Aihe: Apua! Onko koneeni entinen?!
1 2
Dreameater
24.12.2005 01:48:10 (muokattu 24.12.2005 01:59:30)
PC on ollut nyt pari päivää putkeen päällä, ja tänään kone tuntui vähän takkuilevan. Sitten alkoi ongelmat:

-Päivitin ensin AntiVir ohjelman. Asennuksessa tapahtui virhe, eikä koko AntiVir auennut sen jälkeen. Hain netistä uuden, poistin vanhan ja asensin uuden. Skannasin C-aseman. En kylläkään tiedä tekikö se sitä loppuun asti, kun oli hävinnyt kuvaruudulta.

-Yritin käyttää Virheentarkistusta (scan disk). Tuli viesti, että virheitä ei voi tarkistaa nyt. Tarkistetaanko uudelleenkäynnistyksessä. Valitsin kyllä, mutten käynnistänyt PC:tä uudelleen.
- Aloin eheyttää C-asemaa (50% oli pirsoutunut..)
-tässä välissä keskytin eheytyksen ja käytin kaikenlaisia ohjlemia, kuten ad-awarea, msn, internet, guitar prota.

- Jatkoin eheytystä, klikkaamalaa ''jatka'', ja eheytin koko aseman.

- yritin avata America's Army -peliä. Tuli Critical Error:

Build AmericasArmy_Build_2004-06-01_02.01.01

pla pla pla

General protection fault!

- Käynnistin koneen uudelleen. Levyntarkistus lähti jonkin ajan päästä liikkeelle ja joka kohdassa luki:
Tiedostolohko ***** on lukukelvoton. (* = 5-numeroinen luku)

Välillä luki myös että
Poistetaan vahingoittunut määritetietue 128, ".
tiedostolohkosta *****

tai
poistetaan määriteluettelon merkintä

lopulta
tiedostontarkistus suoritettu

sitten muutaman kerran vielä
poistetaan yhteydetön tiedosto tietuelohko *****.

Ja sitten koko homma pysähtyi siihen.
Painoin resettiä, ja skippasin Levyntarkistuksen joka yritti taas käynnistyä.
Nyt jotkut ohjelmat toimii jotkut ei. En hirveesti uskalla kokeilla. En pysty esim. polttamaan kuvia CD:lle, kun saan ilmoituksen Caching of files failed

Lisäksi widows lähti hakemaan netistä päivityksiä ja homma päättyi yhtä tylysti:
Seuraavien päivityksiä ei asennettu: Windows xp-päivitys (KB898461)

Mitä nyt kannattaa tehdä? Onko kovalevy rikki vai mikä? Kyllä pistää mielen matalaksi :_( Jos joku osaa auttaa nii kiitti tuhannesti!
-septimisti-
24.12.2005 03:04:58 (muokattu 24.12.2005 03:07:41)
Ihan aluksi todettakoon että en mä oikeasti näistä ymmärrä mitään. Eikä kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos selitän itsestäänselvyyksiä. Kokemuksesta tosin tiedän, että rationaalinen ajattelu kärsii kärsii samaa tahtia kun vitutuskäyrä kasvaa näiden koneiden kanssa tapellessa.

Ota mahdollisimman pikaisesti kaikki tärkeät tiedostot jotenkin talteen. Lähetä ne vaikka itsellesi sähköpostissa, jos et saa cd:lle poltettua. Hyvin herkästi tollasessa tilanteessa koneen toimina rapistuu rapistumistaan ja kohta ei toimi enää mikään.

En sen enempää osaa sanoa onko kovalevy paskana, vai onko windows ja rekisteri saaneet itsensä ihan solmuun. Windowsin uudelleenasennus tuskin kyllä auttaa. Saattaa käydä niin että joudut vähintään formatoimaan koko paskan. Siinäpä joulun pyhiksi puhdetta. Hyvät joulut muuten.
kuriken
24.12.2005 07:52:58
Jeps. Kannattaa ottaa backupit kuten septimisti sanoi. Ei tuo tilanne ole kuitenkaan kovin kriittinen. Jos kovalevy on todella vanha niin taitaa olla aivan normaalia sen hajoaminen. Käy kaupassa ostamassa uusi kovalevy. Niille kun on aina käyttöä, eikä ole liian kalliita nykyään. Asennat uudelle kovalevylle windowsin uudestaan ja sitten alat selvittelemään ja skannailemaan vanhaa kovoa pystyykö sitä vielä käyttämään. Jos siinä on vain muutamia "bad sektoreita" niin käsittääkseni toimivia osia pystyy kuitenkin alustamaan ja käyttämään aivan normaalisti.

Ei maailma tuohon kaadu. Hyvvää joulua!
Jos vain olisi aikaa...........,..
Dreameater
24.12.2005 11:27:00 (muokattu 24.12.2005 12:19:05)
Kiitos paljon!

Oon jotain valokuvia saanut nyt CD:lle, pitää vielä yrittää taistella niitten kanssa. Onko mitään muita varmuuskopioita mitä mun pitäis ottaa, haluamieni tiedostojen lisäksi? Onko jotain semmosia kokonaisvaltaisia varmuuskopioita jotka tallentaa kaikkea tärkeää tietoa, millä voisi myöhemmin palauttaa kaikennäköistä? En tiedä asiasta mitään.

Tää kovalevy on 2 vuotta vanha.

Joku sano että kovalevyn valmistajan kotisivuilta, vois saada jotain skannereita, joilla saattaa saada levyntarkistuksen toimimaan.

E: nyt tulikin mieleen että paripäivää sitten huiskuttelin pölyhuiskaa tuossa tuulettimen suulla oiskohan staattinen sähkö tehnyt tuhojaan. Kyllä pitää olla tyhmä.............
E: windowsin ohjeissa höpötetään varmuuskopiointiohjelmasta, mutta eipä löydy meikäläisen järjestelmätyökaluista.

Hyvää joulua!
dewil
24.12.2005 13:17:13

Etpä ole ainoa, jolta on defragmentointi korruptoinu kovalevyn.
veljelläni sattui juuri noin hiljattain. Sinne meinasi mennä vuosien
graafiset duunit, mutta onneksi hän sai pelastettua suurimman osan tiedoista jollain
reparointisoftalla, joka ruksutti kovalevyä eheäksi vaivaisen viikon verran.

Backup Backup Backup Backup Backup Backup Backup Backup Backup Backup Backup
Parinsadan gigan ulkoisen kovalevyn saa nykyään reilulla huntilla ;)
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
wrshredder
24.12.2005 13:33:28
mulla on sellanen fiilis että se ongelma on enemmänkin tuossa käyttiksessä eikä kovossa.,
joten kun oot ne kopiot ottanu niin se levyn formatointi ja wind. uudelleenasennus kannattaisi varmaan ensin koklata ennenkuin ostat uuden kovalevyn. eihän siinä mitään häviäkään ;)

hyviä jouluja!
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Dreameater
24.12.2005 14:52:55 (muokattu 24.12.2005 15:00:02)
Etpä ole ainoa, jolta on defragmentointi korruptoinu kovalevyn.
Ai toi eheytys vai? damn
Nyt kun kokeilee eheytystä niin se sanoo että scan diskiä pitäis pikaisesti käyttää, mutta kun se ei pysty tekemään sitä.

wind. uudelleenasennus kannattaisi varmaan ensin koklata

Jep, tuota vois kohta yrittää. Nyt alkaa olla valokuvat ja muut tärketä jutut CD:llä. Hitsi kun tässä on roudailtu tavaroita ja kaikki PC:n opukset ja CD:t on tipotiessään. Voiko Windowsin asennus-CD:n jotenkin tehdä windowsissa? Niin että lopputuloksena olisi taas laillinen Windows. Kylläpä pitääkin olla.......
wrshredder
24.12.2005 17:16:50
Jep, tuota vois kohta yrittää. Nyt alkaa olla valokuvat ja muut tärketä jutut CD:llä. Hitsi kun tässä on roudailtu tavaroita ja kaikki PC:n opukset ja CD:t on tipotiessään. Voiko Windowsin asennus-CD:n jotenkin tehdä windowsissa? Niin että lopputuloksena olisi taas laillinen Windows. Kylläpä pitääkin olla.......

Hmm,, enpä oikein tiedä kun itselläni ei windousia ole ,mutta luulen ,että ei. ja jos saisitkin tehtyä niin tarttisit sen salasanajutskan mikä tulee sen paketin mukana.. :/
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Klezberg
24.12.2005 17:26:01

Ai toi eheytys vai? damn
Nyt kun kokeilee eheytystä niin se sanoo että scan diskiä pitäis pikaisesti käyttää, mutta kun se ei pysty tekemään sitä.

Koeta nyt vaan pikimmiten ajaa se scandisk. Jos levyllä on jotain sekaisin, se on ensimmäinen asia hoitaa. Scandiskia ei voi ajaa samalla kun muut ohjelmat pyörivät, kun ne koko ajan muuttavat mitä levyllä on. Siksi se laitetaan ajettavaksi uudelleenkäynnistyksessä. Siis laita se päälle ja käynnistä uudelleen. Eheytys voi auttaa jos kone on pahasti hidastunut, mutta jos kone on sekaisin niin unohda eheytys.

Jos kone on hidastunut, niin syynä voi olla myös että sinne on kertynyt kaikkea turhaa ohjelmaa pysyvästi ajoon. Niitä voi poistella ja sulkea mutta silloin on hyvä tietää mitä tekee.
Dreameater
24.12.2005 20:09:37
tarttisit sen salasanajutskan mikä tulee sen paketin mukana.. :/

ainii... dääm.

Koeta nyt vaan pikimmiten ajaa se scandisk--

Se tosiaan sanoo, että "Levyn tarkistus ei onnistunut, koska levyä ei saatu yksityiskäyttöön." ja ehdottaa sitten ajoittamista uudelleenkäynnistyksen yhteyteen.

Olen kokeillut sulkea kaikki ohjelmat, ja aina tulee tuo teksti. Olen kokeillu myös uudelleenkäynnistyksen yhteydessä, ja silloin tulee pitkä liuta "Tiedostolohko ***** on lukukelvoton." -tekstejä.

En usko että tähän on mitään kertynyt, olen pitänyt hyvin yksinkertaisena tän homman je kone on pyörinyt kuin unelma. Yhtäkkiä rupes piiputtamaan. Useimmat valikot pyörii hyvin mutta esim. Omat videotiedostot hädintuskin aukeavat ollenkaan, muista ongelmista puhumattakaan.

SEMMONEN TULI mieleen että mulla on ehkä kuukauden ollut työpöydällä semmonen hurl niminen tiedosto, ja sitä ei pysty poistamaan. Tuli muistaakseni kun yritin ladata joltain kotisivulta jotain streaming musiikkia, ja se lataus epäonnistui. Kun yrittää poistaa tulee aina ilomoitus: Lähde tai kohdetiedosto voivat olla käytössä. Voiko olla että joku ohjelma pyörii taustalla kokoajan, ja scan disk ei siitä syystä pysty toimimaan?
Klezberg
24.12.2005 21:23:00

Se tosiaan sanoo, että "Levyn tarkistus ei onnistunut, koska levyä ei saatu yksityiskäyttöön." ja ehdottaa sitten ajoittamista uudelleenkäynnistyksen yhteyteen.

Niin se sanookin, koska siellä aina pyörii kymmeniä prosesseja vaikket tekisi itse mitään. Siksi scandiskin voi ajaa vain uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.

Olen kokeillut sulkea kaikki ohjelmat, ja aina tulee tuo teksti. Olen kokeillu myös uudelleenkäynnistyksen yhteydessä, ja silloin tulee pitkä liuta "Tiedostolohko ***** on lukukelvoton." -tekstejä.

Tuo on huonompi juttu. Viittaisi kyllä siihen että kiintolevyssä on tosiaan vikaa. Jos siitä on kysymys, niin siirrät talteen kaikki omat tiedostot mitä saat. Sitten uusi kiintolevy ja windowsin palautus tai asennus. Ja siihen tarvitset ne mukana tulleet cd:t ja tunnukset. Tätä ei tietenkään kannata ruveta tekemään ennen kuin kaikki muu on kokeiltu. Ja ainahan voi ostaa uuden windowsinkin jos kone on muuten kunnossa. Tai laittaa linuxin niinkuin itse laitoin yhteen koneeseen.

En usko että tähän on mitään kertynyt, olen pitänyt hyvin yksinkertaisena tän homman je kone on pyörinyt kuin unelma. Yhtäkkiä rupes piiputtamaan. Useimmat valikot pyörii hyvin mutta esim. Omat videotiedostot hädintuskin aukeavat ollenkaan, muista ongelmista puhumattakaan.

Kyllä kiintolevyvika voi näyttää juuri tuolta, itsellä meni työpaikan kannettava juuri noin. Kiintolevyllä vikaa, useat jutut menivät todella hitaiksi.

SEMMONEN TULI mieleen että mulla on ehkä kuukauden ollut työpöydällä semmonen hurl niminen tiedosto, ja sitä ei pysty poistamaan. Tuli muistaakseni kun yritin ladata joltain kotisivulta jotain streaming musiikkia, ja se lataus epäonnistui. Kun yrittää poistaa tulee aina ilomoitus: Lähde tai kohdetiedosto voivat olla käytössä. Voiko olla että joku ohjelma pyörii taustalla kokoajan, ja scan disk ei siitä syystä pysty toimimaan?

En tunne tuota hurlia. Mutta windowsissa pyörii aina paljon prosesseja koko ajan, vaikket tekisi sillä mitään, se on ominaisuus eikä vika. Siksi scandisk ajetaankin käynnistyksen yhteydessä, jolloin se saa rauhassa tutkia tiedostojärjestelmän ennen kuin muut ohjelmat tulevat mukaan sotkemaan.
wrshredder
24.12.2005 21:58:57
Kannattaisi muuten kysellä apuja tuolta Jelppikerhosta myös..
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Timo JM
24.12.2005 22:12:32

Äkkiä kaikki talteen mitä vaan saa!

Mulle iski tsunami vuosi sitten aivan uuteen kovikseen ja tuhosi koko hakemistorakenteen. Toisin sanoen levyltä ei sen jälkeen löytynyt enää mitään. Samalla katosivat vuoden musaprojektit.

Yritin erinäisiä pelastustoimenpiteitä parin kuukauden ajan ilman tuloksia. Formatoinnin jälkeen levy on toiminut taas täysin moitteettomasti.
...siis mun mielestä.
Dreameater
24.12.2005 22:24:04 (muokattu 24.12.2005 22:24:32)
Kannattaisi muuten kysellä apuja tuolta Jelppikerhosta myös..

Mikä se on? Google ehdottaa alppikerhoa :D

Kiitti vaan vastauksista
wrshredder
24.12.2005 22:48:27
Mikä se on? Google ehdottaa alppikerhoa :D
Kiitti vaan vastauksista

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=101840
Tuolla voi kysellä ongelmiin vastauksia..

jouluja!
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Dreameater
24.12.2005 22:57:39
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=101840
Tuolla voi kysellä ongelmiin vastauksia..

jouluja!

Ok kiitti, jouluja!
Antti1
26.12.2005 00:46:19
Pystyyks c-aseman formatoimaan, ilman että pitää asentaa windows uudestaan..?

Mikäli Windows ei sijaitse c:llä, tai et halua asentaa Windowsia enää uudestaan.
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
wrshredder
26.12.2005 00:46:57
Pystyyks c-aseman formatoimaan, ilman että pitää asentaa windows uudestaan..?

hmm,, siis eihän siitä formatoinnista muuten oliskaan hyötyä,, : )

siis voihan ehkä kovon jotenkin formatoida niinkin että ei mee kokonaan ,mutta yleensä kyllä kun levy formatoidaan niin kaikki lähtee..
minulla ei formatoinnista ole kokemusta.. ehkä tää auttaa :
http://www.google.fi/search?hl=fi&a … rive&btnG=Google-haku&meta=
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
kuriken
26.12.2005 10:45:33
hmm,, siis eihän siitä formatoinnista muuten oliskaan hyötyä,, : )

siis voihan ehkä kovon jotenkin formatoida niinkin että ei mee kokonaan ,mutta yleensä kyllä kun levy formatoidaan niin kaikki lähtee..
minulla ei formatoinnista ole kokemusta.. ehkä tää auttaa :
http://www.google.fi/search?hl=fi&a … rive&btnG=Google-haku&meta=

Jos kovalevy on jaettu useampiin osioihin, voi ehkä formatoida vain yksittäisen osion. Mutta muistaakseni formatointi kuitenkin tyhjentää koko kovalevyn ja osiot. Formatointi tehdään: Oma Tietokone --> Kovalevy/osio jonka tahdot formatoida(klikkaa hiiren oikeanpuolisella napilla) --> Alusta tai Formatoi tai joku vastaava(En muista kunnolla). Mutta formatointi ei onnistu mikäli käytät windowsia joka on asennettu kovalevylle jota aiot formatoida. Jos haluat poistaa windowsin, sinun pitää ensin asentaa toinen käyttöjärjestelmä ja sitä kautta formatoida kovalevy jolla windows on. Toinen helpompi vaihtoehto on toisen käyttöjärjestelmän asennuksessa formatoida kovalevy(Tulee asennuksessa siinä vaiheessa kun kysytään minne halutaan asentaa uusi käyttöjärjestelmä).

Mutta ennen kuin lähdet formatoimaan mitään tulee sinun hankkia käyttöjärjestelmä jonka aiot asentaa kun vanha lähtee. Sinun täytyy etsia kadonnut windows cd:si ja serial koodi siihen. Oikeastaan serial koodi on tärkeintä löytää. Voit vaikka kaverilta lainata cd:n jos sulla on oma seriali tallessa niin kaikki toimii. Toinen vaihtoehto onkin asentaa joku toinen käyttöjärjestelmä. Linux on suosituin ilmainen käyttöjärjestelmä. Se että se on ilmainen ei tee siitä huonoa, se tekee siitä vain erilaisen. Onko se negatiivisesti vai positiivisesti erilainen riippuu käyttäjästä. Mutta jos olet vain windowsia käyttänyt niin sinulle tulisi paljon opeteltavaa.
Jos vain olisi aikaa...........,..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)