Aihe: Mikä tietokone?
1 2 3
Spike
28.07.2003 16:26:01
Millaiset olisivat minimivaatimukset tietokoneelle, jos ostan sellasen musakäyttöön. Tää on vanha ku nykii suunnilleen kirjottaessakin. joku 1000e ainakin käytettävissä. Käsittääkseni tuolla saa jo varsin tehokkaan? mikä äänikortiksi?
Paskaks vaan ja palamaan.
nuorikitaristi
28.07.2003 16:58:46 (muokattu 28.07.2003 17:07:09)
Millaiset olisivat minimivaatimukset tietokoneelle, jos ostan sellasen musakäyttöön. Tää on vanha ku nykii suunnilleen kirjottaessakin. joku 1000e ainakin käytettävissä. Käsittääkseni tuolla saa jo varsin tehokkaan? mikä äänikortiksi?

No tuolla hinnalla saa jo erittäin kelpo koneen...

Tämmönen:

prosessori vähintään 1000mhz (60 € suunnilleen?)
Mieluitetn 1500 mhz. AMD Ahtlon

äänikortti olis syytä olla sound blaster audigy hinnasta ei tietoo. Ja sitä RAM muistii kannattaa olla vähintään 512 mt.

Kiintolevy olis ihan hyvä joku 80-100 gt mutta ei se läheskään minimi oo, mutta onhan se hyvä että muistia on reilusti. Sillä pärjää hyvin. 19" litteäkuvaputkiset näytöt on about 250-300 €:ssa. Mutta eipä tuo näyttö ihan tuommonen tarvitse olla musakäytössä. Nätönohjaimella ei niin paljon ole väliä jos kerran musakäyttöön. GeForce2 MX 32 mt maksaa alle 100 € reilustikin. Ja polttava joku 52 nopeuksinen cd asema, ei tietoa hinnasta (80€?).

Osta jostain muualta ne kaiuttimet. Koneen mukana vaan tulee semmoset muovi purkit. Ja kannattaa teettää se kone ettet osta mistään citymarketista. cittarikoneet on suunilleen tämmösiä: 5000 mhz prossu ja 16 ram muistia.

EDIT. Niin juu sullahan oli jo näyttö kun sanoit että vanha kone nykii. 1000 eurolla saa todella hyvän keskusyksikön jo pelikäyyttönkin.
ai sä!?
kivi
28.07.2003 17:43:39 (muokattu 28.07.2003 17:44:51)
Suosittelen pysymään kaukana Soundblastereista (jopa ns. semipro-tasoisista) ja 3D -näytönohjaimista. Ne ovat pelikäyttöön. Sen sijaan kaksi kovalevyä pitää olla (audiolle omansa), fyysisesti erillisiä, ei partitioiden.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Spiridon
28.07.2003 17:54:46 (muokattu 28.07.2003 17:55:01)
Onko prosessorit noin halpoja nykyään? Jösses.

Kävin tuossa ruoanhakureissulla piipahtamassa tietsikkakaupassa vanhinta mitä myytiin oli 1700Mhz ja muistaakseni 69e
Spiridon
28.07.2003 17:55:37
Suosittelen pysymään kaukana Soundblastereista (jopa ns. semipro-tasoisista) ja 3D -näytönohjaimista. Ne ovat pelikäyttöön. Sen sijaan kaksi kovalevyä pitää olla (audiolle omansa), fyysisesti erillisiä, ei partitioiden.

No millanen äänikortti olisi huva?
nuorikitaristi
28.07.2003 17:57:19 (muokattu 28.07.2003 17:57:28)
Onko prosessorit noin halpoja nykyään? Jösses.

joo.. veljekset keskisillä oli amd 1300 mhz prossu 57 euroo.
ai sä!?
nuorikitaristi
28.07.2003 17:58:10
Kävin tuossa ruoanhakureissulla piipahtamassa tietsikkakaupassa vanhinta mitä myytiin oli 1700Mhz ja muistaakseni 69e

JAHAS!!! 8I
ai sä!?
kivi
28.07.2003 20:33:14
No millanen äänikortti olisi huva?

Audiokortti. Esimerkiksi joku RMC:n malleista, Eventide (Layla ym.), MOTU eli Mark Of The Unicorn, Marian... onhan noita. Eli äänityskäyttöön tarkoitettu pienilatenssinen kortti. Valittu ohjelma vaikuttaa siihen, mitä koneeseen laittaa.

Joku tietokoneita enemmän tunteva m.nettiläinen varmaan osaa kertoa tarkemmin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Spiridon
28.07.2003 21:43:51
Audiokortti. Esimerkiksi joku RMC:n malleista, Eventide (Layla ym.), MOTU eli Mark Of The Unicorn, Marian... onhan noita. Eli äänityskäyttöön tarkoitettu pienilatenssinen kortti. Valittu ohjelma vaikuttaa siihen, mitä koneeseen laittaa.

Joku tietokoneita enemmän tunteva m.nettiläinen varmaan osaa kertoa tarkemmin.

Missäs hinnoissa nuo pyöii?
Skinwalker
28.07.2003 22:03:18
Se riippuu tosi pitkälle siitä, et minkäläiseen käyttöön kyseinen kone tulee. Jos esimerkiksi kyse on hyvänlaatuisen kellaristudion aivoina toimimisesta niin tuo 1000e ei kyllä riitä, sillä kunnon äänikortista ja nopeista kiintolevyistä saa maksaa ja paljon + vielä enemmän. Ja sit vielä pro toollshsit siihen päälle.

Jos taas kone tulee käytöön: äänittelen vähän kitaraa, kiipparia, laulua sillointällöin ja pikkuisen jopa saatan miksailla ja softasyntikkaa pyöritellä dvd nautintojen ja unrealin pelaamisen lomassa, niin ei niitä erillisiä kiintolevyjä - näytönohjaimia ynnämuita tartte. Äänikortti kandee kuvatunlaisessa tilanteessa tilata jostain thomanilta peruskortti parilla sadalla ja ehkä joku putkietunen mikin jatkoksi vielä ellet jo omista.

Muistia niin paljon kun vaan mahollista, prossut on tarpeeks nopeita kaikki mitä jossain superstoressa myydään.

Sitte toki kunnon monitorit tai jotku hifiluurit on aika must, jos aikoo vähänkään vakavammin jotain dusata.
isojussi
29.07.2003 00:02:28 (muokattu 29.07.2003 00:04:26)

- 1 GHz prossu riittää varmasti (mulla on 800 Mhz Duron)
- muistia sais olla mun mielestä olla ainakin 512 Mb (Itsellä 640)
- nopeaväyläinen emolevy, esim. vähintään VIA KT4-piirillä (tässä on mulla "pullonkaula")
- kovalevyt, niinkuin Kivi kuvasi ja ääntä varten vähintään 7200 kiertävä (mulla on 2 60Gb:n maxtoria, joista toinen kiertää 7200 rpm)
- äänikortti, jossa on riitävän tasokas analogi I/O (mulla on Audiotrakin MAYA, kaks linjaa sisään kaks ulos mikkietuaste phantomilla sisään ja optinen ulos)
- näytönohjain on aika paljon sitten muusta käytöstä kiinni - emolevyn omallakin tuntuu pärjäävän,kun ei vaadi siltä liikoja ja työnjälkeenhän se ei vaikuta...;-)
- HUOM: Riittävä virtalähde mieluummin 500W!! (tämän opin kantapään kautta...:-))
- 2.0 tai uudempi USB - vauhtia enemmän kuin Firewiressä
- Ohjelmana mulla on Cakewalk Homestudio 2002, millä on tuntunu pärjäävän ihan hyvin.
- ja se cd-poltinhan ei paljon pussia rassaa...

Kiteytettynä HD:n nopeus, emon väylänopeus ja riittävä muisti ratkaisevat.

Ei myöskään kannata ostaa liian kallista ohjelmaa tai äänikorttia, mutta kuten sanottu, mäkin unohtaisin SB:t ym. pelikortit. Kunnon linja I/O on tärkeämpi, kuin kaiken maaiman surraundit.....

PS: pistin oman myllyni tietoja sulkuihin, noin niinkuin vähän esimerkiksi... varottavaksi???

PSPS: Mitä vähemmän sulla on koneessas pelejä ja muuta paskaa, sitä paremmin se toimii. Kannattaa myös suosiolla jättää nettiyhteys vallan pois, jos mikrollameinaa tehdä tosissaan äänihommia (en tiä käykö XP:n kanssa - mulla on 98SE)

EDIT: OK, OK, ehkä tää on jankutusta, mutta tän kun kysyt oikeella palstalla, saat aika paljon rajummin vastauksia....;-)
Osta mut - ma olen kaupan!
Enffi
29.07.2003 11:33:18
hmm.. jotenkin olen ymmärtänyt että väsää sitä sitten kuvia tai musiikkia niin kannattaa pysyä erossa PC:stä kokonaan. eikös ne nyt mäkkejä yleensä ole stuudioissakin?!?
Mr.Freeze
29.07.2003 12:06:53
Mikäli aiot äänittää jotakin, niin silloin on mikseri melko ehdoton kapine.
Esim. joku 6-kanavainen vanha riittää mainiosti
...my bass up your ass
Fortune
29.07.2003 12:10:51
hmm.. jotenkin olen ymmärtänyt että väsää sitä sitten kuvia tai musiikkia niin kannattaa pysyä erossa PC:stä kokonaan. eikös ne nyt mäkkejä yleensä ole stuudioissakin?!?

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Molempi parempi, PC on yleistymässä koko ajan, varsinkin budjettiluokan jutuissa. Mac-mieheltä jos kysyt, niin PC on susi ja päinvastoin.

PC on harrastelijalle edullisempi, helpompi päivittää ja budjettisoftien saanti on parempaa.
"Hau, vitun hiiri, hau!" -Lähikauppias
Auta köyhää, osta Talman, katso tori.
Groove Man
29.07.2003 13:00:25
Sen sijaan kaksi kovalevyä pitää olla (audiolle omansa), fyysisesti erillisiä, ei partitioiden.

Pitäis myös läjätä jonkinlainen audiokone ja mulla olis tuossa yks ylimääränen 8,4GB 5400rpm kovo. Kannattaako tuo laittaa uuden (esim. 120GB / 7200rpm) rinnalle käyttistä ym. softia varten (ja sitten audiolle toi uusi) vai onko vanhasta hitaammin pyörivästä tuossa enemmän haittaa kuin hyötyä?
Eemil
29.07.2003 13:12:30
Hmmm...Jos meinaatte itse koota rakkineen nii kannattaa käydä ostamasssa cruz-brokerista vehkeet. Ja prosessoriks kannattaa ottaa AMD-athlon joku pari giganen (paras hinta/laatu suhde) 7200rpm kovalevy, maxtor on hyvä, ihan perus ati-radeon näytönohjain riittää myös pelikäyttöön, varmasti. Combo-asema eli lukeva dvd ja lukeva/kirjoittava cd. Siinä halpa ja hyvä peruspelikone, siihen vaan kunnon äänikortti ja keskusmuistia 512 megaa nii siit tulee peli/musakone. Ja 19" monitorin kans hinnan pitäs jäädä alta 900.-
Tietysti on mahdollista että olen väärässä vaikka se mahdotonta onkin.
vexu
29.07.2003 13:28:33 (muokattu 29.07.2003 13:28:45)

Kannattaako tuo laittaa uuden rinnalle käyttistä ym. softia varten vai onko vanhasta hitaammin pyörivästä tuossa enemmän haittaa kuin hyötyä?

Ei se pyörimisnopeus merkkaa siinä vaan se mitä se mitä ATA/IDE-väylän nopeutta kovalevyt käyttävät. Jos vanhassa on esim. 66 ja uudessa 133 ja ne ovat samalla IDE-kaapelilla emossa kinni niin nopeus on silloin tuon hitaamman mukainen.

Ja mordencainen neuvot soveltuvat aika hyvin itse koneen ostoon. Se tuhat euroa riittää kyllä pakettiin millä voi tehdä hyvin monipuolisesta kaikkea mahollista.
Groove Man
29.07.2003 13:33:54
....Combo-asema eli lukeva dvd ja lukeva/kirjoittava cd...

Duunikaveri muuten katsoi juuri jotain tukun hintoja ja alle kolmen sadan saa myös jo polttavia DVD+RW asemia, jotka polttelee toki myös perinteisiä CD-R/RW levyjä. Ja nimenomaan tukee jo sekä + että - formaatteja. Vain toista tukevaa saa sitten jo selkeästi halvemmallakin. Polttelee kuulemma käytännössä 4.7Gigaa tavaraa noin 20min. Ei paha tallennusformaatti. Tyhjiä DVD levyaihioita saa kotomaasta hiukan päälle 3 euron/kpl ja saksasta about eurolla/kpl.

En tiedä miten liikuttaa musakone puristeja, mutta luultavasti ainakin niitä joilla ei ole kaikkeen tekemiseen omaa myllyä.
PIM
29.07.2003 13:46:27
Ebay.de:ltä loytyy muuten uusia ulkoisia USB2.0 tai firewire väyläisiä DVD+-RW polttimia 250 euron hujakoilla. Sisäisiä IDE väyläisiä vastaavia malleja saa jo parhaimmilaan alle kahteensataa euroon.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo, digiraituripaketti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)