Ziggy Bubba 26.12.2005 18:15:45 (muokattu 26.12.2005 18:15:53) | |
---|
Ei millään pahalla, mutta jos noin kauan on soittanut eikä saatana saa kitaraa edes vireeseen niin on jossain jotain vikaa kyllä. Mä ihmettelen miten jengi yleensä saa niitä kieliä poikki. Multa ei ole katkennut yhtäkään sen jälkeen kun myin karmean aloittelukitarani (törkeä Vantage) pois... vaikka bendailtua tulee suht reippaasti ja vireitä vaihdeltua. Onkohan porukalla kitaroissa vikaa vai missä? www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! |
McNulty 26.12.2005 18:40:52 | |
---|
Kitarateknikon hommaat itelles, niin ei tartte murehtia tuollasista :) Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk! |
KaRa 26.12.2005 18:51:23 (muokattu 26.12.2005 18:51:41) | |
---|
No kyllä tuon vireeseen saan. Tuo kitara on vaan niin paska (sori) että mikään ei onnistu. Mutta minkäs teet, parempaa täytyy vaan odotella. Ja en tosiaan soita mitään paranöidejä. Teinixien hommaa sellatteet.. ei, ei minun hommaani. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Jucciz 26.12.2005 19:17:53 | |
---|
Ja en tosiaan soita mitään paranöidejä. Teinixien hommaa sellatteet.. ei, ei minun hommaani. Enemmän Bodomit ja ja DT:t on teinixien hommaa. Paranoid on sentään kunnon heviä. Tai kunnon hevin ajalta. :) |
Hornanturska 26.12.2005 19:24:18 | |
---|
Ja en tosiaan soita mitään paranöidejä. Teinixien hommaa sellatteet.. ei, ei minun hommaani. Teinixit soittaa finnTROLLIA! :) |
Hank Marvin_ 26.12.2005 19:41:29 | |
---|
Jos soittaja ei saa edes soitintansa vireeseen niin kannattaa vaihtaa alaa...!! Ja jos osaa pistää kunnolla kielet paikoilleen niin ne pitää vireensä ja ei tule sellaista tunnetta et kohta katkeaa...!! Ja jos ostaa 10 ernie ballsit niin ei katkea... |
KaRa 26.12.2005 19:46:46 (muokattu 26.12.2005 19:47:10) | |
---|
Jos soittaja ei saa edes soitintansa vireeseen niin kannattaa vaihtaa alaa...!! Ja jos osaa pistää kunnolla kielet paikoilleen niin ne pitää vireensä ja ei tule sellaista tunnetta et kohta katkeaa...!! Ja jos ostaa 10 ernie ballsit niin ei katkea... Vaihda itte. Olen oikealla alalla. Sen kertoo jo se, että mulle nousee kuume jos olen pari päivää ilman kitaraa (melke oikeasti). ja kyllä nyt rupean saamaan vireseen ihan korvakuulolta. Kun vaan uskalsin kiristää, mulla vaan oli jääny kammo niihin, kun parina peräkkäisenä kertana joskus oli viiltäny sormrmet auki... Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Kyllä itteakin joskus hirvittää. Tapanani on, että en viritä suoraan viimeiseen asti kireälle. Aluksi D-vireeseen, soittelua ja venyttelyä, että asettuvat about kohilleen ja sitten vasta E:hen. Settinä flatwound 13-56 punotulla g:llä. Alle 11-setit tuntuu sormiini melkoisilta partateriltä, ne pelottaa mua. M oon niin kova jätkä, et en ees seiso omien sanojen takana. I'm rexpekt, junou!? |
KaRa 26.12.2005 19:57:10 | |
---|
Alle 11-setit tuntuu sormiini melkoisilta partateriltä, ne pelottaa mua. Luit ajatukseni. Ja minulle sopii muutenkin paremmin paksummat kielet... Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Hank Marvin_ 26.12.2005 21:13:35 | |
---|
Mut eihän kieliä koskaan pistetä suoraan vireeseen...! Ensin niitä pitää vähä venytellä ja antaa olla...!! |
Ukko 26.12.2005 21:26:21 | |
---|
Mut eihän kieliä koskaan pistetä suoraan vireeseen...! Ensin niitä pitää vähä venytellä ja antaa olla...!! No niinhän se on. Kielet ensin paikoilleen ja oikeaan vireeseen. Sitten venytellään ja vanutellaan ja painellaan vibrankampea edestakaisin. Sitten taas viritellään ja venytellään ja vanutellaan ja......... |
KaRa 26.12.2005 21:26:42 | |
---|
Minulla on tapana ensin kielien laiton jälkeen venytellä niitä, jonka jälkeen pistän suunnilleen vireeseen, venyttelen, ja sitten pistän vielä vireeseen. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
kuriken 26.12.2005 21:52:19 | |
---|
Minulla on tapana ensin kielien laiton jälkeen venytellä niitä, jonka jälkeen pistän suunnilleen vireeseen, venyttelen, ja sitten pistän vielä vireeseen. Meikä kun vaihtaa kitaraan uuden setin, laitan heti aluksi kylmän raa-asti kitaran n. F-F# vireen paikkeille. Sitten bendailen venyttelen ja rääkkään kieliä että venyy jonkin aikaa. Kun ovat riittävästi venyneet, viritän E vireeseen ja alan soittamaan. 11 setti on minulle aika paksu E vireeseen. Kuten moni onkin jo täällä ehdottanut, kannattaa kokeilla 09 tai 10 settiä. Kielet tuntuvat paljon löysemmiltä niin tuskin tulee samanlaista kammoa virittäessä. Mutta jos olet soittaessa tottunut jäykempään tatsiin, voi olla vaikea omaksua löysempiä kieliä. Mutta tosiaankin jotkut tykkää eri paksuisista kielistä. Minun yksi kaveri käyttää myös 11 settiä E vireessä. Niin, ja mikä on se kitara mikä sulla on ja jota häpeät niin ettet viitsi kertoa? :) Jos vain olisi aikaa...........,.. |
Mustikkamuffinssi 26.12.2005 22:05:24 | |
---|
Mä soitan tuon paksusella setillä C:stä=). Vois olla se 9-46 tai 9-42 aika sopiva setti jos meinaat E-vireessä soittaa. Olen minäkin muutaman kielen saanu virittäessä poikki, mutta ne olikin D'addarioita. Ei noin ohuella setillä voi soittaa mistään vireestä. Nehän menee sormesta läpi nuo ohuemmat kielet. E-vireessä 0.11 ja 0.12 on oikein sopivia settejä. Mieluusti ala-E noin 0.60. Don't forget, kids... The faster you download, the bigger your penis is. |
McNulty 26.12.2005 22:08:13 (muokattu 26.12.2005 22:12:02) | |
---|
Minulla on tässä sylissä just C# vireessä oleva skeba ja hyvin toimii 10-52 setillä missä punottu G-kieli. Meikäläisellä on hyväksi havaittu (ainakin itselle) nyrkkisääntö: E ja Eb vireissä -> 9-46 D ja Db (siis C#) vireissä -> 10-52 punotulla G:llä Tuon alemmaksi en viritä, en ainakaan 6-kielistä ja baritonista en niin tykkää ja seiskaa en omista (ainakaan vielä) :) Ei noin ohuella setillä voi soittaa mistään vireestä. Nehän menee sormesta läpi nuo ohuemmat kielet. Sinulla on väärin säädetty kitara... omissa skeboissani noita kieliä ei tarvitse kauhealla voimalla painaa, vaan lähes hipaisu riittää. Niin... ja jos soittaa riittävän kauan, sormien päät kovettuvat eikä ohutkaan kieli tunnu missään. Suurin ongelma onkin siinä että joku SRV ei varmaan huomaisi edes soittavansa 9-setin kielillä :) Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
Jag 26.12.2005 22:13:47 | |
---|
Tietysti noitten kielien paksuuteen vaikuttaa myös kaulan skaala. Esim. 24´´skaalaisessa kitarassa 11-setti E vireeseen on ihan normaali. (siis kieltethän ovat yhtäpaksuja kaikilla skaaloilla, mutta niiden "jäykkyys" vaihtelee. Hölmösti sanottu) "Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo) |
KaRa 26.12.2005 22:16:22 (muokattu 26.12.2005 22:17:45) | |
---|
Niin, ja mikä on se kitara mikä sulla on ja jota häpeät niin ettet viitsi kertoa? :) Coxx tällähetkellä (22 skaalanen). Harmittaa suunnatomasti, että menin myymään Ibanez Artcoreni pois... noh alkuvuodesta voin ostaa Fender Strato Usan :) Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Mustikkamuffinssi 26.12.2005 22:19:47 | |
---|
Minulla on tässä sylissä just C# vireessä oleva skeba ja hyvin toimii 10-52 setillä missä punottu G-kieli. Meikäläisellä on hyväksi havaittu (ainakin itselle) nyrkkisääntö: E ja Eb vireissä -> 9-46 D ja Db (siis C#) vireissä -> 10-52 punotulla G:llä Tuon alemmaksi en viritä, en ainakaan 6-kielistä ja baritonista en niin tykkää ja seiskaa en omista (ainakaan vielä) :)
Sinulla on väärin säädetty kitara... omissa skeboissani noita kieliä ei tarvitse kauhealla voimalla painaa, vaan lähes hipaisu riittää. Niin... ja jos soittaa riittävän kauan, sormien päät kovettuvat eikä ohutkaan kieli tunnu missään. Suurin ongelma onkin siinä että joku SRV ei varmaan huomaisi edes soittavansa 9-setin kielillä :) Tuo sormesta läpi meno-juttu oli semmoinen vitsin tynkä. Lähinnä juttu on siinä, että on se aika eri tuntuista bendata 0.11:sta kun 0.09:llä. Itse tykkään paksumpien kielien soittotuntumasta. Siinä tietää soittavansa. Ja kuullostaa nuo paksummat alapään kieletkin erilaisilta kuin ohuet. Näihin kielen paksuus-juttuihin vaikuttaa tietenkin myös kitaran skaala. Don't forget, kids... The faster you download, the bigger your penis is. |
McNulty 26.12.2005 22:40:22 | |
---|
Tuo sormesta läpi meno-juttu oli semmoinen vitsin tynkä. Lähinnä juttu on siinä, että on se aika eri tuntuista bendata 0.11:sta kun 0.09:llä. Itse tykkään paksumpien kielien soittotuntumasta. Siinä tietää soittavansa. Ja kuullostaa nuo paksummat alapään kieletkin erilaisilta kuin ohuet. Näihin kielen paksuus-juttuihin vaikuttaa tietenkin myös kitaran skaala. Jep, vitsillä minäkin tuon heitin. (see myhiö @ the end) Soittotuntuma on tosiaan erilainen ja alapään kuulostelu on ehkä enemmän voitolla akustisesti kuin sähköskebassa... sillä vahvistimen läpi tuutattuna 8-settikin saadaan kuulostamaan jykevältä ja rankalta. Makuasioita tietenkin kaikki kieli- ja virehässäkät. Sillä kannattaa soittaa mikä tuntuu parhaimmalta itselleen ja mikä kuulostaa hyvältä. Eikös Dick Dale soittele .014 tai .015 setillä? Ja SRV:llä tais olla .013 käytössä myöskin kera 25,5" skaalaisen Fender Stratocasterin. Meikäläistä kyllä hirvittäis jotain Ibanezia tai Jacksonia/Charvelia virittää E-vireeseen jollain .013 setillä, ihan jo ohuen kaulan ja kaularaudan puolesta :) Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
KaRa 26.12.2005 22:44:19 | |
---|
Nyt täytyy myöntää, että olen hitusen pihalla, että mikä sopii mihinkin. Olisko jotain nyrkkisääntöä, minkä paksusta minkälaisiin skaaloihin tai jotain. jotain yleistä. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |