En tiedä kuuluuko asiani oikeastaan tänne aloittelijoiden palstalle mutta menköön, olen sen verran nysvä. Ongelmana on teräskielisen akustiseni ylä-e, joka särisee painattaessa kolmannestatoista välistä (tällöin se lisäksi kuulostaa samalta kuin painaisi 14:sta). Muutoin e-kieli soi kuten pitääkin niin alempaa kuin ylempää, eikä toistenkaan kielten kanssa ole ongelmia. Soitin ja kysyin apua kitaristikaveriltani, joka ei tosin osannut sanoa asiaan oikein mitään. Homma korjaantunee kieltä vaihtamalla mutta laitanpa ongelmani tänne ihan piruittain, jos vaikka joku on kokeneempi tietää, mistä juttu ihan _oikeasti_ saattaisi kiikastaa (kaula menossa poikki tms. mukavaa). Kaverini neuvo oli roudata koko kitara huoltoon, mutta onko se todella tarpeen? Kuka osaa sanoa? Siemennestettä ja skorpionia, por favor. |
JMP71 29.12.2005 18:29:34 | |
---|
Kuulostaa siltä että 14.nauha on kohollaan. Katso kitaran kaulaa pituussuunnassa, näyttääkö siltä että nauha olisi kohollaan? Jos et itse saa selvää, näytä jollekkin kokeneella kitaristikaverille tai vie kitarankorjaajalle joka osaa sanoa mitä tehdä. Alkoholi lyhentää ihmisen ikää, mutta toisaalta ehtii nähdä kaksin verroin. -K.Palsa- |
zodoff 29.12.2005 19:02:45 | |
---|
Kuulostaa siltä että 14.nauha on kohollaan. Katso kitaran kaulaa pituussuunnassa, näyttääkö siltä että nauha olisi kohollaan? Jos et itse saa selvää, näytä jollekkin kokeneella kitaristikaverille tai vie kitarankorjaajalle joka osaa sanoa mitä tehdä. Ei näytä olevan kohollaan. No, vien sitten korjaajalle asti, ehkä se on viisainta. Kiitosta ripeästä vastauksesta. Siemennestettä ja skorpionia, por favor. |
poppamies 30.12.2005 00:02:41 | |
---|
Kuulostaa siltä että 14.nauha on kohollaan. Katso kitaran kaulaa pituussuunnassa, näyttääkö siltä että nauha olisi kohollaan? Jos et itse saa selvää, näytä jollekkin kokeneella kitaristikaverille tai vie kitarankorjaajalle joka osaa sanoa mitä tehdä. Ei välttämättä ole koholla mutta tuo 14 nauhan paikka on yleensä siinä missä kaulaliitos sijaitsee. Pahimmassa tapauksessa kaulaan tulee pieni taite siihen kohtaan kun rakenteet antaa pikkasen periksi. Asin saa yleensä kyllä hoidettua hiomalla kaikki nauhat 13:sta ylöspäin. Vie korjaajalle. G-strings are for strippers |
weelie 30.12.2005 10:33:53 | |
---|
Niin katso onko kaulan ja rungon liitoksessa otelauta "kohollaan". Eli siis onko 14. jälkeen kaula eri kulmassa kuin ennen tuota 14. Hyvin yleistä akustisissa. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |