KaRa 25.12.2005 17:17:01 | |
---|
Olen soittanut jo kauan mutta vieläkin viritys on elämässäni maailman vattumaisin episodi; Tai no kyllä virittää osaan jne.. mutta suoraan sanottuna en uskalla virittää ylintä E:tä vireeseen, kun tuntuu että menee niin kireälle, että napsahtais poikki. Tämän jänistyksen kruunaa vielä kammo kielien katki menemiseen (olen telonut itteni monta kertaa). mitä ihmettä voin tehdä? En yritä virittää liian kireälle. Kaikenlaisia virityshäskeleitä olen koittanut, mutta ne vaan antavat ymmärtää että kireämmälle vaan.. osaa olla vaikeaa.. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Jag 25.12.2005 17:24:56 | |
---|
"Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo) |
KaRa 25.12.2005 17:30:16 (muokattu 25.12.2005 17:30:39) | |
---|
On ollut jo monia tunereita. Ei auta. Tähän asti on ollut kaikissa kitaroissani sama ongelma (6-7) ja olen soittanut melko aktiivisesti 9 - 11 vuotta eli luulen jo tietäväni, että viritän oikein x) mutta en ilmeisesti. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
NeonKnight 25.12.2005 17:40:51 | |
---|
tarkoitatko nyt pikku-E:tä? |
KaRa 25.12.2005 17:41:55 (muokattu 25.12.2005 17:42:10) | |
---|
tarkoitatko nyt pikku-E:tä? Tarkoitan. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Ukko 25.12.2005 18:06:05 | |
---|
En yritä virittää liian kireälle. Kaikenlaisia virityshäskeleitä olen koittanut, mutta ne vaan antavat ymmärtää että kireämmälle vaan.. osaa olla vaikeaa.. Outoa. Meikällä ei ole n. 35 v:n aikana kieli viritettäessä katkennut paria kolmea kertaa useammin. |
KaRa 25.12.2005 18:12:22 | |
---|
Nytkin koitin virittää taas, mutta en kireämmälle rupea veivaamaan. Kielet on nyt toisiinsa nähden kunnossa, mutta muuten ei ja "vire" on matala. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Reddie 25.12.2005 18:14:23 | |
---|
Mikäs on kitaras, sen skaala ja minkä kokoiset on kielet? Ovatko kaikki muut säädöt (intonaatio, kaularauta) kohdallaan? |
KaRa 25.12.2005 18:25:58 (muokattu 25.12.2005 18:27:23) | |
---|
No nyt koitin virittää tuota halppisromua Coxxia, jossa 11 kielet. Mutta aikaisemmassakin Ibanez Artcoressakin oli sama onkelma... pitäskö vaan rohkeesti kiristää? vaikka kylmä hii valuukin ja melke saan sydärin jos joku vaan narahtaakin jossain. Niin ja kaikkien muitten juttujen pitäs olla kunnossa. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
MkR 25.12.2005 18:30:00 | |
---|
kuulostaapa melko kummalliselle, kun noinkin kauan olet soittanu. mutta mieleen tuli seuraava. pyydät jotain kaveriasi esim virittämään kitarasi silleen niinkun se pitää virittää. jonka kälkeen soitat ja soitat, bendailet sun muuta, jotta saat tuntuman siihen kieleen, että mille se tuntuu silloin kun se on kohdallaan. tietysti noinkin pitkän soittokokemuksen jälkeen tänkin luulis olevan jo päivänselvä asia, mutta mistä sitä tietää. ja jos nyt tarkotit että kuuden tai seitsämän kitaran kanssa ollut saman ongelma niin kaitpa se sitte on käyttäjässä vika :) ite en oo koskaan oikein sen kummemmin asiaan huomioo kiinnittäny. Koskaan virittäissäni kieltä ole katki saanut, harvemmin muullakaan tavalla. Mutta siis.. kyllähän se nyt järjellä ajateltuna pitäisi huomaata et jos kieli on oktaavin verran "ala-vireessä" niin seon kun kuminauha ja kun alkaa mennä ylä-vireeseen niin kieli on aivan liian jäykän tuntuinen. tästä seuraa siis se "tatsi"-homma, et koitat saada sormimuistiin sen mille se "oikeanlainen kireus" siinä kielessä tuntuu, jolloin tiedät millon ollaan oikeella oktaavilla menossa. ja se viritysmittari on oiva apu, niin näkee että oikea sävel soi, eli tässä tapauksessa E varmaan mikään selvin teksti, mut jospa vaikka ois apua :) |
Anna mennä vaan. Uusia kieliä laittaessa allekirjoittanuttakin aina hirvittää, vaikka en ole eläessäni kieltä katkaissut. Satan, oscillate my metallic sonatas |
StoRBa 25.12.2005 18:36:13 | |
---|
Kieliä katkee ja siihen kannattaa tottua :) ohuilla kielillä ja ahkeralla soitolla (tyyliin +5h päivässä) saattaa itellä mennä kielet viikossa poikki. Kieletkin ovat yksilöitä toiset katkee ja toiset kestää. |
KaRa 25.12.2005 18:40:18 | |
---|
Siis kielet ei ole nyt vireessä vaan... no siis kielet on toisiinsa nähden vireessä.. niinku ala E:n viides nauha on sama kun vapaa a... mutta muuten ei.. eli vapaa a ei ole a. Noh koitan virittää nyt kondikseen, muta ensin etin vanhan lätkäkypärän, hansat ja nahkatakin. En halua kuolla x) Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Hornanturska 25.12.2005 19:00:53 (muokattu 25.12.2005 19:02:16) | |
---|
Noh koitan virittää nyt kondikseen, muta ensin etin vanhan lätkäkypärän, hansat ja nahkatakin. En halua kuolla x) Ei siihen kuole jos kieli katkeaa! Ei se koske jos se sormille räpsähtää! NYT NÄYTÄT SILLE KITARALLE KUKA ON MIES!!! |
Antti1 25.12.2005 19:08:12 | |
---|
Mä sain kyllä kerran poskeeni aika kivan haavan ylä-e:stä, kun kitara oli silleen kielet ylöspäin sylissä, kun penkillä istuessani laitoin uutta kieltä. Siitä viisastuneena mä oon aina pitänyt kieliä laittaessa kitaraa tavallisessa soittoasennossa ja pidän kevyesti kaulasta otelaudan puolelta siitä 12. nauhan kohtaa kiinni. Eipähän pääse siitä kielet katketessaan räpsähtelemään mihinkään. Eipä tosin ole kuin kaksi kertaa edes katkennut, tainneet olla viallisia kieliä ne kaksi. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune |
KaRa 25.12.2005 19:12:50 | |
---|
Ei siihen kuole jos kieli katkeaa! Ei se koske jos se sormille räpsähtää! NYT NÄYTÄT SILLE KITARALLE KUKA ON MIES!!! Nyt kostan soittamalla kovaa RCHP - Cant Stoppia oikkee Demp tyylillä! Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
Les Fender 25.12.2005 19:32:31 | |
---|
olen soittanut melko aktiivisesti 9 - 11 vuotta No eihän tuossa ajassa vielä pidä kaikkea vaatia, pieniä askelia, pieniä askelia! Itse olen soittanut parikyet vuotta ja alan jo hahmottaa miten päin kitaraa pidetään sylissä. Seuraavaksi voisi yrittää seisten soittamista ja ehkä joitain sointuja? pitäskö vaan rohkeesti kiristää? vaikka kylmä hii valuukin Joo, rohkeesti vaan! ensin etin vanhan lätkäkypärän, hansat ja nahkatakin Hitsauskypärä olis parempi, jos meinaan räpsähtää silleen leiskuen pokki niin voi sokaistua hetkeksi. Mutta rohkeutta! Kyllä me muut ollaan hengessä mukana!! Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
dmntn 25.12.2005 19:43:53 | |
---|
No nyt koitin virittää tuota halppisromua Coxxia, jossa 11 kielet. Läheppä koittaa ysi-setistä ihan liikkeelle.. Mua rupiaas ainaki hirvittämään, jos pitäis ykstoistanen vetää perusvireeseen.. Minä täällä moi! |
ReBeat 25.12.2005 19:51:52 | |
---|
Jossain päin maailmaa on kuulemma vanhainkoteja, jossa sokeutuneet kitaristit kertovat toisilleen miltä tuntui kun metallinen kieli viilsi silmämunan puhki ;) Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
KaRa 25.12.2005 20:11:19 | |
---|
Jossain päin maailmaa on kuulemma vanhainkoteja, jossa sokeutuneet kitaristit kertovat toisilleen miltä tuntui kun metallinen kieli viilsi silmämunan puhki ;) Kiitos, tuo lause motivoi minua. :D Btw.. haluan vain tietää; Onko hyvä suoritus 16 vuotiaalta, jos osaa SRV:n Little Wingin ulkoa kokonaan alusta loppuun hyvin ja asenteella, RHCP:n Cant Stopin funkkityyli -demppaamalla, Under The Bridgen kikoilla maustettuna ym.. jonkin sortin vaikeita kappaleita? tai no ei nuo suhteessa vaikeaita ole, mutta jokatapauksessa.... Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |