Aihe: Aina jotain puuttuu
1
SirElwood
27.12.2005 07:12:42
Tilanne: Sunnuntai-iltapäivä, pari tuntia ylimääräistä aikaa, netistä löytyy kiinnostava efektipedaali tms. Loistavaa, kolvi kuumenemaan ja osia kaapeista ja laatikoista keräämään. Sitten tulee se kaiken latistava *perkele*. Joku yksittäinen nippeli puuttuu, eikä hommasta tule sittenkään mitään. Yleensä vielä joku semmoinen osa minkä korvaaminen on hankalaa tai lähes mahdotonta. Joku IC-piiri, Ge-transistori, vipukytkin tms.

Kuulostaako tutulta? Jos vastasit kyllä, on aika pohtia ongelmaan ratkaisua. Mitä komponentteja aktiivisen harrastajan kannattaa pitää jemmassa? Vastuksia, transistoreja, kondensaattoreita? Hankitko itse osat projekti kerrallaan, vai pyritkö varautumaan mahdollisimman hyvin öisiin ideoihin? Haalitko osia vanhoista laitteista? Kuinka kattava on romulaatikkosi? Miten itse olet ratkaissut tämän "aina jotain puuttuu" ongelman? Hankitko ehkäpä paljon edullisia osia kokeiluja varten, jotka sitten voi vaihtaa myöhemmin parempiin?

Ideoita, ajatuksia ja keskustelua.

Ja ettei kenellekään jää epäselväksi, minua tämä ongelma vaivaa aina. Seitsemän passiivisen ja kolmen aktiivisen harrastusvuoden aikana on yhtä ja toista kertynyt nurkkiin, mutta aina jotain puuttuu. :)
zepeteus
27.12.2005 12:16:28
Tuttuahan tuo on, vaikka mitä voisi rakentaa, vaan eipä voikaan kun juuri SE osa puuttuu.

Itse olen kerännyt vuosien varrella jonkinmoisen miljoonalaatikon. Purkamalla vanhoja laitteita ja varastoimalla projektien ylimääräiset tai vaihtoehtoiset osat se on kasvanut melkeinpä huomaamatta. Vastusvarasto on kaikenkattava ja konkkia löytyy myös melkoisesti, elkoja en juuri erikseen varastoi. Erilaisia katkaisijoitakin on kertynyt, samoin kuin tolkuton määrä piuhaa. Harvinaisempia piirejä ei juuri löydy, muutama projekti on seisonut koska ei näytä aina tulevan edes tilaamalla. Minulla on tosin etuna, että läheltä löytyy kaveri jonka osavarasto on suorastaan massiivinen, joten hätäapu on usein lähellä.

Yleensä aloitan uudet projektit olemassaolevilla osilla, mutta viimeistelyyn tarvitaan useimmiten uusia tilauksia. Esimerkiksi erilaisia potikoita ja etenkään koteloita ei oikein osaa etukäteen varastoida, pitää tilata tarpeen mukaan.
gasser
27.12.2005 14:23:55
Vuosien varrella on tullut purettua melkoinen määrä kaikkea putkiradioista tietokoneisiin. Oon hamsteri, eli mitään en heitä pois, joten vielä ei ole tullut sitä tilannetta, etteikö osia löytyisi. Vaarivainaa ja faija korjailivat aikanaan mm. telkkareita, joten osa komponenteista on käyttämättömiä suoraan 50-60 luvulta. Koteloita sais tosin olla enemmän ja kytkimiä myös.
M oon niin kova jätkä, et en ees seiso omien sanojen takana. I'm rexpekt, junou!?
ninos
27.12.2005 15:22:03

Onneksi on isäpapan vanha komponenttilaukku täällä huoneessa :) sieltä jos jotain jää uupumaan niin voin aina kahmaista.

Yleensä siis tilaan osat varta vasten johonkin projektiin, mutta välillä jos on helppokin projekti niin varastosta vaan etsimään. Myös vanhoista laitteista kolvailen irti jos jotain jää uupumaan :P kierrätys kunniaan sanon minä.
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)