marlboro 27.12.2005 16:11:41 | |
---|
On siunaantunut tuttava piiriin noita helkkarin hyvä saundisia vanhoja putkivahvistimia ja oon ajatellut äänittää bassoa semmoisen läpi omalla pajallani. Tuli vaan mieleen että jos haluan äänittää basson suoraan putkivahvistimesta pöytään, niin miten se kannattaisi liittää. Ottaisinko DI-boxin läpi toisesta kaiutin lähdöstä vai kuinka? Näissä vanhemmissa kun ei ole noita DI-lähtöjä. Pelottaa että kuormittaa väärin tuota herkkää ikäloppua putkivahvistin, kun ei tiedä mimmoisen kuorman tuo mikseri ja tietsi aiheuttaa tuon normaalin 8 ohmin kaapin lisäksi. Hyvä pokeri korvaa 10 vuoden koulutuksen |
Mikael 27.12.2005 16:14:45 | |
---|
Mikset äänitä mikillä? Iso osa tollasen vehkeen soundia on se kaiutin. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
marlboro 27.12.2005 16:21:21 | |
---|
Meinasin äänittää mikillä ja suoraan vahvistimesta Hyvä pokeri korvaa 10 vuoden koulutuksen |
askomiko 27.12.2005 17:24:00 (muokattu 27.12.2005 17:25:00) | |
---|
Keinokuorma ja sen linjalähdöstä pöytään. Muuten nousee toimintasavuja sieltä sun täältä. Mutta parempi lienee äänittää suoraan bassosta pöytään ja vahvari mikillä. Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin. |
marlboro 27.12.2005 17:47:36 | |
---|
Mutta parempi lienee äänittää suoraan bassosta pöytään ja vahvari mikillä. Mutta kun nyt nimen omaan haluaisin äänittää tän putkinupin linjasta, enkä pelata perus ratkaisulla: bassokitara suoraan linjaan. Kyseessä on tyyliseikka, ja haluaisin vähän eri saundia kuin noin joka toisella demolla ;-) Mutta tuo keinokuorma idis on hyvä, sitä mietin itsekkin, ainoa vaan että ne maksaa niin pirusti. Hyvä pokeri korvaa 10 vuoden koulutuksen |
Juu. Tarkemmin mietittynä sehän voipi kuulostaa varsin hyvältä. Kitaraa otin joskus Marshall JMP:n kanssa mikkien lisäksi keinokuorman linjalähdöstä ja se toimi varsin kivasti, ja bassolle se soundi sopisi ehkä vielä mukavammin. Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin. |
Roberto 27.12.2005 21:58:46 (muokattu 27.12.2005 22:01:08) | |
---|
Mutta tuo keinokuorma idis on hyvä, sitä mietin itsekkin, ainoa vaan että ne maksaa niin pirusti. Niitä valkoisia klönttejä vaan kolvaat muutaman kimppaan, ei maksa paljoa. Täytyy kysyä duunikaverilta mikä niitten nimi olikaan.. edit: tehovastuksia sarjaan siis, ja ohmihommat plussan ja miikan väliin riittävin watein |
kivi 28.12.2005 00:29:14 | |
---|
Hughes & Kettner myy sellaista laitetta kuin Red Box, sen voi turvallisin mielin laittaa vahvistimen ja kaapin väliin, tai vaikka kaiuttimen terminaaleihin hauenleuoilla tuomaan sitä linjasoundia. Toinen kysymys sitten on, tarvitseeko linjasoundia välttämättä ottaa vahvistimen jälkeen? Mä olen alkanut yhä enemmän kallistua siihen, että sellainen kuivana suoraan kitarasta (ja erityisesti bassosta) oleva linjasoundi jonka saa laittamalla DI-boksin ennen ensimmäistäkään efektipurkkia tai vahvistinta, on just se millä sessiot pelastetaan. Sen voi joko re-ampata oikealla vahvistimella tai ajaa Ampfarmiin, Gearboxiin tai vastaavaan ja hakea siitä jus se biisiin tarvittava särmä - kunhan joukossa on oikeitakin soittimia, niin yksi keinotekoinen ei ainakaan haittaa... |
Einherjar 28.12.2005 00:55:17 | |
---|
Eikös tuon vahvistimen jälkeen-vaihtoehdon pysty myös toteuttamaan niin, että laittaa vaan raakasti dirkkapoksin nupin ja kaapin väliin? Onkos kukaan kokeillut putkivermeellä? Trankulla se ainakin onnistuu. Monet boksien valmistajat ainakin tuntuu ilmoittelevan 3000w kestoa tuotteillensa.. |
kivi 28.12.2005 01:05:30 | |
---|
Eikös tuon vahvistimen jälkeen-vaihtoehdon pysty myös toteuttamaan niin, että laittaa vaan raakasti dirkkapoksin nupin ja kaapin väliin? Onkos kukaan kokeillut putkivermeellä? Trankulla se ainakin onnistuu. Monet boksien valmistajat ainakin tuntuu ilmoittelevan 3000w kestoa tuotteillensa.. En lähtis kokeilemaan millävaan DI-boksilla. Toi H&K Redbox on tehty juuri tuohon, ja on ainakin mun tietooni ainoa joka toimii noin. Jos boksi ei kestäkään, palaa vahvistin. Sitä riskiä ei kannata ottaa. |
PIM 28.12.2005 08:30:07 | |
---|
En lähtis kokeilemaan millävaan DI-boksilla. Toi H&K Redbox on tehty juuri tuohon, ja on ainakin mun tietooni ainoa joka toimii noin.9 Noh noh, kyllä mulla toimii Koch LoadBox ja Palmerin PGA-04 tuossa käytössä myöskin. Kitarasetissä mulla on marsun perässä ensin Palmer ja siitä piuha PA:han ja Palmerin kaiutinlähdössä LB, jossa vaimennusta 95% ja siitä piuha kaappiin. Voi huoletta pitää marsusta nupit kaakossa eikä me kuulo. Tuossa Palmerissa on sisäinen keinokuorma eli ei tarvi kaappia perässä jos haluu vaan linjasignaalin ulos, mutta siinä ei ole mitään vaimennusominaisuutta eli ääntä joko syntyy tai ei synny riippuen siitä on kaappi perässä vai ei. Mutta mitä niitä vanhoja romuja säälimään, tossa mun 35v Marsussa nupit ollu kaakossa viimeset kolme vuotta. Pitää vaan huolen että putket on kunnossa ja kuormaa perässä niin kyllä pitäis kestää. Siihen aikaa ne tehtiin kestämään. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
kivi 28.12.2005 12:07:48 | |
---|
Noh noh, kyllä mulla toimii Koch LoadBox ja Palmerin PGA-04 tuossa käytössä myöskin. Eiks ne oo keinokuormia eikä tavallisia di-bokseja? Di-boksien kestävyydestä siis oli kyse, keinokuormia kyllä on useampaa lajia. Einherjar on kyllä ammattilainen, mutta pikkasen kiinnostais tietää, mikä boksi on kestänyt trankkuvahvistimen perässä - Countryman? BBS? Behringer? Kympin LEEM? - ja oliko aktiivi vai passiivi, ja mitä tapahtuu jos ei Ground Lift olekaan painettuna alas? Ei niin että epäilisin, kyseessä on vain uusi tieto jota kenties saattais tarvita piankin... |
Einherjar 29.12.2005 16:31:51 | |
---|
...kiinnostais tietää, mikä boksi on kestänyt trankkuvahvistimen perässä - Countryman? BBS? Behringer? Kympin LEEM? - ja oliko aktiivi vai passiivi, ja mitä tapahtuu jos ei Ground Lift olekaan painettuna alas? Kiirettä pitää, mutta kirjoitellaan nyt jotain: Ensikosketus tehtiin BSS:n aktiivipurkilla, mutta Behringerin aktiivi todettiin myös toimivaksi. Signaali kuljeteltiin vahvarin outista boksiin ja sieltä jatkettiin linkin kautta kaappiin. Tuo link-kytkentähän pitäisi olla, kaiken jären mukaan, joka boksissa linkitetty suoraan inputtiin. Signaalitien pitäisi sen puolesta siis turvattu, eikä groundliftit jne vaikuta mitenkään sen toimintaan, vaan toimivat pelkästään xlr-lähtöön. Kannattaa sitten huomata, että sieltä vahvarista voi tulla melkosen paljon tavaraa, eli pädit pitää laitella boksista päälle. Nuo redboksit sun muut on siis (minun kaiveluiden perusteella) periaatteessa ihan perusdirkkoja, mutta niissä on sen perustekniikan lisäksi pienimuotoinen 4x12"-kaappimallinnus sisäänrakenneltuna. |
PIM 29.12.2005 16:33:48 | |
---|
Nuo redboksit sun muut on siis (minun kaiveluiden perusteella) periaatteessa ihan perusdirkkoja, mutta niissä on sen perustekniikan lisäksi pienimuotoinen 4x12"-kaappimallinnus sisäänrakenneltuna. Eli joku eq filtteri leikkaamassa bassopäätä ja diskantteja? ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
randombass 29.12.2005 17:40:29 | |
---|
Onkos teistä kokeneemmista kukaan ikinä äänittänyt bassoa vain pelkästään mikillä? Olen saanut sellaisen käsityksen, että linjan kautta äänitys tehdään siksi, että saataisiin kunnolla alapäätä mukaan. Mielestäni basso kuulostaa kuitenkin parhaimmalta silloin kun se kuulostaa bassoKITARALTA (vrt. 60-70-luvun soundit). |
varakeef 29.12.2005 17:47:10 | |
---|
Onkos teistä kokeneemmista kukaan ikinä äänittänyt bassoa vain pelkästään mikillä? Olen saanut sellaisen käsityksen, että linjan kautta äänitys tehdään siksi, että saataisiin kunnolla alapäätä mukaan. Mielestäni basso kuulostaa kuitenkin parhaimmalta silloin kun se kuulostaa bassoKITARALTA (vrt. 60-70-luvun soundit). Toissailtana tehtiin rautalankatrioa ja bassostyrkkari mikitettiin pelkällä 58:lla jostain kolmenkymmenen sentin päästä - plus tietysti kaikki se mikä vuoti rumpumikkeihin (kaksi laajakalvoista, basarimikki) ja kitarastyrkkareiden edessä oleviin viisseiskoihin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
koopop 29.12.2005 20:49:29 | |
---|
meidän Avalon U5 DI-boksi ottaa sisään 400w kaiutinsignaalia.. |
hannu666 29.12.2005 23:03:54 (muokattu 29.12.2005 23:04:17) | |
---|
Älä hyvä mies laita DI.boksia kaiutinlähtöön,voipi käydä hassusti. Ehdoton vaihtoehto olis sulle keinokuorma, maksaa paljon joo, siksipä tein sellaisen itse, laitan kaavan sulle jos kiinnostaa. Siihen ei oikeestaan tuu paljoa muuta ku 4kpl tehovastuksia, jäähdytinlevy ja siihen tuuletin, trankku ja pari konkkaa. (sellanen jossa tuuletin vastuksille toimii siis kaiutinulostulosta saamalla virralla) Hintaa vehkeelle tulee varmasti vajaat 50E. En muista tarkkaan. |
Teijo K. 29.12.2005 23:14:25 | |
---|
Tästä tulikin mieleen kun yksi basistinplanttu laittoi keikalla vahvistimen kaiutinlähdöstä DI-boksin kautta mikseriin, vähän laitteli itse piuhoja kiinni. "Miksi tämä särisee tälleen?" Senjälkeen olen aina muistanut käydä tarkistamassa basson kytkennät jos olen ollut miksaamassa. Munsta. |
lurkki 29.12.2005 23:28:01 | |
---|
meidän Avalon U5 DI-boksi ottaa sisään 400w kaiutinsignaalia.. Asia ei ole aivan yksiselitteinen... Mikä sen 400W inputin impedanssi on? Ja miksi sitä pitää käyttää Huom! kaiutinelementin kanssa? Kaiutinsignaalin voi kytkeä huoletta 3megaohmin kuormaan, kaiuttimen toimiessa "keinokuormana" ;-) Saundikaan ei kärsi yhtään koska vahvistimen sovitus on oikea. Kaikesta päätellen sen laitteen tehonkesto ei ole 400W vaan linjassa voi kulkea sitä suuruusluokkaa olevia signaaleja. 400W 4ohmiin ... eikös siitä tule 0,3mW 3megaohmiin? "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |