kimmokel 04.12.2005 20:37:45 | |
---|
jassons |
goose 04.12.2005 22:58:17 | |
---|
http://www.thomann.de/thoiw3_nobels … sn=b657a6e9c6657c9238ea9daab792e897 En oo varma onko nä jo tullut jossain vaiheessa esille, mutta tollasia löyty pedaalien kiinnitykseen. Tollaset pystyy tietty itse tekemään puoli ilmaiseksi ja tarpeidensa mukaan. Joo reikäpellistä saa sivuleikkureilla tehtyä tuhat tommosta noiden neljän hinnalla. Ja pituuden voi itse valita. mm. Wahi tarvitsee vähän pidemmän pätkän ym.. Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. |
JakeScary 07.12.2005 18:50:17 | |
---|
lolol |
Laiskiainen 12.12.2005 00:02:07 | |
---|
Aihetta sivuten: Toimiiko efektit ennen vahvistinta, siis jos siinä ei ole efektiluuppia? Ajattelen nyt lähinnä delaytä, kompressoreita jne. Eli kannattaako ehdottomasti hankkia luupillinen vahvistin jos haluaa käyttää efektilautaa? |
goose 12.12.2005 08:06:45 | |
---|
Aihetta sivuten: Toimiiko efektit ennen vahvistinta, siis jos siinä ei ole efektiluuppia? Ajattelen nyt lähinnä delaytä, kompressoreita jne. Eli kannattaako ehdottomasti hankkia luupillinen vahvistin jos haluaa käyttää efektilautaa? Yleisesti voidaan sanoa, että kaikki efektit toimivat putkivahvistimen edessä, mutta transistoripeleissä saattaa modulaatiot ja kaiut toimia paremmin loopissa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Jos pärjää ilman looppia niin selviää pienemmällä johoruljanssilla. Putkivahvistimen edessä kaiutkin kuullostavat silti usein paremmalta kun loopissa. Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa.. |
Laiskiainen 12.12.2005 12:53:53 | |
---|
Yleisesti voidaan sanoa, että kaikki efektit toimivat putkivahvistimen edessä... Putkivahvistimen edessä kaiutkin kuullostavat silti usein paremmalta kun loopissa. Tuon juuri halusin kuulla! Eikun Oranki tilaukseen ;) |
Exhausted 12.12.2005 13:59:07 (muokattu 12.12.2005 14:03:01) | |
---|
Pointti on enemmänkin siinä, että vahvistimessa särö generoidaan lähinnä etuasteessa. Efektilenkki on linkki etuasteen ja pääteasteen välillä. Tämä siis mahdollistaa efektien asettamisen vahvistinsärön jälkeen. Mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä, onko kyseessä putki- vai trankkuvahvistin. Sen sijaan, jos käyttää pelkästään pedaalista tulevaa säröä niin efektit voi huoletta pistää suoraan vahvistimen eteen ja säätää efektien järjestyksen pedaalien paikkoja vaihtamalla. Efektilenkillä on lisäksi se funktio, että se on yleensä linjatasoinen ja sopii täten räkkiprosessoreille. Joidenkin efektien luonne muuttuu sen mukaan, ovatko ne ennen vai jälkeen säröä. Esimerkiksi boosti/eq-pedaalit lisäävät särön määrää ollessaan ennen säröä, mutta volumea ollessaan särön jälkeen. Modulaatioefektit kuten flanger ja phaser erottuvat selvemmin särön jälkeen, mutta toisaalta useimmiten riittää ennen säröä saatava hieman epämääräisempi efekti. Delay on hieman ongelmallisempi tapaus. Perinteisellä tavalla se toimii särön jälkeen ollessaan, särön edessä taas sen luonne muuttuu. Delay ei enää erotu omana kaikunaan, vaan sekoittuu kitaran soitettuihin kieliin. Tämän vuoksi ennen säröä olevaa delaytä voi hyvin käyttää tavallaan virheiden peittämiseen. Sen sijaan ongelmana voivat olla tasot, kun särö kompressoi delayn häntöjä aika radikaalisti. Cleanille signaalille säädetty delay voi olla häiritsevän lujalla särön kanssa ja toisinpäin. Näissä jutuissa ei ole mitään selviä sääntöjä. Paras asettelu selviää kokeilemalla. Ainoat auktoriteetit ovat omat korvat ja setupin käytännöllisyys/rajoitteet. |
Laiskiainen 12.12.2005 20:04:45 (muokattu 12.12.2005 20:05:30) | |
---|
Sen sijaan, jos käyttää pelkästään pedaalista tulevaa säröä niin efektit voi huoletta pistää suoraan vahvistimen eteen ja säätää efektien järjestyksen pedaalien paikkoja vaihtamalla... Joidenkin efektien luonne muuttuu sen mukaan, ovatko ne ennen vai jälkeen säröä. ...Delay on hieman ongelmallisempi tapaus. Perinteisellä tavalla se toimii särön jälkeen ollessaan, särön edessä taas sen luonne muuttuu. Mikä sitten olisi parempi tapa saada tilan tuntua/kaikua ilman luuppia? Olin jo melkein päättänyt Orangen rockerin hankkia ja sen eteen laittaisin TS7:n ja hankkisin jonkilaisen delaypedaalin. Nyt en oikein tiedä enää. e:typo |
Exhausted 12.12.2005 20:08:31 | |
---|
Kyllä sellaista efektimäistä delayta voi käyttää särön edessäkin, mutta ei sillä esim. sooloihin oikein saa sellaista kalliollasoittamiskaikua, kuulostaa ennemmästi vain siltä että joku toinen soittaisi samaa sooloa vähän jäljessä samaan vahvariin, niin että jotkut sävelet riitautuu toistensa kanssa ja vahvistimen säröytyminen muuttuu. Ja reverb ei oikein toimi särön edessä muuta kuin häröilyihin |
meitu 14.12.2005 13:20:37 | |
---|
Sainpa Thomannilta tilaamani efektilaudan tänään, omakuvassani se näkyy. Ne jotka soittaa, ne tietää. |
meitu 18.12.2005 12:45:16 | |
---|
Ne jotka soittaa, ne tietää. |
Jetking 21.12.2005 21:08:30 | |
---|
olen aloittanut vähän alle neljä kuukautta sitten kitaransoiton ja pitäisi ostaa säröpedaali alle satasella eli alle satasen säröpedaalien aateliston luettelo olisi paikallaan. Itse olen miettinyt bossin metal zone mt-2 sekä ibanezin sm7 smashboxia, olisi hyvä saada noista myös jotai kommenttia |
Jaava 23.12.2005 18:27:35 | |
---|
Jos vetelet semmosta perus metallia nii tuo metal zone on ihan aatelia. Nu-metalliin se ei ehkä sovi. Kuitenkin ehkä suosittelisin bossin ds-1 distortionia koska jos olet vasta hetken soittanut, niin musatyylisi varmaan hakee vielä vähän itseään ja ds-1 on vähän venyvämpi vekotin. Itseäni harmittaa etten heti alkuun ostanut bossin sd-1 super overdriveä, mutta se ei ehkä ihan perushevivempele ole. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Joel Harald 26.12.2005 22:05:56 | |
---|
Noniin, valmistuihan se vihdoinkin. Yhtä efektiä vielä haetaan Behringerin tilalle mutta kyllä se tästä kun kerkeää jotain rakentaa. Salkku on perus alumiinisalkku, löysin varastosta, ku joskus pienenä ostin sellaisen. Muokkailin sen saranoita siten, että luukun saa irti kun sen kääntää sopivaan asentoon. Ohuemman puoliskon pohjalle laitoin vanerin, ja siihen sitten efektit kiinni. Efektit kiinnitin Bilteman halvalla tarranauhalla. Ihan hyvin tuntuisi sekin toimivan Biltemasta huolimatta. Johdotus on myös halpisosastoa, Sssnaken 15cm piuhoja. Muuntaja on SP-Elektroniikan reguloitu virtalähde. Ei nyt ihan Mascot mutta ei hurise silti ja hyvin pelaa. Signaalitie: Vox Wah-klooni -> Tubescreamer 808 -klooni -> Korg DT10 -> Behringer UC-100 -> vahvistin. Kuva: http://personal.inet.fi/koti/joelpirttimaa/kamat/pedalboard.jpgOstetaan telecasterin kaulamikki. |
Petrukki 28.12.2005 23:31:52 (muokattu 28.12.2005 23:32:21) | |
---|
Ajattelin itselleni tehdä/teettää pedalboardin ja olisi pari kysymystä. 1) Kuinka kalliitta ovat Thomanilla teetetyt? 2) Saako mistään ääninäytteitä efekteistä? Kun en tiedä mitä efektejä tarvitsisin, ainakin wah ja särö. -Petrukki |
Exhausted 29.12.2005 00:57:12 | |
---|
Ajattelin itselleni tehdä/teettää pedalboardin ... en tiedä mitä efektejä tarvitsisin mietihän nyt vielä kerran |
Yorek 29.12.2005 11:39:00 (muokattu 17.01.2006 09:24:25) | |
---|
Kaikki pedaalit ja muuntajat eivät vain ole noin hyvin tehtyjä, väärä polarisaatio saattaa tehdä pahaa jälkeä. Miten se nyt olikaan tuon Big Muff pi:n kanssa, tarvitseeko 1Spot polarisaatioadapterin? EDIT ei tarvinnut (eikä vaurioitunut kokeilussa). It was only rock'n roll. |
mietihän nyt vielä kerran Tajusit väärin (ja se oli mun moka). Tarkoitin, ettei osa noista nimistä sano mulle yhtikäs mitään. Siksi noita ääninäytteitä hain. -Petrukki |
Reddie 29.12.2005 19:18:48 | |
---|
Tajusit väärin (ja se oli mun moka). Tarkoitin, ettei osa noista nimistä sano mulle yhtikäs mitään. Siksi noita ääninäytteitä hain. Melkeen joka valmistajan sivulta löytyy klippejä niitten efekteistä. Jos siis tarkoitit että tiedät miltä efektit mitä haluat kuullostavat, mutta et tiedä niitten nimiä, niin kipaise vaikka tänne: http://www.line6.com/tonecore/ Line6sen ToneCore-mallisto kattaa aika monet efektit, ja sieltä löytyy helposti klippejä niin sieltä kuuntelemaan. Mutta kartoita TARKKAAN ensiksi mitä haluat lautaasi laittaa ja missä järjestyksessä. Sen jälkeen oikeasti hanki ne efektit ja vasta sitten rupea miettimään että miten ne saisi lautaan taiottua. |
Exhausted 29.12.2005 20:29:36 | |
---|
Tajusit väärin (ja se oli mun moka). Tarkoitin, ettei osa noista nimistä sano mulle yhtikäs mitään. Siksi noita ääninäytteitä hain. jos et tiedä millainen ääni vaikka flangerista lähtee niin tuskinpa tarvitset sitä |