Aihe: reeni vinkkejä
1 2
kuu-ukkeli
26.12.2005 23:25:46
huomenna sitten ostan sen kauan odotetun basson, mutta ekoille "tunneille" menen vasta joskus keväällä. Minkäslaisia treeni ohjeita antaisitte ja mihin nettisivuihin(suom)/kirjoihin kannattaisi tutustua, jos kannattaa..?
tupac
27.12.2005 10:50:58

Musta ainaki on hirveen tärkeää oppia kuulemaan basso kappaleessa ja sen jälkeen alkaa hahmottaan kuvioita,eikä sitte kannata alkaa kovin vaikeesta vaan mahdollisimman yxinkertasta esim.AC/DC ja sen jälkeen toistoa, toistoa.......
Ihme Basisti
27.12.2005 11:16:56 (muokattu 27.12.2005 11:18:57)
Pyydän jo nyt anteeksi turhan pitkästä kirjoituksesta, mutta here we go..

Tekniikkaan: Peter Murray; Essential Bass Technique (ite en löytäny musakaupoista tätä, niin tilasin sen osoitteesta http://www.bookplus.fi/product.php?&isbn=0634032674 ; ikävä puoli oli vaan, että toimitus kestää kahdesta kolmeen viikkoon)

Nuotteihin: Ed Friedland; Bass Method 1-3 (ihan hyvä, kunhan vaan unohtaa kirjan antamat sormitukset ja käyttää "yksi-sormi-per-väli" -tekniikkaa (one-finger-per-fret = OFPF))

Yllä olevat kirjat siis ainoita soittokirjoja mitkä omistan (toistaiseksi), joten objektiivisuudesta ei ole tietoakaan. Ja molemmat on englanniksi.

Ja koska basso on fyysisesti kuitenkin aika haastava, niin tässä muutama otelautakäden harjoitus:

Voima:
Metronomi kuuteenkymppiin (jos ei metronomia ole, niin kannattaa joka tapauksessa hankkia, mutta tässä toimii kellon sekuntiviisari metronomina), mukava paikka otelaudalta soittaa ja sitten tekemään seuraavaa:
Eliggäs pull-offeja (esim. 1-sormi (etusormi) ja 4-sormi (pikkurilli) johonkin väleihin ja 1-sormi pysyy paikallaan, kun 4-sormi painaa kieltä ja sitä soitetaan ja sitten vetää kieltä niin, että 1-sormen painama ääni soi) siihen malliin, että ekana 1- ja 2-sormi, sitten 1 ja 3, 1 ja 4, 2 ja 3, 2 ja 4 ja vikana 3 ja 4. Näin alottaen G-kieleltä ja siirtyen D, A ja E.
(Osoitteesta http://www.warwickbass.com/basssurvival101/lesson_18pulloffs.htm pöllitty harjoitus; muutenkin tuolta http://www.warwickbass.com/basssurvival101/ -soitteesta löytyy hyviä harjoituksia)

Sormikoordinaatio (Tämä siis itsekehitetty, joten tieteellistä pätevyyttä ei testattu, mutta allekirjoittaneella ainakin toimii):
Tehään vanhasta kunnon 1-2-3-4-4-3-2-1 -harjoituksesta (aloitetaan soittaminen E-kieleltä 1. välistä 1-2-3-4 -sormituksella ja jatketaan G-kielelle asti käyden kaikki kielet läpi. Kun saavutaan G-kielelle, niin sormitus menee 4-3-2-1 ja 4-sormi aloittaa 5. välistä. Tästä taas E-kielelle asti ja taas mennään yksi väli eteenpäin) pieni mukaelma, että jokaisen sormen välissä soitetaan vapaa kieli eli siis sormitus: 1-0-2-0-3-0-4-0 ja 0-4-0-3-0-2-0-1.

Siinä nyt on jonkin verran settii, millä luulis pääsevän alkuun. Onnea vaan muuten soittimen valinnasta; basisteista on aina pulaa joten kysyntää luulisi löytyvän.
Muistakaa vaan harjoittelussa, että ekana vaan niin maan perkeleen hitaasti kaikki treenit keskittyen puhtauteen yms.
Kysykää vaan sitten _kun_ jokin jäi epäselväksi kirjoittamassani.

Edit: Joo musakaupoissakin on joulun jälkeisiä alennuksia, mutta en oikein usko alennusten ulottuvan soittokirjoihin.
Basso on melodinen rytmisoitin. Withered Within
JukkaPena
27.12.2005 12:07:00
Kannattaa hankkia semmosia nuotteja joissa ei oo tabulatuureja vaan oppii siis lukee nuotteja. Tabulatuurit on mun mielestä roskaa, nuotinlukutaitoa arvostetaan enemmän ja siitä on itelle hyötyä. Ne sormitukset tjsp. jotka tabulatuurit antaa on jonkun tekemiä, mutta noi sormitukset ym. kannattaa opetella tekee itse niin syntyy itselle parempi systeemi.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
chief
27.12.2005 12:17:37 (muokattu 27.12.2005 12:20:21)
Kannattaa hankkia semmosia nuotteja joissa ei oo tabulatuureja vaan oppii siis lukee nuotteja. Tabulatuurit on mun mielestä roskaa, nuotinlukutaitoa arvostetaan enemmän ja siitä on itelle hyötyä. Ne sormitukset tjsp. jotka tabulatuurit antaa on jonkun tekemiä, mutta noi sormitukset ym. kannattaa opetella tekee itse niin syntyy itselle parempi systeemi.

Ei toi ihan noinkaan ole. Itse aloitin soittoharrastukseni sahaamalla metallicaa kitaralla liian nopeesti tabulatuureista opettelemalla. Se on ihan kiinni siitä mitä tarvitsee. Tärkeintä on et soittaa vaan. Nyt mä opettelen nuotteja kun niitä tarvitsen.
"It's the ear, not the gear. "
Wil-J
27.12.2005 12:35:31
Ei toi ihan noinkaan ole. Itse aloitin soittoharrastukseni sahaamalla metallicaa kitaralla liian nopeesti tabulatuureista opettelemalla. Se on ihan kiinni siitä mitä tarvitsee. Tärkeintä on et soittaa vaan. Nyt mä opettelen nuotteja kun niitä tarvitsen.

Joo toimii homma noinkin, mutta helpoin tapa opetella on se että alkaa ihan perusteista ja teorian hallinnasta. Toki se on tylsää, mutta järkevintä.
I'm your mama, I'm your daddy, I'm that nigga in the alley.
Johannes_t
27.12.2005 17:42:03

Joo toimii homma noinkin, mutta helpoin tapa opetella on se että alkaa ihan perusteista ja teorian hallinnasta. Toki se on tylsää, mutta järkevintä.

Perustele. On kuitenkin niin uusi ja todella harvinainen ilmiö, että esimerkkejä kehiin...
Wil-J
27.12.2005 17:51:24
Perustele. On kuitenkin niin uusi ja todella harvinainen ilmiö, että esimerkkejä kehiin...

No riippuu tietenkin mihin pyrkii, mutta siis jos haluaa suvereenisti osata soittaa nuoteista ja pystyä soittamaan mitä vaan musiikkityyliä yms. niin on perusteet oltava jykevästi kunnossa. Ja kun perusteet ovat hallussa, voi alkaa soittaa jotain marginiaalijuttuja ja kikkailla enempi. Mun mielestä tuo on ehdottomasti tehokkain tapa opetella soittamaan. Se että alkaa soiton sahaamalla liian nopeasti = perse edellä puuhun tekniikka.

Vai mitä sä tarkoitit?
chief
27.12.2005 18:17:23 (muokattu 27.12.2005 18:24:49)
No riippuu tietenkin mihin pyrkii, mutta siis jos haluaa suvereenisti osata soittaa nuoteista ja pystyä soittamaan mitä vaan musiikkityyliä yms. niin on perusteet oltava jykevästi kunnossa. Ja kun perusteet ovat hallussa, voi alkaa soittaa jotain marginiaalijuttuja ja kikkailla enempi. Mun mielestä tuo on ehdottomasti tehokkain tapa opetella soittamaan. Se että alkaa soiton sahaamalla liian nopeasti = perse edellä puuhun tekniikka.

Vai mitä sä tarkoitit?

Se että osaa soittaa suvereenisti nuoteista on ihan eri asia kuin että pystyy soittamaan monenlaista musiikkia. Koitappa panna joku suvereenisti nuoteista soittava klasariheebo soittamaan rokkia. Ei välttämättä taitu jossei tunne sitä musiikkia oikeasti läpikotaisin.

Musiikin kuuntelulla on mun mielestä paljon suurempi rooli soittamisen opettelussa. Tosin, itse olen opetellut soittamaan lähinnä kuuntelemalla, enkä oikein tiedä miten homma ois toiminu jos alusta asti oisin opetellu nuottienlukua ja teoriaa.

Nuottien ja teorian opettelu ei oo mikään maailman vaikein homma. Jos osaa jo soittaa musiikkia niin se on ihan helppoa. Mäkin oon noita nuotteja aina sillon tällön kyllä vähän katellu ja hyvä niitäkin on osata, mutta ei nuotinlukutaito ole mikään välttämätön edellytys soittaa musiikkia.

EDIT: Vielä niitä treenivinkkejä. Kuuntele paljon musiikkia ja yritä kuunnella erityisesti bassolinjoja ja soittaa niitä itse perässä. Lisäksi voi sitten hankkia myös joitain soitonoppaita vaikkapa kirjastosta lainaksi. Tai sitten vaikka tuolta: http://www.adamnitti.com/lessons.shtml
Wil-J
27.12.2005 18:25:39 (muokattu 27.12.2005 18:32:38)
Se että osaa soittaa suvereenisti nuoteista on ihan eri asia kuin että pystyy soittamaan monenlaista musiikkia. Koitappa panna joku suvereenisti nuoteista soittava klasariheebo soittamaan rokkia. Ei välttämättä taitu jossei tunne sitä musiikkia oikeasti läpikotaisin.

Musiikin kuuntelulla on mun mielestä paljon suurempi rooli soittamisen opettelussa. Tosin, itse olen opetellut soittamaan lähinnä kuuntelemalla, enkä oikein tiedä miten homma ois toiminu jos alusta asti oisin opetellu nuottienlukua ja teoriaa.

Nuottien ja teorian opettelu ei oo mikään maailman vaikein homma. Jos osaa jo soittaa musiikkia niin se on ihan helppoa. Mäkin oon noita nuotteja aina sillon tällön kyllä vähän katellu ja hyvä niitäkin on osata, mutta ei nuotinlukutaito ole mikään välttämätön edellytys soittaa musiikkia.

Jätit täysin huomiotta sen että en missään vaiheessa väittänytkään että PELKÄSTÄÄN nuottien ja teorian opettelu riittää. Ne vain ovat mitä parhain apuväline musiikissa. Ja en tarkoittanut että se että pystyy soittamaan kaikenöaista musiikkia ja osaa lukea nuotteja kulkevat välttämättä käsikädessä. Ne olivat kaksi eri asiaa samassa lauseessa.

Niin ja mun mielestä myös musiikin perusteisiin kuuluu se että tutustuu musiikin historiaan ja kuuntelee monenlaista musiikkia ynnämuuta.
chief
27.12.2005 18:34:57
Jätit täysin huomiotta sen että en missään vaiheessa väittänytkään että PELKÄSTÄÄN nuottien ja teorian opettelu riittää. Ne vain ovat mitä parhain apuväline musiikissa.

Jaa. Kuitenkin painotit niitä aika voimakkaasti.

Mun mielestä ei voi oikein sanoa mikä on kenellekin helpoin tapa. Kukin opettelee omalla tavallaan. Mutta et sä väärässä ole. Ainakaan kokonaan.
Wil-J
27.12.2005 18:36:20
Jaa. Kuitenkin painotit niitä aika voimakkaasti.

Mun mielestä ei voi oikein sanoa mikä on kenellekin helpoin tapa. Kukin opettelee omalla tavallaan. Mutta et sä väärässä ole. Ainakaan kokonaan.

Joo. Huomaan kyllä että esitin asian todella epäselvästi ja jännästi painotettuna. Nojuu.
chief
27.12.2005 18:37:08
Niin ja mun mielestä myös musiikin perusteisiin kuuluu se että tutustuu musiikin historiaan ja kuuntelee monenlaista musiikkia ynnämuuta.

No oisit heti sanonu. Tommonen "perusteet" on kuitenkin aika laaja käsite.
chief
27.12.2005 18:39:05
Joo. Huomaan kyllä että esitin asian todella epäselvästi ja jännästi painotettuna. Nojuu.

Sattuuhan noita. Piis vaan.
Wil-J
27.12.2005 18:39:09
No oisit heti sanonu. Tommonen "perusteet" on kuitenkin aika laaja käsite.

Joo, pahoittelen epäselvyyttäni! Siis käsitykseni perusteista on ilmeisen laaja. Sen takia varmaan tuntuukin että en niitä hallitse :)
hemmo
27.12.2005 18:41:00

Sen takia varmaan tuntuukin että en niitä hallitse :)

Siksi lienet inttiin harjottelemaan. 8-)

Mä vaan skulaan. Emmä mitään kelaa.
"Oot hullu haalija" -hellasärö.
Wil-J
27.12.2005 18:42:29
Siksi lienet inttiin harjottelemaan. 8-)

Niin juuri! :S

Mä vaan skulaan. Emmä mitään kelaa.

Tohon se mullakin on meinannut viimeaikoina lipsua.
bize
27.12.2005 19:20:32
Asteikot otelaudan matkalta ja Beatlesin hitit vaikka ens alkuun. :)
kuu-ukkeli
05.01.2006 20:21:29
lisää vinkekjä kaivataan..;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)