Ou Zei 15.01.2005 19:45:51 | |
---|
"Nikotuksessa (singultus) eli hikassa pallea supistuu ärsytyksen seurauksena äkillisesti ja tahattomasti.." ( www.tiede.fi) Itselle tuli tänään hikka ja rupesin selvittämään, että mitä siinä oikeastaan tapahtuu. Kun hikassa kerran pallea supistuu tahattomasti, niin pystyykö laulaja vaikuttamaan hikkaansa jotenkin tehokkaammin kuin muut, kun kerta tuo pallean hallitseminen on olennaista laulettaessa oikealla tekniikalla? Itse ku en tuota syvähengitystä aivan haltsaa, niin en ainakaan vielä ole saanut hikkaa loppumaan ilman vettä :) |
jussimus 15.01.2005 20:10:57 | |
---|
Itse saan hikan pois välittömästi tekemällä seuraavasti: vedän vaan keuhkot ihan täyteen ilmaa, ja pidätän hengitystä tässä tilassa niin kauan, että tunnen estäneeni seuraavan hikkauksen tulon. Jotenki sillai. Onnistuu joka kerta. |
nikomati 16.01.2005 17:05:07 | |
---|
1 olut kiitos. "Lokkeja on maailmassa liikaa..." |
LNA 17.01.2005 10:10:10 | |
---|
Mahdottoman hyvän keinon arvoisa laulunopettajani minulle paljasti tuossa viime tunnilla, kun valittelin samaa asiaa. Hikan ärsykepiste on ilmeisestikin kurkun takaseinässä. Juominen auttaa, hengityksen pidättäminen auttaa, mutta tehokkainta ovat nämä yhdessä. Ota seitsemän (7) pientä kulausta (miel. vettä) peräkkäin ilman, että hengität välissä (onnistuu myös syljellä, jos runsas eritys). Kikka on se, että joka kerta niellessäsi käännät pääsi takakenoon niin, että juoma helpoimmin "raapii" ja stimuloi kurkun takaosaa. Pitäisi auttaa. Ainakaan ei ole pettänyt nyt jo kolmasti kokeiltuani. Toinen älyttömän hyvä on se, että joku lupaa antaa sinulle kympin, jos vielä hikkaat. Loppuu kuin seinään. You have 13 hours in which to solve this Labyrinth.. |
Ou Zei 17.01.2005 11:58:14 | |
---|
tehokkainta ovat nämä yhdessä. Hmm, kuulostaa lupaavalta, täytyy ruveta odottamaan seuraavaa hikkaa :) Eipä siihen sit taida mitään sen kummempia poppakonsteja laulajilla olla? Nestettä tuntuvat nekin tarvitsevan... 1 olut No tämä nyt auttaa ainakin jos sen juo yhdellä kulauksella ;) |
kay 17.01.2005 13:31:12 | |
---|
Kaikkea sitä koulussa oppii: Hengittämällä palleaa on hankala hallita, sillä pallea ei ole kokonaan tahdonalainen lihas. Itseasiassa keskiosa siitä ei ole lihasta ollenkaan. Pallea kiinnittyy reunoistaan alimpien kylkiluiden kohdalle ja tällöin sitä voi yrittää hallita vatsa-, selkä- ja kylkivälilihaksilla, mutta joku koulukunta on sitä mieltä että heti kun keuhkot ovat saaneet tarpeeksi ilmaa ja sisäänhengitys loppuu, pallea palautuu takaisin lepoasentoon (keskiosa ylös) ennen vatsalihasten yms. palautumista sisäänpäin uloshengityksen myötä. Tiedä häntä, en ole omin silmin nähnyt. Laulajaystävät sanovat että syvähengitys ja sen pidätys auttaa, itse en juuri hikkaile niin ei ole ollut tarpeen miettiä. |
simiha 21.01.2005 12:05:04 | |
---|
Tää keino ei ole ainakaan mulla kertaakaan pettänyt: Juo vettä väärinpäin, eli lasin takareuna suuhun ja kumarrut eteenpäin niin paljon että vesi valuu suuhun. Kannattaa siis seistä, kun tätä yrittää. Siitä kun lasillisen vedät, niin hikka on poissa. Plussana vielä mielenkiintonen kokemus ja ympärillä olevien ihmetys! Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS) |
insight 22.01.2005 17:22:48 (muokattu 22.01.2005 17:24:05) | |
---|
Mä en tiedä miten erityisesti laulaja poistaa hikan, mutta tää pätee yleensä jokaiseen. Puhaltamalla ilmanpainetta nenään siten, että pitää nenästä kiinni eli ettei ilma pääse ulos, eihän sitä painetta sinne muuten saisikaan =) Korvat voi olla kanssa hyvä tukkia, ettei paine pistä huippaamaan. Mulla on tohonkin hassu "käsiote" molemmilla käsillä. Pikkurilleillä nenä kii ja peukalot korviin =) Huvittavan näköistä, mutta toimii, jos tajuaa idean. Toimii paremmin mun mielestä kuin noi edellämainitut. Kokeiltu juttu =) Niin lisään vielä, että sitä painetta pitää pitää jonkin aikaa yllä. Toihan on vähän sama konsti, kuin hengityksen pidättäminen, mutta toi paine antaa lisätehoa eikä tohon tarvita vettä. |
pkhlo 24.01.2005 00:09:10 | |
---|
Juo vettä väärinpäin, eli lasin takareuna suuhun ja kumarrut eteenpäin niin paljon että vesi valuu suuhun. Kannattaa siis seistä, kun tätä yrittää. Siitä kun lasillisen vedät, niin hikka on poissa. Plussana vielä mielenkiintonen kokemus ja ympärillä olevien ihmetys! Olen neuvonut tuon keinon kaikille, jotka ovat kysyneet. Jokaikisellä on auttanut. Heti. Suosittelen. Heti Pastilli?
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
Another Life 04.08.2005 01:33:31 | |
---|
Tää on satavarma: Kaverin siskon poikaystävä kerto. Ota lasi, ja juomaa, ihan sama mitä, mieluiten olutta;), ja ota siitä maailman pieimpiä huikkia, koko lasi loppuun. Etkä anna hikan tulla. Eli huikka, nielaus, huikka, nielaus... Et pidä pitkiä taukoja, niin pitkijä, että voit nielaista. Vanha aihe, mutta jollekkin toiselle varmaan hyvä, ettei uutta kiskaa tarvitse aloittaa. |
Lux 04.08.2005 05:38:07 | |
---|
Toinen älyttömän hyvä on se, että joku lupaa antaa sinulle kympin, jos vielä hikkaat. Loppuu kuin seinään. Saat LNA kympin jos nyt heti hikkaat! :) Pelästyttäminenkin tuntuu toimivan. Kyse lienee myös siitä, mihin keinoon uskoo. Itse en ole ikinä uskonut tuohon veden juontiin lasin väärästä reunasta, siksi se ei ole kai koskaan minuun tepsinytkään.
vapaus veljeys vandalismi |
LNA 04.08.2005 14:05:13 (muokattu 04.08.2005 14:05:35) | |
---|
Saat LNA kympin jos nyt heti hikkaat! :) *hik* E: Oho se ei nyt ollut kai ihan heti.. Epruu sä näit etten mä ollu kirjautuneena.. Älä vanno mitään; helvetistä Itään kuljetaan.
Tahdon täältä pois.. Parempaan maailmaan. |
insight 04.08.2005 16:06:30 | |
---|
Äijät trollaa! Vaadin bannia :p |
Lux 10.08.2005 13:56:37 | |
---|
Äijät trollaa! Vaadin bannia :p Saat banaanin. Silläkin lähtee hikka, jos osaa. vapaus veljeys vandalismi |
tähtivaeltaja 11.08.2005 02:25:25 | |
---|
Miten laulaja poistaa hikan? "Ihan hyvin" |
Mrezzye 13.08.2005 22:39:42 | |
---|
Vaimo on sanonut, että parhaiten auttaa Bacardi-paukku. En ole itse kokeillut, kun en juuri moisesta vaivasta kärsi. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
MYY MULLE UNIVERSE! |
Turenki,Texas 27.12.2005 02:09:48 | |
---|
Tää keino ei ole ainakaan mulla kertaakaan pettänyt: Juo vettä väärinpäin, eli lasin takareuna suuhun ja kumarrut eteenpäin niin paljon että vesi valuu suuhun. Kannattaa siis seistä, kun tätä yrittää. Siitä kun lasillisen vedät, niin hikka on poissa. Plussana vielä mielenkiintonen kokemus ja ympärillä olevien ihmetys! :) Niin ja Tommy Shannon on se esikuva ellei Cisse Häkkistä lasketa |
Veikko 28.12.2005 05:26:53 | |
---|
Jääpaloja suuhun. Sitten antaa niiden sulaa siellä kaikessa rauhassa. Tälläinen poppakonsti mulle on kerrottu ja on ollut ihan toimiva. Bono Estente! |
Juo lasillinen kylmää vettä pidättäen hengitystä. Auttaa aina. |
Cocktus 28.12.2005 22:52:00 | |
---|
Mulla harvemmin on hikka. Jos sellainen tulee niin se kestää vain pienen hetken. Vesilasillinen poistaa sen välittömästi. Minulla ei ole myöskään ollut pää koskaan kipeä. Taidan olla ihmelapsi. |