Aihe: Harjoitusohjelma
1 2
...And Justice For All
29.12.2005 20:14:02
Soittelen paljon suosikkini Iron Maidenin kappaleita, ja muuta heavya. Erityisesti melodiaa ja sooloja treenailen, kun ne ovat heikompi paikkani.
Nyt pitäisi keksiä harjoitusohjelma, semmoinen puolentunnin pituinen, jota voisi toistaa pari kertaa päivässä.

Onko kenelläkään ehdotusta itse hyväksi havaitsemastaan treenistä?
Mitä kannattaisi harjoitella, että kehittyisi erityisesti sooloissa?
Semmonen vakituinen ohjelma olisi mukava. Ehdotuksia?
"Muista poika, jos joku asia ei ensi yrittämällä onnistu, ei kannata yrittää uudestaan" -Homer Simpson
...And Justice For All
29.12.2005 20:19:21
En mä metronomia tarvitse, lähinnä sooloilun helpottamiseksi apua.
Komppailtua tulee usein liikaakin ja se puoli onkin ihan kiitettävästi kunnossa.
"Muista poika, jos joku asia ei ensi yrittämällä onnistu, ei kannata yrittää uudestaan" -Homer Simpson
Petrukki
29.12.2005 20:20:13
Hanki metronomi.

Joo. Nopeutta saat petrucci-harjoituksilla ja vasemman käden koordinaatio paranee Steve Vai -harjotuksilla :D. Itsekkin voisin tätä alkaa tekemään, taitoni kun on pysynyt paikoillaan kauan.
-Petrukki
wrshredder
29.12.2005 20:21:36
30min Dave Murray sooloja
30min Adrian Smith sooloja
2,5min Janick Gers (huonoja/tyhmiä) sooloja

:D
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Petrukki
29.12.2005 20:21:36
En mä metronomia tarvitse, lähinnä sooloilun helpottamiseksi apua.
Komppailtua tulee usein liikaakin ja se puoli onkin ihan kiitettävästi kunnossa.

Ööm. Metronomi on minun mielestä TÄRKEÄ sooloissa, eihän sitä muuten pysty tahdissa soittamaan. Komppailua ei voi KOSKAAN harkoitella liikaa!
-Petrukki
Pande
29.12.2005 20:25:29

Mitä kannattaisi harjoitella, että kehittyisi erityisesti sooloissa?

Phase 1. Collect Underpants
Phase 2. ????
Phase 3. Profit

Eiku,

Vaihe 1. Treenaa muiden soittajien hyviä sooloja, nimenomaan nuotti nuotilta pedanttisen tarkasti, solkkaamatta omaa paskaasi sekaan. Valitse sellaisia sooloja joissa havaitset treenaamisen arvoisia teknisiä ja/tai musiikillisia seikkoja.

Vaihe 2. Soita biisien päälle, ensin kunkin biisin laulu yms. melodiat haltuun, sitten vähitellen voit lisätä enemmän omaa tauhkaa lisukkeeksi.

Vaihe 3. Jälleen yksi uusi uljas makkaritiluttaja on syntynyt :)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
...And Justice For All
29.12.2005 21:11:12
No, ehdotuksia! Miten porukka täällä treenailee yleensä?
leijona
29.12.2005 21:18:21

Vedän vaan jotain omaa.Kuvittelen päässäni taustan ja sooloilen siihen päälle.
Eddie
29.12.2005 21:24:31

Pähkinänkuoressa oma metodini:

1) Hanki metronomi.
2) Keksi pikkauskuvio, joka on sulle vaikea soittaa.
3) Soita kuviota joka päivä vaikka puolen tunnin ajan, ja kehitystä tapahtuu.
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
wrshredder
29.12.2005 21:28:25

hoho..
sähkiksellä tulee yleensä (lue: aina) soiteltua niitä samoja impro tiluja/ skaala sahauksia,, ja jotain blues veiviä.
klassinen on sit vähä eri juttu. lähinnä asteikot läpi kerran ja sitten harjoiteltavien kappaleiden kimppuun. tosin nyt "lomailen" kitaran soitosta, armyn jälkeen jatkan taas ihan kybällä..
jos kiinnostaa.. plää .rölö
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Pande
29.12.2005 21:34:18 (muokattu 29.12.2005 21:42:02)

No uittu mikä toi mun posti sitten oli - on se kun ei paras metodi kelpaa?!!??!!111 :E

;)

Oikeasti, jos soitat omia kuvioitasi et kehity teknisesti lähimainkaan yhtälailla kun opetellessasi muiden vaikeita, EPÄMUKAVAN hankalia sooloja, totutellen sormesi ja aivosi uusiin asioihin. Improvisointi ja omien kuvioiden jauhaminen ei kehitä lähimainkaan niin paljon. Tietysti improvisointiakin pitää harjoitella, mutta sekin kehittyy parhaiten kun et anna sormien vaan mielen viedä (itse usein "soitan sormillani" ja sen kyllä myös kuulee soitostani - vaikka nyt viimeaikoina olen tehnyt aika hyvin siihen parannusta). Itse en nykyään juuri enää soita sähkökitaraa, mutta lähes kaikki tekninen kehitykseni on juuri muiden soittajien soolojen ja riffien kärsivällisen opiskelun ansiota.

Yksi hyväksi havaitsemani keino on myös säveltää omia harjoituskappaleita.

"Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work." -
-- Thomas Alva Edison
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
NeonKnight
29.12.2005 23:09:25 (muokattu 29.12.2005 23:10:52)

Pistän Casion syntikoista jonkun rumpukompin päälle, ja sitten improvisoiden sooloilen/riffittelen päälle. Harjoittelen myös soittamaan kokonaisia kappaleitakin tuolla tavoin(jotkut kohdat vaatii rumpujen osalta mielikuvitusta :)). Tuolla tavalla huomaa parhaiten, osaako vai eikö. Ja on siitä sitten helppo lähteä soittamaan niitä biisejä bändinkin kanssa. Ja omat biisit on varsin hyvä harjoitella tuolla tavoin, mielestäni...

EDIT: en osaa enää kirjoitaa.
oiva tumpeloinen
29.12.2005 23:42:34
Kun näytät koneen äärellä viihtyvän, niin ostappa itsellesi Guitar Pro.

Siinä on nopeusharjoittaja, johon voi laittaa aloitus- ja lopetustemmon sekä kuinka paljon homma nopeutuu joka kerta.

Siihen on helppo tehdä omia harjoituksia ja netti on täynnä valmiita sävellyksiä sille.

Eikä siinä vielä kaikki: Siinä on se kauan kaivattu metronomi samassa paketissa; kun soitat 1:1 sen mukana, niin varmasti pysyt biitissä.

Ei kestä kiittää..........=)
overthewall
30.12.2005 00:41:44
Soita vaan niitä biisejä levyjen mukana ja koita aina saada soolot kuulostamaan mahdollisimman paljon alkuperäisiltä.
wrshredder
30.12.2005 00:50:27
alat sahailemaan backing tracksien kanssa niiq minä kunhan pääsen kotio..
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
J_Mikkonen
30.12.2005 00:55:14
Noudatat Panden antamia ohjeita. Ja suosittelen että plokkaat jutut korvakuulolla, tabuista suoraan kopioiminen on sama kuin tekisit koulutehtävän copy/pastettamalla, syventymättä itse tekstiin. Alussa varmasti vaikeaa, mutta ajan myötä tuokin taito kehittyy.
Kauniisti soi blues.
Jucciz
30.12.2005 02:39:22
Ja tabuista soittaminen on sama kuin kaverisi tökkisi toisen kätesi sormia otelaudalle. Yhtä paljon joutuu miettimään itse soittamista ja yhtä paljon kasvaa ymmärryksesi kitarasta soittimena.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
wilzhu
30.12.2005 03:54:24
Linkit steve vai ja petrucci harjoituksiin?
Elämä Off.
friteerattu peruna
30.12.2005 11:30:21

Soita AC/DC sooloja. Niissä on paljon klassisia blueslickejä.
"Oh here's to my sweet Satan. The one whose path would make me sad, whose power is Satan.He'll give those with him 666, there was a little toolshed where he made us suffer, sad Satan"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)