas, kaipa noista kahdesta se on Rockerverb 100, joka täytyy testata todella huolella.
32788
29.12.2005 20:00:38
Jaahas, kaipa noista kahdesta se on Rockerverb 100, joka täytyy testata todella huolella.

Eikö tuossa 50-wattisessa Rockeverbissä ole efektiloopia vai miksi se ei käy?
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
Swan
29.12.2005 20:04:06
Eikö tuossa 50-wattisessa Rockeverbissä ole efektiloopia vai miksi se ei käy?

6V6:t päätteessä.
LaXu
29.12.2005 20:06:52 (muokattu 29.12.2005 20:09:19)
Orange Rockerverbia ehdottaisin minäkin, mutta eivät ole ihan halpoja...
Marsun JCM2000 DSL ja TSL-nupitkin voisivat sopia kuvaukseen, vaikka eivät (kuten ei nuo Rockerverbitkaan) ole kaikkein dynaamisimpia kokeilemiani vahvistimia. Tosin musta on tullut kyllä aikamoinen dynamiikka-snobi tuon mun Stephenson-nupin takia joten mun kommentit dynamiikasta voi ottaa pienellä varauksella.

EDIT: Ei muuten kannata sitä 50W Rockerverbia ja 6V6-putkia pelästyä. Olen kokeillut kaikkia sarjan vahvistimia ja kyllä ne saman kaapin kautta hyvin pitkälti samalta kuulostavat. Itse asiassa minusta tuo 50W malli kuulosti jopa makeammalta kuin se satawattinen, kunnolla luukutettuna siis. Dynamiikaltaan paras oli selvästi Rocker 30, mutta siinä ei ole efektiluuppia ja (muuten kyllä hyväsoundisessa) puhtaassa kanavassa ei ole EQ:ta lainkaan.
Swan
29.12.2005 20:24:02
Orange Rockerverbia ehdottaisin minäkin, mutta eivät ole ihan halpoja...
Marsun JCM2000 DSL ja TSL-nupitkin voisivat sopia kuvaukseen, vaikka eivät (kuten ei nuo Rockerverbitkaan) ole kaikkein dynaamisimpia kokeilemiani vahvistimia. Tosin musta on tullut kyllä aikamoinen dynamiikka-snobi tuon mun Stephenson-nupin takia joten mun kommentit dynamiikasta voi ottaa pienellä varauksella.

Täysin puhdasta ei tarvitse välttämättä tulla, kun on kuitenkin puhdas kanava sitä varten olemassa. Kuitenkin se on tärkeää, että puhdistuminen on kontrolloitavissa ja selkeästi havaittavissa, eikä muutu humisevaksi puuroksi.

EDIT: Ei muuten kannata sitä 50W Rockerverbia ja 6V6-putkia pelästyä. Olen kokeillut kaikkia sarjan vahvistimia ja kyllä ne saman kaapin kautta hyvin pitkälti samalta kuulostavat. Itse asiassa minusta tuo 50W malli kuulosti jopa makeammalta kuin se satawattinen, kunnolla luukutettuna siis. Dynamiikaltaan paras oli selvästi Rocker 30, mutta siinä ei ole efektiluuppia ja (muuten kyllä hyväsoundisessa) puhtaassa kanavassa ei ole EQ:ta lainkaan.

Kyllä se pakko on molempia joka tapauksessa testata, sillä tämä kerta yritetään todellakin pitää viimeisenä. Arveluttaa vaan, säröytyykö 6V6 yhtä rokilla tavalla kuin EL34.

Mitenkäs kansa tykkää kaksikanavaisista JCM800:ista?
LaXu
29.12.2005 20:36:47
Kyllä se pakko on molempia joka tapauksessa testata, sillä tämä kerta yritetään todellakin pitää viimeisenä. Arveluttaa vaan, säröytyykö 6V6 yhtä rokilla tavalla kuin EL34.

No, itselläni on tällä hetkellä yhtä 6V6 ja yhtä EL84 putkea käyttävä vahvari ja ei ole tullut EL34:sia (jotka edellisessä vahvarissani oli) ikävä. Se vahvarin kytkentä kuitenkin vaikuttaa tosi paljon.

Mitenkäs kansa tykkää kaksikanavaisista JCM800:ista?

Ei nappaa ainakaan mua. Yksikanavaiset on jees rokki/hevisäröpelejä.
Swan
29.12.2005 20:50:40
No, itselläni on tällä hetkellä yhtä 6V6 ja yhtä EL84 putkea käyttävä vahvari ja ei ole tullut EL34:sia (jotka edellisessä vahvarissani oli) ikävä. Se vahvarin kytkentä kuitenkin vaikuttaa tosi paljon.

Niinhän tuo tekee. Tosin suhtaudun myös tuohon pienellä varauksella, sillä teikäläisen ääninäytteet ovat olleet vähän turhan löysiä meikäläisen makuun. :) Säröpuolelta siis todellakin haetaan tiukkaa puolimodernia rocksaundia tyyliin linjalla Tom Morello - Gunnarit - Skorpparit ja Gary Moore. Se kannattaa huomioida, että aion ottaa jonkun TS-tyylisen overdriven käyttöön, kun tiukimpia saundeja haetaan.
tommi_899
29.12.2005 22:51:13

laney gh50l kannattaa kokeilla, hyvät soundit bluesista jazziin, humpasta hardrokkiin.
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
Swan
29.12.2005 22:55:24 (muokattu 29.12.2005 23:15:47)
http://www.saunalahti.fi/laxu/huu/stephenson_pika.mp3

Juu-u, vähän oli demppauksessa sellainen kokokomeininki, kun dädädäätä haetaan. :)

Mutta tuossa tosiaan näkyy se vahvarin kytkennän merkitys - vaikka 6V6-putki siellä asuukin, niin soundi on aikalailla erilainen kuin Rockerverbissa. Voihan sitä vaikka Mesan Dual Rectifieriin tunkea ne EL34 putket, mutta ei siitä siltikään Marsumurinaa irtoa. Kannattaa käväistä tuolla Orangen sivuilta löytyvällä foorumilla, siellä on vino pino enemmän tai vähemmän hyviä klippejä kyseisen lafkan vahvareista.

Kyl, kuuntelin tuossa noita Peavey Classic 30 -nupin clippejä, ja kiinnostus heräsi. Tosin siinäkään ei tunnu olevan elintärkeää efektiluuppia, mikä on harmillista. Voisin editoida painotukset aloitusviestiin.

EDIT: Vai onko sittenkin? Saanko halvan haastajan kisoihini?

laney gh50l kannattaa kokeilla, hyvät soundit bluesista jazziin, humpasta hardrokkiin.

Meinasin tuota taannoin Helsingissä käydessäni, mutta ei silloin Levytukussa ollut. Pystytkö äänittämään clippejä volapotikkapuhtaalla ja säröillä molemmilla gainitasoilla?
Volle
30.12.2005 00:15:58
Kyllä se 6v6:kin rähisee, kun vaffarin pistää kovalle ainakin oman Laneyni kohdalla. Erot pääteputkien tyypissä eivät tosiaankaan ole dramaattisia, ainakaan mun havaintojen perusteella. Esim. 6L6:a olen kuullut luonnehdittavan säröytyessään muhjuiseksi ja EL34:ä taas middlerähiseväksi. Oikealla tavalla säätämällä olen saanut molemmista vahvistimista (toinen fenderin hot rod deluxe ja toinen laneyn marshall pleksi -tyylinen viritelmä, käytössä kuitenkin sama kaappi) sekä muusia että tiukkaa saundia päätteen ollessa säröllä. Eron saa aikaan vahvistimen säädöillä, kitaralla ja polkimilla.

Njoo, kyllä pitäisi joskus kokeilla samassa vahvistimessa eri putkia, josko niistä sitten löytyisi oikeita eroja. Toisaalta mitähän helskutan väliä sillä on, kun nykyinenkin saundi rokkaa aika pirusti. :)
Nam.
Jucciz
30.12.2005 01:54:07
6V6 TODELLA rähisee jos sitä kutitetaan tarpeeks, että kannattaa käydä senkin takia tuo viiskymppinen Rockerverbi testaamassa, ennenkö juurtuu käsitykseen EL34:stä ainoana kunnon rokkipääteputkena. :)

Edellä todettiinkin, että itse asiassa kaikista putkista saa hyvin samanmoisia soundeja pienellä ruuvaamisella, mutta samoilla säädöillä toki 6V6 ei kuulosta täsmälleen samalta kuin EL34.
kalamies#11 >-)))>
Fortune
30.12.2005 07:23:47
Minulla on tuo kaksikanavainen JCM-800, 2205-malli.

Täysin puhdasta soundia tuosta ei humppakäyttöön mielestäni oikein saa, tosin stratolla tms. pienempiulostuloisella kitaralla en ole testannut, mutta siinä on "Marsun semipuhdas" fenkkupuhtaan sijaan.

Särökanava kyllä puhdistuu volapotikkaa kääntäessä, mutta rokkipeli tämä on henkeen ja vereen, en ottaisi tanssikeikalle, en ehkä edes cover-keikalle.

Od-pedaalin kanssa lähtee metalliryminää (kitarani edellyttävät od:ta kirkastamaan soundia muutenkin), mutta ei tällä huttua vedetä, jos soundi-ihanne on perinteinen.

Toki jos tykkää kevytmurosta fenkkupuhtaan sijaan, niin mikä jottei.
Look behind you, a three-necked guitar!
Aki
30.12.2005 14:15:39

Ei meinaa volumepotikalla puhdistua kunnolla, vaikka miten vääntäisi.

Kaks vastusta ja konkka ni puhdistuu unelmaisen nätisti millä vahvistimella tahansa. Aluksi pelkäsin että hyvin puhdistuvissa terävöityy liikaa, mutta nykyisellä kytkennälläni ei sitä tee. Volume käyttäytyy monessa tilanteessa jopa mukavammin kuin vahvarin gain.

Volapotikan ohitse 150Kohm (tai hieman suurempi) vastus, jonka rinnalle sarjaan kytketyt 1nF konkka ja 47Kohm vastus.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Swan
30.12.2005 14:18:22
6V6 TODELLA rähisee jos sitä kutitetaan tarpeeks, että kannattaa käydä senkin takia tuo viiskymppinen Rockerverbi testaamassa, ennenkö juurtuu käsitykseen EL34:stä ainoana kunnon rokkipääteputkena. :)

Okke, pannaan tyyppaukseen, jahka Helsinkiin päästään seuraavan kerran.

Minulla on tuo kaksikanavainen JCM-800, 2205-malli.

Täysin puhdasta soundia tuosta ei humppakäyttöön mielestäni oikein saa, tosin stratolla tms. pienempiulostuloisella kitaralla en ole testannut, mutta siinä on "Marsun semipuhdas" fenkkupuhtaan sijaan.

Särökanava kyllä puhdistuu volapotikkaa kääntäessä, mutta rokkipeli tämä on henkeen ja vereen, en ottaisi tanssikeikalle, en ehkä edes cover-keikalle.

Od-pedaalin kanssa lähtee metalliryminää (kitarani edellyttävät od:ta kirkastamaan soundia muutenkin), mutta ei tällä huttua vedetä, jos soundi-ihanne on perinteinen.

Toki jos tykkää kevytmurosta fenkkupuhtaan sijaan, niin mikä jottei.

Odottelinkin teikäläisen analyysiä. Jaahas, pitänee testata, jos tulee vastaan, tosin tuo puhdas puoli arveluttaa. Taitaa olla melkeinpä utopiaa toivoa Scorpionsia ja Dire Straitsia yhdestä ja samasta pömpelistä. :)
Swan
30.12.2005 14:33:58
Kaks vastusta ja konkka ni puhdistuu unelmaisen nätisti millä vahvistimella tahansa. Aluksi pelkäsin että hyvin puhdistuvissa terävöityy liikaa, mutta nykyisellä kytkennälläni ei sitä tee. Volume käyttäytyy monessa tilanteessa jopa mukavammin kuin vahvarin gain.

Volapotikan ohitse 150Kohm (tai hieman suurempi) vastus, jonka rinnalle sarjaan kytketyt 1nF konkka ja 47Kohm vastus.

Meinaakko? Kun tuo menee vähän muhjuiseksikin käännellessä. Kuulostaa melkein siltä, että siellä olisi avittamassa buusteri, jota ei saa pois päältä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)