Aihe: Cubase SE 3 'perusinfo' 1 | |
---|---|
![]() 22.12.2005 23:37:11 | |
Olen ostamassa tietokonetta vielä tässä joulukuun lopulla ja ajattelin valjastaa sen musiikkikäyttöön. On nimittäin kolmisen vuotta noita biisejä väsäilty ja nauhotusinto on valtava. Musiikkiohjelmaksi olen miettinyt Cubase SE 3:sta ( http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-186328.html ), en vain tiedä siitä - kuten en äänitys-ohjelmista yleensäkään - juuri mitään. Lupaavalta näyttää noin Steinbergin sivujen infon mukaan - budjettiinikin sopii, mutta varmuutta kaipaan. Mihin tämä pystyy? Asiaan: 1. Saanko väännettyä Cubase SE 3:lla rummut biisien taustalle? 2. Saanko laitettua biisin pohjan ( esim. kitarat ja rummut ) sitten soimaan kuulokkeisiin ja nauhoitettua samalla realiajassa muita soittimia siihen päälle? 3. Ilmeisesti kaikenlainen sampleilla tehtävä (vaikkapa tekno-) musiikki onnistuu? 4. Onnistuuko tällä myös kappaileideni miksaus / viimeistely, kun soittimet on kaikki soitettu? Kuinka laadukkaasti? 4.1. Jokaiselle soittimelle (raidalle?) erikseen? 5. Tukeeko esim. Intel Pentium 640 -prosessorin Hyper-Threading -teknologiaa. Jos kyllä, miten se käytännössä siitä hyötyy? 6. Riittääkö tuo Steinbergin antama laitteistosuositus ( Pentium / Athlon 2.8 GHz or faster, 512 MB RAM ) käytännössä, jos taustalla hyrrää Windows XP ja F-Securen virustorjunta ja -palomuuri ). Tarkoitus on siis äänittää yksi soitin kerrallaan ja 'rakennella biisiä siihen päälle' -pala palalta, soitin soittimelta. Yksin kun musiikkiani teen. Lopuksi vielä: Olen henkisesti valmis lukemaan manuaalit. Ja jos asia on minusta kiinni, säädän sen kuntoon, kunhan vaiva on kohtuullinen. En hae tähtiä taivaalta, vaan kaikin puolin toimivaa äänitys-ohjelmaa. Äänikortiksi tulee M-Audio Delta Audiophile 2496 ( http://www.thomann.de/thoiw3_m-audi … delta_audiophile_2496_prodinfo.html ). Käyttikseksi Windows XP. Kysymykset ovat kyllä palikkaa, mutta jostain se on liikkeelle lähdettävä. Kiitokset kaikille, jotka tietämystään minulle jakavat. | |
![]() 23.12.2005 00:42:21 (muokattu 23.12.2005 00:43:25) | |
Kaikkiin kysymyksiisi osaa vastata musakauppa, joka näitä kamoja myy. - Pelkällä Cubasella et pysty tekemään periaatteessa paljon mitään, vaan tarvitset instrumentteja. Virtuaalisia tai fyysisiä instrumentteja. Mukana tulee jotain, mutta esim. rumpuihin ei käytännössä mitään. Netistä saa ilmaiseksi tarvittavat kamat (siis ihan laillisesti ja luvallisesti) - Tarvitset samplerin joka tapauksessa. Ei tule mukana. Ilmaiseksi löytyy sen verran että alkuun pääsee. - Päälleäänitykset ja kuuntelut onnistuu. - Miksaukset onnistuu. Kaikenlaiset laadulliset asiat ovat ohjelmassa huippuluokkaa, rajat tulee vastaan sun taidoissa ja laitteistossa. - Hyperthreadingista ei ole käsittääkseni ollut yleensä muuta kuin haittaa. Osta kunnon tuplaydinprosessori, jos haluat rinnakkaisuutta. Deadline tekee mestarin. | |
![]() 23.12.2005 07:51:41 | |
- Hyperthreadingista ei ole käsittääkseni ollut yleensä muuta kuin haittaa. Itse olen AMD-mies henkeen ja vereen, mutta frendillä on P4HT. Yks päivä kävin fiilistelemässä siellä, ja kun laitoimme "multiprocessing" tms. (ei muista tarkkaa nimeä) option Cubasesta päälle, CPU-mittari laski öbaut 20%... -=Botnee!!=- | |
![]() 23.12.2005 10:03:57 | |
Minä taas olen lukenut nettifoorumeilta kaikenlaisista ongelmista erilaisten laiteajureiden ja plugareiden kanssa. Ongelmat ovat poistuneet kytkemällä HT:n pois päältä. Voi olla, että toimii, mutta se selviää kokeilemalla. Deadline tekee mestarin. | |
![]() 23.12.2005 10:47:57 (muokattu 23.12.2005 10:50:34) | |
6. Riittääkö tuo Steinbergin antama laitteistosuositus ( Pentium / Athlon 2.8 GHz or faster, 512 MB RAM ) käytännössä, jos taustalla hyrrää Windows XP ja F-Securen virustorjunta ja -palomuuri ). No itse käytin viimeiset puolitoista vuotta Cubase SX2:ta koneessa, jossa on 850 MHz Pentium ja 512M RAM, käyttiksenä XP ja äänikorttina juuri tuo Audiophile. Hyvin pystyi tekemään kappaleita kunhan ei käyttänyt softasynia tai samplereita. No jaa, rumpuihin käytin kyllä Groove Agenttia. Mutta muuten käytin ulkoista synamodulia. Äänitin midinä ja/tai audiona, sitten midiraidat audioksi, efektit mukaan ja miksasin. Samanaikaisia raitoja saattoi kertyä kymmenisen ja oli siellä kohtuullinen määrä kompressoreja, equja ja kaikuja päällä. Multiband-kompressori siihen vielä päälle tahtoi saada sen hieman polvilleen. En sitten tiedä vaatiiko tuo kolmosversio enemmän tehoa. EDIT: Nyt sitten olen juuri kasannut uuden koneen, jossa on Athlon 3200, 2G rammia ja nexusin kotelo. Ajattelin aloittaa tuolla prossulla ja kokeilla ehkä dual corea myöhemmin. Emolevynä A8V kun jostain ymmärsin että Nforce4-pohjaiset eivät toimi tehokkaasti audiokäytössä. | |
![]() 23.12.2005 12:12:05 | |
Kaikkiin kysymyksiisi osaa vastata musakauppa, joka näitä kamoja myy. Täällä susirajalla ei oikein ole musiikkiliikkeitä, jonne pääsisin kyselemään asioista. - Pelkällä Cubasella et pysty tekemään periaatteessa paljon mitään, vaan tarvitset instrumentteja. Virtuaalisia tai fyysisiä instrumentteja. Mukana tulee jotain, mutta esim. rumpuihin ei käytännössä mitään. Netistä saa ilmaiseksi tarvittavat kamat (siis ihan laillisesti ja luvallisesti) On miulla kitara, syna, huilu ja kantele. Virtuaalisista soittimista en liiemmin pidä. Rummut onkin juuri se suurin ongelma. Tämä kuitenkin siis onnistuu, jos hankin kunnon rumpu-samplet, joista sitten kasailen sitä komppia? Ja puhtaasti sampleilla tai/ja loopeilla tehty musiikki on varmaan käytännössä vastaava asia? - Tarvitset samplerin joka tapauksessa. Ei tule mukana. Ilmaiseksi löytyy sen verran että alkuun pääsee. Eh.. sampleri? Ohjelma, jolla teen omat samplet? Tätä pitikin kysymäni (unohtuma), että voinko tehdä omat samplet ja käyttää niitä sitten Cubase SE 3:ssa. Jos voin niin mitä se vaatii, vaiko juuri tämän samplerin? Ja laadukkaita samplereita saa varmaan hankittua siinä missä Cubase:nkin, ovatko kalliita? - Päälleäänitykset ja kuuntelut onnistuu. - Miksaukset onnistuu. Kaikenlaiset laadulliset asiat ovat ohjelmassa huippuluokkaa, rajat tulee vastaan sun taidoissa ja laitteistossa. - Hyperthreadingista ei ole käsittääkseni ollut yleensä muuta kuin haittaa. Osta kunnon tuplaydinprosessori, jos haluat rinnakkaisuutta. Hienoa. Cubase-ohjelmien vertailusivun mukaan SE 3 kyllä tukee kyseistä prosessoria, mutta liekö tuolla niin merkitystä, jos kone jaksaa muutenkin sitä pyörittää. | |
![]() 23.12.2005 12:27:00 | |
On miulla kitara, syna, huilu ja kantele. Virtuaalisista soittimista en liiemmin pidä. Rummut onkin juuri se suurin ongelma. Tämä kuitenkin siis onnistuu, jos hankin kunnon rumpu-samplet, joista sitten kasailen sitä komppia? Rumpujen tekoon on vaikka kuinka paljon vaihtoehtoja. On ohjelmia, jotka soittavat valmiita komppeja (kuten tuo käyttämäni Groove Agent) tai sitten softa- tai laitepohjaisia äänilähteitä joita voit ohjata midillä: luot midiraidan rumpuja varten ja merkitset sinne mikä soi milloinkin. Noita rumpukonetyyppisia ratkaisuja voi yleensä myös ohjata itse midillä. Ja toki voit myös kasata komppia audiosampleista, tosin itse en viitsisi siihen lähteä. Jos synassasi on midi ja rumpuäänet, niin voit käyttää sitäkin äänilähteenä. Tai voit soittaa koskettimistolta rumpuja. Akustisten soitinten äänitykseen tarvitset kunnollisen mikrofonin ja sitä et voi laittaa suoraan kiinni tuohon Audiophileen, tarvitset vielä etuasteen tai mikserin. On myös sellaisia äänikortteja joissa on mikrofoniliitäntä valmiina. Eh.. sampleri? Ohjelma, jolla teen omat samplet? Tätä pitikin kysymäni (unohtuma), että voinko tehdä omat samplet ja käyttää niitä sitten Cubase SE 3:ssa. Jos voin niin mitä se vaatii, vaiko juuri tämän samplerin? Ja laadukkaita samplereita saa varmaan hankittua siinä missä Cubase:nkin, ovatko kalliita? Useimmat taitavat käyttää samplereita valmiiden samplejen soittamiseen, mutta voi niillä yleensä omiakin sampleja tehdä. Niitäkin on softapohjaisia ja laitteita, trendi on softapohjaisiin päin kovasti. Samplerisoftia on kaiken hintaisia, alkuun voi päästä aika vähälläkin. | |
![]() 23.12.2005 12:31:24 (muokattu 23.12.2005 12:35:11) | |
"Sampleri" tarkoittaa yleensä sampleplayer-plugaria. Näitä ovat esimerkiksi Steinberg HALion, NI Kontakt, MOTU Mach5, VSampler, EMU Emulator X. Varsinaista samplausta ei tee juuri mikään plugari (poikkeuksiakin on), mutta äänityshän onnistuu Cubasella itsellään. Äänität audioraidalle näytteitä ja pätkit irtonaisiksi waveiksi, jotka lataat sampleriin soitettavaksi. Itse käytän HALionia, mutta se on erikseen ostettuna aika kallis. NI Kontakt on luultavasti suosituin sampleri tällä hetkellä, mutta sekin on kallis, ja siinä on omien soundien tekeminen hiukan hankalampaa. Ilmaiseksikin saa jotain. Täältä foorumilta löytyy kyllä valmiita keskusteluja aiheesta "miten teen rumputaustoja" vaikka kuinka paljon. Käytännöllisesti katsoen kaikki koskaan tehdyt VST-plugarit on listattu täällä http://www.kvraudio.com/ Jos haluat peruspaketin, jolla pääsee alkuun ilman säätämistä, niin Steinberg Studio Case II ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Sillä saa tehtyä pianot, bassot, kitarat, rummut, synat. Sisältää Cubase SE3:n. http://www.steinberg.de/ProductPage_sb91eb.html Deadline tekee mestarin. | |
![]() 23.12.2005 13:54:23 | |
Okei, sampleri siis käytännössä vain helpottaa musiikin kasaamista sampleista? ( Jos kerran voin toteuttaa sen laittamalla audiopätkiä peräkkäin Cubaseen ? ) Kliksuttelen tällä ohjelmalla siis haluamani samplet kokonaisuudeksi ja liitän sitten raidaksi Cubase SE 3:een. Myös samplen muokkaus onnistuu? Korjatkaa jos olen taasen pihalla asioista. Toisaalta kyllä esimerkiksi tuo Steinbergin Halion player ( http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-178831.html ) saattaisi budjettiinkin mahtua. Tack för hjälpen! | |
![]() 23.12.2005 14:49:21 | |
Okei, sampleri siis käytännössä vain helpottaa musiikin kasaamista sampleista? ( Jos kerran voin toteuttaa sen laittamalla audiopätkiä peräkkäin Cubaseen ? ) Kliksuttelen tällä ohjelmalla siis haluamani samplet kokonaisuudeksi ja liitän sitten raidaksi Cubase SE 3:een. Myös samplen muokkaus onnistuu? Korjatkaa jos olen taasen pihalla asioista. Toisaalta kyllä esimerkiksi tuo Steinbergin Halion player ( http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-178831.html ) saattaisi budjettiinkin mahtua. Tack för hjälpen! Samplerilla voit SOITTAA esim. midikoskettimistolla soitinääniä, jotka koostuvat sampleista. Sampleri muodostaa äänet huolehtien siitä että ääni soi oikealta sävelkorkeudelta, ja jos ääntä varten on olemassa multisample (monta eri sävelkorkeudella tai voimakkuudella talletettua ääntä) se valitsee myös niistä sopivan. Jos haluat vain koostaa musiikkia laittamalla samplejä peräkkäin, niin Cubase ei välttämättä ole paras työkalu. Mutta oikeaan musiikintekoon Cubase on kyllä hyvä työkalu. Nyt en löydä Halionin manuaalia, mutta oletan että voit cubasella äänittää pätkiä wav-tiedostoksi ja sitten käyttää niitä Halionissa sampleina, myös koota niistä multisampleja. Computer Music -lehden mukana on jaettu lisukkeena erilaisia ohjelmia, oli siellä jokin ilmaissamplerikin. En ole kokeillut joten en osaa sanoa onko hintansa väärti. | |
![]() 23.12.2005 22:41:22 | |
Samplerilla voit SOITTAA esim. midikoskettimistolla soitinääniä, jotka koostuvat sampleista. Sampleri muodostaa äänet huolehtien siitä että ääni soi oikealta sävelkorkeudelta, ja jos ääntä varten on olemassa multisample (monta eri sävelkorkeudella tai voimakkuudella talletettua ääntä) se valitsee myös niistä sopivan. Jos haluat vain koostaa musiikkia laittamalla samplejä peräkkäin, niin Cubase ei välttämättä ole paras työkalu. Mutta oikeaan musiikintekoon Cubase on kyllä hyvä työkalu. Nyt en löydä Halionin manuaalia, mutta oletan että voit cubasella äänittää pätkiä wav-tiedostoksi ja sitten käyttää niitä Halionissa sampleina, myös koota niistä multisampleja. Computer Music -lehden mukana on jaettu lisukkeena erilaisia ohjelmia, oli siellä jokin ilmaissamplerikin. En ole kokeillut joten en osaa sanoa onko hintansa väärti. Noniin. Luulen ainakin tajuavani, voin siis säätää samplerista, minkä samplen se soittaa mistäkin (esim. midi-koskettimiston -)koskettimista. Sitten vain painella niitä koskettimia ja se soittaa niille säädetyt samplet. Ilmeisesti voin myös liittää samplerin VST-soittimeksi Cubaseen ja soitella/nauhoitella sitä kautta niitä sampleista koostuvia osia biiseihini? ( Tämä kaikki vaatii tietysti tarvittavat samplet, jotka täytyy tod. näk. erikseen hankkia? ) Joka tapauksessa kaikki tarvittava tieto itse Cubase SE 3:sta tuli jo tietooni. Kyseinen ohjelma menee hankintaan, koska teen kuitenkin suurimman osan musiikistani ihan oikeilla soittimilla (sampleilla kenties vain joitain kone-juttuja ja rumpuja) ja rumpujen tekemisestä löytyy täältä foorumilta ihan kiitettävästi informaatiota, joten eiköhän se puoli hoidu tavalla tai toisella. Kiitos ja kumarrus teille! | |
![]() 24.12.2005 00:50:35 | |
Kannattaa harkita sitä Studio Case II:ta. Saat Cubase SE3:n lisäksi paljon hyödyllisiä instrumentteja. Deadline tekee mestarin. | |
![]() 09.01.2006 21:48:49 | |
Heräsi vielä kaksi kysymystä: 1. Saanko Cubase Se 3:n rumpueditorin kautta hallittua kokonaista rumpusettiä vaikkapa Drumkit From Hell Superiorista vai rajoittuuko se johonkin tiettyyn määrään rumpuja (=raitoja)? 2. Kuinka paljon oikeita soittimia saan soitettua samaan biisiin, vai onko siinä mitään rajaa? (physical inputs/outputs, inserts.. ei paljon kerro asiasta tietämättömälle.) Kiitos. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)